2006 Lebanon War photographs controversies

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The 2006 Lebanon War photographs controversies (also referred to as 'Hizbollywood' or 'Hezbollywood')[1] refers to instances of photojournalism from the 2006 Lebanon War that misrepresented scenes of death and destruction in Lebanon caused by Israeli air attacks. As a result of the scandal, Reuters fired freelance photographer Adnan Hajj, and the AP disciplined several others.[citation needed] Reuters also fired a photo editor, and implemented stricter controls on its photo-gathering process.

The controversy began as an investigation of documents by individual bloggers, and spread to print and television media sources.[citation needed]

CAMERA, a pro-Israel media watch organization, said that the alleged photographic manipulations were used by the mainstream media in an attempt to sway public opinion and paint Israel as an aggressor, and suggesting that Israel was guilty of targeting civilians.[2]

Photo manipulation[edit]

Adnan Hajj, a freelance photographer, was fired by Reuters after he admitted to using Photoshop to add and darken smoke spirals in a photograph of Beirut, in order to make the damage appear worse.[3] Reuters stated that Hajj had edited a second photo, and critics raised further questions about Hajj's work.[4] Reuters announced that they had withdrawn "all of Hajj's photos, about 920 images, from its archives".[3]

Allegations of staging by press photographers[edit]

A photo of a burning Qur'an amid a pile of rubble, also taken by Hajj, seemed suspicious to Los Angeles Times media critic Tim Rutten, since the building it was in had been destroyed in an Israeli airstrike hours beforehand, and everything else in the photo was already ash.[5] A number of photographs were taken from Lebanon showing various children's toys in the foreground, each surrounded by a pile of rubble. Rutten also wrote about this set, saying that "Reuters might want to check its freelancers' expenses for unexplained Toys R Us purchases."[5]

Similarly, CAMERA questioned the authenticity of seemingly pristine photographs and photo albums lying on the top of the rubble of buildings destroyed by Israeli missiles, asking "how often does one find intact photographs sitting alone and undisturbed on top of the ruins of a building levelled by a missile? But coincidentally or not, photographers from various news organizations have been finding just that in rubble all over Lebanon" ... "with the only common denominator that all purport to depict Israel's destruction of Lebanese civilian life".[2]

Allegations of photo staging by others[edit]

Salam Daher, the head of the South Lebanon civil defense organisation, was accused by bloggers and websites of being a Hezbollah member and of using the bodies of children for propaganda purposes in photographs taken at the scene of the 2006 Qana airstrike.[6] He denied the accusations, stating: "I am just a civil defense worker. I have done this job all my life."[7] Daher, who responds to airstrikes in an ambulance and digs under bombed buildings to retrieve the bodies of the dead and injured, said he displays the children for cameras to show how Israeli airstrikes killed civilians. Commenting on photos of him holding a dead infant over his head, he said: "I did hold the baby up, but I was saying 'look at who the Israelis are killing. They are children. These are not fighters. They have no guns. They are children, civilians they are killing.'" He told the Associated Press that he had no regrets or apologies: "I wanted people to see who was dying. They said they were killing fighters. They killed children."[8]

On 8 August, CNN anchor Anderson Cooper reported about a Hezbollah press tour of a bombed-out area in southern Beirut on 23 July 2006, during which Hezbollah operatives asked a group of empty ambulances to switch on their sirens and flashing lights for the benefit of the waiting press photographers, to give the impression that they were responding to casualties. Senior Producer Charlie Moore described the same tour as a "dog-and-pony show".[9]

The same day, Richard Landes and The Wall Street Journal editorial writer James Taranto challenged the validity of a photograph taken by Associated Press worker Lefteris Pitarakis. The picture in question depicted several Lebanese residents who were reportedly killed in an Israeli air strike. Upon close examination of a single still image, Taranto concluded that one man in particular was pretending to be dead.[10]

"Plainly this scene was staged for the benefit of the cameras, though it is important to note we know of no evidence that the photographer was complicit in the staging. It is, however, a clear example of how terrorist groups use journalists to spread their propaganda."

A cursory examination of several other stills in the photographic sequence established that the man first assumed to be feigning his own death was in fact dead. Consequently both Richard Landes and James Taranto acknowledged they were "mistaken."[10]

Ambulance controversy[edit]

After the International Committee of the Red Cross issued a statement saying that "two of its ambulances were struck by [Israeli] munitions, although both vehicles were clearly marked" on 23 July 2006, wounding nine people,[11] the Associated Press reported that "Israeli jets blasted two ambulances with rockets" according to "Ali Deebe, a Red Cross spokesman in Tyre".[12] The Boston Globe quoted Kasim Shaalan as saying "A big fire came toward me, like in a dream" after a "rocket or missile had made a direct hit through the roof".[13]

