KMYS

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
KMYS
KMYS 2010 Logo.png
Kerrville/San Antonio, Texas
United States
City of license Kerrville, Texas
Branding CW 35
Channels Digital: 32 (UHF)
Virtual: 35 (PSIP)
Subchannels 35.1 The CW
35.2 MundoFox
Affiliations The CW
Owner Deerfield Media
(operated through JSA and SSA by Sinclair Broadcast Group)
(Deerfield Media (San Antonio) Licensee, LLC)
First air date November 6, 1985
Call letters' meaning MYNetworkTV San Antonio (former affiliation)
Sister station(s) WOAI-TV, KABB
Former callsigns KRRT (1985–2006)
Former channel number(s) Analog:
35 (UHF, 1985–2009)
Former affiliations independent (1985–1986)
Fox (1986–1995)
UPN (1995–1998)
The WB (1998–2006)
MyNetworkTV (2006–2010)
Transmitter power 1,000 kW
Height 530.8 m
Facility ID 51518
Transmitter coordinates 29°36′38″N 98°53′33″W / 29.61056°N 98.89250°W / 29.61056; -98.89250
Licensing authority FCC
Public license information: Profile
CDBS
Website www.kmys.tv

KMYS, virtual channel 35 (UHF digital channel 32), is a CW-affiliated television station serving San Antonio, Texas, United States that is licensed to Kerrville. The station is owned by Deerfield Media; Sinclair Broadcast Group, which owns NBC affiliate WOAI-TV (channel 4) and Fox affiliate KABB (channel 29), operates KMYS under a joint sales and shared services agreements. KMYS and KABB share studio facilities located between Babcock Road and Sovereign Drive (off Loop 410) in northwest San Antonio, and its transmitter is located in rural southeastern Bandera County (east-northeast of Lakehills).

History[edit]

Early history[edit]

The station first signed on the air on November 6, 1985 as KRRT; it was the first English language general entertainment independent station in the San Antonio market, as well as the first English-language commercial television station in San Antonio since KONO-TV (channel 12, now KSAT-TV) signed on in January 1957. The station was founded by the TVX Broadcast Group. Prior to the station's launch, San Antonio was the largest television market in the United States that did not have an independent station; San Antonio had been large enough to support an independent for some time – the designated market area, as a whole, is a fairly large one geographically – despite the heavy population of San Antonio proper (with around 900,000 residents at the time the station signed on), San Antonio has always been a medium-size market because the surrounding rural and suburban areas, then as now, were not much larger than San Antonio itself.

The station originally operated from studio facilities located in Loop 410, near Ingram Park Mall, on the northwest side of the city.[1] Shortly before its sign-on, the station built a 473.3 metres (1,553 ft), guy-wired aerial transmitter near Lakehills to house its transmitter.

Affiliations with Fox and then UPN[edit]

As with its sister stations under TVX, KRRT became a charter affiliate of the Fox Broadcasting Company when the network launched on Octobeer 5, 1986. Paramount Pictures acquired a minority ownership interest in TVX in 1989; it would acquire the remaining interest in the company in 1991, changing its name to the Paramount Stations Group (at the time, it was Paramount's smallest television station by market size).

In 1994, Paramount Pictures, then-owners of KRRT through its Paramount Stations Group subsidiary, entered into a partnership with Chris-Craft Industries – which ironically owned NBC affiliate KMOL-TV (channel 4, now WOAI-TV) at the time – to create the United Paramount Network (UPN), with KRRT serving as the network's San Antonio affiliate; while Chris-Craft Industries was the sole owner of the network initially, Paramount supplied most of its programming (Paramount parent Viacom acquired a 50% interest in UPN in 1996). Subsequently, River City Broadcasting signed an affiliation agreement for independent station KABB (channel 29) to become the market's new Fox affiliate. The affiliation swap occurred on January 16, 1995, with KRRT becoming a charter affiliate of UPN, with KABB assuming the Fox affiliation. Later that year, Paramount sold the station to Jet Broadcasting, which then entered into a local marketing agreement with River City, resulting in KABB managing the station.

The arrangement was inherited by the Sinclair Broadcast Group following its acquisition of River City in 1996. Jet Broadcasting then sold the station to Glencairn, Ltd. (now Cunningham Broadcasting) in 1997; the family of Sinclair Broadcast Group founder Julian Sinclair Smith owned 97% of Glencairn's stock (Glencairn was, in turn, to be paid with Sinclair stock for the purchases), effectively making KABB and KRRT a duopoly in violation of FCC rules of the period. Glencairn had owned eleven television stations nationwide that Sinclair operated under LMAs; a later plan to sell five of its stations to Sinclair outright prompted the Rainbow/PUSH coalition (headed by Jesse Jackson) to file challenges, citing concerns over a single company holding two broadcast licenses in one market and arguing that Glencairn passed itself off as a minority-owned company (its president, former Sinclair executive Edwin Edwards, is African American) when it was really an arm of Sinclair, and used the LMA to gain control of the station.[2][3] KRRT moved its operations to KABB's studios on Babcock Road.

