Al-Qabas

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al-Qabas
القبس
Type Daily
Publisher Dar Al-Qabas Press Printing Publishing and Distribution Company
Editor-in-chief Walid Al Nisef
Founded 22 February 1972; 42 years ago (1972-02-22)
Political alignment Liberal
Language Arabic
Headquarters Kuwait City
Official website Official website

Al-Qabas (Arabic: القبس‎) (English: the Firebrand or the Starbrand)[1] is an Arabic daily Kuwaiti newspaper published by Dar Al Qabas Press Printing Publishing and Distribution Company.[2]

History and profile[edit]

Al-Qabas was launched on 22 February 1972.[3] It is owned by Kuwaiti merchant families.[4] The paper is headquartered in Kuwait City.[5]

Until the invasion of Kuwait by Iraq the paper had both national and international editions.[6] During this period it moved to London and was first published there on 2 August 1990.[6]

The paper has a weekly supplement on environmental issues, which can be translated into English as Our Environment is Our Life.[7]

The daily had a circulation of 120,000 copies before the invasion of Kuwait in 1991.[8] Its 2001 circulation was 79,000 copies.[8] The paper has also online version which had 30,000 weekly hits in 2001.[8]

Political stance and staff[edit]

The paper has a critical approach to government of Kuwait[9] and is a liberal publication.[8] In April 2012, it published an editorial calling for ending the struggle within the ruling family of Kuwait, Al Sabah.[4]

The paper's editor, Mohammed Al-Sager, is a winner of the International Press Freedom Award of the Committee to Protect Journalists "for courageous reporting on political and human rights issues in the face of government threats of censorship and prosecution".[10]

The other significant editors of the daily include Abdel Latif Al Duaaij and Ahmad Bishara.[9] The Palestinian cartoonist Naji Salim al-Ali worked for the paper in the 1980s and he was killed in 1987 while working for the London edition of the daily.[11][12]

Respected Arab figures also contributed to the daily, including Egyptian novelist Naguib Mahfouz and Egyptian philosopher Fauad Zakara.[6]

References[edit]

  1. ^ Barrie Gunter; Roger Dickinson (6 June 2013). News Media in the Arab World: A Study of 10 Arab and Muslim Countries. Bloomsbury Publishing. p. 26. ISBN 978-1-4411-0239-3. Retrieved 11 September 2014. 
  2. ^ Al-Qabas Newspaper
  3. ^ Selvik, Kjetil (2011). "Elite Rivalry in a Semi-Democracy: The Kuwaiti Press Scene". Middle Eastern Studies 47 (3): 477–496. doi:10.1080/00263206.2011.565143. Retrieved 23 September 2013. 
  4. ^ a b "Kuwait daily urges end to royal infighting". Ahram Online. AFP. 15 April 2012. Retrieved 22 September 2013. 
  5. ^ "Sources". Al Monitor. Retrieved 10 October 2014. 
  6. ^ a b c "A Kuwaiti Newspaper Reopens in London". The New York Times. 23 August 1990. Retrieved 9 October 2014.  |first1= missing |last1= in Authors list (help)
  7. ^ Najib Saab. "The Environment in Arab Media" (Report). Arab Forum for Environment and Development. Retrieved 7 October 2014. 
  8. ^ a b c d "Kuwait". Press Reference. Retrieved 10 September 2014. 
  9. ^ a b "Kuwait". The Arab Press network. Retrieved 18 September 2013. 
  10. ^ "CPJ Deplores Sentencing of Two Journalists by Kuwait". Committee to Protect Journalists. 25 July 1998. Archived from the original on 3 June 2011. Retrieved 28 May 2011. 
  11. ^ BBC On this day 1987: Cartoonist shot in London street Retrieved November 2010
  12. ^ Affendi, Abdelwahab (Summer 1993). "Eclipse of Reason: The Media in the Muslim World". Journal of International Affairs 47 (1). Retrieved 29 September 2013.  – via Questia (subscription required)


Coordinates: 29°19′51″N 47°57′9″E / 29.33083°N 47.95250°E / 29.33083; 47.95250