Hong Kong Journalists Association

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Hong Kong Journalists Association
Native name 香港記者協會
Founded 1968
Affiliation Non-government organisation
Key people Journalists
Office location Hong Kong
Country Hong Kong Flag of Hong Kong.svg
Website www.hkja.org.hk

The Hong Kong Journalists Association (Chinese: 香港記者協會) was established in 1968 for practising journalists in Hong Kong "to enhance press freedom and the integrity of news coverage" (Who we are --- HKJA). The association acts as a trade union for journalists by seeking to improve working conditions for them and further works to aid journalists by striving to remove barriers journalists face when gathering news. HKJA also serves as a channel for individuals to file complaints when unethical reporting in local media is observed.

Background[edit]

Every year, HKJA produces a report on the press freedom status in Hong Kong. It is widely circulated to foreign consulates and non-governmental organisations and is often quoted in foreign media reports about Hong Kong. The 2006 report describes the challenges facing the media in Hong Kong, including the government's attempts to influence the editorial direction of the public broadcaster Radio Television Hong Kong .

Prior to 2006, the report was annually produced in partnership with ARTICLE 19, a London-based rights group.

HKJA is an affiliated member of the International Federation of Journalists, the world's largest journalists' organisation.

HKJA is also a member of the International Freedom of Expression Exchange, a global network of non-governmental organisations that monitors censorship worldwide and defends journalists, writers, Internet users and others who are persecuted for exercising their right to freedom of expression.

Hong Kong's press consists of 23 Chinese dailies, 13 English dailies (one in Braille and one an Internet edition), 8 bilingual dailies and 5 Japanese publications. Of the 23 Chinese dailies, 17 mainly cover local and overseas news, while 4 specialise in finance. 3 Chinese dailies and 4 bilingual dailies are published on the Internet.

Funding[edit]

To maintain its neutrality, HKJA is funded by membership fees and other fund-raising activities, such as annual dinners, seminars (for non-members), training courses etc.

Membership classifications[edit]

One may choose to join HKJA as a Full Member, Associate Member, Public Relations Member or Student Member.

Board[edit]

Executive Committee:

The Chairperson for 2009 to 2010 is MAK Yin-ting (Chinese: 麥燕庭). The Vice-chairperson is Jackie SAM (Chinese: 岑亞志).

The other Executive committee members are:

Ethics Committee:

Every year, the Executive Committee appoints three members to the Ethics Committee after the annual general meeting. The committee's responsibility is to investigate alleged breaches of HKJA's Code of Ethics and to make recommendations to the Executive Committee.

Subcommittees :

There are five subcommittees which members can join. They are:

  1. Press Freedom
  2. Membership, Training and Welfare
  3. China Concern
  4. International Relations
  5. Publication

Activities[edit]

The Association organises various activities to inform their members of the latest news/developments in the field. These include seminars, workshops, press awards and overseas tours. The Association also organises football matches, i.e. JA Cup, since 1985.

Certificate Courses:

HKJA has organised training courses for junior journalists that will take place in November 2006. These courses cover topics such as how to conduct effective interviews in political, court or hospital settings. Guest lecturers are invited to the courses, most of which are well known in the journalism field. A certificate will be given to candidates who complete the courses.

JA Cup[edit]

The HKJA Cup was inaugurated in 1984. In the beginning, the idea for the journo' own league was put up by non-Chinese members of the Association. 11 teams participated in the inaugural championship held at the Kowloon Wah Yan College grounds. The winner was Wah Kiu Yat Pao, and runners-up were Jing Pao and TVB News Department. Awards were presented by then Director of Information Services, Cheung Man-yee. Football aficionados among journalists ran the games for the first twenty years as volunteers. Since 2007, the Association staff took over the tournament's official organisation. The Cup carries no cash prizes or anything material other than the trophy. Yet it remains a highlight of the Association, attracting generations of football enthusiasts to give of their best in the game as in their media work. As the tournament became more established, it received increasing support from the community, such as San Miguel, Puma, Cathay Pacific, China Light & Power, Bank of East Asia, etc. in 1980s and 1990s. Celebrities like tycoon Stanley Ho, Timothy Fok, President of the Sports Federation & Olympic Committee of Hong Kong, Brian Leung, President of Hong Kong Football Association also supported the games year after year. Some years Ho presided over final games and presented the Cup himself.[1] The champions of the JA Cup are:

