Berliner Tageblatt

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Poster from 1899

The Berliner Tageblatt or BT was a German language newspaper published in Berlin from 1872 to 1939. Along with the Frankfurter Zeitung, it became one of the most important liberal German newspapers of its time.

History[edit]

The Berliner Tageblatt was first published by Rudolf Mosse as an advertising paper on January 1, 1872, but developed into a liberal newspaper. On January 5, 1919, the office of the newspaper was briefly occupied by Freikorps soldiers in the German Revolution. By 1920, the BT had achieved a daily circulation of about 245,000.

Prior to the Nazis taking power on January 30, 1933, the newspaper was particularly critical and hostile to their program. On March 3, 1933, after the Reichstag fire, Hans Lachmann-Mosse, the publisher, dismissed editor in chief Theodor Wolff because of his criticism of the Nazi government and his Jewish ancestry. Wolff by then fled to the Tyrol in Austria by plane.

After 1933, the Nazi government took control of the newspaper (the Gleichschaltung). However, in September 1933, special permission was granted by Propaganda Minister Joseph Goebbels to release the paper from any obligation to reprint Nazi propaganda in order to help portray an image of a free German press internationally. Due to this assurance, their respected foreign correspondent Paul Scheffer became editor on April 1, 1934. He had been the first foreign journalist to be refused a re-entry permit into the Soviet Union in 1929 for his negative reporting of the Five-Year Plan and prophesy of an impending famine in Ukraine.

For almost two years, Scheffer surrounded himself by independently-minded university graduates such as Margaret Boveri. She wrote in 1960 that Scheffer "was hated from the beginning by leading people of the Propaganda Ministry, and it was only because of his excellent foreign connections that he was not relieved of his position in the early years of the regime."[1] Scheffer's position eventually became untenable and he resigned on December 31, 1936.

The paper was finally shut down by the Nazi authorities on January 31, 1939.

Current[edit]

The name was revived in 2007 as a second name for the online newspaper Berliner Tageszeitung.[2]

Contributors[edit]

During the 27 years (1906–1933) when Theodor Wolff was editor in chief, the BT became the most influential newspaper in Berlin. Wolff brought the elite of German journalism to the Berliner Tageblatt. Ernst Feder and Rudolf Olden ran the domestic politics section, while Josef Schwab, Max Jordan, and Maximilian Müller-Jabusch handled foreign politics. Arthur Norden and Felix Pinner were responsible for the business section. Fred Hildenbrandt headed the feuilleton section from 1922-1932. Regular contributors to the feuilleton included Alfred Polgar, Fritz Mauthner, Kurt Tucholsky, Erich Kästner, Otto Flake, and Frank Thiess. The chief of the theatre section was Alfred Kerr.

From 1918 until April 1920, Kurt Tucholsky contributed 50 articles to the Berliner Tageblatt while he was also editor in chief of the satirical magazine Ulk, which appeared weekly between 1913 and 1933. His novel Schloss Gripsholm (based on Gripsholm Castle) appeared in the BT from March 20 to April 26, 1931. Alfred Eisenstaedt was one of the newspaper's photographers.

Erich Everth began corresponding from the BT from Vienna in 1924. As the successor of Leopold Schmidt, Alfred Einstein was the musical critic from September 1927 until August 1933. The head of the important Central European Office from 1927-1933 was Heinrich Eduard Jacob, based out of Vienna. During his time at the BT, Jacob had approximately 1,000 contributions. Because he was an opponent of the Austrian Nazis, Jacob was imprisoned at Dachau concentration camp after the Anschluss in 1938.

The BT published separate weekly magazines, distributed as part of the newspaper. A number of these, such as "Technische Rundschau," a weekly review of trends in technology, and the "Haus, Hof und Garten" sections (Home and Garden), were edited by Rudolf Jonas. Jonas was an editor from 1929 to 1932. Jonas later became an editor of the magazine Das Theater.

Circulation[edit]

Year Circulation - Weekdays Circulation - Sunday
1917 245,000 245,000
Mar 1919 160,000-170,000 300,000
1920 245,000 300,000
1923 ~250,000
Apr 1928 150,000 150,000
1929 137,000 (Berlin: 83,000) 250,000
1930–1931 121,000 (Berlin: 77,000) 208,000 (Berlin: 113,000)
Apr 1931 140,000 140,000
1933 130,000-240,000 130,000-240,000

References[edit]

  1. ^ Henry Regnery, "At the Eye of the Storm", Modern Age, 1976, citing Boveri, "Wir lügen alle", Olten and Freiburg
  2. ^ "register.dpma.de". Retrieved 2010-08-08 / German Trademark Register with current Trademark of Berliner Tageblatt.