Echorouk

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Echorouk
Echrouk.png
Type Daily newspaper
Format tabloid
Owner(s) Ech-chorouk Information
Editor Nasr Eddine Kacem
Founded 1991; 23 years ago (1991)
Political alignment Centre-left
Language Arabic
Headquarters Maison de la presse Abdelkader Safir, Kouba, Algiers
Circulation 300,000
Official website Ech-chorouk El-youmi Unlimited

Echrouk (in Arabic الشروق اليومي) or Ech Chorouk El Youmi (Arabic, aš-šurūqu-l-yawmi, The Daily Dawn) is a daily newspaper in Algeria published Saturday to Thursday in the tabloid format. It is the second-largest daily Arabophone newspaper (after El Khabar), started in 1991.

The paper is independent, and often critical of the government, as well as strongly critical of the Islamist rebel movements which remain active after the Algerian Civil War. The paper also publishes Ech Chorouk El Ousboui, a weekly supplement.

A copy generally retails for DA10 (Saturday-Thursday) 1.00 (Europe).

2006 Qadhafi affair[edit]

In a fall 2006 trial, the leader of neighbouring Libya, Muammar Gaddafi, took the unprecedented step of suing the paper in an Algerian court for defamation. The court decided on October 31 that Ech Chorouk's reporting of Qadhafi's attempts to induce Algerian Tuaregs to separatism had slandered the Libyan leader, and suspended the paper for two months. The editor and the responsible reporter were both sentenced to six months in jail. The verdict was condemned as a strike against press freedom by virtually the entire Algerian independent press and numerous political parties, as well as from international press watchdogs.[1]

Chorouk TV identifies itself as the first private satellite TV channel in Algeria launched just after the newly passed media law enabling businesspeople/journalists to create their own TV and radio stations. The channel will show about ten major thematic programmes dealing with politics, business, social, sport, entertainment and music. It will broadcast a one hour and half news bulletin similar to Aljazeera's Hasad Al Yawm (Today's News Harvest). But in general, it identifies itself as Dubai-based MBC network, namely family/edutainment channel.

References[edit]

  1. ^ "Two journalists sentenced to six months in prison for defaming Libya’s president Moammar Gadhafi". Reporters Sans Frontières. Algeria. 1 November 2006. Archived from the original on 30 October 2007. Retrieved 30 August 2010. 

External links[edit]