La Razón (Madrid)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
La Razón
La Razón logo.svg
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Grupo Planeta
Publisher Mauricio Casals
Editor Francisco Marhuenda
Founded 1998; 17 years ago (1998)
Political alignment Conservativism, Catholicism, Spanish nationalism, Right wing, Monarchism
Language Spanish
Headquarters Madrid, Spain
Circulation 103,789 (2011)
Website www.larazon.es

La Razón (Spanish for "Reason") is a daily newspaper based in Madrid, Spain. It has the sixth-highest circulation among general-interest Spanish dailies, and the fourth-highest among those based in Madrid.[1]

The newspaper has satellite news bureaux, and local editions, in Barcelona, Murcia, Seville, Valencia and Valladolid.

History and stance[edit]

La Razón was founded in 1998 by Luis Maria Ansón.[2][3] The paper is owned by Grupo Planeta[4][5] and based in Madrid.[6] The newspaper's editorial stances are primarily liberal economically and conservative socially. The paper has also a rightist stance.[7][8]

Circulation[edit]

La Razón had a circulation of 140,000 copies in 2003.[9] The 2008 circulation of the paper was 153,024 copies.[10] It was 124,284 copies in 2009, 118,466 copies in 2010 and 103,789 copies in 2011.[11] Between July 2010 and June 2011 the paper had a circulation of 109,166 copies.[1]

Staff[edit]

Francisco Marhuenda is the editor of the daily.[2] Leading contributors include Alfonso Ussía, César Vidal, Carmen Gurruchaga and Carlos Rodríguez Braun.[2]

Controversies[edit]

La Razón has been a focus of attention for the intentionality in the design of the front pages, appearing even in other media and causing big debates in the social networks.[12] In Internet it is possible to find competitions to vote and decide which front page is the most controversial.[13]

The edition of 9 May 2012 caused a big aversion in some sectors, and it was criticized by the Le Monde newspaper, where it appeared photos of five students with names and surnames and a text below describing them as bad students and stirrers to make a call for participation on a protest against the cutbacks on education. The student union decided to report the newspaper.[14]

References[edit]

  1. ^ a b Figures covering July 2010 to June 2011 from Spain's Oficina de Justificación de la Difusión, Retrieved 28 January 2012.
  2. ^ a b c "La Razón Digital – Traducir EN". Semantix's Blog. Retrieved 28 June 2013. 
  3. ^ Rosario de Mateo; Laura Bergés; Anna Garnatxe (2010). "Crisis, what crisis? The media: business and journalism in times of crisis". tripleC 8 (2). Retrieved 18 December 2014. 
  4. ^ Enric Castelló; David Domingo (2005). "Spanish media facing new media: a challenge to journalists?". International Journal of Iberian Studies 18 (3). Retrieved 3 December 2014. 
  5. ^ "Country Profile: Spain". Institute of Media and Communications Study. Retrieved 21 February 2015. 
  6. ^ "Himedia Spain and La Razón newspaper sign a digital media agreement" (PDF). Himedia Group. September 2014. Retrieved 30 November 2014. 
  7. ^ Raphael Minder; Eric Pfanner (23 October 2012). "Spain’s Troubles Catch Up With a Storied Newspaper". The New York Times (Madrid). Retrieved 30 November 2014. 
  8. ^ Stefaan Blancke; Hans Henrik Hjermitslev; Peter C. Kjærgaard, eds. (21 October 2014). Creationism in Europe. JHU Press. p. 39. ISBN 978-1-4214-1562-8. Retrieved 6 May 2015. 
  9. ^ "World Press Trends" (PDF). World Association of Newspapers. Paris. 2004. Retrieved 8 February 2015. 
  10. ^ Alan Albarran (10 September 2009). Handbook of Spanish Language Media. Routledge. p. 25. ISBN 978-1-135-85430-0. Retrieved 29 October 2014. 
  11. ^ "National newspapers total circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations. Retrieved 3 December 2014. 
  12. ^ "La polémica portada de La Razón agita las redes". La informacion. May 2012. Retrieved 28 June 2013. 
  13. ^ "Las portadas más polémicas de La Razón". The Ranking. Retrieved 28 June 2013. 
  14. ^ "La portada de 'La Razón' revuelve a la izquierda". Publico. Retrieved 28 June 2013.