Charleston Mercury

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the former newspaper. For the former newspaper, see Evening Post Publishing Company.

The Charleston Mercury was a newspaper in Charleston, South Carolina founded by Henry L. Pinckney in 1819. He was its sole editor for fifteen years. It ceased publication with the Union Army occupation of Charleston. After the American Civil War, publication resumed in November 1866 before the paper closed permanently two years later in 1868.[1]

During the Civil War, the paper was "strongly secessionist". Its owner, Robert Barnwell Rhett, had two plantations and 190 slaves.[2] The paper was critical of Davis and Southern generals, in contrast with its pro-Davis competitor the Charleston Courier.[1]

Humorist George William Bagby was a Richmond, Virginia correspondent of the Charleston Mercury during the Civil War era and "covered the politics of the war and made a reputation for Hermes, his pen name, as a fearless writer who would criticize Confederate General Robert E. Lee as easily as Confederate President Jefferson Davis".

Tim Hames wrote for the Charleston Mercury and The Tablet.

References[edit]

  1. ^ a b Heidler, David Stephen, and Jeanne T. Heidler (eds.) (2002). Encyclopedia of the American Civil War: A Political, Social, and Military History. New York: W. W. Norton & Company. pages 407–408. ISBN 9780393047585.
  2. ^ Henshaw, Tom (December 18, 1960). "The Secession of South Carolina". The News and Courier (Charleston, South Carolina). p. 18.