Daily Voice (South African newspaper)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Daily Voice
Daily Voice Logo
Ons Skrik Vir Niks
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Sekunjalo Investments
Editor Taariq Halim
Founded 16 March 2005
Headquarters Cape Town, South Africa
Official website None

Daily Voice is a South African tabloid newspaper that is distributed on weekdays and published by Independent Newspapers (Pty) Limited (part of the greater Independent News & Media) in the Western Cape province. It is published in English, with Afrikaans mixed in. A daily Afrikaans title is also published.[1] In late 2013, the Daily Voice was the most-read daily newspaper in the Cape Town metropolitan area with 456,000 readers, and a total daily readership of 528,000.[1]

History and focus[edit]

Daily Voice was launched on 16 March 2005 in the Western Cape, selling at the price of R1.50.[2] Its publication was a reaction to the success of the tabloid Daily Sun, published by Media24 and begun in 2002, and was part of a "tabloidisation" wave in the country.[1] The Daily Voice was also modelled after the tabloid The Sun in the UK.[1]

Initially, the paper focussed stories on their tag-line "sex, scandal, skinner, sport". Daily Voice has a team of local journalists to report on stories which are original, relevant and produced for their specific audience.[3]

The motto of the paper in Afrikaans is "Ons skrik vir niks" (English: "We are not scared of anything"). The former executive editor, Karl Brophy, explained that the paper accommodates the socio-economic classes who have perhaps been left out by the rest of the country’s newspapers.[4]

The Daily Voice attracts a dominant Cape Coloured community.[3] The targeted readership speaks a mixture of English and Afrikaans, which is typical of the Cape Flats and is why the paper is multi-lingual.

The Daily Voice has a section where readers can share their views on stories and social issues by sending an SMS to the Rek Jou Bek (Have your own opinion) feature.

The Daily Voice is sold for R3.20 in Cape Town and surrounds, but its Afrikaans edition has since become a popular read on the West Coast, in the Winelands, the Overberg and even as far as Oudtshoorn.

Page 3 controversy[edit]

Page 3 of the Daily Voice used to depict a naked woman, which caused quite a stir. Many people saw the publication was defining women as sex symbols and this caused complaints and disapproving comments.[3] In response to this, the chief executive, Tony Howard, of the paper's publishing house, Independent Newspapers, said that sex would be a key element, as with all tabloids, but it would complement rather than dominate other key selling parts.[3] The nude Page 3 girl was dropped from the paper in 2010, and has been replaced by celebrity news.

Team of journalists[edit]

The former executive editor of the Daily Voice was Karl Brophy. Brophy had been a spin doctor for the Irish Government and worked for the Daily Mirror in London, the Irish Examiner, and the Irish Independent.[3] Brophy handed over to Elliott Sylvester in 2008. In 2011, the Irishman Shane Doran became editor. Doran was part of the Irish team sent to South Africa to oversee the Irish group's newspaper assets. In July 2013, Doran stepped down and returned to Ireland after Independent Newspapers was sold to Sekunjalo Investments. The Daily Voice chief sub-editor Taariq Halim was appointed acting editor. Elliot Sylvester remains the deputy editor.

Distribution areas[edit]

Distribution[5]
2008 2013
Eastern Cape Y Y
Free State
Gauteng
Kwa-Zulu Natal
Limpopo
Mpumalanga
North West
Northern Cape
Western Cape Y Y

Readership figures[edit]

Estimated Readership[6][7]
AIR
Jan 2012 – Dec 2012 463 000
Jul 2011 – Jun 2012 493 000

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d "The press in South Africa". MediaClubSouthAfrica.com. Retrieved 19 June 2012. 
  2. ^ Wasserman, Herman (2010). Tabloid Journalism in South Africa. Lansdowne: UCT Press. 
  3. ^ a b c d e Glenn, Ian; Knaggs, Angie. "The Daily Voice and the return of the Coloured repressed". Human Sciences Research Council. Retrieved 12 April 2011. 
  4. ^ van der Walt, Judy (17 April 2005). "Another day, another tabloid". Independent Online. Retrieved 13 April 2011. 
  5. ^ "Inc Website (Daily Voice)". Retrieved 20 March 2013. 
  6. ^ SAARF AMPS (Previous Presentations)
  7. ^ SAARF AMPS (Industry Presentations)

External links[edit]