Al Jazeera Balkans

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Al Jazeera Balkans
Aljazeera eng.svg
Launched 11 November 2011 (2011-11-11)
Network Al Jazeera
Owned by Al Jazeera Media Network
Picture format 16:9 576i (SDTV)
16:9 1080i (HDTV)
Slogan Iz svakog ugla i sa svake strane
Country Bosnia and Herzegovina
Language Serbo-croatian
Broadcast area Bosnia and Herzegovina
Croatia
Macedonia
Montenegro
Serbia
Slovenia
Worldwide
Headquarters Sarajevo
Trg djece Sarajeva 1
(inside BBI Centar)
Replaced NTV 99
Sister channel(s)

Al Jazeera English

Al Jazeera Arabic
Al Jazeera Türk
Al Jazeera America
Website Al Jazeera Balkans
Availability
Terrestrial
Terrestrial signal Sarajevo area
Satellite
Eutelsat 16A
Europe
16.0°E/ 12,675.592 MHz/ FEC 3/4
Cable
Telemach Channel 11
M&H Company Channel 64
IPTV
Moja TV Channel 36
SUPER TV Channel 126
Bosna TV Channel 9
Streaming media
AJB player Watch live
Al Jazeera Balkans poster in Zagreb in late November 2011.

Al Jazeera Balkans (AJB) is an international news television station headquartered in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina aimed at the media markets of the countries that used to be constituent units of SFR Yugoslavia. It is part of the Al Jazeera Media Network, which is owned by the Government of Qatar.

The station broadcasts in Bosnian-Croatian-Serbian six hours daily, with subtitled Al Jazeera English programmes being shown the remainder of the day. Al Jazeera Balkans is a sister channel of the Arabic language Al Jazeera and the English language channel Al Jazeera English.

The station broadcasts news analysis and features as well as documentaries, live debates, current affairs, business, technology, and sports highlights.

History[edit]

Purchase[edit]

On 22 September 2010, after months of speculation,[1] the Qatari government-owned Qatar Media Corporation (later renamed Al Jazeera Media Network) announced the US$1.56 million[2] purchase of NTV 99, a local channel based in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina.[3] Named Al Jazeera Balkans (AJB), the project was envisioned as "a leader in providing high quality news and current affairs in the region [of former Yugoslavia]" with planned offices throughout the Balkans and bureaus in key locations worldwide.[2]

Preparation[edit]

Soon after the purchase announcement, Al Jazeera made a lease agreement with BBI Real Estate regarding the usage of 800m2 at the top floors of Sarajevo's BBI Centar.[4] The station also leased space in the B2 building located at the top of Balkanska Street in central Belgrade, across the street from Hotel Moskva, converting it into a remote television studio.

In parallel, it set about staffing its planned Balkans operation whose launch was set for January 2011.[5] With the Slobodna Bosna newsmagazine reporting Al Jazeera Balkans offering minimum monthly salaries in excess of €1,000 as well as 5-year term contracts,[6][7] the run on the station by interested local journalists was sizable.[8]

The network also decided to go after marquee local name(s) for top editorial and/or management positions. It began looking at Croatian state broadcaster HRT's personnel in this regard with Aleksandar Stanković, Denis Latin, and Goran Milić being mentioned as potential transfer targets. Other established names being bandied about were additional Yutel veterans such as Zekerijah Smajić and Ivica Puljić, as well as former HRT and Nova TV personality Mirjana Hrga, and Arijana Saračević-Helać from Federalna televizija.[6] However, Stanković reportedly turned down the news director post, saying he's not interested in a management position at this stage of his career.[9] At one point local Sarajevo outlets even announced Latin as AJB's new general director[10][11] while Milić explicitly denied any negotiations with the network.[12] In the end, the opposite occurred with Milić getting the news director job[13] while Latin eventually decided to stay put at HRT. For the general director position, Al Jazeera hired Tarik Đođić, former general secretary at the Bosnia-Herzegovina Foreign Trade Chamber (VTK).

By the beginning of 2011 it was clear the planned January launch would be postponed as Milić was finishing up at HRT with a rousing sendoff following his final Dnevnik newscast. The veteran broadcaster soon moved to Sarajevo, marking his professional return to the city having previously worked there from 1990 until 1992, first as part of Yutel and later as the Bosnian government's spokesperson in the initial months of the Bosnian War.

