La Presse de Tunisie

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
La Presse de Tunisie
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Publisher Mohamed Gontara
Editor Jawhar Chatty
Founded 1934; 81 years ago (1934)
Language French
Headquarters Tunis, Tunisia
ISSN 0330-9991
Website La Presse
headquarters

La Presse, founded in 1934, is a large-circulation French-language daily newspaper published in Tunis, Tunisia.[1]

History[edit]

La Presse de Tunisie was founded in 1934[2] by Henri Smadja, a Jewish French doctor and lawyer, born in Tunisia, who went on to become the owner of the daily newspaper Combat. The paper, based in Tunis,[3] was close to the Constitutional Democratic Rally.[1] Its sister paper is Arabic newspaper Assahafah.[2] Before the 2010-2011 Tunisian protests La Presse de Tunisie was published by a state-owned publishing company.[4]

As a result of these protests, the newspaper transformed from being seen as propaganda for Zine El Abidine Ben Ali's government to having editorial independence from the government.[5] However, the owner of the daily is the government of Tunisia.[3][6] More specifically, the publisher is state-owned company SNIPE.[2]

In addition, the president of the paper, Mohammad Nejib Ouerghi, worked for state-owned newspapers before the deportion of Zine El Abidine Ben Ali.[7]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b Daniel Jacobs; Peter Morris (2001). The Rough Guide to Tunisia. Rough Guides. p. 39. ISBN 978-1-85828-748-5. Retrieved 26 January 2014. 
  2. ^ a b c Edward Webb (11 April 2014). Media in Egypt and Tunisia: From Control to Transition?. Palgrave Macmillan. p. 53. ISBN 978-1-137-40996-6. Retrieved 11 September 2014. 
  3. ^ a b "Tunisia". Press Reference. Retrieved 26 January 2014. 
  4. ^ Fatima el-Issawi (July 2012). "Tunisian Media in Transition". Carnegie Endowment. Retrieved 11 October 2014. 
  5. ^ Sengupta, Kim (20 January 2011). "Tunisian media throw off censor's shackles after decades of fear and collaboration". The Independent. Retrieved 23 January 2011. 
  6. ^ "Tunisia profile. Media". BBC. 10 July 2013. Retrieved 26 January 2014. 
  7. ^ Othman Tazghart (9 January 2012). "Tunisian Media: A Re-run of Ben Ali Policies". Al Akhbar. Retrieved 11 October 2014. 

External links[edit]