All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Federal State Unitary Enterprise "All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company"
Type Broadcast radio and television,
online and printing
Country Russia
Availability National; International
Owner wholly owned by Federal Government (as unitary enterprise)
Key people
Oleg Dobrodeev
Launch date
Former names
Russian Television and Radio Broadcasting Company (RTR)
Official website

The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (Russian: Всероссийская государственная телевизионная и радиовещательная компания, Vserossiyskaya gosudarstvennaya televizionnaya i radioveshchatelnaya kompaniya), shortly VGTRK (Russian: ВГТРК) is a Russian state-owned unitary enterprise which operates large numbers television and radio channels. It was founded in 1990. As 2010 VGTRK broadcasts own programs in 53 languages of Russia.[1]

The broadcasting of the All-Russia TV and radio channels is organised by the Federal Center for TV/Radio Programme Distribution, located in Moscow, and also via the regional transmitting centres of the Russian Television and Radio Broadcasting Network forming the terrestrial transmitting network. TV and radio channels from Moscow are delivered to the regions via satellite and terrestrial communication channels.


June 21, 1990 I Congress of People's Deputies adopts Resolution on media RSFSR ascribing RSFSR Council of Ministers take measures to establish the Committee for Television and Radio Broadcasting of the RSFSR. July 14, 1990 the Presidium of the Supreme Soviet of the RSFSR its decree establishes the Russian State Television and Radio Broadcasting Company.

The first chairman of the All-Russian State Television and Radio Company was appointed the former deputy editor of the newspaper Moscow News Oleg Poptsov Maksimovic.

December 10, 1990 Radio Rossii began broadcasting. It first began broadcasting in radio channel with the first program of All-Union Radio, as well as with "Mayak" radio channel and the third with the Third All-Union Radio program. Since the beginning of 1991 "Radio Russia" was broadcast only on the third radio channel with a radio channel "Youth". In August of 1991, Radio Rossii broadcasts on the first radio channel "Radio 1" moves to the third radio, "Youth" separate radio frequency.

May 13, 1991 began broadcasting Russian television (although scheduled to begin broadcasting since March 1991 but constantly postponed) broadcasts with the Second Central Television program. September 16, 1991 The second program was closed USSR Central Television and airtime on the second VHF channel passed Russian television.

On July 6, 1992 on the fourth channel started broadcasting channel Russian universities, broadcasts with the 4th channel Ostankino until January 16, 1994, and January 17, 1994, with the NTV channel, and as a part was created RTR state television "Russian Universities".

In February 1996, by Presidential decree of Boris Yeltsin Oleg Poptsov was removed from the post of Chairman RTR despite the protests of the creative team. Yeltsin, swearing Poptsova, said in the news "smack dill". New chairman was appointed president of RTR "Moscow Independent Broadcasting Corporation (MIBC)" TV-6 Moscow "" Edward Sagalaev.

November 11, 1996 feed "Russian Universities" stopped broadcasting, and its airtime passed to NTV. There were the first satellite TV network "RTR-TV network" "Meteor-sports" (aired in full summer Olympic Games in 1996) and "Meteor-cinema." According to the magazine "Ogonek", it was a worthy competition to satellite operator NTV-Plus, then part of the holding Vladimir Gusinsky "Media Bridge".

November 1, 1997 began broadcasting educational channel "Culture". He began broadcasting on VHF channel instead of the fifth STRC "Petersburg - Channel Five," which was limited to broadcast St. Petersburg and the Leningrad region.

On May 8, 1998 presidential decree "On improvement of public electronic media" was created by information holding RTR. On the basis of the decree of the All-Russian State Television and Radio Company became the All-Russian radio station "Mayak" and the Russian State Radio Company Voice of Russia.

In 2000, VGTRK became one of the leading members of the Euronews pool and organized the Russian service of this organization. In 2002, VGTRK acquired a share in Euronews' stock.

In 26 February 2004, the Russian government issued a decree №111 "On the Russian State Television and Radio Broadcasting Company" ordered the reorganization of VGTRK through affiliation of subsidiaries, including regional GTRK companies which were converted into branches, and RTRS derived from the holding as an independent organization. By the end of 2004, the scale of the reorganization became obvious. Local news programs were organized on network principles and local companies turned into "re-transmitters" of the Moscow-produced content: VGTRK management had decided to cut all types of broadcasting in the regions, except news. This decision caused an inevitable reduction of GTRK broadcasting volume from 900 - 1,200 to 590 hours, the closure of whole subdivisions and departments and the dismissal of hundreds of employees in each of the 89 companies.

After a request sent to the State Duma, at a meeting in February 2005 of GTRK Chairmen and VTRK management with the participation of Oleg Dobrodeyev and the President’s representative Dmitry Kozak, several companies (especially republic wide channels like Kalmyk GTRK) were allowed to increase the volume of their broadcasting, and agreements on the more rational use of the second channel were reached.

