Al Jazeera English

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Not to be confused with Al Jazeera America.
Al Jazeera English
Aljazeera eng.svg
Launched 15 November 2006
Network Al Jazeera
Owned by Al Jazeera Media Network
Picture format HDTV 1080i25
Slogan "Setting The News Agenda"
"Every Story, Every Side"
Country Qatar
Language English
Broadcast area Worldwide
Headquarters Doha, Qatar
Sister channel(s) Al Jazeera Arabic
Al Jazeera America
Al Jazeera Balkans
Al Jazeera Turk
AJ+
Website Al Jazeera English[note 1]
Availability
Terrestrial
Freeview UK
(virtual)
Channel 83
Channel 108 (HD)
Freeview|HD (New Zealand) Channel 16
Satellite
Tata Sky (India) Channel 533
Dish TV (India) Channel 618
Astra 2F
Europe
12633 H 22000 5/6
G-23 (IA 13)
N/Central America
3900 V / 27684 / 3/4
Galaxy 19
North America
12152 H / 20000 / 3/4
Hispasat 1C
Europe/N Africa
12092 V / 27500 / 3/4
Eutelsat Hot Bird 13A
Europe
11034 V / 27500 / 3/4
Nilesat 101
North Africa/ME
12015 V / 27500 / 3/4
Optus C1
SE Asia/Australia
12367 V / 27800 / 3/4
PID: video=1121, audio=1122
Intelsat 9
Americas
3840 H / 27690 / 7/8
Intelsat 10
East. Hemisphere
4064 H / 19850 / 7/8
Thor 3
NE Europe
12398 H / 28000 / 7/8
Astro
Malaysia
Channel 513
Indovision
Indonesia
Channel 331
AsiaSat 3S
Asia/ME/Australia
3760 H / 26000 / 7/8
Astra 1KR
Europe
11508 V / 22000 / 5/6
Bell TV
Canada
Channel 516
Austar/Foxtel
Australia
Channel 651
yes
Israel
Channel 108
Digital+ Channel 79
Digiturk Channel 144
Globecast Channel 463 (FTA)
MEO Channel 205
Freesat
UK
Channel 203
Sky
UK & Ireland
Channel 514
SKY Italia Channel 522
TPS Channel 330
Turksat 2A
Eurasia
12139 H / 2222 / 3/4
TV Vlaanderen Channel 54
Cignal Digital TV
Philippines
Channel 47
Cable Star Iloilo
(Philippines)
Channel 55
Cable TV
(Hong Kong)
Channel 34
Cablecom
(Switzerland)
Channel 152 (digital CH-D)
Cablelink
(Philippines)
Channel 241
Cablevision
(Lebanon)
UNKNOWN
Elisa (digital tuner required)
First Media
(Indonesia)
Channel 252
Full Channel Channel 168
Destiny Cable
(Philippines)
Channel 22 (Analog)
Channel 151 (Digital)
Kabel BW
(Germany)
UNKNOWN
KDG
(Germany)
Channel 842
Numericable Channel 64
Parasat Cable TV
(Philippines)
Channel 98
Rogers Cable
(Canada)
Channel 176
Royal Cable Channel 65
Qatar Cable UNKNOWN
Shaw Exo TV
(Canada)
Channel 513
IPTV
Clix SmarTV Channel 97
Club Internet Channel 59
Elion Channel 66
Free Channel 85
HKBN bbTV Channel 735
Neuf TV Channel 47
now TV
Hong Kong
Channel 325
TPG UNKNOWN
Yes TV UNKNOWN
Movistar TV Channel 136
Hypp.TV Channel 2001
MEO Channel 205
Bell Fibe TV
Canada
Channel 516
CHT MOD
Taiwan
Channel 116
Fetch Tv
Australia
Channel 187
UniFi
Malaysia
Channel 412
Optik TV
Canada
Channel 105
xs4all
netherlands
Channel 40
Streaming media
Al Jazeera Watch (Free, 56 Kbit/s)(Geo-Blocked in the United States)
iWanTV! (Philippines) Watch (Premium)
JumpTV Watch (Subscription)
Livestation Watch (Free, 502 Kbit/s)
Real Watch (Free)
TVCatchup Watch live (UK only)
Vingo.tv Alpha Watch (Subscription)
YouTube Watch (Live stream and video segments) (Geo-Blocked in the United States)
Zattoo Watch (Where available)

Al Jazeera English (AJE) is an international 24-hour English-language news and current affairs TV channel owned and funded by the House of Thani's Al Jazeera Media Network and is headquartered in Doha, Qatar.

It is a sister channel of the U.S.-based English-language channel Al Jazeera America (AJAM), the Bosnia and Herzegovina-based multi-language Al Jazeera Balkans, and the original, Arabic-language, Al Jazeera (which is sometimes incorrectly referred to as: Al Jazeera Arabic) The station broadcasts news features and analysis, documentaries, live debates, current affairs, business, technology, and sports, and claims to be the first global high-definition television network.[1] Al Jazeera English is the world's first English-language news channel to be headquartered in the Middle East.[2] The channel aims to provide both a regional voice and a global perspective for a potential world audience of over one billion English speakers who do not share the Anglo-American worldview.[3]

Instead of being run under one central command, news management rotates between broadcasting centers in Doha and London. At its launch, the station actually had four news centres around the world, in: Washington, D.C., London, Doha, and Kuala Lumpur. Complete news bulletins from Kuala Lumpur stopped on 30 September 2010 and from Washington DC on 28 January 2011; they were replaced by news from Doha. All news inserts from Kuala Lumpur ceased in early 2011 and from Washington DC they ceased on 15 April 2012. By contrast, Al Jazeera English is one of the few global media outlets to maintain an agency in Gaza, and in Harare.

The network's stated objective is "to give voice to untold stories, promote debate, and challenge established perceptions."[4]

Philosophy[edit]

Al Jazeera English has stated objectives of emphasizing news from the developing world, of "reversing the North to South flow of information" and of "setting the news agenda" (also the channel's slogan). Some observers, including media scholar Adel Iskandar, have commented that this focus can be seen, in the eyes of Western viewers, as casting Al Jazeera English as a global "alternative" news network, though the entire Al Jazeera brand has been heavily mainstreamed in many parts of the world.[5] Other Al Jazeera English slogans and catchphrases include: "All the News | All the Time", "Fearless Journalism" and "If it's newsworthy, it gets on air, whether it's Bush or Bin Laden". Al Jazeera's Code of Ethics mirrors some of these statements.[6] Award-winning creative teams shaped the English brand identity,[7] the on-air studios and its "EVERY ANGLE | EVERY SIDE" promotional positioning, led by Director of Creative, Morgan Almeida, "to extend the Arabic heritage in a language familiar to diverse global audiences".

Launch and reach[edit]

The channel was launched on 15 November 2006 at 12:00 GMT (19:00 WIB). It had aimed to begin global broadcasting in June 2006 but had to postpone its launch because its HDTV technology was not ready.[8][9] The channel was due to be called Al Jazeera International, but the name was changed nine months before the launch because "one of the Qatar-based channel's backers decided that the broadcaster already had an international scope with its original Arabic outlet".[10]

The channel had expected to reach around 40 million households, but it far exceeded that launch target, reaching 80 million homes.[11] As of 2009, Al Jazeera's English-language service can be viewed in every major European market and is available to 130 million homes in over 100 countries via cable and satellite, according to Molly Conroy, a spokeswoman for the network in Washington.[12]

The channel is noted for its poor penetration in the American market, where it was carried by only one satellite service and a small number of cable networks.[13] Al Jazeera English later began a campaign to enter the North American market, including a dedicated website.[14] It became available to some cable subscribers in New York in August 2011, having previously been available as an option for some viewers in Washington DC, Ohio and Los Angeles.[15] It is readily available on most major Canadian television providers including Rogers and Bell TV after the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved the channel for distribution in Canada on 26 November 2009.[16][17]

Al Jazeera English and Iran's state-run Press TV were the only international English-language television broadcasters with journalists reporting from inside both Gaza and Israel during the 2008–2009 Israel-Gaza conflict. Foreign press access to Gaza has been limited via either Egypt or Israel. However, Al Jazeera's reporters Ayman Mohyeldin and Sherine Tadros were already inside Gaza when the conflict began and the network's coverage was often compared to CNN's initial coverage from inside Baghdad in the early days of the 1991 Gulf War.[18][19][20]

The channel may also be viewed online. It recommends online viewing either via Livestation, a free software (live, high quality), at its own website[21] (live, low quality), or at its channel on YouTube.[22] Although Al Jazeera English is produced in High Definition (HD), the output is converted to 14:9 SD similar to BBC World News.[23] Programs are shown on the Al Jazeera English YouTube channel in their original 16:9 format. Al Jazeera English HD launched in the United Kingdom on Freeview on 26 November 2013.

