Australian Capital Television Pty Ltd v Commonwealth

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Australian Capital Television Pty Ltd v Commonwealth
Australian Coat of Arms.png
Court High Court of Australia
Full case name Australian Capital Television Pty Ltd & Ors v Commonwealth; New South Wales v Commonwealth & Anor
Decided 30 September 1992
Citation(s) (1992) 177 CLR 106, [1992] HCA 45
Case history
Prior action(s) none
Subsequent action(s) none
Case opinions

(5:2) the Constitution provides for a system of responsible government, and the right to free political communication is an indispensable part of that system (per Mason CJ, Brennan, Deane, Toohey & Gaudron JJ)

(4:3) part IIID of the Broadcasting Act 1942 was invalid, because it contravened this implied right (per Mason CJ, Deane, Toohey & Gaudron JJ; Brennan and McHugh JJ dissenting in part)
Court membership
Judge(s) sitting Mason CJ, Brennan, Deane, Dawson, Toohey, Gaudron & McHugh JJ

Australian Capital Television v Commonwealth (1992) 177 CLR 106 was a significant court case decided in the High Court of Australia on 30 September 1992. It concerned the constitutional validity of Part IIID of the Broadcasting Act 1942, which regulated political advertising during election campaigns, and required broadcasters to broadcast political advertisements free of charge at other times. The High Court found the laws to be invalid, since they contravened an implied right to freedom of political communication (note there is no guarantee of freedom of speech) in the Australian Constitution.

Background to the case[edit]

In 1992, the Government of Australia ("the Commonwealth") under Prime Minister Bob Hawke passed the Political Broadcasts and Political Disclosures Act 1991, which inserted part IIID into the Broadcasting Act 1942. The changes had a number of effects, the most important of which prohibited the broadcasting of politically related material on electronic media such as radio and television during the period leading up to a State or Federal election (except in news, current affairs or talkback programs). The laws also obliged broadcasters to provide "free time" to political parties to air advertisements. Kim Beazley, then the Minister for Transport and Communications, said that the changes were designed to limit corruption, and prevent donors to political parties from exerting undue influence, by restricting the amount of political advertising that could be broadcast. [1] He said that due to the practical cost of advertising, it was only the major parties and very wealthy individuals who could afford to broadcast advertisements. The Government said they had wanted to avoid a situation such as that in the United States, where it is virtually impossible for anyone but the very rich to participate in the political process.

With some exceptions, the laws prohibited broadcasters from broadcasting matter for or on behalf of the government or government agencies, and from broadcasting political advertisements ("matter intended or likely to affect voting in the election", or matter explicitly referring to the election) on behalf of themselves or other individuals during an election period. The "free time" would be divided between the parties based on the amount of representation they had in the Parliament, with only five percent available to other groups, who had to apply for an allocation of free time.

The eight plaintiffs in the case were commercial television broadcasters who held broadcasting licences under the Broadcasting Act. They asked the High Court to declare that Part IIID of the act was invalid. In a related action which was heard at the same time, the Government of New South Wales also challenged the laws, particularly their application to by-elections. The Government of South Australia intervened in the case in support of the Commonwealth.

The case[edit]

The most important argument made by the plaintiffs was that the new laws interfered with a right to free political speech which was implied in the Constitution. They also argued that the parts of the Act requiring that broadcasters give "free time" to certain people was an unjust acquisition of property. The Government of New South Wales argued that the laws were discriminatory against the states and they interfered with the proper business of State Governments.

Freedom of speech[edit]

The principal argument from the plaintiffs was that the changes to the Broadcasting Act contravened an implied right to freedom of participation and communication in political processes. They argued that this right to free political speech arose from the system of representative government which is provided by the Constitution, or alternatively, it arose from the "common citizenship of the Australian people." Sir Maurice Byers QC, who acted for the plaintiffs, paraphrasing former Justice Isaac Isaacs argued that the principle that governments are responsible to the citizens who elect them "permeates the Constitution, forming part of the fabric on which the written words of the Constitution are superimposed," and as such, all voters should be entitled to make comment on political issues.

The plaintiffs argued that since a right to free political communication was recognised in other parliamentary democracies, such as in the United States by the First Amendment to the United States Constitution, and in Canada by the Charter of Rights and Freedoms, it should be recognised in Australia. They said that because the provisions in Part IIID limited the allocation of "free time" to people or groups already represented in the Parliaments, new parties or people not in the Parliament would not be able to express their views.

