RusAir

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from CGI Aero)
Jump to: navigation, search
RusAir
Rusair logo.png
IATA
-
ICAO
CGI
Callsign
CGI RusAir
Founded 1994
Ceased operations 2011
Hubs Sheremetyevo International Airport
Fleet size 27
Parent company Clintondale Aviation (100%)
Headquarters Moscow, Russia
Website http://rusair.com
RusAir Tupolev Tu-134, St Petersburg, 2001

RusAir (Russian: РусЭйр) was an airline with its headquarters in Moscow, Russia.[1] It provided aviation services within western Russia and eastern Europe[where?], including business flights, aviation management and project support. It also offered international medevac services.

History[edit]

The airline was established on 30 November 1994 and started operations in 1994. It was formerly known as CGI Aero. It was 100% owned by Clintondale Aviation. Following the fatal accident in 2011, its AOC license was revoked[2]

Fleet[edit]

The RusAir fleet included the following aircraft (at August 2011):

RusAir Fleet
Aircraft Total Passengers
(Business*/Economy)
Notes
Tupolev Tu-154M 2
Global 5000 1
Tupolev Tu-134 8
Yakovlev Yak-40 3
Gulfstream 550 1
Dassault Falcon 990 EX 1
Challenger 600 series 3
Embraer Legacy 600 1
Global Express XRS 1
Learjet 60 1
Hawker 850 XP 1
Hawker 800 1
Cessna Citation X 1
Challenger 300 1
Total 26

Incidents and accidents[edit]

On 20 June 2011, a RusAir Tupolev Tu-134A-3K,[3] Flight 243, operating for RusLine, with 43 passengers and nine crew crash landed, broke up, and caught fire on a highway short of the runway at Petrozavodsk Airport while en route from Moscow to Petrozavodsk, killing 47 people and leaving five survivors.[4]

References[edit]

  1. ^ "Контакты." RusAir. Retrieved on 20 June 2011. "141400 МО г.Химки ул.Авиационная д.8 БЦ "АЭРО-ПЛАЗА" Адрес для корреспонденции: 125130, Россия, Москва, а/я 43" Map
  2. ^ http://aviation-safety.net/database/operator/airline.php?var=9131
  3. ^ RA-65691
  4. ^ "Crash: Rusair T134 at Petrozavodsk on Jun 20th 2011, impacted road short of runway". The Aviation Herald. 20 June 2011. Retrieved 21 June 2011. 

External links[edit]