Conflict between Fernández de Kirchner government and the media

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The Argentine Government, under the current administration of President Cristina Kirchner, has had a conflictive relationship with certain media groups, accusing the Clarín Group, La Nación, Perfil, and their related media of promoting their overthrow. The president and most of her cabinet have increasingly avoided press conferences and interviews with independent media, relying instead on Twitter, press statements, and public service announcements to communicate with the populace. Large media groups, particularly the Clarín Group, in turn oppose anti-trust laws enacted during her administration.[1]

Critics maintain that new legislation signed by the president will be selectively applied against dissenting media and journalists, while fostering a proliferation of supportive media.[1] Supporters maintain in turn that media consolidation has become the greater threat to freedom of the press in Argentina and elsewhere in Latin America, and that recent measures such those abolishing media laws dating from the country's last dictatorship and rescinding criminal penalties for defamation and libel of the president, promote freedom of expression.[1][2]

Other press advocacy groups, such as the Argentine Journalist Forum (FOPEA) and the Committee to Protect Journalists, have observed that the dispute polarized news media and by extension public opinion to the point that access to accuracy and objectivity in the media itself has become jeopardized.[1]

Initial conflicts[edit]

The conflict started in 2008, during a period in which the government was in open confrontation with the agricultural sector over a propose hike in oilseed export taxes. The Clarín Group, led by CEO Héctor Magnetto, strongly supported the sector,[3] and their newspapers published articles that were considered favorable to the "ruralists" or chacareros.[4] At least one writer who worked for one of the conglomerate's dailies (Enrique Lacolla of La Voz del Interior) was dismissed for submitting an op ed opposing the landowners' lockout of April 2008.[5]

The president reacted with strong criticism of the role of media, questioning whether freedom of speech "belonged to corporations or to ordinary citizens." The Government sent its "Resolution 125" to Congress, which after an 18-hour Senate debate, was repealed in a tie vote broken by the Vice President Julio Cobos in a surprise vote against the executive branch resolution.[6]

Another source of contention with the government arose when the Clarín Group was denied regulatory support for the planned acquisition in 2008 of a controlling stake in Telecom Argentina, which would have given the media group a dominant position in domestic internet, television, and phone services.[7] La Nación is likewise at odds with the federal government over an injunction issued in October 2003 that allowed it to continue in subsequent years to claim an expired corporate tax credit on payroll taxes paid; were the injunction to be lifted, a 280 million-peso (USD50 million) tax debt, including interest, would result.[8]

Nationalization of football broadcasting[edit]

The television broadcasting rights for all Argentine football[N 1] league matches had been held by the Clarín Group cable channel TyC Sports since 1992. That contract was terminated by the Argentine Football Association in August 2009, and broadcasts of all league matches were made freely available as Fútbol para Todos ("Football for All"). These broadcasts has since been used to provide advertising for the government, and with the single exception of Iveco no advertisements from nongovernmental sources have been aired since March 2010.[9]

Audiovisual Media Law[edit]

In October 2009, the Argentine National Congress approved Law 26.522, known as the "Audiovisual Media Law"[10] but usually described as the "K Law" by the Clarín Group.[11] The new law served to deregulate the television and radio industries which until then were still limited to the few channels created by the media law enacted in 1980.[12] A series of five judicial appeals and injunctions prevented it from coming into force for almost a year. The Supreme Court ruled against one of those appeals,[13] declaring that it created a precedent where "a single legislator could not challenge an act of Congress,[N 2] nor judges use their authority to stop the application of an entire law."[14] The antitrust provisions of the law remained in blocked subsequently via injunctions.[14]

A court ruling in December 2012 ruled that the Clarín Group’s television and radio licenses cannot be sold until the Argentine Supreme Court can rule on the constitutionality of articles 45 and 161, which limit the amount of licenses companies can hold and which establish a divestment procedure for companies who hold more than 24 cable television licenses and 10 free-to-air radio or television licenses. The Argentine government claims the Clarín Group has over 200 licenses; Grupo Clarín claims the number is 158.[1] The Supreme Court ultimately upheld the constitutionality of the Audiovisual Media Law in its entirety on October 29, 2013.[15]

