Arutz Sheva

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Arutz Sheva
Arutz Sheva logo 2014.png
Web address English Hebrew Russian
Commercial? Yes
Type of site
Available in Hebrew, Russian, English
Alexa rank
69,571 (Hebrew),[1] 14,623 (English),[2] 1,545,063 (Russian)[3]
Current status Active

Arutz Sheva (Hebrew: ערוץ שבע‎) (Channel Seven) is an Israeli media network identifying with Religious Zionism.[4] It offers online news in English, Hebrew, and Russian. Arutz Sheva offers free podcasts, live streaming radio, a daily email news update, streaming video and 24-hour updated text news. Arutz Sheva sees itself as "the only independent national radio station in Israel" and a counterbalance to " 'negative thinking' and 'post-Zionist' attitudes."[5][6]


Likud MP Benjamin Netanyahu, Arutz Sheva, August 1995

In the 1970s an unlicensed radio station, broadcasting from the sea, was launched by Abie Nathan. The station, named Voice of Peace, aired Western music and broadcast peace messages. In response, Israelis opposed to negotiations with the PLO launched their own offshore radio station,[7] Arutz Sheva, as an ideological competitor.[8] Arutz Sheva was founded in 1988 and was broadcast on the Israeli airwaves from the ship MV Hatzvi in the Mediterranean Sea off the coast of Israel until being shut down by the Israeli government in 2003. While the broadcast was generated from the ship, the actual studio for Arutz Sheva was in an Israeli settlement in the occupied West Bank.[8] Based in Beit El, in the West Bank, Arutz Sheva has been described as the voice of the Israeli settlement movement.[9] The Hatzvi was much larger than most radio ships, but was broken up in 2003.

In 1996, the channel began broadcasting in Russian. In the Russian editorial office worked: Arye Vachnovetsky (chief editor), Semen Kaplan, Alexander Vladimirovich Averbukh, Yana Briskman. Broadcasting in Russian ended in 2002.

Currently the station broadcasts over the Internet from its website, which it has been running since 1995. Arutz Sheva was one of the first-ever internet radio stations and was used as a Beta tester for RealPlayer.

In February 1999, the Knesset passed a law granting a license to Arutz Sheva and absolving it of earlier illegal broadcasting, but this was appealed to the Israeli Supreme Court, which ruled the law null and void in March 2002. In October 2003, ten employees of Arutz Sheva were convicted of operating an illegal radio station during the period 1995–98, both from inside Israeli territorial waters and from Beit El in the West Bank. The defendants were fined and sentenced to 3–6 months of community service. The prosecution appealed, attempting to get heavier sentences, but were strongly criticized by the appellant court for their handling of the case, and the prosecution was told to drop the appeal or face an investigation into their conduct during the entire trial.[10] Station director Ya'akov Katz (Ketzaleh) was also convicted on two counts of perjury for having lied about the location of the broadcasts.[11] In 2006, Katz was pardoned by President Moshe Katsav. In 2008, Katz became chairman of the HaIchud HaLeumi (National Union) party, and became a Knesset member (MK) in the 18th Knesset in Israel's February 10, 2009 national elections. Arutz Sheva's operations became fully legal under media laws enacted in 1999.[12]

Arutz Sheva had a Hebrew frequency and a foreign language frequency (English, Russian, and French). Written news is offered on the websites in Hebrew, English, and Russian. Internet TV news in English and Hebrew. Arutz Sheva is Hebrew for "Channel Seven", and broadcasts from studios located in Beit El, an Israeli settlement in the West Bank.

Reliability and Objectivity[edit]

Writing on Slate in 2014, journalist William Saletan described Arutz Sheva as more or less the equivalent of the American Fox News or the Palestinian Ma'an News Agency, offering constantly updated news of interest to a right-of-center audience. "For news," he wrote, "it’s totally on the ball."[13]


Israel National News[edit]

Israel National News is the written news website, managed by Ari Soffer. News editors include Ari Yashar, Gil Ronen, Elad Benari, Tova Dvorin, Cynthia Blank, and others. The site includes news articles, news briefs, videos, op-eds, a Judaism section, an opinion poll, a caricature, and additional sections.

Israel National Radio[edit]

Israel National Radio is Arutz Sheva's English language Internet radio station operating in Beit El. It broadcasts primarily across the Internet, and is simulcast on radio stations in the United States, Canada, and South Africa and affirms its purposes as being to spread the word of Israel to Jews and Israel-sympathizers living in English speaking countries as well as Anglophones living in Israel, and to be the archetypal "light unto the nations".