As a WB affiliate[edit]

On July 21, 1997, Sinclair signed an affiliation agreement with The WB to switch the affiliations of KRRT and its four other UPN affiliates to the network.[4] Prior to the agreement, San Antonio residents were only able to receive The WB's programming through cable and satellite from the national superstation feed of the network's Chicago affiliate WGN-TV. KRRT affiliated with The WB on January 25, 1998, rebranding as "WB 35". As a result, KMOL-TV began carrying UPN programming during the overnight hours as a secondary affiliation; the network would not have a full-time affiliate or have its primetime programming air in pattern until Fredericksburg-licensed KBEJ (channel 2), which at that time served both Austin and San Antonio, signed on in August 2000.

In the following years, KRRT's syndicated programming inventory shifted away from sitcoms (such as Family Matters, The Cosby Show, Married... with Children and The Andy Griffith Show) and movies, towards running more talk, reality and court shows (such as Judge Mills Lane and Judge Judy). It also gradually reduced cartoons from its schedule (including Hercules: The Animated Series, Doug, The Real Adventures of Jonny Quest, and Pocket Dragon Adventures) during the late 1990s, eventually limiting them mainly to the WB-provided programming block Kids' WB. After the FCC levied a $40,000 fine against Sinclair in 2001 for illegally controlling Glencairn,[5] Sinclair purchased KRRT outright, creating the market's first television duopoly with KABB.

Switch to MyNetworkTV[edit]

On January 24, 2006, the Warner Bros. unit of Time Warner and CBS Corporation announced that the two companies would shut down The WB and UPN and combine the networks' respective programming to create a new "fifth" network called The CW.[6][7] On February 22, 2006, News Corporation announced the launch of a new "sixth" network called MyNetworkTV, which would be operated by Fox Television Stations and its syndication division Twentieth Television.[8][9]

"My35" logo utilized by the station until August 2010.

KRRT was considered to be the likely candidate to become San Antonio's CW affiliate, since KBEJ had a rimshot signal that barely covered portions of the San Antonio and Austin metropolitan areas. However, on March 2, 2006, Sinclair announced that most of its WB and UPN affiliates, including KRRT, would instead join MyNetworkTV; the CW affiliation ultimately went to channel 2 – which changed its call letters to KCWX shortly afterward; this resulted in the station being dropped from Time Warner Cable's Austin system due to syndication exclusivity claims made by KNVA, which became that market's CW affiliate. To reflect the new affiliation, channel 35's call letters were changed to KMYS on June 19, 2006.

In September 2006, KABB stopped carrying Fox's children's program block, 4Kids TV; that station had carried the network's children's programming since the January 1995 affiliation swap with channel 35, it was moved to KMYS in order to accommodate the launch of a (short-lived) weekend expansion of its morning newscast Fox News First. The lineup remained on KMYS until 4Kids TV was discontinued by Fox (due to a dispute between the network and the block's lessee 4Kids Entertainment) in December 2008, after which Fox permanently discontinued providing network-supplied children's programming. The infomercial block that replaced 4Kids TV, Weekend Marketplace, was also rejected by KABB and likewise, airs instead on KMYS.

As a CW affiliate[edit]

On February 12, 2010, Sinclair Broadcast Group signed an agreement with The CW to move its San Antonio affiliation from KCWX to KMYS;[10] as a result, KMYS became the market's CW affiliate on August 30, with the MyNetworkTV affiliation moving to KCWX (ironically, the call letters of both stations continue to reference the affiliations they assumed in September 2006 following the respective shutdowns of The WB and UPN).[11] This affiliation swap made KMYS the only television station in the United States to have been affiliated with all five of the major television networks that have debuted since 1986.

KMYS retained Weekend Marketplace on Saturday mornings, but opted to air The CW4Kids/Toonzai over two shorter blocks with the first two hours airing from 3:00 to 5:00 a.m. on Sunday mornings and the last three hours of the block airing from 2:00 to 5:00 a.m. on Monday mornings (Toonzai was replaced by Vortexx on August 25, 2012; however, KMYS continues to air that block in those same timeslots). As such, it is one of a handful of CW affiliates that does not air the network's children's program block in pattern, and one of the few stations in the country that air their affiliated network's children's programming at a time when the lineup's target audience – in the case of Vortexx, those between 7 and 14-years-old – would likely require the use of a DVR or other recording equipment to watch (WISN-TV in Milwaukee aired the non-E/I programming from ABC's now-defunct ABC Kids lineup on early Monday mornings before World News Now in 2005 before receiving network permission to drop it entirely).