Al Jazeera America[edit]

On 3 January 2013, Al Jazeera Media Network announced that it had purchased Current TV in the United States and would be launching an American news channel. 60% of the channel's programming would be produced in America while 40% would be from Al Jazeera English.[24][25][26][27] That was later changed at the request of the cable and satellite providers to almost 100% American programing.[28] Al Jazeera America airs Newshour in the morning and midday hours. Al Jazeera English programmes Witness, Earthrise, Listening Post, Talk To Al Jazeera and 101 East regularly air on Al Jazeera America.

Al Jazeera UK[edit]

In 2013 Al Jazeera Media Network began the planning stages of a new channel called Al Jazeera UK. The British channel will broadcast for five hours during prime time as cut-in UK content aired on Al Jazeera English.[29] It would in effect function much like RT America does in the United States. The channel is planned to launch some time after Al Jazeera moves its UK London operations including its newsroom, studios and shows from Knightsbridge to its new space in The Shard during late summer 2014. The last day of broadcasting from the Knightsbridge studios will be September, 12th 2014.[30]

Programmes[edit]

Current programmes on the channel are:[31][32] In addition to those listed below, Al Jazeera English runs various programmes that are either entirely non-recurrent or consist of just a limited number of parts (miniseries format known as special series). All programmes, including former shows are shown in their entirety on Al Jazeera's website and YouTube.

  • 101 East — the weekly documentary series for issues of particular importance in Asia. Presenters or hosts have included Teymoor Nabili and Fauziah Ibrahim, and more recently: Drew Ambrose, Yaara Bou Melhem, Eric Campbell, Chan Tau Chou, Steve Chao, Robin Forestier-Walker, Nirmal Ghosh, Subina Shreshta, Supriya Sobti and Nick Lazaredes.
  • Al Jazeera Correspondent — more thought-provoking reports from the channel's correspondents and presenters, but with a personal twist: these are insights into the events that made them the questioning people they are today, or the preoccupations that now keep them motivated -
    • Stephanie Scawen - the dispassionate account of a resolute woman's 17 years as a correspondent living with multiple sclerosis (MS), a degenerative illness for which there is as yet no cure.
    • Step Vaessen - the story of the end of the Indonesian occupation of East Timor in 1999, the price it exacted upon the Timorese and on journalist colleague Sander Thoenes and the scars this left on Step and her family to this day
  • Al Jazeera Investigates — documentaries arising from the work of the Al Jazeera Investigative Unit. The death of Yasser Arafat has been a major preoccupation of the unit and the findings themselves have become a news item reported on other networks.
  • Al Jazeera World — the documentary-slot for films of in-depth reportage. The films in this series are of longer duration than in the similar series Witness and are therefore often more of an investigative report, rather than the human-interest vignettes of Witness.
  • The Café — a discussion programme, hosted by Mehdi Hasan.
  • Counting the Cost — the weekly look at business and finance.[33] Hosted by Kamahl Santamaria.
  • The Cure — the programme that examines global innovations and practices in medicine and healthcare.
  • earthrise (written without capitalisation) — the environmental programme that features simple, proven technologies and initiatives which are bringing noticeable benefits to human communities and to natural habitats across the continents. Host-presenter: Russell Beard and other journalists.
  • Empire — a monthly programme exploring global powers and their policies. A discussion with host Marwan Bishara and his guests[34]
  • Fault Lines — the documentary series focused on the forgotten and the unreported aspects of life in the United States. Presented by: Josh Rushing, Sebastian Walker, Anjali Kamat and Wab Kinew and, formerly, Zeina Awad. It is produced by Al Jazeera America.
  • The Frost Interview (previously Frost Over The World) — this was hosted by David Frost: "Frost Over the World brings together a diverse range of guests to discuss the week’s current affairs". Sir David died in August 2013, but the interviews recorded for this series have been broadcast posthumously, with family consent.
  • Inside Story — the daily investigation and analysis of a topical issue, with the aid of three guests from within and without the country in question. Jane Dutton and Shiulie Ghosh are regular hosts, but most of the Doha-based news-presenters have also taken the chair, including: Dareen Abughaida, James Bays, Stephen Cole, Adrian Finighan, David Foster, Divya Gopalan, Mike Hanna, Veronica Pedrosa, Kamahl Santamaria, Hazem Sika, Folly Bah Thibault and Sue Turton.
  • Inside Syria — the weekly review of recent events in the Syrian civil war, similar to the former programme Inside Iraq.
  • Listening Post — analysis of how the other news organizations are covering the stories of the week, plus examination of viewer-submitted news. Hosted from London by Richard Gizbert.
  • News:
    • World news live from Al Jazeera's Doha broadcast centre
    • World news live from Al Jazeera's London broadcast centre
    • Newshour — an hour of world news and sport hosted from both of Al Jazeera's broadcast centres, sometimes linked together live:
      • 02:00 GMT edition from Doha
      • 10:00 GMT edition from Doha
      • 13:00 GMT edition from Doha
      • 15:00 GMT edition from Doha and London
      • 18:00 GMT edition from Doha and London
      • 21:00 GMT edition from Doha and London
      • 23:00 GMT edition from Doha
    • News headlines are broadcast generally every half hour
  • People & Power — a biweekly programme, originally hosted by Dr Shereen El Feki, Juliana Ruhfus and Sapna Bhatia. In April 2007, Samah El-Shahat replaced Shereen El Feki as the main host of the program. In 2013, Juliana Ruhfus was back as presenter. Well-known broadcaster Sorious Samura has also presented for the strand. "People & Power is about power in the 21st century – who has it, who wants it and how it is being used – and abused"
  • South 2 North — a global talk-show, seen from the perspective of the southern hemisphere, with interviews to discuss key issues of importance to the developing world.[35] Hosted by Redi Tlhabi from Johannesburg.
  • The Stream — the discussion-programme focused on the social media, daily from Monday to Thursday. Hosted by Femi Oke and Malika Bilal, usually with one guest in the studio and a couple on Skype. An issue, itself often viewer-generated, is discussed by the team and viewers can contribute with comments on Twitter or Facebook, with some occasionally invited to join in on Skype.
  • Talk to Al Jazeera — extended studio-interviews with people of influence from around the world:
  • Witness — the daily documentary-slot for films by the best of the world's independent film-makers. The strand aims to shine a light on the events and people long-forgotten by the global media and on those which never merited a mention in the first place.
  • TechKnow — weekly show showcasing bright spots and innovations in the world of science and technology in the United States and how they are changing lives. Segments are recorded in the field by a group of young, tech-savvy contributors with diverse backgrounds in science and technology. The show is hosted by Phil Torres and co-hosted depending on the episode by Cara Santa Maria, Kosta Grammatis and others. All the hosts have backgrounds in science and technology. Presented from Los Angeles it is produced by Al Jazeera America.
  • Special Series: in addition to the documentary strands such as Witness, Fault Lines, 101 East and The Cure, there are also 'stand-alone' extended documentary-series. Recent offerings have included:
    • Black France — Afro-Caribbean immigration and racism & multiculturalism: seen from a Francophone perspective.
    • Algeria: the Test of Power — the test as to whether politicians in exile and fighters of the revolutionary underground could unite to form a nation-state, whether survivors of a bitter war could settle down as peaceful legislators and administrators, whether a powerful army could tolerate the foibles of civilian politicians, whether militarists and religious factions could co-exist and whether the new order could cherish or even tolerate minorities and a plural society. Any parallels with later revolutions are presumably intentional.
  • The Fabulous Picture Show — hosted by Amanda Palmer, offers some interviews and reports on movies, actor and directors.
  • Activate — the stories of activists around the world as they challenge authority and stand up for their beliefs.
  • Artscape — giving expression to the creative forces behind many of the world's headline stories.

