L'Express (France)

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from L'Express)
Jump to: navigation, search
This article is about the French news magazine. For other uses, see L'Express (disambiguation).
L'Express
L'Express.svg
Photograph of "L'Express" Magazine Cover - NARA - 187022.tif
«L'Express» Magazine Cover, August 1974
Categories News magazine
Frequency Weekly
Circulation 568,000 (2009)
Founder Jean-Jacques Servan-Schreiber and Françoise Giroud
Year founded 1953
Company Roularta
Country France
Language French
ISSN 0245-9949

L'Express (French pronunciation: ​[lɛksˈpʁɛs]) is a French weekly news magazine headquartered in Paris.[1]

History and profile[edit]

L'Express was co-founded in 1953 by Jean-Jacques Servan-Schreiber,[2] future president of the Radical Party, and Françoise Giroud, who had earlier edited ELLE and went on to become France's first minister of women's affairs in 1974 and minister of culture in 1976. When founded during the First Indochina War, it was modelled on the US magazine Time and the German magazine Der Spiegel.[3]

The magazine was supportive of the policies of Pierre Mendès-France in Indochina, and in general had a left-of-centre orientation. The magazine opposed the war in Algeria, and especially the use of torture.[4] In March 1958, as a result of an article of Jean-Paul Sartre reviewing the book La Question by Henri Alleg, the magazine was prevented from being published by the French Government. In order to resume publication, L'Express had to print a new issue without the incriminated article. François Mauriac was a regular contributor with his Bloc-Notes column but left L'Express when Charles De Gaulle returned to power.

In 1964, a number of journalists, including Jean Daniel and André Gorz, quit L'Express to found Le Nouvel Observateur. Servan-Schreiber turned l'Express into a less politically engaged publication, and the circulation rose from 150,000 to 500,000 copies in 3 years.

In 1971, as a result of Servan-Schreiber's political activities as a deputy of the Radical Party, nine journalists of L'Express, including Claude Imbert, left the magazine and created Le Point to counter what they perceived as the "current breed of French intellectuals in the press and elsewhere, with their leftist dogmas and complacent nihilism.".[5]

In 1977, Servan-Schreiber sold his magazine to Jimmy Goldsmith.[6][7]

Jean-François Revel became director in October 1978. He was replaced by Yves Cuau in May 1981. The same year the magazine had a circulation of 507,000 copies.[8]

In 1987, the magazine had a circulation of 555,000 copies and it was 554,000 copies in 1988.[8][9]

In 1987, L'Express was sold to C. G. E.. Yann de l'Ecotais became the new director and served in the post until 1994 when he was replaced by Christine Ockrent. In 1995, L'Express was sold to CEP communications, a filial of Havas. Then Denis Jeambar became the new director.

In 1998, after Vivendi took control of Havas, the magazine returned under its control. After the collapse of Vivendi, L'Express was sold in 2002 to Socpresse (80% owned by Dassault Group). It was bought by Roularta in 2006.[3][10]

The 2007 OJD data showed that the magazine had a circulation of 451,714 copies in France and of 559,892 copies abroad.[10] In 2008 L'Express reached 2,3 million readers each week through its magazine and nearly 2 million internet users every month.[11]

L'Express has a right-wing stance.[9] The magazine has a lifestyle supplement, L’Express Styles, and a job supplement, Réussir.[10]

Journalists contributed to L'Express[edit]

References[edit]

  1. ^ L'Express Eurotopics.
  2. ^ Richard Aplin; Joseph Montchamp (27 January 2014). Dictionary of Contemporary France. Routledge. p. 202. ISBN 978-1-135-93646-4. Retrieved 22 November 2014. 
  3. ^ a b c d "Weekly Magazines: Second in a Series on French Media". Wikileaks. 1 December 2006. Retrieved 1 November 2014. 
  4. ^ Jean-Jacques Servan-Schreiber The Guardian, 9 November 2006
  5. ^ Making Le Point Time Magazine, 27 November 1972
  6. ^ Jean-Jacques Servan-Schreiber The Times, 8 November 2006
  7. ^ Sir Jimmy's Cross-Channel Fiefdom TIME Magazine, 18 April 1977
  8. ^ a b Raymond Kuhn (7 April 2006). The Media in France. Routledge. p. 68. ISBN 978-1-134-98053-6. Retrieved 15 November 2014. 
  9. ^ a b Peter Humphreys (15 May 1996). Mass Media and Media Policy in Western Europe. Manchester University Press. p. 88. ISBN 978-0-7190-3197-7. Retrieved 15 November 2014. 
  10. ^ a b c "L'Express". Roularta. Retrieved 1 November 2014. 
  11. ^ Groupe Express-Roularta

External links[edit]