Daily News (Perth, Western Australia)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

The Daily News was an afternoon daily newspaper published in Perth, Western Australia from 1882 to 1990,[1] though its origin is traceable from 1840. A Saturday edition was published as the Western Mail, which became the Weekend Mail and, in the 1960s, the Weekend News which ceased to be published in the mid-1980s.


A Daily News headline dated 7 August 1945 featuring the atomic bombing of Hiroshima, Japan.

One of the early newspapers of the Western Australian colony was The Inquirer, established by Francis Lochee and William Tanner on 5 August 1840. Lochee became sole proprietor and editor in 1843 until May 1847 when he sold the operation to the paper's former compositor Edmund Stirling.

In July 1855, The Inquirer merged with the recently established Commercial News and Shipping Gazette, owned by Robert John Sholl, as The Inquirer & Commercial News. It ran under the joint ownership of Stirling and Sholl. Sholl departed and, from April 1873, the paper was produced by Stirling and his three sons, trading as Stirling & Sons. Edmund Stirling retired five years later and his three sons took control as Stirling Bros and Co, Ltd.

Stirling Bros launched the Daily News on 26 July 1882.[2] After 28 June 1901 The Inquirer & Commercial News was incorporated into the Daily News.[3]

A Saturday edition was published as the "Western Mail", which was particularly popular in country areas. This newspaper became the "Weekend Mail" and in the 1960s, the Weekend News. It was closed in the mid-1980s after a disastrous final editorship. The "Weekend Magazine" of the Daily News was later incorporated into The West Australian.

Later years[edit]

Competition from television evening news resulted in losses in circulation and eventual cessation of most Australian afternoon newspapers. The Daily News came to be a wholly owned subsidiary of West Australian Newspapers (WAN), formerly itself a subsidiary of the Melbourne-based Herald and Weekly Times organisation. In the late 1980s, WAN was acquired by the ill-fated Bond Corporation's subsidiary the Bell Group.

In 1986, Holmes à Court sold the Daily News to a small company headed by businessman Simon Hadfield. The newspaper moved to a renovated pie factory on the outskirts of the CBD. Its last issue was on 11 September 1990. Former staff hold 5-yearly reunions.[4]

On 2 May, 1990,[5] British publishing magnate Robert Maxwell's UK-based Mirror Group bought 14.9 per cent of Bell from the group's managing director, Mr David Aspinall. However, the deal did not proceed, being opposed by the federal government under its media foreign ownership policy.[6][7] The WA Inc state government was activated to legislate to retrospectively place the Daily News beyond the decision of the (federal) Trade Practices Commission—a move which the state opposition condemned as prejudicial to Commonwealth-State relations.[8] The paper was then defunct and in receivership, owing over $15 million, mainly to The West Australian for production costs. Maxwell's bizarre death by drowning occurred on 1 November 1991, after which it was confirmed that he was a fraudster who had misappropriated hundreds of millions of pounds from his employees' pension funds.[9]

WAN was the subject of a successful stock-market float in 1992, following closure of the Daily News.

Notable former journalists[edit]

Publication details[edit]

  • 26 July 1882 – 11 September 1990. – main publication
  • From 6 July 1886 incorporated title: Morning Herald.
  • From 28 June 1901 incorporated title: Inquirer and Commercial News.
  • Saturday edition from 6 August 1960 to 29 March 1986, titled Weekend News
    • additional Saturday colour supplement from 19 February 1966 to 3 April 1971, titled Weekend Magazine

Other supplements:

  • Fremantle News, 28 April 1949 to 7 April 1971
  • Fremantle-Cockburn News, 14 April 1971 to 24 May 1984
  • North of the River News, 2 December 1959 to 22 February 1961
  • Metro, March 1987 to April 1987, a 16-page colour supplement in Wednesday's Daily News
  • Source: Battye Library online catalogue of its holdings that have been microfilmed

See also[edit]


  1. ^ Margaret Hartnup (September 1999). "Background to the Early Newspapers". State Library of Western Australia. Archived from the original on 2007-11-28. Retrieved 2008-03-06.  and Douge, Denise.(1990) Description of the closure of the newspaper, redundancy agreement Scoop, Summer 1990, p. 5, 27,
  2. ^ "The Daily News". The Daily News (1) (Perth, WA). p. 1. Retrieved 29 March 2015. 
  3. ^ "Notice". The Inquirer and Commercial News (3349) (Perth, WA). 28 June 1901. p. 8. Retrieved 29 March 2015. 
  4. ^ Read all about it! at Daily News Reunion website
  5. ^ "Maxwell purchases 15% of Bell Group". Sydney Morning Herald. 3 May 1990. 
  6. ^ "Court puts freeze on Maxwell's Bell stake". Sydney Morning Herald. 11 May 1990. 
  7. ^ "Communications Law Centre Forum: Foreign ownership of media" (PDF). Spring 1990. 
  8. ^ Opposition Leader Barry McKinnon's Media Release: Libs want Daily to continue but reject state legislation, 18 September 1990.
  9. ^ Greenslade, Roy Pension plunderer Robert Maxwell remembered 20 years after his death at The Guardian, 3 November 2011. Accessed 20 October 2013
  10. ^ Guilliatt, Richard (21 August 1988). "Australian Dealmaker: John Cornell – The Man Who Sold Hollywood on Crocodile Dundee". nytimes.com. Retrieved 23 August 2012. 
  11. ^ Alison Fan Profile at Platinum Speakers + Entertainers. Accessed 20 October 2013
  12. ^ Langoulant tunes in at Australian Cartoon Museum
  13. ^ Libel over restaurant The Canberra Times, 1 August 1970, at Trove