Former programmes[edit]

These include programmes that have not had a new episode announced since 2011.

  • 48 — weekly show hosted by Teymoor Nabili; Asian politics, business and current affairs
  • Everywoman — hosted by Shiulie Ghosh; "Everywoman is the first show of its kind from the Middle East to put women’s issues at its core. Its strong stories with universal appeal ensure that this will be compelling viewing for men and women alike"
  • Inside Iraq — coverage of the Iraq War, hosted by Jasim Al-Azzawi
  • News Review — Al Jazeera English reviews/recaps the news of the day
  • Riz Khan — daily (Mon-Thu) viewer participation show, hosted by Riz Khan. Similar to CNN's Larry King Live
    • Riz Khan One on One — Riz Khan sits down with a single guest for an extended interview
  • Africa Investigates — African journalists risk their lives in order to reveal the truth about corruption and abuse across the continent
  • Sportsworld — a daily sports programme hosted on rotation by members of Al Jazeera's sports team
  • Inside Story Americas - version of Inside Story focused on the United States.

International bureaus[edit]

In addition to its four main broadcast centres, Al Jazeera English itself has 21 supporting bureaus around the world which gather and produce news. It also shares resources with its Arabic-language sister channel's 42 bureaus, Al Jazeera America's 12 bureaus, Al Jazeera Balkan's bureaus and Al Jazeera Turk's bureaus for a grand total of 83 bureaus and is planning to add further bureaus, to be announced as they open.[36] After it began broadcasting in Canada in May 2010, the network announced plans to open a Canadian bureau office in June 2010 in Toronto.[37][38] This is a significant difference from the present trend:

"The mainstream American networks have cut their bureaus to the bone.... They’re basically only in London now. Even CNN has pulled back. I remember in the '80s when I covered these events there would be a truckload of American journalists and crews and editors and now Al Jazeera outnumbers them all.... That's where, in the absence of alternatives, Al Jazeera English can fill a vacuum, simply because we’re going in the opposite direction."
-Tony Burman, Former Managing Director, AJE (quoted in Adbusters)[39]

Also Al Jazeera presenters can alternate between broadcast centres. Al Jazeera also shares English-speaking correspondents with Al Jazeera Arabic, Al Jazeera America, Al Jazeera Turk and Al Jazeera Balkans and vice versa.

Doha broadcast studio in use, November 2011

the Middle East & the Maghreb[edit]

Broadcast Centre: Doha: Al Jazeera English Headquarters, TV Roundabout Khalifa St. (map – Google)

Anchors: Jane Dutton, Adrian Finighan, Martine Dennis, Fauziah Ibrahim, Folly Bah Thibault, Dareen Abughaida, Stephen Cole, David Foster, Shiulie Ghosh, Divya Gopalan, Darren Jordon, Laura Kyle, Rob Matheson, Kamahl Santamaria, Shakuntala Santhiran, Sherine Tadros, Sue Turton, Sami Zeidan; Elizabeth Puranam, Sohail Rahman, Hazem Sika; Jonah Hull, Mike Hanna, Verónica Pedrosa; Ghida Fakhry
Sports Desk: Andy Richardson, Rahul Pathak, Joanna Gasiorowska (& producer), Robin Adams, Farrah Esmail (& producer), Sana Hamouche, Paul Rhys (& producer); Richard Parr (producer-correspondent), Richard Nicholson (producer-reporter), Elise Holman (producer-reporter)

Weather Team: Richard Angwin, Everton Fox, Steff Gaulter

Producers (Producer-Reporters): Osama Bin Javaid, Mereana Hond, Caroline Malone, Charles Stratford

Correspondents & Reporters: Hoda Abdel-Hamid, Mike Hanna (&: presenter/host); Zeina Khodr (Lebanon), Nisreen El-Shamayleh (Jordan), Hashem Ahelbarra (Gulf states), Omar Al-Saleh (Near East), Dominic Kane (Egypt) (&: producer), Imran Khan (Iraq), Soraya Lennie (Iran), Bernard Smith (Egypt), Mohamed Vall (North Africa), Stefanie Dekker (Israel/Palestine), Rula Amin (Lebanon), Nicole Johnston (Egypt), Sebastian Walker (Libya) (&: presenter), Mahmoud Abdelwahed (Libya), Youssef Gaigi (Tunisia), Sue Turton (&: presenter/host); Joanna Blundell, Jamal Elshayyal (&: host), Erica Wood; Science & technology: Tarek Bazley & Gerald Tan; Clayton Swisher (AJ.IU); Naser Shadid (Syria - Deraa), Mahmoud al-Zabeik (Syria - Damascus) [Al Jazeera (Arabic): dubbed]; Nick Schifrin; Juliana Ruhfus, Phil Rees; Dorothy Parvaz, Jane Arraf, Tony Birtley, Emike Umolu (producer)

Countries and Correspondents:
Maghreb:
Tunis (Tunisia): Youssef Gaigi
Tripoli (Libya): Sebastian Walker, Mahmoud Abdelwahed
Cairo (Egypt): [on rotation]: Dominic Kane, Bernard Smith, Nadim Baba, Peter Greste
Gaza (Palestine - Gaza Strip):
Ramallah (Palestine - West Bank):
Jerusalem (Israel/Palestine): [on rotation]: Nick Spicer
Amman (Jordan): Nisreen El-Shamayleh
Beirut (Lebanon): Zeina Khodr, Rula Amin
Antakya (Turkey - Hatay):
West Asia
Baghdad (Iraq): Imran Khan
Tehran (Iran): Soraya Lennie

Cairo

The Al Jazeera bureaus in Egypt were one of the very first targets for the Armed Forces, when they took back power through the putsch against the elected government. The studios and offices themselves were ransacked and the journalists and their teams were taken into custody.

The journalists for Al Jazeera English, Wayne Hay and his colleagues, were soon expelled, as the groundless detention of Western journalists undermined the notion both that the putsch was democratic in aspiration plus that it had the support of the people, as should have been reflected in interviews with the crowds. The journalists from the Arabic-language service, Al Jazeera ('Al Jazeera Arabic'), several of whom are themselves Egyptian, were until June 2014 with the release of Abdullah Elshamy being detained without cause.

As a result, Al Jazeera English sent in new journalists, rotated periodically. They were not named, in order to make it harder for the putschists - 'the interim government' - to identify them and detain them, and were addressed as either 'Our Correspondent' or 'Our Special Correspondent'.

Al Jazeera English Journalists Egyptian Detainment

Beginning in October 2013, a number of correspondents again reported from the country openly until December 2013 when three Al Jazeera English journalists Peter Greste, Mohamed Fahmy and Baher Mohamed were arrested in their hotel rooms in a Cairo Marriott arrested on charges of delivering "false news" and "adding a terrorist organization" by being part of Al Jazeera Media Network in Egypt following the 2013 Egyptian coup d'état and the shutdown in Egypt of Al Jazeera Mubasher Misr.

The crew has had court trials that have been adjourned over 10 times where questionable evidence including video from other news organizations claimed to be from Al Jazeera English, inaudible audio recordings, pictures from a family vacation, a music video and video of sheep had been presented as evidence.[40] The trial has been called out by free press groups and rights groups as a sham. The former Cairo Bureau chief from Al Jazeera English now works for sister channel AJ+ after the shutdown of the bureau. During the detainment of the journalists Al Jazeera along with the BBC and other major news organizations launched the Twitter and social media campaign #FreeAJStaff. The campaign included moments of silence while holding the hashtag as well as protesting at Egyptian embassies in various countries among other things. Calls from the United Nations, European Union and the United States for the journalists to be released were ignored.

On 23 June 2014 in a shocking ruling the journalists were found guilty. Greste and Fahmy were sentenced to 7 years in prison while Muhammad was sentenced to 10 years. The ruling sparked outrage among fellow journalists including those at BBC, CNN, ABC Australia and most other major news outlets along with world leaders from Australia, Canada, The United States, United Nations, Switzerland and the United Kingdom primarily because they were found guilty based on no actual evidence in a case that has been deemed politically motivated and also because the ruling was seen as an attack on press freedom. The response was especially negative on the part of United States Secretary of State John Kerry who a day earlier was in Egypt and was made a promise of press freedom by Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi. The ruling has resulted in many negative stories in print, online and on television by various news outlets around the world calling the Egyptian justice system a kangaroo court and calling the Egyptian government authoritarian.

