Prva Srpska Televizija

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Fox televizija)
Jump to: navigation, search
Prva Srpska Televizija
Prva.png
Launched December 31, 2006 (as Fox)
September 20, 2010 (as Prva)
Owned by Antenna Group
Picture format 16:9
Slogan Moja Prva
Country Serbia
Headquarters Zemun,
Autoput 22
Formerly called Fox televizija
Sister channel(s) Prva Plus
Website www.prva.rs

Prva (Serbian pronunciation: [pr̩̂ːʋaː]) or Prva Srpska Televizija (Serbian Cyrillic: Прва српска телевизија, in English: First Serbian Television) is a Serbian commercial television network with national coverage.

Overview[edit]

Launched on December 31, 2006 at 7pm as Fox televizija, the network has since December 2009 been owned by the Greek media company Antenna Group.[1] From 18th September of 2006 to 12th October of 2009, the logo has put into the upper right corner of the screen, and from 12th October of 2009 to 20th September 2010, the logo has put into the upper left corner of the screen.

From its inception until December 2009, it was majority owned by the global media conglomerate News Corporation, which attached its Fox brand to the operation, naming Dan Bates as the CEO. During its time under News Corporation, Fox televizija closely co-operated with News Corporation owned networks in neighboring countries such as bTV in Bulgaria and Fox Turkey, sharing production capabilities on specific projects and making use of their experiences. Though quickly establishing itself on the Serbian television market and improving its viewership stake year after year, Fox televizija was a money-losing operation, posting an annual loss both in 2007 and 2008. By August 2009, major restructuring was initiated at the network with 60% of its news division staff being laid off in preparation for the network sale that occurred several months later.

Following the December 2009 sale of Fox televizija to Antenna Group and a transitional period of several months during which Bates continued as CEO, the job was handed over to Dejan Jocić in March 2010[2] though the Fox televizija name continued to be used until the start of the next television season in September 2010 when the network was re-branded as Prva srpska televizija or Prva. Jocić, a German-born Serb and former ProSieben managing director, presided over Prva's expansion into the Montenegrin television market with the August 2012 establishment of its sister channel — Prva crnogorska televizija.

Three years later, on April 16, 2013, the network's editor-in-chief Dragan Nenadović was prompted to the position of Prva's CEO.[3] On September 18, 2013, the network celebrated 3 years of work under the Prva name.

Schedule[edit]

Nationally created programs[edit]

Info and Lifestyle[edit]

Title English Title Year(s) of airing Status
Domaćin Householder 2011-present Airing
Dosije Case history 2010-present Airing
Evro puls European Pulse 2012-present Airing
Exkluziv Exclusive 2010-present Airing
Exploziv Explosive 2010-present Airing
Noćni žurnal Night Journal 2012-present Airing
Piramida Pyramid 2011 Ended
Stav Srbije Posture of Serbia 2012-present Airing
Tačno 1 Exactly 1 2012-present Airing
Tačno 9 Exactly 9 2012-present Airing
Vesti News 2010-present Airing
Žene Women 2011-present Airing

TV series[edit]

Title Year(s) of airing Season(s) Status
Na terapiji 2014 (rerun) 1 Ended
Budva na pjenu od mora 2011-2013 2 Ended
Drug Crni u NOB-u 2013 1 Ended
Ispovest 2013-2014 1 Ended
Dama bez blama 2013 1 Ended
Folk 2012-2014 2 Ended
Nadrealna televizija 2012-2013; 2014 (rerun) 1 Ended
Otvorena vrata 2013-present 2 Airing
Papijeva ekipa 2014 1 Upcoming
Pevaj, brate! 2011-2013; 2014 (rerun) 2 Ended
Parada 2012; 2014 (rerun) 1 Ended
Porodične tajne 2011-2013 2 Ended
Samac u braku 2014 1 Ended
Sinđelići 2013-present 2 Pause
Šešir profesora Koste Vujića 2013 1 Ended
Žene sa Dedinja 2011-present 2 Pause

