de Volkskrant

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
de Volkskrant
Volkskrant.svg
De Volkskrant front page 2010-03-29.png
Front page of the first compact edition, published on 29 March 2010
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) De Persgroep Nederland
Editor-in-chief Philippe Remarque
Founded 2 October 1919 (1919-10-02)
Language Dutch
Headquarters Jacob Bontiusplaats 9, Amsterdam, Netherlands
OCLC number 781575477
Official website www.volkskrant.nl

de Volkskrant (Dutch pronunciation: [də ˈvɔɫkskrɑnt]; English: the People's Paper) is a Dutch daily morning newspaper. It was founded in 1919 and it currently has a circulation of approximately 250,000 nationwide. Formerly a leading centre-left catholic broadsheet, de Volkskrant today is a medium-sized centrist compact. Philippe Remarque is the current editor-in-chief.

History[edit]

Former headquarters in Amsterdam

De Volkskrant was founded in 1919 and has been a daily morning newspaper since 1921. Originally de Volkskrant was a Roman Catholic newspaper, closely linked to the Catholic People's Party and the catholic pillar. On its re-founding in 1945 its office moved from Den Bosch to Amsterdam.[1] It became a left-wing newspaper in the 1960s. Its former clear left wing stance has been watered down since 1980.[1][2] On 23 August 2006 the Volkskrant published its 25,000th edition.

Circulation[edit]

The daily circulation was 326,000 copies in 2002, dwindling to some 235,000 in 2011, which nevertheless makes it the third biggest newspaper of the Netherlands, after De Telegraaf and Algemeen Dagblad. The total Dutch newspaper circulation in 2002 was 4.9 million (4.2m paid and 0.7m free). The paper has since then heavily lost circulation. The circulation drop occurred under the editorship of Pieter Broertjes, who gave up his 20-year tenure in 2010.[3]

Ownership[edit]

De Volkskrant was part of PCM Uitgevers N.V., a publishing company which was also the owner of NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, and Trouw. Until 1 January 2003 the newspaper Het Parool was part of PCM Uitgevers too.

In 2009 PCM Uitgevers was taken over by De Persgroep N.V., a Belgian publishing company.

Free newspaper[edit]

In October 2006, Volkskrant announced it intended to start publishing a free version of its paper, targeting youths.[4] Its competitors were to have been Metro and Sp!ts, two other free dailies. However PCM gave no permission for this plan so it had to be retracted. Instead PCM intended to produce a free newspaper together with investor Marcel Boekhoorn,[5] although PCM later withdrew from the project and Boekhoorn started the free daily De Pers using his own resources. A year later PCM started its own free paper DAG, that had a short life and went digital after another year.

Typeface[edit]

The typeface Capitolium News by Gerard Unger (2006) has been the main type used in De Volkskrant since 2 December 2006.

References[edit]

  1. ^ a b (Dutch) Martin Sommer, "Zelfbewust op zoek", de Volkskrant, 23 August 2006.
  2. ^ Original citation: "Hoogtepunt en tevens laatste oprisping van het linkse levensgevoel was de beruchte Koninginnedagkrant van 1 mei 1980. [..] De rellen kwamen er en de Volkskrant solidariseerde zich met het oproer. [..] Zo bleef de Volkskrant de progressiviteit trouw, zij het langzamerhand steeds meer in homeopathische verdunning."
  3. ^ (Dutch) "Pieter Broertjes stopt als hoofdredacteur van de Volkskrant", NOS, 2010.
  4. ^ "Dutch newspaper De Volkskrant to launch free version for younger readers". International Herald Tribune. 2009-03-29. Retrieved 2012-01-31. 
  5. ^ (Dutch) "PCM en Boekhoorn samen in gratis krant", Trouw, 2006.

External links[edit]