Kazimiera Szczuka

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Kazimiera Szczuka
SZCZUKA.jpg
Kazimiera Szczuka
Born (1966-06-22) 22 June 1966 (age 48)
Warsaw, Poland
Alma mater University of Warsaw
Occupation literary historian and critic
Religion None[1]

Kazimiera Szczuka (born 22 June 1966 in Warsaw) is a Polish literary historian, literary critic and television personality, known from the Polish edition of The Weakest Link.

Szczuka is a member of the Greens 2004 party, advocate of gay rights and supporter of pro-choice rights for women.[2] She is a member of the Programme Council of the green political foundation the Green Institute.[3]

In March 2006, Szczuka satirized on a TV programme[4] a young woman who frequently recites prayers on Radio Maryja, claiming to not know that the woman used a wheelchair. Despite Szczuka's public apology, she was found guilty of "insulting a disabled person and mocking her religion" by the Polish National Broadcasting Council, and the station on which she had appeared was fined 500,000 PLN.[5]

Szczuka complained later, "They hate me because I'm a feminist, I'm Jewish — mostly because I'm a feminist" in an interview for The New York Times[6] and International Herald Tribune.[7]

She works for TVN24 in Wydanie drugie poprawione. She has worked since 2003 for TVN in "Najsłabsze Ogniwo" (the Polish version of The Weakest Link) and in Dwururka.

References[edit]

  1. ^ http://www.zamosconline.pl/text.php?id=193&rodz=publ
  2. ^ "Interview with K. Szczuka (Polish)". Wysokieobcasy.pl. Retrieved 2012-02-14. 
  3. ^ "Green Institute". Zielonyinstytut.pl. Retrieved 2012-02-14. 
  4. ^ "Szczuka on a TV programme". Video.google.com. Retrieved 2012-02-14. 
  5. ^ "Pół miliona kary za wypowiedź Szczuki, Fakt (Polish)". Fakt.pl. Retrieved 2012-02-14. 
  6. ^ Bernstein, Richard (2006-05-03). "Differing Treatment of Religious Slurs Raises an Old Issue - New York Times". Poland; Europe: Nytimes.com. Retrieved 2012-02-14. 
  7. ^ "Search - Global Edition - The New York Times". International Herald Tribune. 2009-03-29. Retrieved 2012-02-14. 

External links[edit]