Al-Hayat

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al Hayat
الحياة
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Khalid bin Sultan;[1] Dar al-Hayat
Editor Ghassan Charbel[1]
Founded 1946; 68 years ago (1946)
Headquarters London
Circulation 150,000 (2009)[2]
ISSN 0967-5590
Official website alhayat.com

Al-Hayat (Arabic: الحياة‎ meaning "Life") is one of the leading daily pan-Arab newspapers, with a circulation estimated over 200,000.[1][3] It is the newspaper of record for the Arab diaspora and the preferred venue for liberal intellectuals who wish to express themselves to a large public.

Though rather pro-West and pro-Saudi with respect to articles concerning the Arabian peninsula, it is quite open to various opinions concerning other regional questions. Al-Hayat prints in London, New York, Frankfurt, Dubai, Riyadh, Jeddah, Dammam, Beirut and Cairo.[4] The newspaper has offices in London, Paris, Washington, New York, Moscow, Riyadh, Jeddah, Beirut, Cairo, Baghdad, Dubai, Amman, and Damascus, among others.[citation needed]

The newspaper "is regarded as by far and away the best and most intensely read Arab newspaper", according to a 1997 article in The New York Times.[5] A 2005 article in the same paper described Al-Hayat as a "decidedly Arab nationalist paper".[6] The newspaper is distributed in most Arab countries, and most of its editors are from Lebanon, where Al-Hayat is very popular. It is more critical of the Saudi government than its main rival, Asharq Al-Awsat.[6]

The newspaper's motto is (Arabic: إن الحياة عقيدة وجهاد‎ "Life is belief and struggle"), a line taken from a poem by Ahmed Shawki.[7]

History[edit]

Origins: Lebanese daily[edit]

The original Al-Hayat was founded by Kamel Mrowa, a Lebanese Shi'a Muslim, in Beirut on 28 January 1946 (issue no.1). (He named his daughter, Hayat Mrowa (now Hayat Palumbo, Lady Palumbo), after the newspaper.[citation needed]) In 1966 (16 May), as Mrowa checked final proofs for the next day's edition, an assassin walked into the Beirut office and shot him to death. Although the assassin's motive was never conclusively determined, investigators linked the shooting to the newspaper's criticism of the Arab nationalist movement. The publication survived 13 bombing attempts before the Lebanese Civil War finally forced it to shut down in 1976.[5]

Refounding and new ownership[edit]

Al-Hayat was refounded in 1988 by Jamil Mrowa and Adel Bishtawi.[5] In fact, it was bought in 1988 by the Saudi Prince Khalid bin Sultan.[8] Owing to the newly relaunched newspaper's majority Christian Lebanese and Christian Palestinian management, critics dubbed Al-Hayat "a newspaper of minorities in the service of a prince," especially after publishing criticisms by Kurds and Shiites opposed to Saddam Hussein.[9] "Its ownership by Prince Khalid has meant that the paper treads softly when it comes to disquieting news about Saudi Arabia, a notable exception to its independent stand," according to a 1997 New York Times article.[5]

Al Hayat in the 1990s[edit]

In May 1993, the newspaper scooped every other news organization by breaking the news about the secret Oslo talks between Palestinians and Israelis.[5] Al-Hayat also initiated a joint news-gathering operation in the mid-1990s with the Saudi-connected Lebanese Broadcasting Corporation.[9]

By 1997, Al-Hayat shocked its Arab readership by establishing a bureau in Jerusalem. As of that year, the newspaper had a daily circulation of about 200,000 and was staffed by Muslim, Catholic, Maronite, and Druse editors and reporters who formed "a highly professional team", according to a report in The New York Times. The Times report described the newspaper as a source of "iconoclastic interviews" and "having the most influential cultural pages anywhere in the Arab world, and opening opinion pages to radical reactionary Muslim fundamentalists and virulent anti-religious liberals, pro-Iraqi [under the Saddam Hussein regime) Arab nationalists as well as conservative gulf Arabs.". Edward Said of Columbia University was a frequent contributor.