There have been various calls for amnesty, clemancy and pardons by various governments and news agencies all of which have been declined by the Egyptian government who claims that their justice system is independent and to respect the courts decision and stay out of Egyptian affairs.[41] There are also calls for the United States to end or hold funding for the Egyptian military in response to the case. Attempts to free the journalists are still ongoing.

Sub-Saharan Africa[edit]

Bureaus: Nairobi, Harare, Johannesburg, Abuja

Programme Host: Redi Tlhabi (Johannesburg)

Correspondents: Peter Greste, Nazanine Moshiri, Mohammed Adow, Haru Mutasa, Tania Page, Andrew Simmons; Yvonne Ndege (West Africa), Catherine Soi (Kenya), Malcolm Webb (East Africa), Nicolas Haque (Senegal), Ahmed Idris (Nigeria), Harriet Martin (Sudan), Anna Cavell (South Sudan), Rawya Rageh(Kenya)

Countries and Correspondents:
Khartoum: (Sudan): Harriet Martin
East Africa:
Juba: (South Sudan): Haru Mutasa
Kampala: (Uganda): Malcolm Webb
Nairobi Bx.: (Kenya): Catherine Soi, Rawya Rageh
Central Africa
Bangui: (Central African Republic): Nazanine Moshiri, Andrew Simmons
Southern Africa:
Johannesburg Bx.: (South Africa): (Haru Mutasa), Tania Page
West Africa:
Abuja: (Nigeria): Yvonne Ndege, Ahmed Idris (&: producer)
Dakar: (Sénégal): Nicolas Haque

Al Jazeera English studio control room, London

Europe[edit]

Broadcast Centre: London (map – Google) Will move to The Shard on 13 September 2014.

Anchors: Felicity Barr, Julie MacDonald, Maryam Nemazee, Barbara Serra, Lauren Taylor; Selina Downes
Sports Desk: Lee Wellings; Carrie Brown (sports-correspondent)

Programme Host: Richard Gizbert

Correspondents & Reporters: Jonah Hull, Barnaby Phillips, Laurence Lee (UK), Nadim Baba, Paul Brennan, Rory Challands, David Chater, Tim Friend, Emma Hayward, Phil Lavelle, Simon McGregor-Wood, Anita McNaught, Jacky Rowland, Peter Sharp, Nick Spicer, John Psaropoulos (Greece, & Romania), Claudio Lavanga (Italy), Karl Stagno-Navarra (Malta), Neave Barker, Robin Forestier-Walker, Sonia Gallego, Aljoša Milenković, Charlie Angela, Catherine Stancl (United Kingdom), Kim Vinnell (United Kingdom), Alex Forrest (Denmark), Linda Nyberg (Sweden), Harry Smith; Uluç Akay, Işıl Sarıyüce, Milica Marinović, Arduana Kurić, Jasmina Kos; Imogen Brennan, Barbara Angopa, Nick Schifrin (AJAM)

Countries and Correspondents:
Dublin (Ireland): (Laurence Lee)
London (United Kingdom) Bx.: Laurence Lee, Catherine Stancl, Kim Vinnell
Paris (France): [on rotation]:
Berlin (Germany): (Nick Spicer)
Moscow (Russia): [on rotation]: Peter Sharp
Kyiv (Ukraine): (Nick Spicer), (David Chater), (Barnaby Phillips), (Rory Challands), (Tim Friend), (Robin Forestier-Walker), Jennifer Glasse, Aljoša Milenković
Istanbul (Turkey): Anita McNaught
Athens (Greece): John Psaropoulos
Rome (Italy): Claudio Lavanga, Sonia Gallego
Al Jazeera Balkans:
Sarajevo (Bosnia-Herzegovina): Nadina Maličbegović
Belgrade (Serbia): Marko Subotić
Al Jazeera Türk: - in formation: some documentaries produced, but station yet to air
Istanbul (Turkey): Uluç Akay

The Americas[edit]

Broadcast Centre: Washington, D.C.: Newseum, 555 Pennsylvania Ave. NW
New York is the headquarters of the sister-channel: Al Jazeera America. This station obviously has an extensive network of bureaus and correspondents within the United States, many of whom will also appear on Al Jazeera English.

Programme Hosts: Femi Oke & Malika Bilal and Josh Rushing, Sebastian Walker & Wab Kinew

Countries and Correspondents: James Bays (diplomatic editor: Washington, DC & New York), Tamara Banks, Chris Bury, Jessica Taff, Kilmeny Duchardt, Andy Roesgen; Nick Clark
North America:
Toronto (Canada): Daniel Lak
Chicago [Il] Bx.: John Hendren; AJAM: Ash-har Quraishi
New York [NY] Bx.: Kristen Saloomey (United Nations/Wall St.), Cath Turner, Juan Carlos Molina; AJAM: Roxana Saberi, John Terrett
US Sports-correspondents: John Henry Smith, Ross Shimabuku
Washington D.C. [DC] Bx.: Rosiland Jordan, Patty Culhane (White House), Kimberly Halkett (Capitol Hill), Shihab Rattansi, Tom Ackerman, Alan Fisher, Jean Meserve, Casey Kauffman, Lisa Stark; AJAM: Libby Casey
Miami [Fl] Bx.: Andy Gallacher; AJAM: Natasha Ghoneim
Nashville [Tn] Bx.: AJAM: Jonathan Martin
New Orleans [La] Bx.: AJAM: Robert Ray
Dallas [Tx] Bx.: AJAM: Heidi Zhou-Castro
Denver [Co] Bx.: Jim Hooley, AJAM: Paul Beban
Detroit [Mi] Bx.: AJAM: Bisi Onile-Ere
Seattle [Wa] Bx.: Tonya Mosley, AJAM: Allen Schauffler
San Francisco [Ca] Bx.: AJAM: Melissa Chan, Jacob Ward (science & technology)
Los Angeles [Ca] Bx.: Stephanie Stanton; AJAM: Jennifer London
Latin America:
Mexico City (Mexico): Adam Raney, (Rachel Levin)
Guatemala City (Guatemala): David Mercer
Caracas (Venezuela): (Mariana Sanchez)
Bogotá (Colombia): Alessandro Rampietti
Lima (Perú): Mariana Sanchez
Rio de Janeiro (Brazil): Rachel Levin
São Paulo (Brazil): Gabriel Elizondo
Buenos Aires Bx.: (Argentina): Lucia Newman, Teresa Bo, Daniel Schweimler, Monica Yanakiew

Asia-Pacific[edit]

Correspondents: Marga Ortigas, Harry Fawcett, Wayne Hay, Scott Heidler, Florence Looi, Rob McBride, Stephanie Scawen, Verónica Pedrosa (Thailand, &: news-presenter/host), Step Vaessen (Indonesia), Kamal Hyder (Pakistan), Jane Ferguson (Afghanistan), Jennifer Glasse, Rob Reynolds (Bangladesh), Andrew Thomas (Australia), Jamela Alindogan (Philippines), Nidhi Dutt (India, &: presenter), Faiz Jamil (India), Craig Leeson (Hong Kong, PRC), Subina Shreshta (Nepal, &: presenter), Imtiaz Tyab (Pakistan), Karishma Vyas (India); Tanvir Chowdhury (Bangladesh), Minelle Fernandez (Sri Lanka), Maher Sattar (Bangladesh); Paul Beban (Philippines), Steve Chao, Aya Asakura (Japan), Jonathan Gravenor (Thailand) Nirmal Ghosh, Shamim Chowdhury, Brian Thomson; Divya Gopalan (India & Tajikistan, &: news-presenter/host), Sohail Rahman (India, &: news-presenter)

