Cash for comment affair

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Cash for comment)
Jump to: navigation, search

The cash for comment affair was an Australian scandal that broke in 1999, concerning paid advertising in radio that is presented to the audience in such a way as to sound like editorial commentary. John Laws, a shock jock radio presenter for Sydney talk back, was accused of misusing his authority as an announcer.[1] This was widely considered a breach of journalistic integrity.[citation needed] While the initial publicity had died down by the end of the year, it sparked major changes in the way the radio industry is conducted in Australia. This resulted in a second scandal in 2004, leading to the resignation of Australian Broadcasting Authority head David Flint, after he had been found to have been less than impartial in his role in "cash for comment" investigations.

Some have pointed to the Broadcasting Services Act (1992), which has treated the media more as a business than a cultural institution, for a decline in the relevance of ethical standards in the media industry.[2]

Reporting[edit]

In 1999, reporters Richard Ackland, Deborah Richards and Ann Connelly from the public broadcaster's Media Watch TV program revealed that 2UE talk radio hosts John Laws and Alan Jones had been paid to give favourable comment to companies including Qantas, Optus, Foxtel, Mirvac and major Australian banks, without disclosing this arrangement to listeners. Prior to giving favourable commentary to a group of banks, Laws had repeatedly criticised them for imposing unjustified fees on customers while cutting back on services.[3]

Though both initially vehemently denied any wrongdoing, when the controversy gained sufficient[clarification needed] momentum, they defended the practice by claiming that they were not employed as journalists, but as "entertainers" and thus had no duty of disclosure or of journalistic integrity.

Inquiry[edit]

I'm an entertainer, there isn't a hook for ethics.

John Laws[4]

The Australian Broadcasting Authority estimated the value of these arrangements at $18 million and found Laws, Jones, and 2UE to have committed 90 breaches of the industry code and five breaches of 2UE's license conditions. The inquiry heard that Laws received cash and VIP hospitality at Sydney's Star City Casino for not discussing negative aspects of gambling.[5]

The Australian Broadcasting Authority made it clear that Laws was not a journalist, but a radio personality and so journalists' ethical standards didn't apply to him.[6] The inquiry focused on the extent to which deliberate commercial endorsement had led to distortions in which the public was misled about important matters.[1] Regulations were subsequently tightened to prevent such behaviour; however, the ABA has been accused of weakness and inconsistency in enforcing these regulations.[citation needed] Included in the changes were new sponsor disclosure requirements. Laws used a cow bell to announce sponsor deals following more stringent disclosure requirements.[7]

In 2004, Laws and Jones were again accused of cash for comment in relation to deals both had made with Telstra. Laws was found to have breached the rules but Jones was cleared; the revelation of flattering letters written by ABA head David Flint to Jones, at the same time that Jones was under investigation, led to accusations of impropriety that ultimately forced Flint's resignation.

Fines[edit]

2UE was fined $360,000 for John Laws's improper conduct.[8] Initially the radio station was to pay the Australian Communications and Media Authority A$10,000 for each of the 13 breaches involving a sponsor disclosure requirement. The Communications Law Centre intervened, arguing that a harsher penalty was appropriate.[8] This led to the Federal Court imposing a larger fine.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Flew, Terry (2003). "A Medium for Mateship: Commercial Talk Radio in Australia". In Andrew Crissell. More than a Music Box: Radio Cultures and Communities in Multi-media World. Berghahn Books. pp. 236–243. ISBN 1-57181-473-6. 
  2. ^ Turner, Graeme (2003). "Ethics, Entertainment and the Tabloid: The Case of Talkback Radio in Australia". In Catharine Lumby and Elspeth Probyn. Remote Control: New Media, New Ethics. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. p. 88. ISBN 0-521-53427-5. 
  3. ^ Spence, Edward H.; Andrew Alexandra; Aaron Quinn; Anne Dunn (2011). "A Conflict of Media Roles: Advertising, Public Relations and Journalism". Media, Markets and Morals. West Sussex, United Kingdom: Wiley-Blackwell. p. 101. ISBN 978-1-4051-7547-0. 
  4. ^ B. Toohey (18 July 1999). "Laws case open a can of worms". The Sun-Herald (Fairfax Media). 
  5. ^ Christopher Zinn (15 November 1999). "Australian radio stars in cash-for-comment scandal". The Guardian (UK: Guardian News and Media). Retrieved 18 July 2011. 
  6. ^ Turner, Graeme (2001). "Reshaping Australian Institutions: Political Culture, the Market and the Public Sphere". In Tony Bennett and David Carter. Culture in Australia: Policies, publics and programs. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press. p. 169. ISBN 0-521-80290-3. 
  7. ^ "Fairfax Media to pay John Laws' cash-for-comment fines". Courier Mail (News Queensland). 26 November 2008. Retrieved 18 July 2011. 
  8. ^ a b Katelyn Catanzariti (17 July 2009). "John Laws' ads cost 2UE radio $360,000". The Sydney Morning Herald (Fairfax Media). Retrieved 18 July 2011. 

External links[edit]