Dagsavisen

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Dagsavisen
Dagsavisen.PNG
Type Daily newspaper
Format Tabloid (1990–present)
Owner(s) Stiftelsen Dagsavisen
Editor Arne Strand
Founded 1884
Political alignment Labour (1887-1990s)
Independent
Headquarters Oslo, Norway
Circulation 28,337 (2009)
Official website www.dagsavisen.no

Dagsavisen is a daily newspaper published in Oslo, Norway. The former party organ of the Norwegian Labour Party, the ties loosened over time from 1975 to 1999, and it is now fully independent. It has borne several names, most famously Arbeiderbladet from 1923 to 1997.

History[edit]

It was established by Christian Holtermann Knudsen in 1884 under the name Vort Arbeide ('Our Work'), and was affiliated with the trade union center Fagforeningernes Centralkomité. Holtermann Knudsen also had to establish his own printing press since the existing printing presses did not want to be affiliated with a labourer's newspaper. The fledgling project was marred by economic problems, and the burden of writing, editing, and printing lay chiefly on Knudsen.[1] In 1885 the newly founded association Socialdemokratisk Forening formally took over the newspaper.[2] The name was changed from Vort Arbeide to Social-Demokraten ('The Social Democrat') in 1886.[1] The next year, the Norwegian Labour Party was founded, and Social-Demokraten became its official party organ.[3] Carl Jeppesen took over as editor-in-chief.[4] In 1894 the newspaper was published on a daily basis, and in 1904 the financial balance was positive.[3]

Around 1920 there were tensions in the Labour Party. The radical wing spearheaded by Martin Tranmæl and Kyrre Grepp had assumed control over the party at the 1918 national convention. The party aligned itself with the Comintern. As a result, a moderate wing broke out in 1921 to form the Social Democratic Labour Party. Nonetheless, Social-Demokraten remained affiliated with the Labour Party, as Martin Tranmæl assumed the editorship in 1921. In 1923, the same year as the Labour Party renounced the Comintern and the communist wing broke away, Social-Demokraten changed its name to Arbeiderbladet ('The Labour Paper') in 1923. The factionalism was contrary to the goal of Christian Holtermann Knudsen, who wanted to unite the fledgling labour movement.[3]

In 1940, upon the German invasion and subsequent occupation of Norway, Arbeiderbladet was stopped by the Nazi authorities. The only legal party in Norway during the occupation, Nasjonal Samling, evicted Arbeiderbladet from its premises, using it as headquarters for its party organ Fritt Folk. Arbeiderbladet's printing press was also utilized by Fritt Folk. Only in 1945, upon the liberation of Norway, did Arbeiderbladet resume publication.[3]

Olav Larssen, imprisoned during the occupation,[5] was promoted from news editor as he succeeded Martin Tranmæl as editor-in-chief in 1949. At that time, the editor-in-chief was elected by the national convention of the Labour Party, and the editor-in-chief was also an ex officio member of the party's central committee. This practice continued with editors-in-chief Reidar Hirsti and Einar Olsen, until abolished in 1975. From this point, the board of directors appointed the editor-in-chief.

In 1974, Tor and Trygve Bratteli, aided by Jens Chr. Hauge, forced Hirsti out of his job.[6]

Arbeiderbladet was formally owned by the Labour Party until 1991, when a separate, but affiliated, entity Norsk Arbeiderpresse took over. The labour-inspired name Arbeiderbladet was changed in 1997, to the neutral Dagsavisen ('The Daily Paper'). In 1999 the final step towards independence was taken,[3] as the newspaper was published by the public company Dagsavisen AS, which is in turn owned 100% by the foundation Stiftelsen Dagsavisen.[7]

Publishing[edit]

The newspaper changed to tabloid format in 1990, having used the Berliner format since 1976. In 1997 it launched its Internet version, and also started publishing on Sundays.[3] The Sunday edition was discontinued in 2007 due to economic problems. It is widely accepted that Dagsavisen would face drastic problems if the distinctively Norwegian press support were to cease.[8]

Dagsavisen is published six days a week.

