Television in Germany

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe.[1] Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. All the main German TV channels are free-to-air.

History[edit]

In 1948 the British occupation forces allowed NWDR to broadcast television programmes for the British zone. Other regional networks also started to launch television in their own areas. Meanwhile, the GDR was launching its own television service, Deutscher Fernsehfunk (DFF), based on the Soviet model.

A regular schedule began through the cooperation of all ARD members in 1954. Basic principles in the central areas of entertainment, information and enlightenment were established and television plays developed as the medium's own specific art form. Improvements in technology and programming, as well as reduced prices, led to a steady increase in licence holders, and the number of licenses passed the 1-million mark in October 1957.

On 1 April 1963, the long-promised second TV network, the Zweites Deutsches Fernsehen (Second German Television) started. Unlike ARD, which was regionalised and had its roots in radio, ZDF was a centrally organised channel devoted solely to television. On 25 August 1967, at 9:30 a.m. on both ARD and ZDF, vice chancellor Willy Brandt started the era of colour TV in West Germany by pressing a symbolic launch button at the International Radio and TV Fair in West Berlin.

East Germany started DFF2 in 1969, and introduced colour programming on both channels. In 1972, the DFF was renamed, dropping the pretense of being an all-Germany service and becoming Fernsehen der DDR (GDR Television) or DDR-FS. Its two channels became known as DDR1 and DDR2.

The first two privately financed TV networks, RTL plus (short for Radio Television Luxemburg) and SAT 1, started their programming in West Germany in 1984. (Previously RTL broadcast from Luxembourg but was only received in parts of Southwestern Germany).

After reunification, the TV stations of the German Democratic Republic were dissolved and the remnants were used to found new regional networks, e.g. the Mitteldeutscher Rundfunk (Central German Broadcasting), as part of the ARD. In addition, more private TV stations opened, becoming available through cable, satellite and in some cases, over the airwaves.

Market[edit]

Today, with almost 40 million TV households, 365 TV channels licensed in Germany and a total market volume of € 9,615 million in 2008, Germany represents one of the biggest and most diversified TV markets in the world. The strongest revenue segment in Germany is public funding (€ 4,430 million in 2008), followed by advertising (€ 4,035 million) and subscription (1,150 € million).[2] This dominant market position of public and ad funded free TV channels in Germany explains why the German pay TV segment is significantly underperforming in an international comparison.[3]

In terms of total TV viewing market share Germany's market leaders in 2009 were again the two biggest PBS channels (ARD with 12,7% and ZDF with 12,5%) and the two leading commercial channels (RTL with 12,5% and Sat.1 with 10,4%).[4] The leading pay TV provider was Premiere, which was renamed into Sky Germany in early 2010 (see below). The biggest teleshopping providers in Germany are QVC and HSE24.

With 19.8 million TV households cable still is the dominant TV infrastructure in Germany, followed by satellite (15.7 million TV households) and terrestrial (4.2 million TV households).[2] In a 2010 survey half of German television viewers said they often found nothing to watch on television.[5]

Terrestrial[edit]

Terrestrial reception had lost most of its users by the 1990s[citation needed] due to extensive cable and satellite coverage. In a two step process analogue terrestrial TV broadcasting in the states of Berlin and Brandenburg was switched off in 2003 and replaced by DVB-T, in 2005, about two-third of Germany's states began to replace analogue transmission. By 2006, all metropolitan and most rural areas had moved to digital transmission. Today, only foreign army bases and some local TV stations still broadcast on analogue.

While the public broadcasters ARD and ZDF transmit throughout Germany, commercial stations are only available within metropolitan areas, so the number of available channels varies between about 10 and 30. All channels are free-to-air and the broadcasters rent transmission services directly from a transmitter operator, usually [Media Broadcast]. ARD stations also use their own transmitters.

ARD network[edit]

ARD member broadcaster map.
Main article: ARD (broadcaster)

As stated above, the ARD was the first German broadcasting station. It has a federally orientated structure. At present, nine regional TV stations cooperate to produce programs for the TV network known as Das Erste (The First):

Seven of these broadcasters run their own regional TV programs (The Third), most of them use several frequencies and show local opt-outs. While multi-state-broadcasters NDR, RBB, MDR and SWR have state versions (e.g. RBB Berlin, MDR Sachsen, NDR Hamburg), BR and WDR have regional opt-outs below state level (BR: North and South, WDR: 11 versions). Some small regions, such as Bremen (RB) and the Saarland (SR), have their own broadcasting stations, mainly for historical reasons. They only contribute to the nationwide TV program Das Erste and produce a state opt-out for their neighbour broadcaster (SR-Fernsehen on SWR, Radio Bremen TV on NDR).

Satellite[edit]

Digital satellite television has been available in Germany since 1996. Prior to May 2012, most of the 30+ TV stations broadcast their satellite signal using both analogue and digital (DVB-S); however, all analogue satellite broadcasts ceased on 30 April 2012.