In late March 2011, the station aimed for a late summer / early fall launch in September with news director Milić pontificating on how Al Jazeera Balkans might fit into the Balkans media scene: "There are over 100 television stations in the region [former Yugoslavia] at the moment. We cannot hope to compete with them on the local level, but Al-Jazeera will offer its regional access, an idea which was abandoned in the 90's due to wars and emotions those conflicts triggered".[14]

Over the coming months, Al Jazeera Balkans looked into different broadcast models. For a while it entertained the idea of taking over a local station in each of the former Yugoslav countries and turning them into broadcast affiliates. To that end, news appeared about the Qatar Media Corporation making a €25 million bid for TV Avala, the Željko Mitrović-controlled Serbian network with nationwide broadcasting license.[15] The approach was confirmed by TV Avala's general manager Bojana Lekić, and it got significant coverage in the Serbian media, especially after information appeared about the job interview process at Al Jazeera Balkans including a question about the status of Kosovo. Reportedly, the employers at Al Jazeera Balkans wanted to know explicitly where their perspective journalist employees, particularly those from Serbia, stood on the issue of Kosovo's independence. Asked about this hiring practice, news director Milić said: "I can't recall specifically whether that question was asked, but I believe it was. Those are the questions we ask because we must know what our journalists think on certain issues. We start from the reality that in this part of the world certain countries recognize Kosovo as an independent state while others do not".[16]

The affiliate broadcast model was ultimately abandoned as AJB opted for individual deals with local cable and IPTV providers. Additionally, it decided to provide terrestrial coverage in the Sarajevo area as well as satellite transmission and live web streaming on its own site and on YouTube.

Launch[edit]

With €15 million reportedly invested in the project (according to general director Đođić),[17] Al Jazeera Balkans began broadcasting on 11 November 2011, launching their website on the same day. The network's visual appearance is mainly based on that of its English-language counterpart. It broadcasts from the Eutelsat W3C satellite and also offers a live web stream just like its Arabic and English counterparts do.

Audience and programming[edit]

According to a report from the Associated Press, "Media experts say they hope the broadcaster will offer objective news to a public that was exposed for two decades to local media heavily influenced by politics."[18] Al Jazeera Balkans has a modern studio in Sarajevo and smaller studios in Belgrade, Zagreb and Skopje. The station plans to have correspondents in Podgorica, Priština, Mostar, Split and Banja Luka who will report in the local variants of the Serbo-Croatian language. The station will have reporters in based in Washington, D.C., London, Berlin, Vienna, Moscow, Istanbul and Jerusalem by utilizing the resources of the current Al Jazeera bureaus around the world. The network serves viewers in Bosnia and Herzegovina, Croatia, Kosovo[a], Macedonia, Montenegro, Serbia, and Slovenia.[19]

Programmes[edit]

Al Jazeera Balkans produces its daily content as well as some weekly content (Al Jazeera Business and Sportski magazin) in its studios located at the BBI Centar's top floor. Its weekly interview programmes, Oni pobjeđuju and Recite Al Jazeeri, are shot on remote locations.

Personnel[edit]

Reaction and reception[edit]

Bosnia[edit]

With the September 2010 announcement of Qatar Media Corporation buying NTV 99 with a view of turning it into a Balkans-wide news channel, Boro Kontić, head of the Open Society-funded journalist training facility Mediacenter in Sarajevo, likened the arrival of the Arab media conglomerate to the atmosphere before the start of the Bosnian War, when it was announced that Sarajevo was to become regional headquarters for the European TV channel Euronews: "People aren't afraid of a new war, exactly, but rather political upheaval. People feel they are being monitored, if such a large international media company moves into the local market. But it has the potential to become an objective and independent information channel in the Balkans and it could also help to overcome the petty interests that arose after the disintegration of the former Yugoslavia - be it in Croatia, Serbia, Bosnia or Montenegro".[5] In terms of Al Jazeera Balkans viewership prospects, Kontić said: "In the beginning it will probably be interesting for people to watch it, because they may be tired of local television stations -- so-called public stations, but what are in essence politically controlled. So they may be interested to see whether there is a different perspective on the region [from Al-Jazeera]. But we have a saying: a wonder lasts but three days".[20]

