From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Al-Wafd (newspaper))
Jump to: navigation, search
Type Daily
Format Broadsheet
Owner(s) Wafd Party
Publisher Wafd Party
Founded 1984; 30 years ago (1984)
Political alignment Opposition (Centre-right, National liberalism, Egyptian nationalism)
Headquarters Dokki, Giza, Egypt
Circulation 9,000 - 10,000 (2009)
Official website Al Wafd

Al-Wafd (Arabic: الوفد‎) is the daily newspaper published by the Wafd ('Delegation') party in Giza, Egypt.

History and profile[edit]

The paper was launched in 1984.[1] As the house organ of the liberal-democratic neo-Wafd party, the paper is considered an opposition paper, although both party and paper have oscillated between support and opposition for the regime. It is one of the highest circulated papers among those dailies owned by a political party in the country.[2] The 2005 circulation of the daily was 180,000 copies.[3] The same year Mohamed Ali Ibrahim was named as the editor-in-chief of the paper.[3] Then Abbas Al Tarabili served as the editor-in-chief until February 2009.[4] During the Egyptian revolution in 2011 Osama Heikal was the editor-in-chief.[5] He was appointed information minister in July 2011.[5]


Abbas Al Tarabili, then chief editor of the daily, was fired in February 2009 due to low circulation rates that were between 9,000 and 10,000.[4]

On 4 September 2013, the paper portrayed the US President Barack Obama as Satan due to his support for opposition forces in Syria.[6] The paper also argued that Obama is a member of the Muslim Brotherhood.[6]

See also[edit]


  1. ^ Hend Selim. "The Coverage of Egypt’s Revolution in the Egyptian, American and Israeli Newspapers". Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved 29 September 2013. 
  2. ^ Rasha Allam. Media landscapes. Egypt European Journalism Centre. Retrieved 29 December 2013.
  3. ^ a b "Zoellick's visit to Egypt (July 13-14)". Wikileaks. 18 July 2005. Retrieved 2 January 2014. 
  4. ^ a b "Egypt: Al-Wafd newspaper editor fired because of drop in circulation". The Arab Press Network. 27 February 2009. Retrieved 15 March 2013. 
  5. ^ a b "Egypt's reinstatement of Information Ministry is a setback". Committee to Protect Journalists. New York. 12 July 2011. Retrieved 3 January 2014. 
  6. ^ a b Leslie Larson (5 September 2013). "Egyptian newspaper creates image of Obama as Satan". New York Daily News. Retrieved 25 September 2013.