There is currently a single Pay TV satellite operator in Germany - Sky Deutschland. Prior to being known as Sky, the service was named Premiere;[6] it (along with its former owner Leo Kirch) got into serious financial trouble due to its early and proprietary usage of encryption (Betacrypt, D-box). Subsequently, Premiere was bought by News Corporation and renamed Sky, in keeping with their satellite services elsewhere in Europe (Sky (UK and Ireland) and Sky Italia).

HDTV via satellite[edit]

In late 2004 German channel group ProSieben showed a BBC documentary and a self produced TV movie in 1080i via MPEG-2 DVB-S, followed by the Hollywood films Spider-Man and Men in Black II in March 2005. These were intended to be a test for future commercial HD services.

Regular free to air broadcast of the HD versions of ProSieben and Sat.1 began on 26 October 2005. Unlike the test broadcasts, DVB-S2 and MPEG-4 AVC were used. Both ProSieben HD and Sat.1 HD ceased their unencrypted broadcasts in 2008; encrypted HD broadcasting of both channels resumed under the HD+ brand (which also included other commercial channels; see below) in January 2010.

Premiere, after several delays, started broadcasting three HD channels — one each dedicated to films, sports and documentaries — in November 2005, although there were virtually no suitable, certified receivers available on the market. The content was also sparse and thus often repeated. Sky (formerly Premiere) reuses its proprietary digital rights management system embedded into its content scrambling system (Nagravision) from SD broadcasts to block analogue output of the movie channel from the receiving set-top box altogether, only allowing HDCP-secured transmissions; the other channels are less restricted.

On 1 November 2009 the premium HD+ service launched with two channels, RTL HD and Vox HD, with Sat.1 HD, ProSieben HD and Kabel eins HD joining the service in January 2010. DSF HD (now called Sport1 HD) began test broadcasts in August 2010 and launched fully on HD+ on 1 November 2010, followed by Sixx HD and RTL2 HD on 1 December 2010. In June 2011, Comedy Central HD, Nickelodeon HD and N24 HD joined service, bringing the number of channels offered to 11. In April 2011, HD+ became available to Sky Deutschland subscribers without the need for an HD+ CAM and viewing card (although an additional subscription is still required).

Neither HD+ or Sky Deutschland are available via DVB-T or DVB-C (as of May 2012).

Currently (as of May 2012) all satellite HDTV channels are broadcast using the h.264 codec. As of July 2014, most material is upscaled SD content.

Free-to-air HDTV via satellite[edit]

Prior to 30 April 2012 there were eight free-to-air HDTV channels originating in Germany broadcast via satellite: Das Erste HD, ZDF HD, Arte HD, Anixe HD,[7] EinsFestival HD,[8] Sonnenklar.TV HD, QVC HD and HSE24 HD.[9] After 30 April 2012, when all analogue satellite broadcasts ceased, ten additional FTA HD channels became available (all of which are public service channels): Phoenix HD, NDR HD, WDR HD, BR HD, SWR HD, ZDFneo HD, ZDFinfo HD, ZDFkultur HD, 3sat HD and KiKa HD.[10][11]

Most-viewed channels[edit]

The channels with the largest viewing share in 2013 are:[12]

Position Channel Owner Share of total viewing (%)
1 Das Erste ARD 13.4
2 RTL Television RTL Group 12.4
3 ZDF ZDF 12.1
4 SAT.1 ProSiebenSat.1 Media 10.2
5 ProSieben ProSiebenSat.1 Media 6.3
6 VOX RTL Group 5.6
7 Kabel 1 ProSiebenSat.1 Media 5.5
8 RTL II RTL Group 4.0

The combined share of ARD's so called Third Programmes (regional broadcasters WDR, NDR, etc.) was 12.5% in 2011[13]

Cable[edit]

Cable transmission is still mostly analog with usually about 30 available channels. DVB-C transmission started in 2004 with pay TV Premiere and digital versions of the analogue channels.

The rather late changeover to DVB was caused both by the long process of selling the infrastructure of former monopolist Deutsche Telekom to others and the fact that the cable network ends at the curb or property, with the in-house cable in large apartment buildings being operated by a different company. Due to this, the new owners of Deutsche Telekom's cable network were in many cases not able to offer new products directly to the viewer.

By 2006, there were three major cable operators, Unity Media in Hesse and North Rhine-Westphalia, Kabel BW in Baden-Württemberg and by far the largest, Kabel Deutschland in the other 13 states. Today, all companies offer about 200 TV channels by DVB-C, which includes some 70 channels at no extra charge as well as a number of pay-per-view offers and subscription-based packages. In addition to that pay TV broadcasters Premiere (various genres) and, in some networks, Arena (offering Germany's premier football league) are available.