It has a circulation of 28,337 (2009). This makes it the fifth largest Oslo-based newspaper, after Verdens Gang, Aftenposten, Aften, Dagbladet and Dagens Næringsliv. It is also smaller than the regional and local newspapers Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, Drammens Tidende, Romerikes Blad, Sunnmørsposten and Haugesunds Avis.[7]

Its slogan is "Nyheter med mening" ('Meaningful news').

Editors-in-chief[edit]

Editors-in-chief of the newspaper:[4]

Circulation[edit]

Source after 1950: The Norwegian Media Businesses' Association, Mediebedriftenes Landsforening.

  • 1884: 300
  • 1892: 1 200
  • 1894: 3 000
  • 1904: 6 000
  • 1912: 15 000
  • 1914: 23 000
  • 1918: 40 000
  • 1921: 85 000
  • 1923: 35 000
  • 1927: 27 000
  • 1930: 34 000
  • 1934: 48 000
  • 1937: 59 359
  • 1938: 58 735
  • 1939: 58 681
  • ---
  • 1945: 80 000
  • 1947: 56 877
  • 1950: 62 845
  • 1951: 64 228
  • 1952: 65 635
  • 1953: 64 524
  • 1954: 65 159
  • 1955: 65 201
  • 1956: 70 087
  • 1957: 71 299
  • 1958: 68 112
  • 1959: 66 271
  • 1960: 67 494
  • 1961: 67 684
  • 1962: 67 894
  • 1963: 69 182
  • 1964: 67 254
  • 1965: 68 278
  • 1966: 67 675
  • 1967: 70 714
  • 1968: 71 267
  • 1969: 74 091
  • 1970: 73 217
  • 1971: 75 372
  • 1972: 69 159
  • 1973: 64 155
  • 1974: 61 931
  • 1975: 62 211
  • 1976: 60 380
  • 1977: 60 152
  • 1978: 60 091
  • 1979: 59 211
  • 1980: 55 125
  • 1981: 52 596
  • 1982: 52 000
  • 1983: 52 500
  • 1984: 56 000
  • 1985: 57 000
  • 1986: 58 000
  • 1987: 60 737
  • 1988: 57 015
  • 1989: 55 707
  • 1990: 51 786
  • 1991: 47 016
  • 1992: 44 046
  • 1993: 43 528
  • 1994: 42 848
  • 1995: 42 870
  • 1996: 42 139
  • 1997: 40 771
  • 1998: 43 792
  • 1999: 40 349
  • 2000: 38 239
  • 2001: 35 413
  • 2002: 33 816
  • 2003: 32 706
  • 2004: 32 920
  • 2005: 33 830
  • 2006: 32 380
  • 2007: 31 403
  • 2008: 29 041
  • 2009: 28 337
Circulation: Arbeiderbladet / Dagsavisen 1950 - 2009.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Sørensen, Øystein (1984). 1880-årene. Ti år som rystet Norge (in Norwegian). Oslo: Universitetsforlaget. p. 111. ISBN 82-00-06966-4. 
  2. ^ "Christian Holtermann Knudsen" (in Norwegian). Norwegian Social Science Data Services (NSD). Retrieved 10 February 2009. 
  3. ^ a b c d e f "Dagsavisen". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 11 February 2009. 
  4. ^ a b "Dagsavisen – Redaktører". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 30 November 2010. 
  5. ^ "Larssen, Olav". Store norske leksikon (in Norwegian). Kunnskapsforlaget. 2007. Retrieved 11 February 2009. 
  6. ^ Njølstad p.515
  7. ^ a b "All newspapers". Norwegian Media Registry. Norwegian Media Authority. Retrieved 14 February 2009. [dead link]
  8. ^ Viseth, Ellen Synnøve (22 October 2008). "– Vi er ikke på kanten av stupet". Dagsavisen (in Norwegian). Retrieved 14 February 2009. 
  9. ^ a b Kaia Storvik slutter som sjefredaktør i Dagsavisen