Quiz, talk and reality shows[edit]

Title Local version of... Year(s) of airing Season(s) Status
Veče sa Ivanom Ivanovićem N/A 2010-present 5 Airing
Ples sa Zvezdama Dancing with the Stars 2014-present 1 Airing
Toga se niko nije setio Pointless 2014-present 1 Airing
Tvoje Lice Zvuči Poznato Your Face Sounds Familiar 2013-present 1 Pause
Draga saveta The Gran Plan 2014-present 1 Airing
Volim Prirodu N/A 2013-present 1 Airing
Dođi na večeru Come Dine with Me 2010-2013 4 Ended
Domaćine, oženi se Farmer Wants a Wife 2011-present 4 Pause
Fajront Republika N/A    2008-2011 3 Ended
Galileo Galileo 2010-2013 4 Ended
Izađi na crtu Schlag den Raab 2011 1 Ended
Ja volim Srbiju I Love My Country 2010-2011 1 Ended
Jednostavan život Simple Life 2012 (rerun) 2 Ended
Loto Lotto 2011-present 4 Airing
Moja Velika Svadba N/A 2013-present 1 Airing
Moje novo JA Extreme Makeover 2012 1 Ended
Paklena Kuhinja Kitchen Nightmares 2010-2013 3 Ended
Prvi glas Srbije Rise or Fall 2011-2013 2 Ended
Radna Akcija Extreme Makeover: Home Edition 2010-2013, 2014-present 4 Airing
Sami u tami Dating in the Dark 2013 1 Ended
Savršen minut Minute to Win It 2012 1 Ended
Prvi srpski Top Model Top Model series 2012 1 Ended
Ana i Rakonjac, večernja TV dostava Ant & Dec's Saturday Night Takeaway 2011 1 Ended
Survivor Srbija Survivor 2008-2012 4 Ended
Šatra Among the Gypsies 2012 1 Ended

Internationaly created programs[edit]

TV series[edit]

Ownership[edit]

A its inception, Fox televizija was 49% owned by News Corporation[4] since Serbian laws don't allow foreign-based subjects to own 50% percent or more of a television network with a nationwide broadcasting license.[5] At that time the other 51% stake was spread among Dragan Karanović (21%), ITV2066 d.o.o. (company owned by Branko Salić, 15%), and Istočna TV d.o.o. (company owned by Zoran Popović and Branislav Bukvić, 15%). In 2008, there was a lot of buzz in the media about Fox televizija being sold to CME group, but nothing came of it.[citation needed]

In late 2009, following an earlier sighting of Greek billionaire and Antenna Group owner Minos Kyriakou in Belgrade,[6] the sale of News Corp's 49% stake in Fox televizija to Greek media company Antenna Group for an undisclosed amount was announced with the change of ownership officially taking effect on the first day of 2010.[7] The brand Fox continued to be used. Though the amount of Greek purchase remained undisclosed it was widely speculated in Serbian media that it was $1 plus the takover of all of Fox televizija's debts.[8]

Antenna Group controls the 49% stake in Fox televizija through a Greece-based entity called Warraner Ltd. As for the other 51% stake, it was also taken over by Antenna Group, however that was done through Serbian-based entity called Nova Broadcasting d.o.o. that's owned by another one of Antenna's subsidiaries in Greece - Antenna Stream TV Ltd.[9]

Format[edit]

Prva's own shows are broadcast in 16:9 format, which gives the people a higher standard of Image known as Widescreen, while the shows that aren't Prva's like TV shows in Turkish, Spanish, German and some in English are broadcast in 4:3 due the original format. Commercials in Prva are also broadcast in 4:3.