A controversy developed when 'zombie', the pseudonymous owner of the zombietime website, posted a long essay arguing (among other things) that the damage to the ambulances was far too light for a missile strike.[14] Zombie said that the ambulances were rusted out in the photographs, that explosive damage would not have left a rusted-out shell, and that the photos showed no blast damage but instead a perfectly round hole that coincided precisely with where the roof vent would be. On 28 August Australian Foreign Minister Alexander Downer said that "after closer study of the images of the damage to the ambulance, it is beyond serious dispute that this episode has all the makings of a hoax,"[15] a conclusion he later said he drew from initial reports.[16] On 30 August, the ICRC "rebuked" Foreign Minister Alexander Downer "for relying on an unverified internet blog" and said that "there was no evidence to support" the hoax claim.[17][18]

Andrew Bolt, a conservative Australian columnist who had written a column arguing that media photographs contradicted the ICRC's claims and that reporters were "passing on as fact the propaganda of terrorists",[19] defended Downer,[20] and noted that later reports claiming that the ambulances were hit by small arms fire contradicted the original reports.[21] Bolt cited an unnamed military source as stating that "there is no weapon that would deliver terminal effects consistent with the pictures, the alleged story and the reputed damage done to ambulance and people."[22]

In December 2006, Human Rights Watch released a report on forensic investigations they conducted in Qana. The group concluded that there was no hoax.[23] HRW had "originally reported that the ambulances had been struck by missiles fired from an Israeli airplane, but that conclusion was incorrect". The December 2006 report speculated that the ambulances were hit by a "smaller type of missile", possibly a "SPIKE anti-armor missile" or "the still experimental DIME (dense inert metal explosive) missile."[23] Both missiles have a relatively small blast radius, with DIME being specifically designed to limit collateral damage.[23]

Professor Avi Bell, a reservist in the Israel Defense Forces, criticized the Human Rights Watch report, writing that "the report contains no evidence whatsoever of any other Israeli presence in the area that could have attacked the ambulances. ... The report presents nothing more than its conjecture that Israel possesses and used unspecified new 'limited impact missiles designed to cause low collateral damage' fired from drones. ... Human Rights Watch assumes Israeli guilt without proof, viewing its mission as constructing a scenario, however implausible, in which it might be right."[24] The use of such limited impact missiles by Israeli forces for roof knocking in later conflicts is well documented however.[25][26]

Allegations of improper captioning[edit]

Photographs submitted to Reuters and Associated Press showed a Lebanese woman mourning in front of destroyed buildings, said to be her home, on two different pictures taken by two photographers, published and captioned two weeks apart, which BBC editors replaced on their website after comments pointing to the inconsistency.[27] Guardian features writer Patrick Barkham offered the following explanation for other reported time-stamp inconsistencies between different news agencies:[28]

[B]loggers in Britain and the US want to prove that the mainstream media are swallowing Hizbullah propaganda. [...] At first, they suggested victims of the Israeli bombings were being carried around and posed for pictures because of different time-stamps on photographs reproduced on news websites. An AP photo was time-stamped 7.21 am, showing a dead girl in an ambulance. Another AP picture by a different photographer, stamped 10.25 am, showed the same girl being loaded on to the ambulance. A third, with the time 10.44 am, showed a rescue worker carrying the girl with no ambulance nearby. Three agencies – AP, AFP and Reuters – denied staging pictures at Qana. And the explanation for the different times was simple. Different news websites, such as Yahoo, put their own time-stamps on photos they receive from feeds; and AP does not distribute photos sequentially but on their news value and how quickly they are sent in.

The New York Times improperly captioned a photo taken in the city of Tyre in its online edition; an injured rescue worker being lifted from the rubble was implied to have been a bombing victim when in fact the worker had slipped and fallen. The newspaper subsequently issued a correction, saying that the photo had appeared in the printed edition with the correct caption.[29]

Bruno Stevens photos[edit]

A set of photos taken by press photographer Bruno Stevens show a Lebanese gunman with a raging fire in the background. One such photo appeared on the cover of the 31 July issue of U.S. News & World Report, with the inside caption, "Hezbollah guerilla poses at the site of an Israeli attack near Beirut". Another one was published in the 31 July issue of Time, with a caption saying the fire came from the "wreckage of a downed Israeli jet." Michelle Malkin and anonymous blogger Allahpundit stated that the fire in the background appeared to be a large pile of burning tires.[30][31]

On 11 November 2006 Stevens, on the online forum "Lightstalkers", gave his explanation for the discrepancy.[32] He wrote that he had originally given one of the photos the following caption:

"Kfar Chima, near Beirut, 17 July 2006 An Israeli Air Force F16 has allegedly been shot down while bombing a group of Hezbollah owned trucks, at least one of these trucks contained a medium range ground to ground missile launcher."

He wrote that sometime later, after having done more investigation, he had modified his caption to:

"Kfar Chima, near Beirut, 17 July 2006 The Israeli Air Force bombed a group of Hezbollah chartered trucks parked on the back of large Lebanese Army barracks, at least one of these trucks contained a medium range ground to ground missile launcher, at least one missile was hit, misfiring high into the sky before falling down and starting a huge fire in the barracks' parking lot."

