Globovisión

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Globovision)
Jump to: navigation, search
Globovisión
Globovisión logo 2013.png
Launched December 1, 1994
Owned by Corporación GV Inversiones, C.A.
Picture format 480i (SDTV)
Slogan Información responsable y veraz
Country Venezuela
Language Spanish
Broadcast area Latin America and United States
Affiliates CNN, RCN TV, RCTV
Headquarters Caracas, Venezuela
Website Globovision.com
Availability
Terrestrial
UHF Channel 33 (Caracas)
Satellite
DirecTV Channel 110 (Venezuela)
Channel 724 (Puerto Rico & South America)
Channel 409 (North America)
Streaming media

Globovisión is a 24-hour television news network in Venezuela and Latin America. It broadcasts over-the-air in Caracas, Aragua, Carabobo and Zulia on UHF channel 33. Globovisión is seen in the rest of Venezuela on cable or satellite (Globovisión has an alliance with DirecTV, where it can be seen on channel 110) and worldwide from their website. Some of Globovisión's programs can be seen in the United States on cable network Canal Sur and TV Venezuela, a channel offered in DirecTV's Para Todos package. In Latin America, Globovision can be seen in Argentina, Colombia, Chile, Ecuador, Peru, Puerto Rico, Uruguay and other territories as Aruba, Trinidad and Tobago, Barbados and Curaçao in Directv's package (channel 724).[1]

History[edit]

On December 1, 1994, Luis Teófilo Núñez Arismendi, Guillermo Zuloaga Núñez, Nelson Mezerhane Gosen, and Alberto Federico Ravell Arreaza, inaugurated Globovisión, channel 33, the first 24-hour news network in Venezuela to broadcast over-the-air. Currently, Globovisión is broadcast over the air in Caracas, Aragua, Carabobo and Zulia. Globovisión's programming is also carried by 95 percent of the nation's cable systems.

Domestically, Globovisión has affiliations with Promar TV, TV Los Llanos, TV Guayana, the Televisora Regional del Táchira, TVS, Televisora de Oriente, Televisora Andina de Mérida, Amavisión, Sol TV, and community stations in Orituco, Macuro, and Santa Elena de Uairén.[dead link][2]

Overseas, Globovisión has affiliations with CNN en Español, RCN, Canal N, Panamericana Televisión, Canal Sur, Canal 13, Todo Noticias, Monte Carlo Televisión, Canal 4, Canal 8, and Ecuavisa.[3]

Current shows[edit]

Most of the shows seen on Globovisión are national productions. They include:

Relationship with Venezuelan government[edit]

Globovisión building, Caracas

Globovision has been criticized by Chávez's government, where they accuse this channel of manipulating information, conspiracy, giving air time to the opposition (but not to the government), and racism. According to the government, Globovision, during the de facto government of Pedro Carmona Estanga, refused to show pro-Chávez demonstrations demanding the resignation of Carmona or the looting that occurred on April 12 and 13, 2002.

Globovision is able to broadcast outside of Venezuela, and does so through satellite television. Microwave equipment, which allows for live transmissions, has been seized by the Government.[4]

In May 2007, President Chávez claimed during a speech that Globovision had been actively encouraging civil unrest in Venezuela, as well as his assassination. His claim on the latter was based on broadcast footage of the attempted murder of Pope John Paul II (which was part of a series of pictures showing RCTV's historical news coverage) in combination with a song titled "Esto no termina aquí" ("This does not end here"). The Venezuelan Government filed a complaint against Globovision with the Attorney General Office on this matter.[5] Venezuelan students marched in the streets to protest the closure of RCTV and threats to Globovision. Globovision's director, Alberto Ravell, said, "We are not going to change our editorial line that we are not afraid of the threats from this government." [6]

In August 2009, a small group of militant members of a pro-Chávez party, the United for Venezuela Party (UPV), attacked the headquarters of Globovisión. They fired tear gas into the compound and clashed with police. On 4 August the government arrested the attackers.[7] However, no one was charged and those arrested were released.[8]

In July 2010 the Venezuelan government acquired a 25.8% stake in Globovisión, through its nationalization of Banco Federal, after the latter had failed to meet minimum reserve requirements and investment quotas. Chavez announced that the stake gave the government the right to a place on Globovisión's Board of Directors. In addition, the government said it might acquire the 20% stake of Globovisión co-founder Luis Nuñez, as he had died in 2007, and the law did not permit inheritance of media concessions. Globovisión clarified that board members had to be approved by 55% of the company's shareholders.[9] In information published through Wikileaks from the United States Embassy in Venezuela, after "60 allegations" against Globovisión in Venezuelan court, the Venezuelan government pressured a partner, banker Nelson Mezerhane, to buy all the shares of Globovisión in order to fire Ravell.[10]

Investigation[edit]

In 2009, Venezuela's telecommunications regulator launched four different investigations into Globovisión. Reporting about an earthquake before an official report later made on the official government channel and not paying $2.3 million tax for giving free airtime to anti-government groups during the 2002 oil strike were two of the accusations in the investigations.[11][12] Chávez demanded sanctions against Globovisión, calling station director Alberto Federico Ravell "a crazy man with a cannon".[13] This action was criticized by two officials who monitor freedom of speech, Frank La Rue of the United Nations and Catalina Botero of the OAS.[14]

On March 25, 2010, network owner Guillermo Zuloaga was briefly arrested, then released pending investigation, by Venezuelan military intelligence. The country's Attorney General Luisa Ortega stated that the arrest was for speech by Zuloaga that President Hugo Chávez deemed false and "offensive." [15]