Borka Rudić, general secretary of the Bosnian-Herzegovinian Journalists Association, found Al Jazeera's decision to come to Bosnia-Herzegovina especially interesting in light of the country not having a strong media market, saying: "Money is not the reason behind the network's decision to settle here. No TV station is completely immune to the desire for political influence. I believe Al Jazeera will affect the public opinion in Bosnia, but I don't fear the strengthening influence of radical Islamic forces. I do not think that the arrival of Al Jazeera immediately increases the influence from the East, or that this was the motive for Al Jazeera to settle in Sarajevo".[5]

Serbia[edit]

The June 2011 revelation of Al Jazeera Balkans asking its job applicants to state their personal position/opinion regarding the international status of Kosovo with the answer potentially determining whether they get hired or not while at the same time making a takeover bid for TV Avala, a station with nationwide coverage in Serbia, caused a lot of reaction in the country. Slobodan Reljić, former editor-in-chief at the NIN magazine, stated: "I'm not particularly shocked at the way Al Jazeera Balkans picks its staff because contemporary global media outlets have given up on objective journalism. AJB's going to hire a squad of young and good-looking warriors for the station owner's cause. Goran Milić is the right man with loads of experience to execute that job in the most professional manner. And none of his personal beliefs will enter into it. He's been hired to do the job, and he's going to deliver the right kind of television station. Al Jazeera is a quite fast learner, picking up the tricks of the trade from its Western role models, BBC in particular".[21]

Olivera Kovačević, RTS television host, touched on the issue of potential Al Jazeera Balkans journalists from Serbia having to disregard their own country's constitution if the station's hiring criteria is to treat Kosovo as an independent state: "The very act of asking that question during a job interview thereby interrogating an applicant on his/her political orientation is in breach of that person's human rights. I accept that every media outlet has an editorial policy, but no one can ask me to ignore the laws and constitution of my country that says Kosovo is part of Serbia. It's going to be a tough call for the broadcasting regulators in Serbia whether to allow an outlet with such policy to own a station that broadcasts nationally in Serbia".[21]

The opposition Serbian Radical Party (SRS) called on the Serbian Broadcasting Agency (RRA) not to allow the Al Jazeera Balkans' purchase of TV Avala due to the "anti-Serb campaign led by the Al Jazeera director for the Balkans, Goran Milić". Speaking at the party's press conference, SRS presidency collegium member Vjerica Radeta said: "Milić has never stopped his anti-Serb campaign, but the most scandalous of all is that the requirement to get a job at this station is accepting Kosovo as an independent state".[22]

International[edit]

The Spectator's Fraser Nelson views Al Jazeera's arrival to the Balkans through the lens of the ongoing global "information war" and the Western media's current standing in that showdown. Discussing the situation in various spots around the globe, he contends that "the BBC has come under fierce competition from Al Jazeera", which the British haven't responded to adequately, bringing up the Balkans as an example where "the BBC World Service closed down its 21-man Serbian radio operation, while Al Jazeera Balkans set about hiring 150 people in Sarajevo headed by the veteran Croatian journalist Goran Milić". He goes on to praise this formula of having "local television champions" rather than "foisting Anderson Cooper on the world".[23]

Tim Judah wrote a piece on the launch of Al Jazeera Balkans in The Economist, going through the various ethnic, religious, political, and linguistic specifics in the former Yugoslavia before wondering "whether people from one part of the Balkans are still interested in the others" outside of "enjoying each other's reality shows". Right after mentioning that "news broadcasts from Sarajevo, Banja Luka, Belgrade and Zagreb are all utterly different", Judah claims Al Jazeera Balkans faces the problem of "many Serbs and Croats assuming it is “Muslim” television". He concludes by saying that Al Jazeera's Arabic service played a key role in the Arab Spring and wonders "what sort of influence Qatar may want, or gain, in the Balkans".[17]

Writing in his blog on The Weekly Standard web site, Stephen Schwartz sees Al Jazeera Balkans (AJB) as "the revival of a “Yugoslav” television network", bringing up AJB news director Goran Milić's past affiliation with Yutel, "a network that attempted to rescue Yugoslavia during its collapse, from 1990 to 1992". Schwartz concludes that "in entering the Balkans, Al Jazeera has opted for an attempted revival of a long-shattered Yugoslav cultural unity, combined with a gambit for greater Islamist influence", but also warns that "its decision comes at a bad time for the region, with Wahhabi radicals agitating across Balkan borders, and the neo-fundamentalist Turkish regime of Recep Tayyip Erdogan bidding for revived prestige in the former Ottoman provinces in Europe". As for the network's financial prospects, Schwartz expresses doubts "that evocation of the long-gone, artificial nationality of the former Yugoslavia will make Al Jazeera’s investment in the Balkans profitable" though offers a possibility of "corrupt politicians dominating the ex-Yugoslav successor states finding it lucrative to have connections to Gulf petrobillionaires".[24]