Countries and Correspondents:
South Asia:
Kabul (Afghanistan): Jane Ferguson, (Jennifer Glasse)
Islamabad (Pakistan): Kamal Hyder, Imtiaz Tyab
New Delhi (India): Nidhi Dutt, Faiz Jamil, Karishma Vyas
Kathmandu (Nepal): Subina Shreshta
Dhaka (Bangladesh): Rob Reynolds, Tanvir Chowdhury, Maher Sattar
Colombo (Sri Lanka): Minelle Fernandez
North-East Asia:
Hong Kong (China): Rob McBride, Craig Leeson
Beijing (China): Marga Ortigas
Seoul (South Korea): Harry Fawcett
Tokyo (Japan): Aya Asakura
ASEAN region:
Naypyidaw (Myanmar): (Florence Looi)
Bangkok (Thailand): Veronica Pedrosa, Scott Heidler, (Wayne Hay), Florence Looi, Jonathan Gravenor
Kuala Lumpur (Malaysia): Stephanie Scawen
Jakarta (Indonesia): Step Vaessen
Manila (Philippines): Jamela Alindogan
Australasia:
Sydney (Australia): Andrew Thomas
Wellington (New Zealand/Aotearoa):

Al Jazeera English's longtime China correspondent Melissa Chan was expelled from the country in 2012. The Chinese government did not provide any public reasons but was known to have been unhappy over a documentary the channel had aired on China's prison system.[42][43][44] On 8 May 2012, reporters from the Beijing press corps asked about the expulsion at the Chinese Foreign Ministry's daily press briefing. Officials did not provide an explanation, and censored most of the questions when they published their official transcript.[45] Chan now works at Al Jazeera America

Management[edit]

Managing Director

On-air staff[edit]

In common with most broadcasters, Al Jazeera English uses a combination of full-time 'staffers' and local freelancers. So long as the journalists are appearing - or are providing credited commentaries - regularly on-air, no distinction has been made as to their contractual arrangements. However, those who have received a recent on-air profile and whose names therefore appear in bold, may well be assumed to be on the staff.

Current[edit]

On-air staff currently working for the station (previous employer in brackets) include:[46]

A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
V
W
Z
Also:
  • Hyder Abbasi (Channel 4: UK) - reporter: Doha
  • Mahmoud Abdelwahed - correspondent: Libya
  • Aya Asakura - correspondent: Japan
  • Carrie Brown - sports-correspondent: London
  • Shamim Chowdhury - producer & correspondent: Bangladesh.
  • Selina Downes - presenter: Newshour: London
  • Ghida Fakhry (Asharq Al-Awsat, Lebanese Broadcasting Corporation) - presenter
  • Alex Forrest - correspondent: Denmark
  • Jonathan Gravenor - correspondent: Thailand
  • Jim Hooley (KDVR) - correspondent: USA - Denver
  • Caitlin McGee - reporter: Doha
  • Tonya Mosley - correspondent: USA - Seattle
  • Linda Nyberg - correspondent: Sweden
  • Roxana Saberi - correspondent: USA - New York
  • Naser Shadid (BBC) - correspondent: Syria - Deraa
  • Harry Smith (STV) - correspondent: UK
  • Karl Stagno-Navarra - correspondent: Malta
  • Lisa Stark (ABC) - correspondent: USA - Washington, DC
  • Nick Toksvig - producer-reporter: Doha
  • Monica Yanakiew (aka: Yanakiev) (ABr) - correspondent: Argentina
Strands:
And:
  • Bob Abeshouse - USA
  • Barbara Angopa - reporter
  • Jane Arraf (Christian Science Monitor) - Baghdad
  • Tony Birtley (ABC, ITN)
  • Simon Boazman - correspondent [AJ.IU]
  • Jez Brown (3News, Te Kāea)
  • Mathew Cassel - correspondent
  • Samah El-Shahat
  • Steve Gaisford (Sky News, ITV, Channel 5)
  • Rola Ibrahim (Al Jazeera)
  • Alexi O'Brien (TVNZ) - reporter
  • Dorothy Parvaz: Doha
  • Andrew Potter - reporter
  • Phil Rees - correspondent [AJ.IU]
  • Işıl Sarıyüce - correspondent
  • Brian Thomson (SBS) - correspondent
  • Emike Umolu (ITN) - producer: Doha
  • Fred Weir (Christan Science Monitor) - Moscow
Al Jazeera Media Network correspondents also appearing on AJ.E:
  • Paul Beban - correspondent: (Denver &:) Philippines.
  • Chris Bury (WYCC) - correspondent: Chicago
  • Libby Casey (C-SPAN) - correspondent: Washington, DC
  • Melissa Chan - correspondent: San Francisco
  • Joie Chen (CBS, CNN) - correspondent/host: America Tonight
  • Kilmeny Duchardt - correspondent: New York
  • Jennifer London - correspondent: Los Angeles.
  • Jonathan Martin - correspondent: Nashville.
  • Juan Carlos Molina - correspondent: New York
  • Bisi Onile-Ere - correspondent: Detroit.
  • Ash-har Quraishi - correspondent: Chicago.
  • Robert Ray - correspondent: New Orleans
  • Andy Roesgen - correspondent
  • Allen Schauffler (KING-TV) - correspondent: Seattle.
  • Nick Schifrin (ABC) - correspondent
  • Ray Suarez (PBS) - correspondent/host: AJ.AM Inside Story
  • Heidi Zhou-Castro (YNN) - correspondent: Dallas.
  • Jacob Ward - science-correspondent: San Francisco.
Sports-Desk:
  • Ross Shimabuku (KSWB) - sports-correspondent: New York
  • John Henry Smith (CSN) - sports-correspondent: New York
  • Jessica Taff (WABC, YES) - sports-correspondent: New York.
Strands:
  • Jasmina Kos (RTL: HR) - correspondent: Zagreb
  • Arduana Kurić (Hayat: BiH) - correspondent: Sarajevo
  • Nadina Maličbegović - correspondent: Sarajevo.
  • Milica Marinović - correspondent: Podgorica
  • Marko Subotić - correspondent: Belgrade.
  • Uluç Akay - correspondent

AJ.IU: Al Jazeera Investigative Unit

bold type: subject, in 2013, of an on-air Al-Jazeera 'Profile', or puff; in the case of the programme-hosts, this is in conjunction with a plug for the strand itself.

Former presenters and correspondents[edit]

Former Al Jazeera English presenters and correspondents now working for Al Jazeera America, still within the network, include:

Staff currently appearing on both of Al Jazeera's English-language channels have not been included on this list, even if they appear mainly on the American channel.

Other presenters and correspondents who have worked for Al Jazeera English include:

Recruitment[edit]

Al Jazeera English Newsroom

The late veteran British broadcaster David Frost joined Al Jazeera English in 2005[48] to host his show Frost Over the World.

Former BBC and CNN anchor Riz Khan, who previously had been the host of the CNN talk show Q&A, also joined. He hosts his shows Riz Khan and Riz Khan's One on One.

Former U.S. Marine Josh Rushing joined Al Jazeera in September 2005.[49] He had been the press officer for the United States Central Command during the 2003 Invasion of Iraq, and in that role had been featured in the documentary Control Room. When subsequently joining Al Jazeera, Rushing commented that "In a time when American media has become so nationalized, I'm excited about joining an organization that truly wants to be a source of global information...."[50] Rushing works from the Washington DC broadcasting centre.

Former CNN and BBC news anchorwoman and award winning journalist Veronica Pedrosa also joined the team,[51] along with CNN producer James Wright, and Kieran Baker, a former editor and producer for CNN, who had been Acting General Manager, Communications and Public Participation for ICANN. On 2 December 2005, Stephen Cole, a senior anchor on BBC World and Click Online presenter, announced he was joining Al Jazeera International.[52]

The network announced on 12 January 2006 that former Nightline correspondent Dave Marash would be the co-anchor from their Washington studio. Marash described his new position as "the most interesting job on Earth."[53] On 6 February 2006, it was announced that the former BBC reporter Rageh Omaar would host the daily weeknights documentary series, Witness.[54]

The managing director for Al Jazeera English was previously Tony Burman, who replaced Nigel Parsons in May 2008.[55] The current Managing Director is Al Anstey.

