Hamburger Abendblatt

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Hamburger Abendblatt
Hamburger Abendblatt Logo.svg
Hamburger Abendblatt front page.png
The 29 January 2011 front page of Hamburger Abendblatt
Type Daily newspaper (except. Sunday)
Format Broadsheet
Owner(s) Funke-Mediengruppe
Editor-in-chief Claus Strunz
Founded 1948; 67 years ago (1948)
Language German
Headquarters Hamburg
Circulation 286,992[1]
ISSN 0949-4618
OCLC number 85355780
Website abendblatt.de

The Hamburger Abendblatt (English: Hamburg Evening Newspaper) is a daily newspaper in Hamburg, Germany.

The paper focuses on news in Hamburg and area, and produces regional supplements with news from Norderstedt, Ahrensburg, Harburg, and Pinneberg. Politically the paper is mildly conservative, but usually pro-government, including during SPD administrations.

History and profile[edit]

Four previous Hamburg newspapers had the word Abendblatt ("Evening Newspaper") in their title, including one named the Hamburger Abendblatt, founded on 2 May 1820.

This incarnation of the Hamburger Abendblatt, however, was first published after World War II beginning on 14 October 1948, with an initial edition of 60,000 copies. It received a publishing license from the Hamburg Senate and Mayor Max Brauer, making it the first daily paper of post-war Germany to receive a license from German rather than Allied occupation authorities. After about six months of operation, its circulation increased to 170,000 copies daily. Until the 1970s it was delivered in the afternoon, but it is now delivered in the early morning.

From 1948 through 2013 it was published by Axel Springer AG;[2] it is published by Funke Mediengruppe, who purchased it from Axel Springer effective 1 January 2014.[2] The paper used to appear Monday through Saturday only, but since 29 October 2006 it has also published a Sunday edition to compete with the Hamburger Morgenpost's introduction of a Sunday edition beginning 5 November 2006.

References[edit]

  1. ^ (Quarter 2, 2009) IVW website (German)
  2. ^ a b Stefan Schultz et. al. (26 July 2013). "Sell-Off: Newspaper Giant Turns Back on Journalism". Der Spiegel. Retrieved 16 December 2014. 

External links[edit]


This article incorporates information from the revision as of 10 February 2007 of the equivalent article on the German Wikipedia.