On July 19, 2012, Sinclair announced that it would sell the license assets of KMYS to Deerfield Media (which acts in a similar structure to Glencairn/Cunningham Broadcasting in its relationship with Sinclair), in order to comply with FCC duopoly regulations following its purchase of WOAI-TV from Newport Television. As WOAI and KABB respectively ranked at fourth and fifth place with KMYS ranking sixth overall in the San Antonio market in terms of sign-on to sign-off viewership, the formal creation of the new duopoly between WOAI and KABB and the sale of KMYS to Deerfield received Federal Communications Commission approval that November. The transactions were completed on December 3, 2012; however, Sinclair retained control of KMYS's operations through joint sales and shared services agreements.[12][13] Although Sinclair controls all three stations, the operations of KMYS and KABB presently remain separate from that of WOAI-TV. Although Sinclair is in the process of moving certain WOAI operations from its longtime downtown studio on Navarro Street to a new building adjacent to KABB and KMYS' shared Babcock Road facility, which is expected to be finalized by the summer of 2014 with the news staffs of both stations fully operating out of a shared newsroom on the second floor of the main building.[14][15]

Digital television[edit]

Digital channel[edit]

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[16]
35.1 720p 16:9 KMYS-DT Main KMYS programming / The CW

KMYS is one of many CW affiliates owned and/or operated by Sinclair that transmits their main channel in the 720p high definition format, instead of The CW's default 1080i resolution format.

Analog-to-digital conversion[edit]

On February 2, 2009, Sinclair told cable and satellite television providers via e-mail that regardless of the exact mandatory switchover date to digital-only broadcasting for full-power stations (which Congress rescheduled for June 12 days later), the station would shut down its analog signal on the original transition date of February 17,[17] making KABB and KMYS the first television stations in the market to convert to digital-only broadcast transmissions.

KMYS discontinued regular programming on its analog signal, over UHF channel 35, on February 17, 2009, the original target date for full-power television stations in the United States to transition from analog to digital broadcasts under federal mandate (which Congress had moved the previous month to June 12). The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 32,[18][19] using PSIP to display its virtual channel as its former analog channel 35.

Programming[edit]

Outside of the aforementioned delay of The CW's Vortexx block to Saturday and Sunday late nights, KMYS carries the entire CW programming schedule. Syndicated programs broadcast by KMYS include Access Hollywood, The Wendy Williams Show, Maury, The Simpsons, TMZ on TV, How I Met Your Mother, The People's Court and Jerry Springer. The station also carries the local Latino-oriented music program Tejano y Mas, which airs Saturday nights at 11:00 p.m.[20]

Newscasts[edit]

In 1999, KABB began to produce a half-hour late afternoon newscast at 5:30 p.m. for KRRT. Titled WB 35 News at 5:30, the program utilized the same anchors, meteorologist and sports staff as that seen on channel 29's 9:00 p.m. newscast. The program was cancelled in 2001 due to low ratings.

References[edit]

  1. ^ http://americanradiohistory.com/Archive-BC-YB/1990/C-Television-BC-YB-1990.pdf The Broadcasting Yearbook, 1990
  2. ^ PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn, Broadcasting & Cable, July 13, 1998. Retrieved December 13, 2013 from HighBeam Research.
  3. ^ Glencairn's dicey LMAs, Broadcasting & Cable, March 29, 1999. Retrieved December 13, 2013 from HighBeam Research.
  4. ^ WB woos and wins Sinclair, Broadcasting & Cable, July 21, 1997. Retrieved June 8, 2013 from HighBeam Research.
  5. ^ FCC fines Sinclair for Glencairn control, Broadcasting & Cable, December 10, 2001.
  6. ^ 'Gilmore Girls' meet 'Smackdown'; CW Network to combine WB, UPN in CBS-Warner venture beginning in September, CNNMoney.com, January 24, 2006.
  7. ^ UPN and WB to Combine, Forming New TV Network, The New York Times, January 24, 2006.
  8. ^ "News Corp. to launch new mini-network for UPN stations". USA Today. February 22, 2006. Retrieved January 21, 2013. 
  9. ^ News Corp. Unveils MyNetworkTV, Broadcasting & Cable, February 22, 2006.
  10. ^ http://biz.yahoo.com/e/100305/sbgi10-k.html
  11. ^ Jakle, Jeanne (August 18, 2010). "KMYS to nab youth market as new CW affiliate". San Antonio Express-News. Retrieved August 18, 2010. 
  12. ^ "Newport Sells 22 Station For $1 Billion". TVNewsCheck. July 19, 2012. Retrieved July 19, 2012. 
  13. ^ Lucio, Valentino (July 19, 2012). "WOAI and KMYS to get new owners". San Antonio Express-News. Retrieved July 19, 2012. 
  14. ^ WOAI, KABB to share home, news, San Antonio Express-News, May 20, 2013.
  15. ^ KSAT anchors thrilled about new TV digs, San Antonio Express-News, October 22, 2013.
  16. ^ RabbitEars TV Query for KMYS
  17. ^ Hearn, Ted (February 2, 2009). "Sinclair Sticks To Feb. 17 Analog Cutoff". Digital Video Report. Retrieved February 24, 2009. 
  18. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24. 
  19. ^ CDBS Print
  20. ^ "KMYS Programs". KMYS. KMYS.tv. Retrieved 2010-08-16. 

External links[edit]