In mid 2014 Al Jazeera English froze employment of both permanent and freelance staff for it's Qatar network and cut freelance pay rates by 30-40% with out warning, while at the same time Al Jazeera lodged a $150m claim for compensation against Egypt, arguing that by arresting and attacking Al Jazeera journalists, seizing the broadcaster’s property and jamming its signal, arguing that the Egyptian government has violated its rights as a foreign investor in the country and put the $90m it has invested in Egypt since 2001 at risk.

Al Jazeera Investigative Unit[edit]

Formed in 2010, in its own words: the role of Al Jazeera Investigations is not to report the news, but to make the news.

The Unit, also known as 'the Investigations Team' or, simply, 'Al Jazeera Investigations' is based at the Network headquarters in Doha, but also has representation in London, Washington, DC and San Francisco. The unit is a Al Jazeera Media Network asset and its reports will appear equally on the other channels, tailored appropriately for the relevant language and audience.

The Unit's investigations resulted, amongst others, in the documentary What Killed Arafat? This film won a CINE Golden Eagle Award. In 2013, the Arafat findings were indeed reported as a news-item on other networks. The documentaries are often presented under their own strand, as: Al Jazeera Investigates. It will reveal secrets and expose truths surrounded by silence.

The original Unit chief was Ahmad Ibrahim, but the current Manager of Investigative Journalism for the Al Jazeera Media Network is Clayton Swisher. Other leading figures include: Ed Pound, Trevor Aaronson, Frank Bass, Josh Bernstein, Simon Boazman, Will Jordan, Phil Rees, Ken Silverstein. At its launch, the unit had three separate teams.

Availability[edit]

The channel is available in many countries,[56] mostly via satellite, sometimes via cable. The channel is also available online.[57] Al Jazeera English provides a free HD stream on its website for unlimited viewing.[21] It is available for free worldwide. They also provide a free stream on their YouTube page.[22] It can also be streamed in lower quality live worldwide for free through Livestation. Previously, before Al Jazeera provided an official stream, a low quality RealVideo stream was available for viewing. Al Jazeera news segments are frequently included on the American public television program Worldfocus. Al Jazeera can also be streamed on any iPhone, iPad, or iPod touch with a 3G or wifi connection using a free application.

Along with a free unlimited high-quality stream on the official Al Jazeera English website, Online subscriptions allowing unlimited viewing may be purchased from Jump TV,[58] RealPlayer,[59] and VDC.[60] Headlines from Al-Jazeera English are available on Twitter.[61]

Al Jazeera English's website also contains news reports and full episodes of their programs that can be viewed for free on their website. The videos are hosted by YouTube, where viewers can also go to find the videos.[62][63]

Europe[edit]

Al Jazeera English is available in the UK and Ireland on Freeview channel 83 and in HD on channel 108, Sky channel 514, Freesat channel 203 and Virgin Media channel 622.

The channel initially began test streaming Al Jazeera English (then called "Al Jazeera International") in March 2006 on Hot Bird, Astra 1E, Hispasat, AsiaSat3S, Eutelsat 28A and Panamsat PAS 10. Telenors Thor, Türksat and Eutelsat 25A were added to the satellites carrying it. Eutelsat 28A carried the test stream on frequency 11.681 under the name "AJI".

Oceania[edit]

In New Zealand, Al Jareera English is available 24 hours a day on the Korida operated free-to-air DVB-T terrestrial network since October 2013. Prior to the December 2012 analog switchoff Triangle TV re-broadcast various Al Jazeera programmes in Auckland on its free-to-air UHF channel. TV One was going to replace BBC World with this service during their off-air hours of 01:30 to 06:00 from 1 April 2013, however opted to run infomercials instead.

Asia[edit]

In April 2010, Al Jazeera English was taken off air in mio TV Singapore with unspecified reasons, according to the official Al Jazeera English website.

On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.[64] The channel launched on Dish TV in November 2011,[65] and is considering a Hindi-language channel.[66]

Americas[edit]

On 26 November 2009, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved "a request to add Al Jazeera English (AJE) to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis and amends the lists of eligible satellite services accordingly."[16][17] Al Jazeera English became available on Rogers Cable, Videotron and Bell TV on 4 May 2010.[37]

Al Jazeera English's coverage of the 2011 Egyptian Revolution led to calls for the channel to be aired in the U.S.

Al Jazeera English is available via satellite across all of North America free to air via Globecast on Galaxy 19 on the Ku band in DVB format. As of 2011, only a small number of Americans were able to watch the channel on their televisions.[67] Among the markets where it was available was were Bristol County, Rhode Island, Toledo and Sandusky, Ohio, Burlington, Vermont, Houston, Texas, and Washington, DC.[68] Industry giant Comcast originally planned to carry Al Jazeera English in 2007, but reversed its decision shortly before the channel's launch, citing "the already-saturated television market".[69] The two major American satellite providers, DirecTV and Dish Network, had similar plans but also changed their minds, with speculation that the decision may have been influenced by allegations by the Bush administration of "anti-American bias" in the channel.[70]

With Al Jazeera's coverage of the 2011 Egyptian Revolution, the channel drew acclaim and received renewed attention. The New York Times reported on 1 February 2011 that 1.6 million U.S. viewers had tuned in via Internet stream, and stated that new discussions were underway with carriers.[71] The following month, it was announced that Al Jazeera entered carriage negotiations with Comcast and Time Warner Cable.[72] Salon.com described the channel's English-language coverage as "mandatory viewing for anyone interested in the world-changing events currently happening in Egypt",[73] while Huffington Post contributor Jeff Jarvis claimed it was "un-American" for operators to not carry the network.[74] When Al Jazeera covered the Libyan civil war, U.S. Secretary of State Hillary Clinton noted an increasing American audience for the network, saying that "viewership of Al Jazeera is going up in the United States because it’s real news. You may not agree with it, but you feel like you’re getting real news around the clock instead of a million commercials and—you know—arguments between talking heads and the kind of stuff that we do on our news which—you know—is not particularly informative to us, let alone foreigners."[75]

On 1 February 2011, Internet appliance Roku posted on its Facebook page that the English-Language Al Jazeera Live would be streaming on Roku devices through a private channel called Newscaster and also through the BBC channel. It permitted the announcement following unrest in Egypt so American viewers can watch the latest events going on in the Middle East. A Roku user must add the private channel Newscaster from the Roku website.[76]

On 1 August 2011, Al Jazeera English began airing 23 hours a day in New York City as part of a sublet agreement with cable channel RISE, a former Spanish-language network, which is carried on WRNN-TV's DT2 subchannel (the other hours were used to meet FCC E/I and local programming guidelines). The network aired on Time Warner Cable on channel 92 and on Verizon FiOS on channel 481.[77]

On 2 January 2013, Al Jazeera announced that it had acquired the U.S.-based cable TV channel Current TV for a reported $500 million. With this acquisition, Al Jazeera launched a new channel, called Al Jazeera America, with a heavy dose of U.S. domestic news along with Al Jazeera English programming and news, to an estimated 40 million U.S. households—putting it in direct competition with CNN, MSNBC and Fox News Channel.

Due to contracts with U.S. cable and satellite carriers for Al Jazeera America the official Al Jazeera English live stream was censored in the United States on 18 August 2013. With the launch of Al Jazeera America, Al Jazeera English was censored on all US services carrying or providing the channel, including YouTube, with Al Jazeera America material replacing all Al Jazeera English video content and live streams. Most Al Jazeera English video content is no longer officially available in the United States.

In April, 2014 the Al Jazeera English show Empire was uncensored in the United States. Shortly after the programs Indian Hospital, Viewfinder, Lifelines and Head to Head were uncensored. These programs are currently the only AJE shows officially uncensored for American viewing.

Criticism[edit]

As with Al Jazeera's Arabic counterpart, the network has received criticism from having bias from several sides.

Anti-American bias[edit]

Al-Jazeera English has frequently been criticized for having an anti-American bias, although some commentators[who?] have asserted that this has been lessened over time.