The station is made up of news on the hour and live and pre-recorded podcasts. These shows include current affairs commentaries, general talk shows, music shows, and Torah shows. The station's slogan is "the only independent news-talk network in the Middle East."

According to professors Shlomo Deshen and Charles Liebman, the radio station promotes right-wing positions.[14]

The podcasts on the station include Tamar Yonah, Yishai Fleisher, The Struggle (with ZFA activist Yehuda HaKohen), Israel Beat (a music program), Walter's World (with veteran broadcaster Walter Bingham), Land Minds (with Dovid Wilner and Barnea Selavan), Temple Talk (hosted by Rabbi Chaim Richman, a rabbi who works for the Temple Institute), A Light Unto The Nations, The Jay Shapiro Show, Torah Tidbits Audio with Phil Chernofsky, and The Aliyah Revolution (co-hosted by Go'el Jasper and Daniel Esses).

During shows, people can phone in on international toll-free numbers or chat with other listeners in a virtual studio chat room.

Arutz Sheva TV[edit]

Arutz Sheva TV offers online streaming television programs with news anchor and producer Yoni Kempinski, Knesset reporter Hezki Ezra, overseas correspondent Eliran Aharon and others.


Arutz Sheva's jukebox offers a wide selection of Israeli, Hassidic, and Mediterranean music, including selections for Jewish holidays and special events.[15]

B'Sheva newspaper[edit]

B'Sheva newspaper is currently Israel's fourth most widely read newspaper, according to the TGI survey, and holds 7% of the Israeli market.[citation needed] The paper is distributed free to over 150,000 homes weekly. is a weekly French language newspaper distributed in Israel.

Founding organization[edit]

The Beit El Yeshiva is the founding organization of Arutz Sheva and maintains it.[16]


  1. ^ "Ranking of Hebrew version (". Alexa. Retrieved August 30, 2012. 
  2. ^ "Ranking of English version (". Alexa. Retrieved August 30, 2012. 
  3. ^ "Ranking of Russian version (". Alexa. Retrieved August 30, 2012. 
  4. ^ We Need To Put The Spirit Back Into The People: An Interview with Arutz Sheva’s Yishai Fleisher, The Jewish Press, February 2010.
  5. ^ "Israel legalises religious pirate radios". BBC News. 1999-02-24. Retrieved 2010-04-25. 
  6. ^ "‘We Need To Put The Spirit Back Into The People’: An Interview with Arutz Sheva’s Yishai Fleisher". The Jewish Press. 10 February 2010. Retrieved 1 December 2014. 
  7. ^ Sue Fishkoff (December 20, 1996). "Station With A Soul". Jerusalem Post. Retrieved August 30, 2012. 
  8. ^ a b Schejter, Amit (2009). Muting Israeli democracy: how media and cultural policy undermine free expression. University of Illinois Press. p. 30. ISBN 978-0-252-07693-0. 
  9. ^ Shuman, Ellis (2003-10-21). "Politics: After court convicts Arutz-7 of illegal broadcasting, station goes off air". Israelinsider. Retrieved 2008-06-30. 
  10. ^ [1]; "Arutz-7 Trial Is Over", May 25, 2004
  11. ^ Israel Insider; "Arutz Sheva senior personnel sentenced", Jerusalem Post, Dec 30, 2003; "Arutz Sheva staff given jail, fines", Haaretz, Dec 30, 2003, [2]
  12. ^ "A Decade after Demise of his Alternative Station, MK Katz Alters Broadcasting Authority Law". The Jewish Press. 5 March 2012. Retrieved 1 December 2014. 
  13. ^ Saletan, William (25 July 2014). "Skip the Commentary, Find the Reporting". Slate. Retrieved 1 December 2014. 
  14. ^ Shlomo A. Deshen, Charles S. Liebman (1995-02-01). Israeli Judaism: The Sociology of Religion in Israel. p. 117. 
  15. ^
  16. ^ "The Chief Rabbi of South Africa, Rabbi Warren Goldstein, is a graduate of the Beth El Yeshiva, the organization that founded and maintains Arutz Sheva."Goldstein, Rabbi Warren. "A Passover Message from the Chief Rabbi of South Africa". Arutz Sheva. Retrieved 1 April 2012. 

External links[edit]