Canal 9 (Argentina)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For the similarly named British satellite television channel, see Red TV.
LS83
Canal 9 ba logo.png
Buenos Aires
Branding Canal Nueve
Slogan Compartimos todo con vos
("We share everything with you")
Channels Analog: 9 (VHF)
Digital: 35 (UHF-ISDB-T)
Owner Prime Argentina S.A. (95%)
HFS Media S.A.[1]
(Telearte S.A.)
Founded 1960
First air date July 9, 1960
Website http://www.canal9.com.ar

Canal 9 is an Argentine television network based in Buenos Aires. It is a general entertainment station which offers news, soap operas, talk shows, and movies.

History[edit]

Origins and first Romay ownership[edit]

After the fall of the second government of Juan Perón, the military government of Pedro Eugenio Aramburu opened three new television licenses in Buenos Aires for bidding: channels 9, 11 and 13. The winner for channel 9, which would bear the callsign LS 83 TV, was Compañía Argentina de Televisión, S.A. (CADETE), which began its broadcasts in 1960. Canal 9's stock was partially owned by foreign companies, including the United States' NBC.

In 1963 Alejandro Saúl Romay, who was the owner of Radio Libertad and known as "the czar of TV", became the manager of Canal 9, and in the following years he acquired the stock held by the foreign investors, transforming Canal 9 into the first television station fully funded by Argentine capital. Under his leadership, Canal 9 became competitive in the ratings, fighting for first place with Canal 13 and then Canal 11.

Nationalization[edit]

In 1974, during Juan Perón's third term as President of Argentina, Canal 9 was seized by the government along with channels 11 and 13, remaining as a state-owned station throughout the following military regime, this time under Argentine Army administration. It began color broadcasts in 1980.

Romay returns[edit]

The station was re-privatized in 1983, and Alejandro Romay regained control of the channel in the bidding process, a position he would hold from taking possession of the station on May 25, 1984,[2] until 1997. In the five months between the return to democracy and Romay's taking control of the station, Alfredo Garrido took over as administrator, sowing the seeds for Canal 9's return to the top of the ratings throughout the remainder of the 1980s. Romay's long term as the owner of Canal 9 made him one of the most powerful figures in Argentine media. Following its re-privatization, the station was renamed "Canal 9 Libertad" and a new logo debuted for this purpose. In 1997, new studios were constructed in the Buenos Aires neighborhood of Colegiales.

At its height under Romay, Canal 9 adopted as part of its visual identity a dove near the number 9 logo, which earned the channel the nickname of El canal de la palomita ("The channel of the little dove"). It was replaced with a new logo in 1995.

1997-2001: Azul Televisión[edit]

Australian regional broadcaster Prime Television bought all of Canal 9 in 1997 for US$135 million ($198 million in 2014 dollars[3]); Prime then onsold half of it for US$74 million.[4] In response to a ratings slump and wanting to tone down Canal 9 from a style that often tended toward the sensational under Romay, a US$20 million ($28.9 million in 2014 dollars[3]) rebranding effort was embarked upon, with its largest element a massive rebrand from Canal 9 Libertad to Azul Televisión.[5]

However, Prime Television didn't get nearly the return on its investment that it wanted. The timing was exceptionally bad for Prime, as the acquisition and improvements made to Azul coincided with the start of the 1998–2002 Argentine great depression. In late 1999, Azul-related losses sent Prime's net profit plummeting 99% over the previous year[6] and led to the departure of its chief executive.[4] Total losses incurred from the Argentinian business were north of A$50 million (US$25.9 million, $34.5 million in 2014 dollars[3]). Amidst these spectacular losses, national economic problems, and ratings that weren't improving, Prime looked to get out, announcing it was selling its interest in Azul in March 1999. In 2001, Prime's foray into Argentina, which had lasted more than three years, ended, to the relief of its shareholders, when it sold its stake to JP Morgan for US$67.5 million ($89.9 million in 2014 dollars[3]).[7]

Spain's Telefónica began moving to buy out Azul. Using acquisitions and discussions with the owners of the remaining 50%, Telefónica grew its stake in the network.[8] in 2000, but its preexisting ownership of ratings leader Telefe (channel 11) posed a problem. Argentina's Federal Radio and Broadcasting Committee (COMFER) forced Telefónica to sell off its Azul stake.

2002-2007: Canal 9 returns[edit]

On August 20, 2002, Azul Television reverted to its original Canal 9 name as both the stake that Prime had sold to JP Morgan and the Telefónica stake were sold to a society headed by the journalist and media businessman Daniel Hadad. In December 2007, he sold the network to Mexican investor Miguel Ángel González under his group Albavisión; Hadad first sold 80% of it and remained in charge of editorial content for the news programs, then exited the remainder of his stake.

References[edit]

  1. ^ Carpeta de acceso público (Spanish)
  2. ^ "Ojo con Canal 9", Resiste, un archivo
  3. ^ a b c d Consumer Price Index (estimate) 1800–2014. Federal Reserve Bank of Minneapolis. Retrieved February 27, 2014.
  4. ^ a b Geoff Elliott. "Prime chained to its Argentine millstone." The Australian 26 November 1999
  5. ^ Beatriz Goyoaga. "Owners give Canal 9 $20 mil makeover." Variety September 1, 1998
  6. ^ Cosima Marriner. "Prime collects $130m for switching off Azul." Sydney Morning Herald 3 August 2001
  7. ^ Jane Schulze. "Prime rebounds on sale of Azul stake." The Australian 3 August 2001
  8. ^ Kevin Morrison. "Step by step, Prime approaches finale." Sydney Morning Herald 3 December 1999

External links[edit]