Emmy award winning journalist Dave Marash, who served as a veteran correspondent for ABC's Nightline, resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008. Marash cited "reflexive adversarial editorial stance" against Americans and "anti-American bias".[78][79]

It is often unclear whether recent discussions of anti-American bias at Al Jazeera are referring also to Al Jazeera English or only to Al Jazeera's Arabic-language channel. There are significant differences in tone between the English and Arabic-language channels. (According to bilingual Palestinian journalist Daoud Kuttab, "The English channel uses more neutral terminology; the Arab channel is much harsher.")[80] An example of this is a 2011 claim by Bill O'Reilly that Al Jazeera is "anti-Semitic" and "anti-American" and a subsequent defense of Al Jazeera against these claims made by former Al Jazeera English anchor Dave Marash on the O'Reilly Factor.[80][81] Another example concerns statements by former US Secretary of Defense Donald Rumsfeld, who in April 2004 denounced Al-Jazeera's Arabic-language coverage of the Iraq War as "vicious, inaccurate and inexcusable," but took a more conciliatory tone in a 2011 interview for Frost Over The World, Al Jazeera English's news and public affairs program hosted by David Frost, praising the network as "an important means of communication in the world."[82]

On 12 October 2008, Al Jazeera English broadcast interviews with people attending a Sarah Palin United States presidential election rally in St. Clairsville, Ohio, with interviewees making comments about Barack Obama such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over". The report received over 2 million views on YouTube.[83] Following this the Washington Post ran an op-ed,[84] claiming the news channel was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas",[84] which was criticized by Al Jazeera as "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", as the report was just one of "hundreds of hours of diverse coverage".[85] Criticism of an Anti-American bias has been dwindling as their coverage of the Arab Spring received wide acclaim and calls for the network to be added to U.S. television.[86]

Subsequent endeavours have been seen as tests by Al Jazeera to see whether it can get rid of the hostility Americans feel toward it. One example was a day's worth of special coverage marking the 10th anniversary of the terrorist attacks of 11 September 2001.[87] Al Jazeera has also launched The Stream, a show based in Washington D.C. that discusses social media, which targets an American audience.[88][89] On 2 January 2013, Al Jazeera purchased the American channel Current TV and rebranded as Al Jazeera America in August 2013.[26]

Awards[edit]

2006[edit]

2007[edit]

2008[edit]

  • Foreign Press Association: News Story of the Year by a full member, Jonah Hull - Russia-Georgia War
  • Association for International Broadcasting: Editors Award, Sami Al Haj - for the suffering endured & courage shown [Al Jazeera (Arabic)]
  • Amnesty International Media Awards: Best International TV Documentary, Tony Birtley - The Lost Tribe: Secret Army of the CIA
  • YouTube European Partners Awards: Community Champion Award, Al Jazeera Network
  • Monte-Carlo Television Festival Golden Nymph Award: Best 24-Hour News Program, Newshour.
    • Nour Odeh, the Al Jazeera Gaza correspondent, was singled out for her bravery in reporting from the Gaza Strip.
    • the station also received nominations in several other news categories, such as the Best News Documentary award for the report Inside Myanmar: The Crackdown[90]
  • Concentra (Belgium): Breaking News Award, Tony Birtley - Inside Myanmar: The Crackdown
  • Royal Television Society Journalism Awards: Young Journalist of the Year, Hamish Macdonald
  • Asian Television Awards: Best Current Affairs Programme, Tony Birtley - Inside Myanmar: The Crackdown

2009[edit]

2010[edit]

2011[edit]

2012[edit]

2013[edit]

See also[edit]

Competitors

Further reading[edit]

  • Abdul-Mageed, MM, (2008) TripleC: Cognition, Communication, Co-operation, 6(2), 59–76 Online News Sites and Journalism 2.0: Reader Comments on Al Jazeera Arabic Muhammad Abdul-Mageed, 10 April 2009
  • Abdul-Mageed, MM, and Herring, SC, (2008) In: F. Sudweeks, H. Hrachovec, and C. Ess (Eds.), Proceedings of Cultural Attitudes Towards Technology and Communication 2008 (CATaC'08), Nîmes, France, 24–27 June Arabic and English News Coverage on Al Jazeera.NET Muhammad Abdul-Mageed, 10 March 2008
  • Tatham Steve (2006), Losing Arab Hearts & Minds: The Coalition, Al-Jazeera & Muslim Public Opinion. Hurst & Co (UK), Front Street Press (US)

References[edit]