The Commonwealth argued that the laws enhanced rather than diminished the electoral process, because they prevented corruption, and allowed parties which did not have large amounts of money to have access to radio and television broadcasting. They said that the Parliament has valid powers to protect the integrity of the electoral process under sections 10, 29, 31, 51(36) and 51(39) of the Constitution. Furthermore, they argued that even if there was some implied right to freedom of political communication, this could not override valid legislation. The Commonwealth also pointed out that similar laws operated in countries such as the United Kingdom, France, Norway and Sweden, and that countries such as Canada, Germany, Japan and New Zealand had a system of allocating free broadcasting time for political purposes during election periods.

The Government of South Australia, who intervened in support of the Commonwealth, said that if the framers of the Constitution had intended to include provisions for a right of free speech as in the United States Constitution, they would have done so. They said that although some freedom of communication could reasonably be implied into the Constitution, the parts of the Act in question did not have the effect of preventing "free and meaningful elections" from taking place, and so the laws were not invalid.

The High Court agreed that the new part IIID of the Broadcasting Act had the effect of limiting the freedoms previously enjoyed by citizens to publicly discuss political matters. However, the question remained as to whether there was some sort of Constitutional basis for these freedoms, or whether the Commonwealth was justified in restricting them. While the court agreed that similar laws had been put in place overseas, that did not change the fact that the laws impaired freedom of communication, and privileged those political parties or interest groups who were already represented in the Parliament. The laws would not only disadvantage candidates challenging sitting members, but would severely hinder groups such as trade unions, charities or employers' groups, who may very well have a legitimate desire to make political statements.

Acquisition of property[edit]

The plaintiffs also argued that to force broadcasters to give portions of "free time" to the represented political parties and members of parliament had the effect of taking away their right to charge money for broadcasting advertisements. They suggested that taking away their advertising time and in effect giving it to the legislators constituted an acquisition of property by the Commonwealth, which according to section 51(xxxi) of the Constitution, has to be done "on just terms."

The Commonwealth argued that the laws made no unjust acquisition of property, since broadcasting licences were not immune to being modified by the Parliament. They said that it was fair and just to require broadcasters to provide a limited amount of free service in the public interest. In any event, the Commonwealth suggested that "free time" granted by the Act was not a form of property anyway, since it could not be transferred to other people, one of the essential features of any form of property.

Ultimately the court did not decide on this issue, although Justice Brennan said that he agreed with the Commonwealth's argument that the "free time" was not a form of property.

Interference with State rights[edit]

The Government of New South Wales, in addition to supporting the claims of the other plaintiffs, also argued that Part IIID of the Broadcasting Act was invalid because it interfered with the executive functions of the States, and contravened sections 106 and 107 of the Constitution which protects the individual State Constitutions. They said that to interfere with the right of State Governments to make political advertisements went far beyond any legitimate power given to the Parliament of Australia by the Constitution. They also said that in any event, the changes to the Act should not apply to by-elections.

The Commonwealth argued that Part IIID of the Act did not single out the States, nor interfere with their proper activities, since State elections were treated in exactly the same way as Federal elections were.

The decision[edit]

The court decided that a right to freedom of political communication was essential to the system of representative government provided for in the Constitution. The court expressed the view that the reason why Australia does not have a bill of rights is because the framers of the Constitution believed that since Australia had a system of representative government, which gave all voters an equal share in political power, laws to protect rights were simply not necessary. To undermine the system of representative government was contrary to this trust which the people gave to the Parliaments, and was not permitted by the Constitution. Although this right is not an absolute one, it is still a right which allows for free and public political discussion.

The court also decided that the relevant laws, contained in Part IIID of the Broadcasting Act, were invalid because there was no reasonable justification for the way they restricted the freedom of political communication. The court decided that the laws also impaired certain functions of the States in terms of their rights to make political advertisements, and so the laws were also invalid for that reason.

Consequences[edit]

The case was one of the earliest in a series of cases in which the High Court found implied rights in the Constitution. This trend reached a high-point in Theophanous, which found that the implied right to freedom of political communication could be used as a defence in a defamation action. Although that is no longer the case, the limited right to freedom of communication remains.

In discussing the nature of representative government, Chief Justice Mason expressed the view that although the Constitution originally drew its authority from the British Imperial Parliament, it would indeed be appropriate in modern times to recognise that Australian sovereignty derives its force from the Australian people.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Political Broadcasts and Political Disclosures Bill 1991: Second Reading". Parliament of Australia Hansard. Retrieved 3 October 2008. 
  • Williams, George; Brennan, Sean; Lynch, Andrew (2014). Blackshield and Williams Australian Constitutional Law and Theory (6 ed.). Leichhardt, NSW: Federation Press. pp. 1263–1273. ISBN 978-1-86287-918-8. 

External links[edit]