Chinese tabloid

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Chinese tabloid refers to a newspaper format that became extremely popular in the People's Republic of China in the mid-1990s.[1] Like tabloids in the rest of the world, they focus on sensationalism and scandal, but some commentators argue that in the context of media in China this has the effect of challenging government limits on press censorship.[2] Others argue that although tabloids have inadvertently led to a fragmented and decentralized press structure that undermines core party organs, the Chinese regime has maintained a fundamental stronghold on public discourse through media market influence and political control.[3]

History[edit]

The rise of the tabloid format is associated with withdrawal of governmental subsidies to newspapers in the late 1980s. Faced with the possibility of bankruptcy, many newspapers changed their formats to emphasize investigative reporting and bold editorial policies. Ironically, many of these newspapers are owned by units of the Communist Party of China; however this ownership has the odd effect of giving the newspapers the political cover to take a more critical line against the government.

The government will occasionally crack down in the tabloids by closing them and changing their staff, but the commercial pressures on the tabloids to gather readers and the fact that many enjoy considerable political protection makes the effectiveness of these actions limited.

Notable coverage[edit]

Chinese tabloids have been crucial in breaking some of the major stories on social crises facing mainland China including the AIDS epidemic in Henan,[4][5] the dangers of coal mining, and the corruption inherent in the system of custody and repatriation.

The conflicting nature of policies of the PRC toward tabloids can been illustrated the actions of the State Council of China on June 2003. Responding to public pressure, it abolished custody and repatriation and adopted new regulations on coal mining. At the same time, it issued orders shutting down a number of Chinese tabloids.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ International Communication Gazette. (October 2001) vol. 63 no. 5 435-450 China's State-Run Tabloids Retrieved 20 Jul 2013
  2. ^ Lee, Hsiao-wen Lee. Tabloid Press Embed a new public in China Retrieved 20 Jul 2013
  3. ^ Zhao, Y. 2000 From Commercialization to Conglomeration: The Transformation of the Chinese Press Within the Orbit of the Party State Journal of Communication, Spring 2000. USA International Communication Association.
  4. ^ http://www.guardian.co.uk/world/2001/jun/11/china.internationaleducationnews
  5. ^ http://cmp.hku.hk/2008/05/19/985/