  1. ^ "Al Jazeera International Commissioning"
  2. ^ "Al-Jazeera Says Its English-Language News Channel Will Launch November 15"[dead link] The Post-Star, 1 November 2006
  3. ^ Linda Tischler, "Al Jazeera's (Global) Mission", Fast Company, 1 April 2006
  4. ^ Corporate Profile Al Jazeera English, 5 December 2010
  5. ^ Adel Iskandar, "Is Al Jazeera Alternative? Mainstreaming Alterity and Assimilating Discourses of Dissent", Transnational Broadcasting Studies Journal, 2005
  6. ^ Code of Ethics[dead link] Al Jazeera English
  7. ^ "Al Jazeera English wins creative awards", MediaME,1 April 2007
  8. ^ "Al Jazeera International targets June launch", The Star, Kuala Lumpur, 12 April 2006
  9. ^ "The Challenges of Working at Al-Jazeera", National Public Radio, Talk of the Nation, 26 June 2006
  10. ^ Leigh Holmwood, "Al-Jazeera Renames English-Language Channel", MediaGuardian, 14 November 2006
  11. ^ "Al-Jazeera English hits airwaves", BBC News, 15 November 2006
  12. ^ Noam Cohen, Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict, The New York Times, 1 January 2009
  13. ^ "Al-Jazeera English Struggles For U.S. Audience", National Public Radio, 24 February 2009
  14. ^ Demand Al Jazeera, Al Jazeera English
  15. ^ "Al Jazeera English launches on New York cable". The Spy Report. 2 August 2011. Retrieved 2 August 2011. 
  16. ^ a b "Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-725: Addition of Al Jazeera English to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis". Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. 26 November 2009. Archived from the original on 29 November 2009. Retrieved 26 November 2009. 
  17. ^ a b DeMara, Bruce (26 November 2009). "Al Jazeera in Canada on Brink of Approval". Toronto Star. Retrieved 23 April 2010. 
  18. ^ "Al-Jazeera becomes the face of the frontline", Financial Times, 13 January 2009
  19. ^ "Israel pushes further into Gaza", Al Jazeera, 13 January 2009
  20. ^ Ahmed Shihab-Eldin, "Al Jazeera English Beats Israel's Ban on Reporters in Gaza with Exclusive Coverage" The Huffington Post, 5 January 2009
  21. ^ a b Al Jazeera English: Live Stream Al Jazeera English
  22. ^ a b Al Jazeera English's Channel YouTube
  23. ^ "BBC World News goes widescreen". YouTube. 13 January 2009. Retrieved 22 August 2010. 
  24. ^ Al Jazeera buys Al Gore's Current TV CNN.com, 3 January 2013
  25. ^ Al Jazeera buys Current TV in bid for US airtime RT USA, 3 January 2013
  26. ^ a b "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. 2 January 2013. Retrieved 2 January 2013. 
  27. ^ Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV BBC News, 3 January 2013
  28. ^ Stelter, Brian (26 May 2013). "American Al Jazeera Channel Shifts Focus to U.S. News". The New York Times. 
  29. ^ http://www.broadcastprome.com/news/al-jazeera-reinforces-its-global-position/#.U5ZNa1JdUpI
  30. ^ https://twitter.com/nowtro/status/502176783505305602
  31. ^ Programmes Al Jazeera English
  32. ^ Programme Schedule Al Jazeera English
  33. ^ Counting the Cost Al Jazeera English
  34. ^ About Empire Al Jazeera English
  35. ^ South 2 North Al Jazeera English
  36. ^ Al Jazeera International reveals global line-up of bureaus AMEInfo.com, 10 October 2006
  37. ^ a b DeMara, Bruce (4 May 2010). "Al Jazeera English on the air in Canada". Toronto Star. Archived from the original on 8 May 2010. Retrieved 23 May 2010. 
  38. ^ Guill, Greg (23 May 2010). "Al Jazeera – the world through a new lens". Toronto Star. Archived from the original on 26 May 2010. Retrieved 23 May 2010. 
  39. ^ Broadcaster of the Year Adbusters, 7 January 2010
  40. ^ http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/06/23/al-jazeera-jail-gotye-she_n_5521245.html
  41. ^ http://www.theguardian.com/media/2014/jun/24/al-jazeera-journalists-sisi-egypt-denied-celemency
  42. ^ "Slavery: A 21st Century Evil" Al Jazeera English 25 March 2012
  43. ^ Michael Wines (7 May 2012). "China Expels Al Jazeera Channel". The New York Times. Retrieved 8 May 2012. 
  44. ^ "Al Jazeera English to close China bureau" Al Jazeera English 8 May 2012
  45. ^ Chinese Official Questioned About Al Jazeera Reporter's Expulsion Voice of America, 8 May 2012
  46. ^ News anchors: Doha, Kuala Lumpur, London, Washington[dead link] Al Jazeera English
    News presenters – Doha[dead link] Al Jazeera
    Doha-based news presenters; press release with additional information[dead link] Al Jazeera
    News presenters – Kuala Lumpur[dead link] Al Jazeera
    News presenters – London[dead link] Al Jazeera
    News presenters – Washington[dead link] Al Jazeera
    Programme presenters[dead link] Al Jazeera
    Other news and programme presenters[dead link] Al Jazeera
  47. ^ http://www.aljazeera.com/indepth/spotlight/freeajstaff/
  48. ^ "David Frost Joins al-Jazeera TV" BBC News, 7 October 2005
  49. ^ Nick Madigan and Annie Linskey Mission of Former Marine: Arab TV MediaChannel.org via Wayback Machine, 18 August 2005
  50. ^ "Josh Rushing, Former U.S. Marine, Joins Al Jazeera International" AMEInfo, 22 September 2005
  51. ^ "Veronica Pedrosa joins Al Jazeera". 20 November 2005. Archived from the original on 14 June 2006. Retrieved 3 June 2006. 
  52. ^ Chris Tryhorn BBC's "'Peter Pan' Joins al-Jazeera" MediaGuardian, 2 December 2005
  53. ^ "Former 'Nightline' Reporter Joins English-Language Al Jazeera" Los Angeles Times, 13 January 2006
  54. ^ Whitworth, Damien "Farewell to the Front Line (For Now)" The Times, 7 February 2006 (subscription required)
  55. ^ Chris Tryhorn "Burman Named al-Jazeera English MD" guardian.co.uk, 14 May 2008
  56. ^ How to watch Al Jazeera English[dead link] Al Jazeera
  57. ^ Al Jazeera English[dead link]
  58. ^ Al Jazeera[dead link] Jump TV
  59. ^ Al Jazeera[dead link] RealPlayer
  60. ^ "VDC Corporation". VDC. 1 November 2011. Retrieved 14 November 2011. [dead link]
  61. ^ Al Jazeera English Twitter
  62. ^ Now on YouTube: The Latest News From Al Jazeera, in English The New York Times, 16 April 2007
  63. ^ Al Jazeera English YouTube
  64. ^ Machado, Kenan (7 December 2010). "Al Jazeera English to Broadcast in India". The Wall Street Journal. 
  65. ^ Al Jazeera English begins broadcasting in India via Dish TV MediaME, 18 November 2011
  66. ^ Al Jazeera English to be available in India IBN Live, 17 November 2011
  67. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Why can't we watch Al Jazeera?". Salon.com. Salon Media Group. Retrieved 14 November 2011. 
  68. ^ "Burlington One of Few Places to Air Al Jazeera"[dead link] Associated Press, 22 April 2007
  69. ^ "Al Jazeera Meets American Resistance". Bloomberg BusinessWeek. 3 April 2006. Archived from the original on 11 August 2007. Retrieved 29 August 2007. 
  70. ^ Americans Should Be Able to See al-Jazeera English TV Global Policy Forum, 30 November 2006
  71. ^ Stelter, Brian (31 January 2011). "Al Jazeera English Finds an Audience". The New York Times (The New York Times Company). 
  72. ^ Al Jazeera in Talks With Comcast, Time Warner, Fast Company, 2 March 2011
  73. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Al Jazeera's Egypt coverage embarrasses U.S. cable news channels". Salon.com. Salon Media Group. Retrieved 14 November 2011. 
  74. ^ We Want Our Al Jazeera English Now The Huffington Post, 30 January 2011
  75. ^ Bauder, David. "Clinton Media Criticism Buoys Al-Jazeera". ABC News. Associated Press. Retrieved 20 March 2011. 
  76. ^ Add newscaster Roku
  77. ^ THR Staff (1 August 2011). "Al Jazeera English Begins Airing in New York City". The Hollywood Reporter. Retrieved 8 September 2011–. "Al Jazeera English began airing in New York City 23 hours a day Monday in a sublet agreement on cable channel RISE" 
  78. ^ "Dave Marash: Why I Quit" Columbia Journalism Review, 4 April 2008
  79. ^ "Anchor Quits Al Jazeera, Cites Anti-American Tone" Ynetnews, 28 March 2008
  80. ^ a b Sherry Ricchiardi (March and April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Retrieved 28 July 2012. 
  81. ^ "The O'Reilly Factor – Monday, February 14, 2011". BillOReilly.com. Bill O'Reilly. 14 February 2011. Retrieved 14 November 2011. 
  82. ^ "Donald Rumsfeld Tells Al Jazeera 'I Am Delighted You Are Doing What You Are Doing'". Huffington Post UK. 30 September 2011. Retrieved 7 April 2012. 
  83. ^ Kauffman, Casey (13 October 2008). "Misconceptions of Obama fuel Republican campaign – 13 Oct 08". YouTube. Al Jazeera. 
  84. ^ a b King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". The Washington Post. 
  85. ^ Tony Burman, Managing Director of Al Jazeera English (25 October 2008). "Letter to The Washington Post". 
  86. ^ "Al-Jazeera goes from bad guy to good guy in the US". DW.DE. Deutsche Welle. 10 February 2011. Retrieved 28 January 2012. 
  87. ^ David Bauder (8 September 2011). "Al Jazeera English maps out 9/11 coverage". Bloomberg BusinessWeek (Bloomberg L.P.). Associated Press. Retrieved 28 January 2012. 
  88. ^ Teemu Henriksson (19 April 2011). "Al Jazeera takes social media to the airwaves, targeting US audiences in particular". EditorsWebLog.org. World Editors Forum. Retrieved 28 January 2012. 
  89. ^ CyberJournalist Editor (19 April 2011). "Al Jazeera launches ‘The Stream’ social media experiment online". CyberJournalist.net. Jonathan Dube. Retrieved 28 January 2012. 
  90. ^ "Al Jazeera English Wins Gong at TV Festival" BizAsia.co.uk, 13 June 2008
  91. ^ Steve Clarke (23 February 2012). "Al Jazeera wins RTS award". Variety. Retrieved 23 February 2012. 
  92. ^ Tara Conian (23 February 2012). "Al-Jazeera English wins RTS news channel of the year". guardian.co.uk (London: Guardian News and Media). Retrieved 23 February 2012. 
  93. ^ "Al Jazeera English named channel of the year". Al Jazeera English. 23 February 2012. Retrieved 23 February 2012. 
  94. ^ Brian Harmon (20 February 2012). "LIU Announces 2011 George Polk Awards in Journalism". Retrieved 22 February 2012. 
  95. ^ Complete List of Recipients of the 71st Annual Peabody Awards Peabody Awards, 4 April 2012
  96. ^ Robert F. Kennedy Center for Justice and Human Rights. "2012 Robert F. Kennedy Journalism Award Winners". Retrieved 8 April 2012. 
  97. ^ Scripps Howard Foundation. "Scripps Howard 2011 Award Winners". Retrieved 12 April 2012. 
  98. ^ "Winners of the 2012 Media Awards". Amnesty International UK. Retrieved 29 May 2012. 
  99. ^ Rebecca Hawkes (17 June 2012). "Further accolade for Al Jazeera's Bahrain documentary". Rapid TV News. Retrieved 17 June 2012. 
  100. ^ "Spring 2012 CINE Golden Eagle Award Recipients". CINE. Retrieved 19 June 2012. [dead link]

External links[edit]

Notes
  1. ^ a b For United States IP addresses, this URL redirects to the website of Al Jazeera America. The Al Jazeera English website is accessible via a link at the bottom of the Al Jazeera America homepage or at the top under the International pulldown in the upper right hand corner.