In some very large apartment complexes a number of local and national companies operate an in-house cable network which is fed solely by its own satellite antenna on the building, not the local cable operator. The satellite channels are either transcoded into analogue transmission, receivable by any TV set without extra equipment, or into DVB-C.

As of 2010, still 32% of Germany transmits television with analogue cable signals, compared to 19% of digital cable; this similar to the situation in the Netherlands, Sweden and Belgium, where analogue cable is also still widely used.[citation needed]

Subscription channels[edit]

Germany's sole subscription channel Premiere had its heyday around the millennium. Premiere offered telecasts of the German football league - the Bundesliga. The "Bundesliga" was Premiere's cash-cow, but they lost the broadcasting rights in 2006 to a newly formed competitor - Arena. Premiere was the brainchild of the former television czar, Leo Kirch. He went into insolvency after a decade of losing viewers from his subscription channel, DF1 (Digital TV 1). The company re-gained some ground with its new manager Georg Kofler. It is trying to get viewers back by purchasing new international shows and then introducing them to German viewers (ABC's Lost was first shown on Premiere). Kofler and Kirch bought international movies from American film studios in advance so they could broadcast them one year after their release. Normally, American movies are shown on non-subscription (free-TV) channels three years after their release. Premiere offers a combination of multiple channels featuring Animal Planet, the Discovery Channel and the Disney Channel; plus several themed channels for music, crime and sport.

In 2005, several German cable companies created a new challenger to Premiere - ARENA. The participating companies are iesy (Hesse) and ish (TV) (North Rhine-Westphalia) through their combined partnership called "Unity Media". Arena, a rather small company, wanted to buy the pay-TV rights to the German Bundesliga and won by a decision of the marketing directorate of the DFL. The rights to broadcast the Bundesliga is regarded as lucrative in the German television market, so previous rights holders Premiere suffered a wounding blow to their business model. Arena held the rights from 2006 to 2008. Further negotiations were due in 2008 for the broadcasting of the Bundesliga.

Series[edit]

Almost all fictional programs on German television are regular TV series. While the public broadcaster(s) predominantly own(s) the productions that are broadcast, the private stations/networks often put on series licensed from abroad, mainly the United States. Peaking in the 1990s, the private channels had aired self-produced series such as Anna, Oskar, und Schmidt in the mid-1990s, Der Clown (1996-2000), Alarm für Cobra 11 – Die Autobahnpolizei (Alarm for Cobra 11 - The Motorway Police) (since 1996), The Sentinel (1994-1996), Alpha Team - The Lifesaver in OP (1996-2005) or Wolff's Turf (mainly from 1992-2006) with great success. Since the late 2000s, the amount of original series on the private broadcasters has markedly declined.

The highest-rated series is the crime drama Tatort, which airs almost every Sunday on public broadcaster ARD. It has run since 1970 and has featured several casts, that are not related to each other.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ http://ec.europa.eu/information_society/topics/telecoms/regulatory/studies/documents/dtv_euro2000.pdf
  2. ^ a b German TV Market Report 2009 International Television Expert Group
  3. ^ Global TV Market Report 2009 International Television Expert Group
  4. ^ German TV Viewing Market Shares 2009 International Television Expert Group
  5. ^ Operators need an EPG+ strategy for content discovery
  6. ^ "Premiere soll künftig Sky Deutschland heißen". spiegel-online.de. 13 February 2010. 
  7. ^ "Sat.1 HD and ProSieben HD go offline until 2010 in Germany - Engadget HD". Engadget HD. 16 February 2008. 
  8. ^ "HDTV in Einsfestival | Einsfestival". EinsFestival (in German). ARD. Retrieved 8 April 2012. 
  9. ^ "Astra: Sonnenklar TV ab September in HD frei empfangbar - DIGITALFERNSEHEN.de" [Astra: Sonnenklar TV available in HD for free from September - DIGITALFERNSEHEN.de]. Digitalfernsehen.de (in German). 19 August 2011. Retrieved 8 April 2012. 
  10. ^ "ZDFneo, 3sat, BR, NDR, SWR, WDR, Phoenix, KiKa starten HD Kanäle" [ZDFneo, 3sat, BR, NDR, SWR, WDR, Phoenix, KiKa launch HD channels]. kabel-internet-telefon.de (in German). 13 March 2012. Retrieved 8 April 2012. 
  11. ^ "HDTV: Neue HD-Kanäle von ARD und ZDF ab 30. April 2012" [HDTV: New HD channels from ARD and ZDF after 30 April 2012]. T-online.de (in German). 20 January 2012. Retrieved 8 April 2012. 
  12. ^ "TV-Sender: Marktanteile in Deutschland 2011 - Reichweiten in Reichweite". Reichweiten.info. Retrieved 2012-08-17. 
  13. ^ "TV market shares 2011". agf.de. Retrieved 2012-12-26.