94.7 Highveld Stereo

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Highveld Stereo
94.7 Highveld Stereo logo.png
Broadcast area Gauteng (Terrestrial FM)
Africa (DStv Satellite )
Slogan Joburg's No. 1 Hit Music Station
Frequency 94.7 MHz
First air date September 1, 1964
Format Contemporary
Owner Primedia (private)
Webcast [1]
Website http://www.highveld.co.za

94.7 Highveld Stereo is a radio station that broadcasts on the 94.7FM frequency from Johannesburg, Gauteng, South Africa.

History[edit]

The station first went on the air on September 1, 1964,[1] as the first SABC regional FM service, Radio Highveld. At that time the station broadcast hourly news bulletins and easy listening music. In September 1996 the SABC sold Radio Highveld to private enterprise.[2]

Today this station, along with a number of other radio stations in South Africa, is owned by Primedia.

Format and Programming[edit]

94.7 Highveld Stereo is arguably the Gauteng province's most popular radio station, broadcasting the often controversial Rude Awakening breakfast show, which was hosted by Jeremy Mansfield. The target listener demographic is aimed at 25– 40 year-olds, and as such the station tends to play contemporary "soft" rock, current pop hits as well as a few classics. Highveld also makes a point of giving airtime to local South African musical talent. Other useful services to listeners include news bulletins and traffic reports for Johannesburg and Pretoria.

Revamped Breakfast Show[edit]

On 2 August 2010 the station revamped the morning show by renaming it Breakfast Xpress[3] and appointing Darren Simpson (also known as "Whackhead") as the new front-man in place of Jeremy Mansfield. Mansfield left the morning show (better known as "The Rude Awakening" or "RAW") in July 2010 stating "The show needs to move forward and I don't see a role for myself in the new product offering. Management and the board have asked if I would assist with off air initiatives, which I am happy to do for the foreseeable future.".[4] The format of the new breakfast show remains largely unchanged with the rest of the original team remaining as is.

Presenters[edit]

  • Darren Simpson (also known as "Wackhead Simpson") – Breakfast Xpress
  • Sam CowenBreakfast Xpress
  • Alex Jay - Mid morning show
  • Mark Pilgrim
  • Brad Brown
  • Pabi Moloi
  • Garth Barnes
  • Greg and Lucky
  • Mac G
  • Tholi B
  • Anele

Charity work[edit]

Highveld Stereo is well known for sponsoring and promoting many charity and social events in Gauteng, including the Momentum 94.7 Cycle Challenge and the Rude Awakening Christmas Wish.

Legal actions[edit]

Zuma vs. Highveld[edit]

In response to Darren Simpson's parody of South African Deputy President Jacob Zuma's ongoing rape trial of 2006 –for which Zuma was acquitted– Zuma filed a defamation lawsuit on 30 June 2006, for the sum of R 5 million.[5][6] Zuma originally filed for R 2 million, but this was upped when Highveld Stereo re-broadcast the allegedly offensive skit.

702 and 94.7 vs. Forum of Black Journalists[edit]

In early 2008 Highveld together with their sister station Radio 702 submitted a complaint to the South African Human Rights Commission after the Forum of Black Journalists refused white journalists entry to a lunch with ANC President Jacob Zuma.[7]

Broadcast time[edit]

Listenership figures[edit]

Estimated Listenership[9]
7 Day Ave. Mon-Fri
Feb 2013 1 380 000 708 000
Dec 2012 1 354 000 679 000
Oct 2012 1 421 000 717 000
Aug 2012 1 522 000 776 000
Jun 2012 1 450 000 736 000

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "MediaLibrary's History of SA Media...Media Sector...Broadcast". IBIS Media Data Services (Pty) Ltd. Archived from the original on 2008-06-08. Retrieved 2008-11-19. 
  2. ^ Alexander, Mary. "South Africa's radio stations". SAinfo. Archived from the original on 17 October 2008. Retrieved 2008-11-19. 
  3. ^ http://www.news24.com/Entertainment/SouthAfrica/Whackhead-has-own-breakfast-menu-20100729
  4. ^ http://41.215.233.179:8080/themedia/view/themedia/en/page2176?oid=51106&sn=Detail&pid=2176
  5. ^ "Zuma to sue SA media for libel". BBC. 2006-07-04. Retrieved 2008-11-19. 
  6. ^ Swart, Werner (2006-07-03). "Zuma sues media". The Citizen. Retrieved 2008-11-19. 
  7. ^ "In respect of its public hearing relating to the Forum of Black Journalists and the issue of exclusive organisations" (PDF). Primedia Broadcasting. 2008. Retrieved 2008-11-19. 
  8. ^ The Annual Guide to Radio in South Africa (AdVantage 2012). Media 24. 2012. 
  9. ^ SAARF RAMS (Presentations)

External links[edit]