Ratings and finances[edit]

Share % (4+)[10]
Channel 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
RTS1 19.5 20.1 22.4 27.4 26.5 26.2 26.0 25.1 23.6 23.6
RTS2 7.4 8.2 6.3 6.7 6.8 7.6 5.7 4.6 4.2 3.6
Pink 21.9 20.0 22.5 23.3 23.5 21.7 23.7 25.6 20.4 19.7
Fox / Prva N/A N/A N/A N/A 4.7 6.4 7.8 10.6 15.1 16.1
B92 3.4 5.3 6.8 9.1 9.3 8.7 8.0 6.3 7.6 8.2

According to AGB Nielsen Media Research for the calendar year 2007, among the Serbian channels with national coverage, Fox televizija held fifth place in overall viewership (4.7% TV market share and 2.2 million average daily viewers tuning in for at least one minute) behind RTS1 (26.5%), Pink (23.5%), B92 (9.3%), and RTS2 (6.8%).[11]

Over the calendar year 2008, Fox televizija still held the fifth place among the national broadcasters, however its market share increased to 6.4%.[12]

For the overall viewership during 2009 calendar year, Fox's share further increased to 7.8%, which meant that it overtook RTS2 and improved to fourth place in the list, still behind RTS1 (26.0%), Pink (23.8%), and B92 (8.0%), but ahead of RTS2 (5.8%). For a while, Fox was even ahead of B92 in third place, but B92 managed to pull ahaed in the end due to Veliki brat broadcasts during the last annual quarter.

According to its calendar year 2007 annual financial report submitted to Serbian Economic Register Agency, the company had 80 employees and it posted a loss of RSD494,513,000 (approximately 6.2 million at the time with the approximate exchange rate of €1=RSD80).

In the 2008 annual report, the company reported 40 employees and a loss of RSD441,330,000 (approximately €4.9 million at the time with the approximate exchange rate of €1=RSD90).[13]

Rumoured 2008 sale[edit]

In mid-July 2008 speculation appeared that News Corp was considering offers to sell all its Eastern European assets including Fox televizija.[14] The company reportedly hired Lehman Brothers financial-services firm to ascertain the value and strategic options of its three Eastern European stations after being approached by multiple suitors.

By early September, the activity reportedly intensified with various Serbian press outlets reporting that German RTL Group and Bermuda-based Ronald Lauder-managed CME were the most interested parties in buying the three Fox stations based in Serbia, Latvia, and Bulgaria.[15]

However, by late October, both parties pulled out of the deal. CME left reportedly due to global financial crisis, while RTL decided to pursue other course of action as far as entering the Serbian television market is concerned, with their interest turning to buying TV Avala.[16]

2009 layoffs[edit]

On August 20, 2009, ahead of its third full season on air, Fox televizija initiated massive cost-cutting measures. The move had the biggest effect on the network's news division where 60% of the employees (on-air personalities and technical staff) got laid off. On the same occasion, the network canceled the morning news program Fox 900 sekundi that had been on the air for less than a year. Fox televizija's spokesperson said the layoffs were initiated due to the "financial consequences of the economic crisis".[17] In total, around sixty Fox televizija's full-time employees, including the news division head Tanja Vidojević, got laid off as well as tens of contractors[18] as part of cost-cutting measures throughout News Corp.'s assets worldwide during spring and summer 2009[19] following heavy losses reported by News Corp. at the beginning of the year.[20] In September 2010, Fox televizija changed its name to Prva srpska televizija.

History[edit]

News Corp was one of the five commercial groups that won the national broadcasting license in Serbia at a public tender organized by Serbian Broadcasting Agency in April 2006.[21] In doing so, they beat out stiff competition from German RTL Group that also wanted to start a Serbian operation. News Corp named Dan Bates, an experienced television executive to be the CEO of its upstart Serbian operation.

