Telecommunications in Rwanda

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Communications in Rwanda)
Jump to: navigation, search

Telecommunications in Rwanda include radio, television, fixed and mobile telephones, and the Internet.

Regulation[edit]

Two government-appointed regulatory bodies, the Rwanda Information Technology Authority under the Rwanda Development Board, and the Rwanda Utilities Regulatory Agency (RURA), supervise the regulatory frameworks and implementation of the county’s policies and strategies in the telecommunications sector. RURA is a national body with autonomy in its administrative and financial management. However, its seven board members, supervisory board, and the managing director are nominated by and work under full control of the government.[1]

The telecommunications sector was liberalized in 2001, and the number of companies providing telephone and Internet services increased from one, the state-run Rwandatel, to 10 in 2012. These providers are all privately owned, with the exception of Rwandatel. Rwandatel had the largest market share of fixed broadband subscriptions as of September 2012.[1]

Radio and television[edit]

  • Radio stations:
    • Government-owned and operated Radio Rwanda has a national reach; 9 private radio stations; transmissions of multiple international broadcasters are available (2007);[2]
    • 0 AM, 8 FM, and 1 shortwave stations; two main FM programs are broadcast through a system of repeaters (2005).
  • Radios: 601,000 (1997).[dated info]

State TV and radio reach the largest audiences, radio is the main source of news, and the international radio stations BBC World Service, Voice of America (VOA), and Deutsche Welle (DW) are available.[3] Most radio stations are accessible online, either through their own websites and blogs, or through social media.[4]

Radio, and in particular the "hate" station Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM), played a role in the 1994 genocide.[3]

Telephones[edit]

  • Calling code: +250[2]
  • International call prefix: 000[5]
  • Main lines:
    • 44,400 lines in use, 167th in the world (2012);[2]
    • 23,200 lines in use (2002).
  • Mobile cellular: 5.7 million lines, 104th in the world (2012).[2]
  • Telephone system:
    • a government-sponsored fiber-optic cable expansion project was completed improving telecommunication services throughout the country (2011); a well-developed mobile cellular network covers nearly 98 percent of the population (2013).[1]
    • a small, inadequate telephone system primarily serves business, education, and government; the capital, Kigali, is connected to the centers of the provinces by microwave radio relay and, recently, by cellular telephone service; much of the network depends on wire and HF radiotelephone; combined fixed-line and mobile-cellular telephone density has increased and now exceeds 40 telephones per 100 persons, international connections employ microwave radio relay to neighboring countries and satellite communications to more distant countries (2010).[2]
  • Satellite earth stations: 1 Intelsat (Indian Ocean) in Kigali includes telex and telefax service (2010).[2]

The three main mobile phone operators are MTN, Tigo and Airtel with market shares of 64%, 34%, and 2% respectively.[1]

Internet[edit]

Rwanda ranked in first place in Africa for broadband download speeds and 62nd globally with a speed of 7.88 Mbit/s in February 2013.[1]

The Internet has been available from mobile cellular phones since 2007, but the high cost of phones and limited bandwidth restrained its popularity for several years. With completion of the government-sponsored fiber-optic cable expansion project in 2011, telecommunication services throughout the country have improved and the amount of mobile cellular Internet access and use has increased.[1]

In 2009, RURA set up the Rwanda Internet Exchange (RINEX) to connect ISPs and enable the routing of local Internet traffic through a central exchange point without having to pass through international networks. ISPs can also opt to connect via RINEX to the international Internet. As of the end of 2013, only five ISPs exchange Internet traffic via RINEX, and the price for national access remained the same as for international access.[1]

Internet access is limited mostly to Kigali, the capital city, and remains beyond the economic capacity of most citizens, particularly those in rural areas who are limited by low disposable incomes and a low level of digital literacy. More than 90% of the population lives in rural areas, with most engaged in subsistence agriculture. Between 70% and 90% of the population speaks only Kinyarwanda, making Internet content in English unavailable to the majority of Rwandans.[1]

Internet censorship and surveillance[edit]

Rwanda was rated "partly free" in Freedom on the Net 2013 by Freedom House with a score of 48, somewhat past the midway point between the end of the range for "free" (30) and the start of the range for "not free" (60).[1]