In January 1997, at least 14 letter bombs were mailed to the newspaper's headquarters in London and its bureaus in New York, Washington and Riyadh. Two security guards were wounded by one of the bombs as it exploded at the headquarters.[5]

2002 ban in Saudi Arabia[edit]

On 23 October 2002, Saudi censors banned Al-Hayat because the edition contained an open letter from 67 American intellectuals that defended the War on Terror, and called upon their Saudi counterparts to condemn "militant jihadism" and to further delegitimize the concept by calling such actions un-Islamic.[10] The publication was part of an exchange between American intellectuals—including Samuel P. Huntington, Francis Fukuyama, and Daniel Patrick Moynihan—and counterparts in the Europe and the Middle East over the moral foundation for the Bush administration's war against terrorism, with the first letter entitled "What We're Fighting For" published in February 2002 during the U.S. invasion of Afghanistan.[10] A group of 153 largely conservative and Wahhabi Saudi scholars had responded in May 2002, in a column entitled "How We Can Coexist," arguing that while Islam does indeed forbid violence against innocent civilians, the root cause of the 11 September attacks was unjust American foreign policy. The American rebuttal, which prompted the one-day Saudi ban of Al-Hayat, insisted that the blame rested squarely upon the governments and societies of the region: "We ask you sincerely to reconsider the tendency ... to blame everyone but your own leaders and your own society for the problems that your society faces,"[10]

2007 ban in Saudi Arabia[edit]

In late August 2007, the Saudi government banned distribution of Al-Hayat within the Kingdom for less than a week.[3] The ban was a culmination of weeks of extended tension between the newspaper and the Saudi information ministry, which the paper's staff alleged to have ordered Al-Hayat to drop columnist Abdul Aziz Suwaid,[11] who had written a number of columns criticizing the government for inefficiencies, including a wave of mysterious deaths among camel populations.[11] In addition to criticism of the agricultural ministry's handling of the camel's death, the paper had also run articles critical of the health ministry after the death of a girl following a medical operation.[3] Other reports attributed the ban to the paper's disclosure that a Saudi extremist had played a key role in an Iraqi al-Qa'ida front group.[12] Although the government and paper both refused to officially comment, a private distribution firm in the kingdom, the National Company of Distribution, told the Associated Press that it had been told not to distribute the paper.[12] The Saudi edition of the newspaper—with a circulation of 200,000 in Saudi Arabia at the time—did not appear on newsstands for at least three days, with an anonymous source in the Riyadh office telling the Financial Times that the paper had been told it had "crossed a red line."[3]

2011 reporting on Hamas decampment from Syria[edit]

On 30 April 2011, Al-Hayat reported that Hamas had taken the decision to leave Syria, citing unnamed Palestinian sources.[13] The article added that-while sources in Gaza reported the refusal of both Jordan and Egypt to host the organization—Qatar had agreed to host its political leadership (though not its military leadership, which the article stated would likely return to Gaza), and that Hamas's political leader Khaled Mashal would be departing Damascus shortly to take up residence in Doha.[13] On 1 May, Al-Hayat published a short item noting that a member of Hamas's political bureau in Damascus had issued a statement denying any intent to leave Syria, quoted in the article as stating that Hamas "is still operating from Damascus, and what the media said in this regard is completely false."[14]

The New York Times reported on the allegations the following day, citing the reports in Al Hayat as evidence of strained relations between Hamas and the Syrian government, as a result of the 2011 Syrian uprising.[15] Anonymous Hamas officials cited pressure from the government to take a clear stance against the protests.[15] While the political leadership again publicly denied any reports of an impending move—telling the Times “there is nothing to this report in Al Hayat that we are going to Qatar,” and “it is absolutely not true"—a Syrian historian at an Ohio university, citing contact with sources in Damascus, said that the "Hamas leadership was definitely examining its options, looking at other countries in which it might settle."[15]

Current organization[edit]

Currently, Al-Hayat is organized under the larger umbrella of Dar al-Hayat (Arabic: دار الحياة‎ "Publishing House of Life"). Its website www.daralhayat.com hosts the content of three different publications: Al-Hayat (International Edition), published daily in a 24-page spread; Al-Hayat KSA (Saudi Edition) published over 48 pages on weekdays and 36 pages on weekends; and a weekly woman's magazine Laha (Arabic: لها‎ "For Her").[16]

Masthead[edit]

Al-Hayat on display in Tripoli, Lebanon, 2012

While Ghassan Charbel holds the position of editor in chief, Jameel Theyabi is the assistant editor in chief of the Saudi Edition,[4] which was launched in 2005, and has increased circulation in Saudi Arabia from 20,000 to almost 200,000.[3][17] Additionally, Abdullah Iskandar serves as managing editor in Britain, Zouheir Qoseibati in Lebanon, and Raja Rassi as director general.