In his post, he wrote that he had had no say in the magazines' captions. He also reaffirmed the validity of his second caption, stating that the fire did not come from a garbage dump and was indeed the result of an Israeli attack; though he considered the site "a very legitimate target for the Israeli Air Force."

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ 'Im Zweifel für den Zweifel,' Der Tagesspiegel 9 August 2006]
  2. ^ a b "Updated: A Reprise: Media Photo Manipulation", Ricki Hollander, CAMERA, 8 August 2006
  3. ^ a b Reuters Says Freelancer Manipulated Lebanon Photos, Photo District News Online, 18 January 2007
  4. ^ "Reuters admits to more image manipulation", Ynetnews, 7 August 2006
  5. ^ a b "Lebanon photos: Take a closer look", Tim Rutten, Los Angeles Times, 12 August 2006
  6. ^ "zombie" (8 August 2006). "The Reuters Photo Scandal". zombietime.com. Archived from the original on 24 June 2008. Retrieved 16 July 2008. 
  7. ^ Gannon, Kathy (11 August 2006). "'Green Helmet' helps rescue the wounded". The Boston Globe. Associated Press. Retrieved 18 January 2009. [dead link]
  8. ^ Gannon, Kathy (15 August 2006). "Lebanese Rescuer 'Green Helmet' Injured". The Washington Post. Associated Press. Retrieved 18 January 2009. 
  9. ^ Charlie Moore (23 July 2006). "Our very strange day with Hezbollah". CNN. Archived from the original on 21 September 2006. Retrieved 30 September 2006. 
  10. ^ a b Taranto, James. Jihadis Playing Possum, The Wall Street Journal, 8 August 2006.
  11. ^ Lebanese Red Cross ambulances suffer new security incidents, International Committee of the Red Cross, 24 July 2006
  12. ^ "Lebanese hospital struggles with wounded", Kathy Gannon, Associated Press, 24 July 2006
  13. ^ Cambanis, Thanassis (25 July 2006). "Ambulance drivers tell tales of horror". The Boston Globe. Retrieved 28 February 2007. 
  14. ^ "zombie" (23 August 2006, updated 11 September 2006). "The Red Cross Ambulance Incident". zombietime.com. Archived from the original on 13 September 2006. Retrieved 11 September 2006.  Check date values in: |date= (help)
  15. ^ "Foreign Policy Values and the Media", speech by Alexander Downer, 28 August 2006
  16. ^ Doorstop interview, Alexander Downer, 31 August 2006
  17. ^ "Red Cross slams Downer hoax claim". Archived from the original on 2006-09-02. 
  18. ^ Alexander Downer radio interview with Tony Eastley, AM, 30 August 2006
  19. ^ "Column – Not the whole truth – Andrew Bolt". Retrieved 28 February 2007. 
  20. ^ "Sticking by the hoax – Andrew Bolt". Retrieved 10 October 2006. 
  21. ^ "Fake-but-true: The Age defends the holey ambulance hoax – Andrew Bolt". Retrieved 28 February 2007. 
  22. ^ "The ambulance hoax – why no missile could have done this – Andrew Bolt". Retrieved 28 February 2007. 
  23. ^ a b c The "Hoax" That Wasn’t: The 23 July Qana Ambulance Attack, Human Rights Watch, 19 December 2006
  24. ^ Bell, Avi (3 January 2007). "Human Rights Watch: Troubling Report". The New York Sun. Retrieved 16 March 2011. 
  25. ^ Erlanger, Steven (2009-01-10). "A Gaza War Full of Traps and Trickery". The New York Times (The New York Times Company). Retrieved 2009-01-19. 
  26. ^ Rabinovich, Abraham (2009-01-03). "Nuclear fear drives Israel's hard line". The Australian (News Limited). Retrieved 2009-01-09.  Archived version 2009-01-29
  27. ^ Steve Herrmann. "BBC NEWS | The Editors". BBC. Retrieved 1 March 2012. 
  28. ^ Barkham, Patrick (14 August 2006). "Spot the difference". The Guardian (London). Retrieved 29 April 2010. 
  29. ^ "Corrections: For the Record". The New York Times. 9 August 2006. Retrieved 15 January 2009. 
  30. ^ "New York Times 'used fraudulent photo'". Ynet. 9 August 2006. Archived from the original on 11 August 2006. Retrieved 11 August 2006. 
  31. ^ "Blog Archive » Another bogus photo? (Update: “The Passion of the Toys”) (Update: U.S. News cover staged?) (Update: NYT photo fraud, too?) (Bumped)". Hot Air. Retrieved 1 March 2012. 
  32. ^ "The Lebanon "garbage dump" story: complete explanation.". Lightstalkers. Retrieved 1 March 2012. 

External links[edit]