Frank LaRue, the UN Special Rapporteur on Freedom of Expression, supports the new law, which replaces the law enacted in 1980 under the National Reorganization Process dictatorship, as "an example for the entire continent." A majority of journalist respondents in a 2011 Argentine Journalism Forum (FOPEA) survey considered the new law a partial or even substantial progress compared to the previous one.[1]

Marcela and Felipe Noble Herrera[edit]

Main article: Noble brothers case

Marcela and Felipe Noble Herrera are adopted children of Ernestina Herrera de Noble, the largest shareholder of the Clarín Group. It was suspected that they may be children of people murdered during the Dirty War. The President pledged to "personally" go to international courts to seek justice done if Argentine judges did not rule on the case.[16]

Charges of illicit adoption were not ultimately proven by DNA tests against the available pool of data, and the Grandmothers of the Plaza de Mayo NGO, who advocated for these tests, celebrated that the case was at least taken up in court.[17] Estela Barnes de Carlotto also considered that the case will remain open, as further tests will be done as new families submit blood samples.[18] The Noble Herrera lawyers motioned instead that the case against Ernestina Herrera de Noble be closed, as happened with all the similar cases when the DNA tests gave negative results.[19]

Cablevisión[edit]

Cable television reaches two out of three Argentine households,[20] and is at the center of debate over the 2009 Audiovisual Media Law. The Clarín Group's cable TV unit, Cablevisión, merged with rival Multicanal in 2007 and since then controls the majority of the cable market in Argentina, including a 90% share of cable households in Buenos Aires, Córdoba, and Santa Fe Provinces (the three largest); potential competitors have likewise been stifled by predatory pricing and by Cablevisión's control of 97% of the fiber optic cable mileage in Argentina.[21]

Besides the Media Law, the federal government has used its regulatory power over rates against Cablevisión; when Cablevisión and DirecTV intended to increase subscriber rates in March 2010, the Argentine government appealed. Subsequently, in August 2010, a Federal Judge [N 3] supported the government decision and prevented the two companies from changing their basic rates.[22] Cablevisión later disregarded a February 2011 order by the Federal Audioviual Services Authority that the INCAA, CN23, and TeleSUR networks be included in its lineup; children's programming channel Pakapaka was likewise excluded, but was added in May as part of the "premium plan."[23] A court ruling in June 2013 enjoined Cablevisión to reorganize its channel lineup and to include the hitherto excluded channels.[24]

Papel Prensa[edit]

Papel Prensa is the largest Argentine producer of newsprint.[25] The company is owned by the newspapers Clarín and La Nación, with a 27.5% share owned by the Argentine government.[26] President Cristina Fernández de Kirchner alleged that the sale of Papel Prensa by the family of the late David Graiver in 1976 was done so by illicit means and in collusion with the dictatorship to take advantage of its use against other Argentine newspapers, as well as toeing the dictatorship line when covering the Dirty War in which up to 30000 people were forcibly disappeared. The government presented a report, Papel Prensa: The Truth, claiming that during the Dirty War, while being coerced, the Graviers were forced to sell Papel Prensa at a bargain price.[27][28]

Shortly afterward Isidoro Gravier denied the charges, stating that the sale of the company took place while his brothers were free, and that their detention was not related to Papel Prensa but with their link to the Montoneros guerrilla group.[29] He had made statements to the contrary one month earlier,[30] and was therefore later accused of being manipulated by Clarín.[31]

The Nunca Más report, published in 1984 by the National Commission on the Disappearance of Persons, contains no information about the Graviers being forced to give away their property.[32] Michael Soltys, editor of the Buenos Aires Herald newspaper declared: "Papel Prensa is an anachronistic holdover from the military dictatorship which should not continue any further into the 21st century; but not this way. It is not only that the government is at least as interested a party when it comes to controlling newsprint — if this control is established on such a mendacious basis, the Cristina Fernández de Kirchner administration is not so much seeking the truth as to be the owner of the truth."[33] On same day of its announcement, the government sent the report to the National Congress and the Judiciary for further investigation.