Shawn Powers, assistant professor at the Georgia State University, claims the Al Jazeera network openly seeks to tap into Muslim-majority countries and markets it believes are hungry for a news agenda that is better tailored to their interests and is eager to tug the geopolitical center of gravity away from Europe—and closer to the Arab World: "I think the decision about the Balkans, Turkey, and East Africa actually has to do with potential market shares, the fact that they think they can generate some revenue in these markets down the road. And of course there is also the strategic importance of each of these markets in the broader agenda of political Islam, and of turning countries toward the Middle East as opposed to away from the Middle East".[20]

See also[edit]

Notes and references[edit]

Notes:

a. ^ Kosovo is the subject of a territorial dispute between the Republic of Serbia and the Republic of Kosovo. The latter declared independence on 17 February 2008, but Serbia continues to claim it as part of its own sovereign territory. Kosovo's independence has been recognised by 108 out of 193 United Nations member states.

References:

  1. ^ "Al Džazira u Sarajevu pokreće balkanski TV projekat". Blic. 26 May 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  2. ^ a b "Al Jazeera to launch regional Balkan TV". Rapid TV News. 19 September 2010. Retrieved 2011-12-14. 
  3. ^ BBC News Europe, 11 November 2011 - Al Jazeera launches Balkans television channel
  4. ^ "Sjedište Al Jazeere Balkans u BBI Centru". sarajevo-x.com. 7 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  5. ^ a b c "Al Jazeera makes its Balkan debut". Deutsche Welle. 22 September 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  6. ^ a b "Minimalna novinarska plata u Al Jazeeri Balkans 2.000 KM". sarajevo-x.com. 14 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  7. ^ "Više stotina prijava na konkurs za rad na "Al Džazira Balkans"". Blic. 14 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  8. ^ "Navala na Al Džaziru Balkans". B92. 14 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  9. ^ "Al Jazeera ponudila posao Aleksandru Stankoviću". sarajevo-x.com. 3 November 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  10. ^ "Denis Latin generalni direktor Al Jazeere Balkans". sarajevo-x.com. 15 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  11. ^ "Denis Latin novi direktor Al Džazire Balkan". Blic. 16 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  12. ^ "Latin direktor Al Džazire Balkan?". Blic. 15 October 2010. Retrieved 19 January 2014. 
  13. ^ "Balkanska Al Džazira spremna za start". Politika. 20 January 2011. Retrieved 19 January 2014. 
  14. ^ "Al-Jazeera to start broadcasting in Balkans in fall". B92. 29 March 2011. Retrieved 19 January 2014. 
  15. ^ "Al Džazira kupuje srpsku TV Avala?". B92. 16 June 2011. Retrieved 19 January 2014. 
  16. ^ "Al Džazira preko Avale stiže u Srbiju?". Frankfurtske Vesti. 16 June 2011. Retrieved 19 January 2014. 
  17. ^ a b "News in the ex-Yugoslavia: Broadcasting to the Balkans". The Economist. 12 November 2011. Retrieved 2011-11-13. 
  18. ^ The Washington Examiner 11 November 2011, Aida Cerkez - Al Jazeera launches Balkan broadcast
  19. ^ Rapid TVNews.com - Al Jazeera Balkans to launch 11 November
  20. ^ a b Sadiković, Mirna and Sindelar, Daisy (26 November 2011). "With Launches In Balkans and Beyond, Al-Jazeera Building New Spheres Of Influence". RFE/RL. Retrieved 19 January 2014. 
  21. ^ a b Bojić, B. and Nedeljković, V. (17 June 2011). "Skandal zbog pitanja o Kosovu: Al Džazira krši Ustav Srbije". Press. Retrieved 19 January 2014. 
  22. ^ "SRS: Ne dozvoliti rad "Al džaziri"". RTS. 16 June 2011. Retrieved 20 January 2014. 
  23. ^ Nelson, Fraser (20 October 2011). "Al Jazeera scores another victory in the information war". The Spectator. Retrieved 19 January 2014. 
  24. ^ Schwartz, Stephen (15 November 2011). "Al Jazeera Enters the Balkans". The Weekly Standard. Retrieved 19 January 2014. 

External links[edit]