Anniversary Year Champion
1st 1985 Wah Kiu Yat Pao
2nd 1986 Wah Kiu Yat Pao
3rd 1987 Wah Kiu Yat Pao
4th 1988 Hong Kong Commercial Daily
5th 1989 Oriental Daily News
6th 1990 Sing Pao
7th 1991 Sing Tao
8th 1992 Sing Tao
9th 1993 Sing Tao
10th 1994 Sing Pao
11th 1995 no information
12th 1996 Oriental Daily News
13th 1997 Oriental Daily News
14th 1998 Oriental Daily News
15th 1999 Oriental Daily News
16th 2001 Cable TV
17th 2002 Oriental Daily News
18th 2003 Oriental Daily News
19th 2004 Oriental Daily News
20th 2005 Oriental Daily News
21st 2006 Oriental Daily News
22nd 2007 Oriental Daily News
23rd 2008 Oriental Daily News
24th 2009 Cable TV
25th 2010 Chai Wa Wa
26th 2011 Cable TV
27th 2012 Daily News United
28th 2013 Hartiend FC

HKJA news[edit]

Latest judgment made by the Ethics Committee[edit]

The judgment was made on 16 October 2006. The complaint was about several journalists from a Hong Kong magazine "Easy Finder (Chinese: 壹本便利)" who took photos of a local female artist, Gillian Chung (Chinese: 鍾欣恫), in a dressing room using a hidden camera.

There were three main parts of the judgement:

  1. HKJA received more than 20 complaints about the 761st issue of "Easy Finder" magazine, which was published on 23 August 2006. In the issue, the magazine published photos of Gillian Chung in a dressing room located in Malaysia.
  2. According to the fifth article of the HKJA Code of Ethics, "A journalist shall obtain information, photographs and illustrations only by straightforward means. The use of other means can be justified only by over-riding considerations of the public interest. The journalist is entitled to exercise a personal conscientious objection to the use of such means."
  3. HKJA concluded that publishing a photo of an artist who was undressing could not be justified as being in the public interest. Using a hidden camera to get the photos was a violation of individual privacy as well as HKJA Code of Ethics.

Latest news[edit]

Mary Lau, the wife of detained journalist Ching Cheong, issued her latest statement on her husband's case on 2 November 2006. She called for his immediate release.

HKJA held a press conference and also called for Ching Cheong's release.

Press freedom issues in Hong Kong[edit]

Radio Television Hong Kong (RTHK)[edit]

Questions over Hong Kong's press freedom were raised when the government announced plans to set up a committee to review public broadcasting in January 2005. The greatest concern that arose from the establishment of the committee seemed to be the controversy over the editorial independence/freedom of Radio Television Hong Kong (RTHK). The broadcaster is known for airing views and opinions that challenge the government's policies. Consequently, there were fears over whether RTHK's editorial freedom would remain. On the one hand, the government wanted to use RTHK as an outlet to disseminate its views. On the other, Hong Kong people want to be able to voice their concerns freely. The Hong Kong Journalists Association responded to the issue by saying that RTHK should maintain its freedom and remain independent from the government (for more on HKJA's response, see the HKJA Annual Report (2006)).

Article 23[edit]

Introduced as a law to protect national security, Article 23 of the Basic Law created much concern and debate over Hong Kong's right to freedom of speech. On the one hand, the government wanted to pass the bill to help the country and protect it from any threats, while on the other, individuals wanted to be able to express themselves freely. In a response to the issue, HKJA opposed the bill as it felt that Article 23 posed a threat to freedom of expression and was also unnecessary. Due to the dissatisfaction of the people, on 1 July 2003 approximately 500,000 people protested against Article 23. On 5 September later that year, the government announced that it had decided to withdraw the bill.

Hong Kong press ratings[edit]

On 26 October 2006, Ming Pao reported the findings of a survey in which Hong Kong people were asked to rate the local press. It showed that the press received a relatively steady approval rating from the general public.

However, another survey conducted by the University of Hong Kong, showed that public support for the press in Hong Kong has been decreasing and has reached its lowest point in three years.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ The HKJA 44th Anniversary Bulletin, p.60-64

External links[edit]