Another source of contention between the government and its private partners in Papel Prensa is that production at the firm's San Pedro facility has been well below capacity and declining, leading to increasing imports of a staple considered one of national interest.[25] A preferential pricing scale that allowed La Nación and the Clarín Group's numerous dailies to buy newsprint at a 25% discount while other dailies were charged prices based on expensive Chilean imports, was rescinded in 2010.[25]

On April 2013 Congressman Carlos Kunkel presented a bill to expropriate the 24% of Papel Prensa, thereby raising the state's share to 51% and thus putting the newsprint maker under state control; the bill would dismiss all current board members and executives in Papel Prensa, and appoint new ones.[34]

Fibertel[edit]

Fibertel, a Broadband Internet access provider and part of the Clarín Group,[N 4] had its licence revoked in August 2010 by the government arguing that Clarín itself dissolved Fibertel in January 2009, merging the company with its TV cable network provider Cablevisión, and does not have a licence to provide Internet services by itself.[35] The government gave a 90-day time limit to end operations and move current users to other providers. The case was taken to the courts to prevent Fibertel's closure, which would force 10% of the country's Internet users [N 5] to change to a new service provider or get disconnected.[36]

More controversy arose in September 2010 when the Government's Secretary of Communications office published a list of 389 Internet providers that could potentially replace Fibertel. The list, however, was totally outdated and resulted in only 22 companies still operating and only two Telcos with nationwide coverage: Telefónica de Argentina and Telecom Argentina.[37]

Judge Ernesto Marinelli of the First National Court on Federal Administration Contentions was initially chosen to preside over the case, but declared himself in a "conflict of interest" because he was a Fibertel user.[38] At the same time, the different factions in the National Congress were divided on the issue. Pino Solanas of the Proyecto Sur Party, for example, proposed that the country should have a new law to deregulate and promote all the communication services instead of regulating a single company.[39]

International notice[edit]

The disputes over Fibertel and Papel Prensa took place nearly at the same time, and generated strong reaction from the international media. El País from Uruguay highlighted the confrontation between government and the Grupo Clarín media concern.[40]

Criticism of the Argentine government included an editorial by Mary Anastasia O'Grady from The Wall Street Journal who said that Kirchnerism is "cracking down on the free press."[41] Editorial comment from Spain's El País was of the opinion that Kirchnerism is "using methods similar to those of dictatorships to keep its power" by revisiting the Papel Prensa case.[42]

Other voices echoed a different view, including editorial comments in El Tiempo from Colombia, declaring: "The government maintains that the company sells the paper to small newspapers at higher prices than those who buy Clarín and La Nación and considered these actions go against freedom of expression."[43] UN Special Rapporteur on Freedom of Expression Frank LaRue also supports the new law;[1] as does the world's largest federation of journalists, the International Federation of Journalists, whose director, Beth Costa, visited Martín Sabbatella of the AFSCA (the agency overseeing the Audiovisual Media Law) in August 2013 to express the IFJ's "support for and commitment to the media law and the defense of freedom of expression in Argentina."[44]

In August 2010, U.S. Department of State Deputy Spokesman Mark Toner declared that the Barack Obama administration is closely following the controversy and that concerns about press freedom are taken seriously.[45]

Pro-government media and state advertising[edit]

The government has made increasing use of advertising during the Kirchner era. State publicity - at all levels of government - accounted for 1.8% of Argentina's 3 billion-peso (USD 1 billion) ad market in 2003, but fully 8% of a 19.5 billion-peso (USD 4.7 billion) ad market in 2011 - a thirty-fold increase in peso terms.[46] The official budget for national government publicity in 2012 was 735.8 million pesos (USD 160 million); the 2011 budget was $608.1 million (USD 146 million). An administrative resolution increased that number by $4.7 million, a DNU added $112.8 million, and another administrative resolution allowed to use $10.2 million more.[47] A General Audit Office (AGN) report showed that in 2009, the largely supportive Página 12 daily and Veintitrés Group received 18% and 13% of these revenues, respectively; while Clarín, La Nación, and La Razón received 15%, 8%, and 5% despite their much larger circulation.[48]

