Daily Graphic (Ghana)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about the Ghanaian newspaper The Daily Graphic. For the American newspaper The Daily Graphic, see Daily Graphic. For the British newspaper of the same name, see The Graphic.
Daily Graphic
Logo of the Graphic Communications Group Limited (GCGL)
Front cover of the Daily Graphic on November 30, 1996.
Type Daily newspaper
Language English
Official website www.dailygraphic.com

The Daily Graphic is a Ghanaian state-owned daily newspaper published in Accra, Ghana.

The paper was established along with the Sunday Mirror in 1950, by Cecil King of the London Daily Mirror Group.[1] With a circulation of 100,000 copies it is the most widely read daily newspaper in the country.[2][3] The paper has seen a large number of editors replaced over the course of its history, particularly post-independence, after a string of successive military coups that resulted in the sacking editors who opposed the government policies.[4] In 1979 the newspaper was renamed the People's Daily Graphic under Jerry Rawlings for a few years to "remind the people that it belongs to them".[1]

Being a state-owned paper, it regularly covers the government in a favourable light, detailing and encouraging national unity and government policy.[5] In colonial Ghana under British rule, the paper, which was staffed by local Ghanaians, received large government funding from British banks, which led to its high circulation and raising awareness of events to ordinary Ghanaians, more so than Ghanaian-owned papers.[1]

The paper, owned by the Graphic Communication Group Limited, also prints two weekly entertainment newspapers, namely The Mirror and Graphic Showbiz. Graphic Sports, the most read sports news in Ghana, is also a product of the company. The company also publishes the Junior Graphic, aimed at a younger audience, the Graphic Business, a business and financial paper, the Graphic Advertiser, a free ads paper, and the Nsɛmpa, a regional weekly for the Ashanti Region.

Ghana's other state-owned paper is the Ghanaian Times.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c Eribo, F. & Jong-Ebot, W. (1997). Press Freedom and Communication in Africa. Africa World Press. ISBN 978-0-86543-551-3.
  2. ^ Kuehnhenrich, D. (2012). Entwicklung oder Profit? Die staatliche und private Presse in Ghana. ibidem. ISBN 978-3-8382-0304-1 (online)
  3. ^ Pettersson, A. (2006). Literary History: Towards a Global Perspective. Walter de Gruyter. ISBN 978-3-11-018932-2.
  4. ^ Anokwa, K. (1997). In Press Freedom and Communication in Africa. Erbio, F. & Jong-Ebot, W. (eds.), Africa World Press. ISBN 978-0-86543-551-3.
  5. ^ Hasty, J. (2005). The Press and Political Culture in Ghana. Indiana University Press. ISBN 978-0-253-34524-0.

External links[edit]