Human Rights Watch,[16] Amnesty International,[17] the Human Rights Foundation,[18] the Inter American Press Association,[19] the International Press Institute,[20] the United States Department of State,[21] Reporters without Borders,[22] representatives of the Catholic Church, and others have protested the investigation and Chavez's infringement on press freedom in Venezuela.[23][24][25][26][27]

References[edit]

  1. ^ "Directv". 
  2. ^ [dead link]"Momentos Inolvidables" (in Spanish). El Nacional. 2002-08-03. Archived from the original on September 27, 2007. Retrieved 2007-10-18. 
  3. ^ [dead link]Globovision.com
  4. ^ (Instituto Prensa y Sociedad (IPYS), October 6, 2003). "IFEX :: Television station's equipment confiscated".Retrieved February 10, 2008.
  5. ^ El Universal
  6. ^ Venezuela Media. Retrieved May 30, 2007.
  7. ^ [unreliable source?]Venezuelanalysis, 4 August 2009,Venezuelan Government Arrests Suspect in Attack on Globovision Television Station
  8. ^ [unreliable source?]Venezuelanalysis, 4 August 2009,[1]
  9. ^ Venezuelanalysis.com, 21 July 2010, Venezuelan Government Acquires Minority Share and Possible Board Seat in Globovisión
  10. ^ "Wikileaks de Venezuela: así salió el director del canal Globovisión". Semana. 17 June 2011. Retrieved 26 April 2014. 
  11. ^ Arthur Brice (June 5, 2009). "Venezuela takes actions against critical TV station". CNN. 
  12. ^ Juan Forero (June 11, 2009). "Chávez Raising Pressure On Defiant TV Network". The Washington Post. 
  13. ^ Tyler Bridges (May 12, 2009). "Venezuela's Chávez threatens to shut down TV station". The Christian Science Monitor. 
  14. ^ "Venezuelan diplomat defends probe of anti-government TV station". CBC and The Associated Press. May 23, 2009. 
  15. ^ Simon Romero (March 25, 2010). "Chávez Critic Is Arrested, Then Freed, in Venezuela". The New York Times. Retrieved Mar 25, 2010. 
  16. ^ "Venezuela: Events of 2009". Human Rights Watch. Retrieved February 3, 2010. 
  17. ^ "Venezuela: Globovisión attack must be urgently investigated and journalists protected". Amnesty International. August 4, 2009. Retrieved February 3, 2010. 
  18. ^ "Protests in Venezuela; One Hundred High School Students Arrested; Attacks on Media Continue; Bolivian and Ecuadorian Governments Announce Media Crackdown". The Human Rights Foundation. Retrieved April 21, 2013. 
  19. ^ "IAPA condemns harsh blow to Venezuela’s democracy" (Press release). Inter American Press Association. July 31, 2009. Retrieved February 3, 2010. 
  20. ^ "Resolutions Passed by the Coordinating Committee of Press Freedom Organisations on 18 June 2008" (Press release). International Press Institute. June 18, 2008. Retrieved February 3, 2010. 
  21. ^ "2008 Human Rights Report: Venezuela". Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor: 2008 Country Reports on Human Rights Practices. U.S. Department of State. February 25, 2009. Retrieved February 3, 2010. 
  22. ^ "In 'cure worse than cold,' Globovisión waits to be stripped of broadcast frequency". Reporters without Borders. June 23, 2009. Retrieved February 3, 2010. 
  23. ^ Jones, Rachel (May 28, 2009). "In Venezuela, hundreds march for press freedom". The Associated Press (Lexis Nexis). Human Rights Watch and press freedom groups have criticized the investigation, saying it aims to harass Chavez's opponents. 
  24. ^ "Venezuela Threatens To Close Opposition TV Station". SHOW: Morning Edition 10:00 AM EST NPR (National Public Radio (NPR); LexisNexis). June 11, 2009. In Venezuela, President Hugo Chavez's government is moving against this TV station, which has press freedom groups raising questions about the future of democracy in a highly polarized country. 
  25. ^ James, Ian (September 17, 2009). "Venezuela a top concern at press freedom forum". The Associated Press (LexisNexis). Press freedom groups condemn Venezuela's recent shutdown of radio stations as part of a broader strategy by President Hugo Chavez to progressively clamp down on the private news media and they want to put a stop to it. ... Newspaper executives who lead the Miami-based Inter American Press Association say Venezuela will be at the top of their list as they gather in Caracas for an emergency forum Friday to discuss freedom of expression in the Americas. 
  26. ^ "US calls for free press in Venezuela, Latin America". Agence France Presse -- English (LexisNexis). June 12, 2009. The United States called Friday on the Venezuelan and other Latin American governments to stop intimidating the news media and take action to uphold a free press. ... On Tuesday, the International Press Institute, a media advocacy group, denounced the deterioration of press freedom in Venezuela and in particular the Chavez government's harassment of Globovision. 
  27. ^ Sanchez, Fabiola (January 25, 2010). "Removal of anti-Chavez TV channel spurs protests". The Washington Post. Press freedom organizations and Roman Catholic leaders condemned RCTV's removal from cable, calling it part of a broader effort to mute government critics. ... Paris-based Reporters Without Borders said the government's move is "an allergic reaction to dissident voices within the country's leading broadcast media." ... U.S. State Department Spokesman P.J. Crowley echoed earlier comments by the U.S. Embassy that Washington is concerned. 

External links[edit]