The law does not provide for government restrictions on access to the Internet, but there are reports that the government blocks access to Web sites within the country that are critical of the government.[4]

In 2012 and 2013, some independent online news outlets and opposition blogs were intermittently inaccessible. It is uncertain whether the disruptions are due to government blocking, as was the case in past years, or to technical issues. Some opposition sites continue to be blocked on some ISPs in early 2013, including Umusingi and Inyenyeri News, which were first blocked in 2011. Social-networking sites such as YouTube, Facebook, Twitter, and international blog hosting services are freely available.[4]

The websites of international human rights organizations such as Freedom House, Amnesty International, and Human Rights Watch, as well as the online versions of media outlets such as the BBC, Le Monde, Radio France Internationale, the New York Times, and many others are freely accessible. Websites of national news outlets are also easily accessible. These include the web versions of state-run media and pro-government outlets as well as independent outlets such as The Rwanda Focus, Rushyashya, The Chronicles, Umusanzu, and Rwanda Dispatch.[4]

The constitution provides for freedom of speech and press "in conditions prescribed by the law." The government at times restricts these rights. The government intimidates and arrests journalists who express views that are deemed critical on sensitive topics. Laws prohibit promoting divisionism, genocide ideology, and genocide denial, "spreading rumors aimed at inciting the population to rise against the regime", expressing contempt for the Head of State, other high-level public officials, administrative authorities or other public servants, and slander of foreign and international officials and dignitaries. These acts or expression of these viewpoints sometimes results in arrest, harassment, or intimidation. Numerous journalists practice self-censorship.[4]

In June 2011 a court convicted journalist Jean Bosco Gasasira in absentia of displaying contempt for the head of state and incitement to civil disobedience for his writings in the online publication Umuvugizi and sentenced him to two and a half years in prison.[4]

The constitution and law prohibit arbitrary interference with privacy, family, home, or correspondence; however, there are numerous reports the government monitors homes, telephone calls, e-mail, Internet chat rooms, other private communications, movements, and personal and institutional data. In some cases monitoring has led to detention and interrogation by State security forces (SSF).[4]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d e f g h i "Country Report: Rwanda", Freedom on the Net 2013, Freedom House, 30 September 2013. Retrieved 6 February 2014.
  2. ^ a b c d e f g h i j "Communications: Rwanda", World Factbook, U.S. Central Intelligence Agency, 28 January 2014. Retrieved 6 February 2014.
  3. ^ a b "Rwanda profile: Media", BBC News,30 October 2012. Retrieved 6 February 2014.
  4. ^ a b c d e f g "Rwanda", Country Reports on Human Rights Practices for 2012, Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, U.S. Department of State, 2 April 2013. Retrieved 6 February 2014.
  5. ^ Dialing Procedures (International Prefix, National (Trunk) Prefix and National (Significant) Number) (in Accordance with ITY-T Recommendation E.164 (11/2010)), Annex to ITU Operational Bulletin No. 994-15.XII.2011, International Telecommunication Union (ITU, Geneva), 15 December 2011. Retrieved 2 January 2014.
  6. ^ a b Calculated using penetration rate and population data from "Countries and Areas Ranked by Population: 2012", Population data, International Programs, U.S. Census Bureau, retrieved 26 June 2013
  7. ^ "Percentage of Individuals using the Internet 2000-2012", International Telecommunications Union (Geneva), June 2013, retrieved 22 June 2013
  8. ^ "Fixed (wired)-broadband subscriptions per 100 inhabitants 2012", Dynamic Report, ITU ITC EYE, International Telecommunication Union. Retrieved on 29 June 2013.
  9. ^ "Active mobile-broadband subscriptions per 100 inhabitants 2012", Dynamic Report, ITU ITC EYE, International Telecommunication Union. Retrieved on 29 June 2013.
  10. ^ Select Formats, Country IP Blocks. Accessed on 2 April 2012. Note: Site is said to be updated daily.
  11. ^ Population, The World Factbook, United States Central Intelligence Agency. Accessed on 2 April 2012. Note: Data are mostly for 1 July 2012.
  12. ^ http://www.rinex.org.rw/members/[dead link]

External links[edit]