Some three months later on September 6, 2006, an entity named Fox televizija started broadcasting a test signal consisting only of the superimposed Fox logo. Three days later on September 9, 2006 at precisely 8pm, they played their first actual moving picture programme - a nature documentary that lasted some 45 minutes - before reverting to the Fox logo test signal. The exact same setup (test signal most of the day with a single taped programme at 8pm) continued over the following ten days or so. Their primetime lineup was then somewhat expanded with a few Latin telenovelas, an occasional feature film, and a weekly ULEB Cup basketball game featuring Serbian teams (the basketball broadcasts were their first in-house productions). During daytime hours, they played a test signal, old episodes of canceled Croatian talk-show Sanja, and music videos. On December 5, 2006, before the ULEB Cup match featuring Red Star Belgrade vs PAOK basketball teams, a riot broke out between two sets of fans in Pionir Hall and the footage shot by Fox televizija was shown across the world.[22]

On December 22, 2006, Fox televizija aired its first news programme featuring live reports from Belgrade's Republic Square during the decorative tree lighting ceremonies. Then on December 31 at 7pm, Fox televizija finally launched officially with a live-to-air broadcast called Fox stiže as part of their newscast Fox Danas hosted that day by Zoran Baranac and Jovana Jakić. Amongst other things, the programme featured News Corp's chairman Rupert Murdoch wishing the citizens of Serbia happy new year 2007 and an unsuccessful attempt to link up with Fox News' studio in Baghdad via satellite.

During its initial period of official broadcasting, Fox telvizija's entertainment programming mostly relied on old and inexpensive American sitcoms, dramas, and soaps such as The Bold and the Beautiful, ALF, Hollywood Safari, El Cuerpo del Deseo, Police Academy, with One Tree Hill, Cold Case, and The Amazing Race being the only possible exceptions to the 'cheap & old' rule. As far as locally produced content, in addition to the evening newscast Fox Danas at 7pm and the nightly one Fox Fokus at 10pm, Fox's news division covered the Serbian parliamentary elections on January 21, 2007 with a one-off programme Ubedi pobedi hosted by news division head Tanja Vidojević.

During April 2007, in co-operation with Adrenalin production, the network started its most ambitious project up to that point with an hour-long entertainment talk-show hosted by actor Marko Živić airing nightly on weekdays at 10:30pm. Pretty much simultaneously, a daytime lifestyle talk-show Katarina hosted by former model Katarina Rebrača began to air daily at 10am as well as the morning 7am programme called Fox i prijatelji.

2007-08 season[edit]

For the new season, its first one in earnest, Fox televizija renewed the lineup with a locally produced franchised quiz-show Da li ste pametniji od đaka petaka?. It also passed on Marko Živić Show and Katarina, meaning that both shows ended after just couple of months on the air. Other new programmes were WWE Wrestling with local commentators (eventually got moved to a late night slot after viewer complaints), U tuđoj koži in which local celebrities swap lives for a day (got canceled after only a couple of episodes due to extremely low ratings only to eventually resurface on competing RTV Pink), and Ludi kamen (dating game show that continues to this day). Another new show was Ne daj se, Nina, made in co-operation with Croatian RTL Televizija.

The network also started flexing its muscle in sports arena obtaining the rights for Spanish football Primera División, and later in October 2007, the rights for Adriatic Basketball League.

November 2007 saw the premiere of late night talk-show Oralno doba hosted by Lane Gutović. On December 31, 2007, the first anniversary of official broadcasting, Fox Danas and Fox Fokus newscasts both got renamed Fox Vesti.

Then in spring 2008, in cooperation with its sister networks bTV and Fox Turkey, Fox televizija started airing the local version of the French reality show Fort Boyard. Around the same time, daytime programme Posle kafe began airing weekdays at 11am hosted initially by Danka Novović, Olja Rakić, and Bojana Kesić who were soon joined by other hosts as well. In early summer 2008, morning programme Fox i prijatelji got canceled.

For the summer 2008, while its regular programmes were on hiatus, Fox televizija shifted lineup a bit and aired as Fox Non-Stop nightly from 9pm with a succession of movies and mini-series. During the same summer on July 21, 2008, the network got a scoop by first reporting the arrest of Radovan Karadžić late in the night and interrupting its regularly scheduled programming to go live on air in breaking news format until early morning hours.