Bureaus[edit]

Although Al Hayat is headquartered in London—the principal location for its editorial, administrative, distribution, and subscriptions offices—the paper also maintains offices in Paris, Washington, New York, Moscow, Riyadh, Jeddah, Dammam, Beirut, Cairo, Baghdad, and Damascus.[4] The three offices in Saudi Arabia reflect the paper's focus on the country as well as the regional division into central (Riyadh), west (Jeddah), and eastern (Dammam) editions.[17]

Contents[edit]

The international 24-page edition generally contains eight pages of political news (with marked differences from the front page focus of the Saudi edition). Other important sections include the features page, the opinion page, an extensive business section (4 pages), a culture and arts page, and a sports section (2 pages), in addition to other rotating sections on youth, as well as a miscellaneous section.[4] On Sundays, the paper publishes a special supplement called Trends (Arabic: تيارات‎ literally, "Currents"), which publishes two additional pages of criticism and analysis from a variety of viewpoints.[4]

Prominent columnists[edit]

Many columnists contributed to the op-ed pages of Al-Hayat ever since it has been relaunched in 1988. Among them are Hazem Saghieh, Abdulwahab Badraghan, Zouhair Koussaibati, Raghida Dargham, Randa Takieddine, Walid Choucair, Salim Nassar, Khalid al-Dakhil, a political sociologist and writer, Jamal Khashogji, who used to be the editor-in-chief of another Saudi paper, Al Watan. These are only three from among many Saudi contributors. Among Saudi Female columnists in the Saudi-Gulf edition are Dalia Gazaz, Badriyah Al- Bisher, and Thuraia Al Shihri. The assistant editor in chief of the Saudi-Gulf edition of Al Hayat in 2013 is Jameel Al-Dhiyabi. Jihad Al Khazen, who was also the founding editor in chief of the rival pan-Arab newspaper Alsharq Alawsat,[18] writes a twice weekly column called "Ayoon wa Azan" (Arabic: عيون وآذان‎ "Eyes and Ears") featured on the back page.[4] Current editor Ghassan Charbel writes occasional opinion pieces on the front page. George Semaan,the former editor in chief writes a political column weekly. Their columns along with selections from other regular columnists are routinely translated into English and made available on the paper's website.[19]

References[edit]

  1. ^ a b c "Statistics on the Arab Media". Arab Reform Bulletin. Carnegie Endowment. Retrieved 25 April 2011. 
  2. ^ "Circulation". Al Watani Group. Retrieved 1 May 2012. 
  3. ^ a b c d e England, Andrew (29 August 2007). "Saudi Arabia Continues Ban on Newspaper". Financial Times. Archived from the original on 9 June 2011. Retrieved 26 April 2011. 
  4. ^ a b c d e f Al Hayat. 10 April 2011. 
  5. ^ a b c d e f Ibrahim, Youssef, M., "Al Hayat: A Journalistic Noah's Ark", article, The New York Times, 15 January 1997. Retrieved 26 March 2008
  6. ^ a b Fattah, Hassan, M., "Spreading the Word: Who's Who in the Arab Media", 6 February 2005. Retrieved 26 March 2008
  7. ^ Shawqi, Ahmed. "Life is Belief and Struggle (in Arabic)". Retrieved 2 April 2011. 
  8. ^ Mamoun Fandy (2007). (Un)civil War of Words: Media and Politics in the Arab World. Greenwood Publishing Group. p. 43. ISBN 978-0-275-99393-1. Retrieved 21 October 2012. 
  9. ^ a b Kraidy, Marwan (2010). Reality Television and Arab Politics. Cambridge University Press. p. 77. 
  10. ^ a b c Cooperman, Alan (24 October 2002). "Saudis Ban Paper With U.S. Scholars' Letter: International Intellectuals Have Debated Campaign Against Terrorism for Months". The Washington Post. 
  11. ^ a b "Saudis 'ban' pan-Arab newspaper". BBC. 29 August 2007. Retrieved 26 April 2011. 
  12. ^ a b Nasrawi, Salah (28 August 2007). "Saudi government bans leading paper". USA Today. Retrieved 26 April 2011. 
  13. ^ a b al-Husseini, Jihan (30 April 2011). "Hamas decides to depart from Damascus and Doha agrees to host its political leadership (Arabic)". Al Hayat. Retrieved 4 May 2011. 
  14. ^ "Hamas denies any intention on its part to depart Damascus (Arabic)". Al Hayat. 1 May 2011. Retrieved 4 May 2011. 
  15. ^ a b c Bronner, Ethan (2 May 2011). "Tensions Rise as Hamas Refuses To Take Sides in Syria". The New York Times. Retrieved 4 May 2011. 
  16. ^ "About Al Hayat". Dar al-Hayat. Archived from the original on 11 May 2011. Retrieved 22 April 2011. 
  17. ^ a b "Al Hayat readership and circulation of local Saudi edition". Retrieved 25 April 2011. 
  18. ^ el-Khazen, Jihad (9 January 2011). "Ayoon Wa Azan: The First "Scoop"". Al-Hayat. Retrieved 25 April 2011. 
  19. ^ "English Translations". Al Hayat. Archived from the original on 20 May 2011. Retrieved 22 April 2011.