American Free Press

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
American Free Press
Format Weekly newspaper
Language English
Headquarters United States
Official website americanfreepress.net

The American Free Press is a weekly newspaper published in the United States.

According to one former correspondent, the newspaper's direct ancestor was the publication The Spotlight,[1] which ceased publication in 2001 when its parent company, Liberty Lobby, was forced into bankruptcy. Like The Spotlight and Liberty Lobby, Willis Carto, one of America's most influential political racial theorists known for his promotion of antisemitic conspiracy theories and Holocaust denial, was one of its founders.

Like its predecessor The Spotlight, the newspaper describes itself as "maverick, independent grass-roots media". It proclaims a "populist and nationalist" political orientation.[2]

Contributors[edit]

Writers for the newspaper include Michael Collins Piper, whose work has been characterized as anti-semitic,[3] and James P. Tucker, Jr., a longtime Spotlight reporter whose focus is the Bilderberg Group. Articles by Carto also appear occasionally. James Edwards, who now hosts The Political Cesspool (broadcast as a service of the neo-Nazi Stormfront) was also a former writer for the newspaper.

The newspaper also runs columns by Joe Sobran, James Traficant, Paul Craig Roberts, Ron Paul, and others. The newspaper's podcast series has featured mainstream guests including Brian Baird, Philip Giraldi, Dean Baker, and others.[4]

Attendees of the 2006 American Free Press / The Barnes Review conference included [5] Arthur Jones, former member Nationalist Socialist White People's Party [6] and USS Liberty investigator Tito Howard. Dr. Hesham Tillawi whose show has been called "a megaphone for Holocaust deniers and white supremacists seeking to broadcast their hatred and anti-Semitism into American homes"[by whom?] also was a speaker.

Some authors of the American Free Press such as Michael Collins Piper and Carto-affiliated institutions such as the Institute for Historical Review have published books which have been published in paper and electronic format on the America First Books website America First Books.[7][8] William B. Fox is the publisher. It promotes nationalist viewpoints similar to those of the American Free Press and its authors. On its website it is explained why "supporting nationalism, to include even certain forms of 'white nationalism' makes good long term business sense"

Critics[edit]

The Southern Poverty Law Center considers it a hate group[9] and claims that it "carries stories on Zionism, secret 'New World Order' conspiracies, American Jews and Israel."[10] One of the newspaper's ex-contract reporters, Christopher Bollyn, is sometimes cited for his reporting in the 9/11 Truth Movement. The Anti-Defamation League has criticised the newspaper and, in particular, Bollyn for linking of prominent figures in the Jewish community with the events of September 11, 2001, and in September 2006 attacked the newspaper for disseminating "antisemitic propaganda".[11]

Many contributors such as Mark Dankof[12] and Mark Glenn are also contributors to Iran's PressTV television station. According to Accuracy in Media, "Press TV spews out unending streams of anti-American propaganda", and refers to Dankof as a Ron Paul supporter who is also a "Press TV propagandist".[citation needed] In a May 2011 article Dankof protested the British government attempting to shut down Press TV, blaming it on "media outlets and correspondents with provable connections to the American Jewish lobby; Israeli intelligence; and Neo-Conservatives thirsting for a War of Civilizations with Iran specifically, and the Islamic world generally.” [13] In a May 2011 article, Dankof also quoted from and wrote that the Protocols of the Learned Elders of Zion accurately reflect the state of the world. He lauded PressTV as one of the few exceptions to the Jewish control of the media.[14]

See also[edit]

References[edit]

External links[edit]