2008-09 season[edit]

Starting its second full season on September 22, 2008, Fox televizija introduced a variety of changes, the most noticeable being a new visual identity similar to other News Corp stations around Europe. Also on the same day, Fox Vesti evening newscast at 7pm got moved to 6pm and extended from 30 minutes to a full hour while the 7pm slot got taken over by hit American drama Lost that thus premiered on the network. Also Fox Vesti at 10pm got moved an hour later to 11pm. In the morning, news programme Fox 900 sekundi premiered at 7am as replacement for Fox i prijatelji. About a month later Survivor Srbija (local version of the global reality show that got shot during summer 2008) started airing. In late December, Fajront Republika, weekly entertainment talk-show premiered and right away established a devoted youth following that translated into strong ratings.

On February 14, 2009, the first season finale of Survivor Srbija aired live, bringing the network its biggest audience share ever. After the end of Survivor season, the network introduced a Japanese sports entertainment show Ninja Warrior, which has managed to post strong ratings as well.

2013-14 season[edit]

Season started on September 2, 2013. Prva got a modified look, making it the logo move to bottom right instead of center right before or after commercials or promos, and little dark the areas except for the P who stays white. Nothing happened with the marks on-screen. It didn't change the logo. Popular series Kako vreme prolazi, Plač Violine and Otvorena vrata continued to air. Also, the 5th season of Veče sa Ivanom Ivanovićem started on September 13. On October 12, Prva started to air new show - Tvoje lice zvuči poznato or TLZP, Serbian version of Your Face Sounds Familiar TV show. Also, new seasons of popular shows started to air - Domaćine, oženi se, Galileo, Žene, Exkluziv, Exploziv and there are also two new shows: Moja velika svadba (that was previously aired on RTV Pink) and Volim prirodu. There are also some new TV series in this season: Ispovest, Institut, Sinđelići (Serbian remake of Los Serrano) and Karadayı. Papijeva ekipa and Žene sa Dedinja will start airing soon. Prva also launched cable TV channel, Prva Plus. In December, Fatmagül'ün Suçu Ne? started airing. A New Year program returns as the New Year special of Tvoje lice zvuči poznato, the first one being set in the end of 2011 and was the New Year special of the first season of Prvi glas Srbije. On January 20, 2014, the rerun of TV series "Na Terapiji" started airing on every weekday except Friday and also Umutsuz Ev Kadınları, Tukish version of Desperate Housewives started to air. On January 25, 2014, the rerun of "Crni Gruja" started airing on weekends. On January 27, 2014, Prva redesigned its news studio, just changed the background from orange to lavender color, and re-added the balustrade (the one used in late 2000s), Ples sa Zvezdama (local version of Dancing with the Stars) aired from March 29, 2014, until June 18, 2014. On February 19, 2014, Prva announced that Toga se niko nije setio, local version of Pointless game show, will start airing soon. Draga Saveta and Otvorena vrata started airing on March 26, 2014. Toga se niko nije setio started airing on April 5, 2014. Fourteen celebrities started dancing in the new dance competition - Ples sa Zvezdama, which started airing on March 29, 2014. The rerun of the first Tvoje lice zvuči poznato airs during August, weekends at 4pm.

2014-15 season[edit]

The season will start on September 1, 2014, with some little changes: the news program will, since 2010, go back to 6pm. The network also announced that a 6th (also the second-to-last) season of Veče sa Ivanom Ivanovićem will air, also with the 2nd season of Tvoje lice zvuči poznato. It is unknown will the network change its visual identity or not.

Criticism and controversy[edit]

Fox televizija created a minor controversy in early September 2007 when it decided to take its late-night programme, the Marko Živić Show, off the air. Despite becoming fairly prominent over a short period (it premiered on April 24, 2007), the official statement released by Fox said the cancellation was "a temporary measure that came about through a desire to free up Fox televizija's fall schedule for more movies and series". However, some Serbian print outlets very much wondered why would a network that's struggling for viewership be taking its best rated programme off the air.[23]

References[edit]

External links[edit]