Fact (magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For the contemporary British music publication, see Fact Magazine (UK).
Fact
Editor Ralph Ginzburg
Year founded 1964
Language English
ISSN 0429-9825
OCLC number 1568723

Fact Magazine was an American publication that commented on controversial topics.

History[edit]

Edited by Ralph Ginzburg and Warren Boroson, the magazine was notable for having been sued by Barry Goldwater over a 1964 issue entitled "The Unconscious of a Conservative: A special Issue on the Mind of Barry Goldwater". In Goldwater v. Ginzburg, a federal jury awarded Goldwater $1 in compensatory damages and $75,000 in punitive damages, to punish Ginzburg and the magazine for being reckless. The American Psychiatric Association then issued the Goldwater rule reaffirming medical privacy and forbidding commenting on a patient that any individual psychiatrist has not personally examined.[1]

The United States Court of Appeals affirmed the award, and the Supreme Court denied a petition for certiorari (review); Justices Black and Justice Douglas joined a dissenting opinion, rather unusual at the time (1970) on orders denying "cert."[citation needed]

Further reading[edit]

  • Ginzburg, Ralph & Boroson, Warren (1967). The Best of Fact: Thirty-Two Articles that have made History from America's Most Courageous Magazine. Trident Press. OCLC 1368372. 
  • Goldwater v. Ginzburg, 414 F.2d 324, 337 (2d Cir.1969), cert. denied, 396 US 1049, 90 S.Ct. 701, 24 L.Ed.2d 695.

References[edit]