Advertising is not the sole venue used by the government to broadcast publicity. The nationalized soccer broadcasts, whose commercial breaks feature mostly state ads, are officially budgeted at $690 million (USD 150 million). A DNU allocated another $38.5 million, that with a loan of $25 million to the Argentine Football Association totals $753.5 million (USD 165 million). The Ministry of Economy has a special budget for this purpose of $42.8 million.[47] Nor is criticism of excessive ad spending limited to the federal government; a leading opponent, Buenos Aires Mayor Mauricio Macri, had the city spend over $86 million (USD 20 million) in publicity during the first quarter of 2012 alone, dwarfing the 8 million pesos spent on city health and education infranstructure combined.[49]

References[edit]

Notes
  1. ^ Football or fútbol (Spanish), is what in the United States is commonly known as soccer.
  2. ^ The single legislator who acted in this case, was Enrique Thomas (Federal Peronism, Mendoza Province).
  3. ^ The Federal Judge involved was Cámara de Apelaciones in the Contencioso Administrativo, Nº 3.
  4. ^ Fibertel was an independent company 1997–2003 before its acquisition by the Clarín Group in 2003.
  5. ^ Fibertel is the third-largest ISP in Argentina with approximately 1,500,000 clients in 2012.
Citations
  1. ^ a b c d e f g "Media Law Reform Pits Argentine Executive Branch Against Judiciary". Americas Quarterly. December 7, 2012. 
  2. ^ "La Rue: Lei argentina quebra um monopólio local". Vio Mundo (in Portuguese). December 16, 2012. 
  3. ^ "Magnetto: 'Nosotros nos pusimos al frente del conflicto y a partir de allí, el Gobierno decidió destruirnos.'". Perfil. 12 August 2008. 
  4. ^ Petras and Veltmeyer (2009), p. 90.
  5. ^ "Intolerancia y doble discurso". Círculo Sindical de la Prensa y la Comunicación de Córdoba. Crítica de la Argentina. April 14, 2008. 
  6. ^ "Tras una dramática sesión, el vicepresidente Cobos desempató la votación al rechazar el proyecto oficial de retenciones". La Nación. 17 June 2008. 
  7. ^ "Argentina Ex-President: Clarín Offered Spin For Telephone Co". Trading Markets. 
  8. ^ "El diario La Nación, la cautelar más larga y una deuda de 280 millones". Agencia Periodística de Buenos Aires. January 6, 2013. 
  9. ^ Martín Bidegaray (March 28, 2010). "El "Fútbol para todos" ya no acepta publicidad de anunciantes privados" ["Soccer for all" no longer takes advertising from commercial sources]. Los Andes (in Spanish). 
  10. ^ "Ley de Medios." (Spanish) leydemedios.com. Retrieved: 1 September 2010.
  11. ^ "Ley 'K': apuran el dictamen". TN Noticias. 1 September 2010. 
  12. ^ "Reglamentan la ley de medios audiovisuales: El Gobierno publicó la nueva norma en el Boletín Oficial a pesar de los amparos presentados". Minuto Uno. 1 September 2010. 
  13. ^ "La Corte rechazó un planteo contra la ley de medios y marcó límites a los jueces". La Nación Política. 15 June 2010. 
  14. ^ a b "El Gobierno pretende hacer entrar en vigor la ley de medios pese a los frenos impuestos por la Justicia". La Nación. 15 June 2010. 
  15. ^ "The Supreme Court declares the constitutionality of the Media Law". Télam. October 29, 2013. 