December 3, 2012 began test broadcasts the first TV channel in Russia on cinema "Kino-TV". December 17, 2012 began test broadcasts in Russian channel high definition standard - Rossiya-HD. On December 29, 2012 at 20:00 GMT, the TV channel "Russia-HD» started regular broadcasting. On January 29, 2013 at the annual exhibition-forum television and Telecommunications «CSTB-2013" RTR announced the merger of nine digital channels under a single brand - "Digital TV". It includes cognitive, sports, entertainment and movie channels, "Russian-HD», «My Planet", "Science 2.0", "Sport", "Sport-1-HD», «Fight Club," "The Russian novel »,« Russian bestseller "," Dress ". Expected in the long term the channel list will be expanded. On May 9, 2013 at 15:00 GMT, the channel began broadcasting a documentary about Russian history "History", also entered the TV package "Digital TV". April 4, 2014 officially began broadcasting channel domestic detective films and TV series "Russian detective". April 15, 2014 saw the beginning of broadcasting official international cognitive-entertainment channel IQ HD.


VGTRK currently owns and operates five national television stations, two international networks, five radio stations, and over 80 regional TV and radio networks. It also runs the Russian Information agency RIA Novosti.

The All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) is Russia's largest media corporation. At present, the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company comprises three national TV channels: "Rossiya 1", "Rossiya K", and "Rossiya 2"; "Bibigon" – the first public state television channel for children and youth; 89 regional TV and radio channels broadcasting in all regions of the Russian Federation; "RUSSIA 24" – Russia's first 24/7 news channel, "RTR-Planet" – a TV channel operating abroad since 2002; a Russian-language version of the "Euronews" TV channel; five radio channels: "Radio Rossiyi", "Mayak" (Lighthouse), "Kultura", "Vesti FM" and "Yunost", and "Rossiya", a public Internet channel combining dozens of online resources.

In early 1993, the All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company acquired the status of a national broadcasting company. That same year, the VGTRK became a full member of the European Broadcasting Union, entitled to key decisions in the EBU operation.

"Rossiya 1", a public TV channel, traces its history back to May 1991. Today "Rossiya 1" TV Channel is a leading national channel that broadcasts over most of the country. The channel's audience comprises 98.5 per cent of Russia's population and more than 50 million viewers in the CIS and Baltic countries. The "RTR Planeta" channel, an international version of "Rossiya 1", is watched in the U.S., Europe, Middle East, North Africa and China.

The "Rossiya" TV channel is a developing company whose broadcasts carry such genres as information programs, TV miniseries and series, political journalism, talk shows, game shows, comedies and other game formats, full-length feature films and documentaries, sporting and political events along with other entertainment. In the past few years "Rossiya" TV has become an active player in film production. "Rossiya" TV Channel today is a developing TV company that focuses on the area of documentary and feature film broadcasts, TV

Apart from acquiring broadcasting rights, "Rossiya" TV channel was the first among the Russian TV channels to launch its own large-scale production of TV films, both full-length and miniseries. A distinguishing feature of the series broadcast by the TV channel is its focus on classics. Screen adaptations of classic works by Russian writers have drawn large audiences and established new standards in TV film production. Films represent about 35% of the total broadcasts by "Rossiya" TV channel. The channel purchases film broadcasting rights in cooperation with 50 major production and distributor companies. "Vesti" (News) news program is the leading information program in Russia. During the previous TV season, "Vesti" adopted a 24/7 production cycle with two-hour intervals, which allows for the news to be broadcast live across all Russian time zones. "Rossiya" TV channel (VGRTK) has been licensed rights to broadcast World Cup, Winter and Summer Olympic Games, Russian football championship and other major Russian and international sporting events.


  • Russia-1 (Россия-1) — entertainment, news (formerly Russia, RTR-1 & RTR)
  • Russia-2 (Россия-2) — sport, entertainment (formerly Sport)
  • Russia-24 (Россия-24) — news channel (formerly Vesti)
  • Russia-K (Россия-К) — culture channel (formerly Culture, RTR-2)
  • Carousel (Карусель) — children's-teenage channel (jointly with the "Channel One Russia")
  • RTR-Planeta (РТР-планета) — international channel
  • My Planet (Моя планета) – documentary channel
  • Nauka 2.0 (Наука 2.0) – documentary channel
  • Strana (Страна) – documentary channel
  • Sarafan (Сарафaн) – entertainment channel
  • Fight Club – sports channel, about boxing
  • Sport —all-Russian sports channel
  • Sport-1 – first pay-TV sports channel
  • Moscow 24 (Москва 24) — moscow news channel (formerly Stolitsa)
  • Russian-language edition of Euronews named "Euronews-Russia"(Euronews-Россия) or "Евроновости"
  • Russia HD (Россия HD) — best programs VGTRK in HD-format
  • History (История) — channel on the Russian and world history
  • At least 90 regional TV channels in Russia


News agency[edit]


  • Oleg Poptsov (1990—96)
  • Eduard Sagalayev (1996—97)
  • Nikolay Svanidze (1997—98)
  • Mikhail Shvydkoy (1998—2000)
  • Oleg Dobrodeev (since 2000)


  1. ^

External links[edit]