  16. ^ "Court rules in favour of Grandmothers". Buenos Aires Herald. 31 August 2010. 
  17. ^ "Carlotto: el caso Noble 'quedó resuelto por ley'". La Nación. 27 December 2011. 
  18. ^ "Carlotto en Rosario: 'El caso Noble no está cerrado'". Rosario 3. 
  19. ^ "Caso Noble Herrera: tres nuevos análisis de ADN dieron negativo" [Noble Herrera case: three new DNA tests were negative]. Clarín (in Spanish). December 8, 2011. 
  20. ^ "8,5 millones de hogares argentinos conectados al cable". Señales. 
  21. ^ "¿Cómo se termina con el monopolio de Cablevisión?". InfoNews. August 23, 2012. 
  22. ^ "La Justicia falla contra CableVisión por suba del abono a los clientes". Minuto Uno. 31 August 2010. 
  23. ^ "Mariotto: Quien no cumpla la ley será sancionado". Página/12. February 1, 2011. 
  24. ^ "Remarcaron que Cablevisión tendrá que ordenar su grilla e incluir canales". Diario sobre Diarios. June 7, 2013. 
  25. ^ a b c "Un repaso por las cifras del mercado de papel de diario". Miradas Al Sur. January 22, 2012. 
  26. ^ "Papel Prensa"
  27. ^ "Papel Prensa: el Gobierno denunciará a Clarín y La Nación". El Argentino. 30 August 2010. 
  28. ^ "La Nación". 24 August 2010. 
  29. ^ "Isidoro Graiver refuta a la Presidenta". La Nación. 25 August 2010. 
  30. ^ "Entrevista a Isidoro Graiver". InfoNews. August 26, 2010. 
  31. ^ "Se demostró que fue pagado". Tiempo Argentino. 25 August 2010. 
  32. ^ "Sin rastros del caso en el "Nunca Más."". La Nación. 25 August 2010. 
  33. ^ "Super Tuesday?". Buenos Aries Herald. 1 September 2010. 
  34. ^ "El oficialismo impulsa una expropiación para controlar Papel Prensa". La Nación. 
  35. ^ "Se quejan porque que el gobierno hizo caducar la licencia de Fibertel, que dejó de existir en 2009". Tiempo Argentino. August 21, 2010. 
  36. ^ "Argentina." cia.gov. Retrieved: 30 August 2010.
  37. ^ "No da Internet la mayoría de las alternativas oficiales a Fibertel". La Nación. 7 September 2010. 
  38. ^ "Un Juez Se Excusó en el Caso Fibertel Por Ser Abonado a la Empresa". Abogados. 26 August 2010. 
  39. ^ "La oposición, separada por una red". Página/12. 7 September 2010. 
  40. ^ "Medios denuncian embestida del gobierno 'k' y falta de libertades". El País. August 24, 2010. 
  41. ^ "Argentina's Kirchner Targets the Press". The Wall Street Journal. 26 October 2009. 
  42. ^ "Callar las voces críticas: La nueva campaña de Kirchner contra la prensa independiente prueba su veta más autoritaria". El País. 27 August 2010. 
  43. ^ "Presidenta argentina presenta proyecto ante Congreso para reducir poder de periódicos sobre el papel". El Tiempo. 
  44. ^ "Fuerte apoyo de la Federación Internacional de Periodistas a la Ley de Medios". InfoNews. August 31, 2013. 
  45. ^ "US closely following Argentine debate on freedom of the press". Merco Press. 26 August 2010. 
  46. ^ "Scoccimarro: La pauta oficial representa sólo el 5% del total en relación a la privada". Chequeado.com. November 27, 2012. 
  47. ^ a b "Relato K: ya se gastan 2 millones por día para difundir actos de gobierno". Clarín. 
  48. ^ "La AGN denunció el uso de la publicidad oficial". Yahoo! Noticias Argentina. February 6, 2013. 
  49. ^ "Macri pone 86 para publicidad, 3 para escuelas y 4 en salud". Bouex. July 27, 2012. 
Bibliography

External links[edit]