Libération

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Libération
Logo liberation.svg
Libération frontpage.JPG
Type Daily newspaper
Format Compact
Owner(s) Libération
Editor Antoine de Gaudemar
Founded 1973
Political alignment centre-left
Headquarters Paris, France
ISSN 0335-1793
Official website liberation.fr

Libération (French: [li.be.ʁa.sjɔ̃]; known as Libé [li.be]) is a French daily newspaper founded in Paris by Jean-Paul Sartre and Serge July in 1973 in the wake of the protest movements of May 1968. Originally an extreme left newspaper, it has undergone a number of shifts during the 1980s and 1990s to take the social democrat position. In 2007, it had a circulation of about 140,000[1] and was the first French daily to have a website.

Edouard de Rothschild's acquisition of a 37% capital interest in 2005[2] and editor Serge July's campaign for the "yes" vote in the referendum establishing a Constitution for Europe the same year[3] alienated it from a number of its left-wing readers.[4] Its editorial stance is currently of centre left.[5] In May 2007, former Libération journalists created the news website Rue 89. The paper chose to remove all images from its 14 November 2013 issue in a bid to show the power and importance of photography at a time when the industry was facing unprecedented challenges.[6]

History[edit]

First period (1973–81)[edit]

Libération was founded by Jean-Paul Sartre, Philippe Gavi, Bernard Lallement, Jean-Claude Vernier, Pierre Victor alias Benny Lévy and Serge July and has been published from 3 February 1973, in the wake of the protest movements of May 1968. Sartre remained editor of Libération until 24 May 1974.

The paper was initially run along non-hierarchical lines, with all staff – from the editor-in-chief to the janitor – receiving the same salary, but this later gave way to a "normal set-up." In the early 1980s it began to take advertisements and allowed external bodies to have a stake in its financing, which it had completely refused before, but continued to maintain a left-of-centre editorial stance.

Second period (since 1981)[edit]

After several crises, Libération temporarily stopped being published in February 1981. It resumed publication on 13 May under a new format, with Serge July as new director.

Although Libération is not affiliated with any political party, it has, from its theoretical origins in the May 1968 turmoil in France, a left-wing slant.[7] According to co-founder and former director Serge July, Libé was an activist newspaper that, however, does not support any particular political party, acts as a counter-power, and generally has bad relations with both left-wing and right-wing administrations. Libé's opinion pages (rebonds) publish views from many political standpoints. An example of their proclaimed independent, "counter-power" slant is when in 1993 Libération leaked Socialist president François Mitterrand's illegal wiretapping program.

Libération is known for its sometimes alternative points of view on cultural and social events. For instance, in addition to reports about crimes and other events, it also chronicles daily criminal trials, bringing in a more human vision of petty criminals. As Serge July puts it, "the equation of Libération consisted in combining counter-culture and political radicalism".[8] Critics contend,[who?] however, that this radicalism has largely receded since the 1970s and that Libé is no longer a truly left-wing newspaper.[citation needed] The editors' decision, in 2005, to support the Treaty establishing a Constitution for Europe (TCE) was criticized by many of its readers, who later decided to vote "no" to a treaty seen as too neoliberal, lacking social views deemed necessary to the solid foundation of a "European nation".

On 11 December 2010, Libération started hosting a mirror of the WikiLeaks website, including the United States diplomatic cables and other document collections,[9] in solidarity with WikiLeaks, in order to prevent it from being "suffocated" by "governments and companies that were trying to block [WikiLeaks'] functioning without even a judicial decision".[10]

Édouard de Rothschild's involvement[edit]

In 2005 Libération badly needed funds, and Serge July strove to convince the board to allow Édouard de Rothschild to buy a stake in the paper. The board agreed on 20 January 2005. Social conflicts arose shortly after. On 25 November 2005, the paper went on strike, protesting against the layoff of 52 workers.[11] Rothschild, who had promised he would not interfere in editorial decisions, decided that he wasn't playing an active enough role in the paper's management.[12] In May 2006 the paper announced a week-end magazine called Libé week-end, with a supplement called Ecrans (covering television, internet and film), and another called R. (The latter was abandoned in September of the same year)

On 13 June 2006, Serge July told the editorial staff that Édouard de Rothschild was refusing to invest more money in the paper unless Louis Dreyfus (directeur général) and himself left the paper. July had accepted, believing the paper's future existence to depend on his decision. The journalists were shocked. The next day, they published a public statement praising the paper's founder and expressing their worries about journalistic independence.[13] Serge July left the paper on 30 June 2006.[14]

A debate between Bernard Lallement, the first administrator-manager of Libération and Edouard de Rothschild took place in Le Monde newspaper. In a column published on 4 July 2006, Lallement argued that July's departure was the end of an era where "writing meant something". Lallement painted a bleak picture of Libération's future, as well as that of the press as a whole. Criticizing Rothschild's interference, Lallement quoted Sartre, who had famously said that "Money doesn't have any ideas".[15] Later, on his blog, Lallement argued that Rothschild, who had had no historic attachment to the paper, was only interested in making money, not in the paper itself.[16] On 6 July, Rothschild declared: "Libération needs help and moral, intellectual and financial support. Libération doesn't need a requiem."[17]

Sixty-two employees (including 35 journalists, such as Antoine de Gaudemar, chief editor, Sorj Chalandon, who was awarded the Albert Londres Prize, both present since the 1973 creation of Libé, or Pierre Haski, deputy editor, present since 1981, were about to resign end of January 2007 (on a total of 276 employees). With the 55 others employees who left the newspaper end of 2005, this makes a total of about 150 persons who were dismissed since Rothschild's entrance to the capital, not including tens of resignations (Florence Aubenas, Dominique Simonnot, Antoine de Baecque, Jean Hatzfeld)[18]

In May 2007, former Libération journalists, including Pierre Haski or Pascal Riché (Op-Ed editor of Libération) created the news website Rue 89.

In 2014, the newspaper once again found itself in the news, following a public dispute between its journalists and shareholders over the future of the newspaper. In the face of falling circulation the latter had sought to re-invent the paper's web site as a social network. Editor-in-chief Nicolas Demorand resigned over the row.[19]

Liberation's circulation figures have under-performed compared to other French newspapers in the 21st century

Circulation statistics[edit]

Year 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2004–2005
Circulation 169,427 169,011 171,551 164,286 158,115 146,109 140,334[1]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b OJD (Office de justification de la diffusion, French NGO responsible for surveying newspaper circulation).
  2. ^ ""Libération" tombe sous le charme d’Edouard de Rothschild". Acrimed. 31 January 2005. (French)
  3. ^ "L'éditorial de Serge July". Le Nouvel Observateur. 25 June 2008. (French)
  4. ^ "Un " cri de douleur " de Serge July". Les Mots Sont Importants (French civil society organization devoted to critical discourse analysis). June 2005. (French)
  5. ^ http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-17980952
  6. ^ "French newspaper removes all images in support of photographers". Retrieved 25 November 2013. 
  7. ^ Interviews with journalists from Libération (French)
  8. ^ Interview with Serge July (on official French government website) (French)
  9. ^ "Secret US Embassy Cables". Libération. 4 January 2011. Archived from the original on 11 January 2011. Retrieved 11 January 2011. 
  10. ^ ""Libération" abrite WikiLeaks". Libération (in French). 11 December 2010. Archived from the original on 11 January 2011. "Nous avons choisi d'empêcher l'asphyxie de WikiLeaks à l'heure où des gouvernements et des entreprises cherchent à bloquer son fonctionnement sans même une décision de justice." 
  11. ^ Libération ? Un cas d’école pour la presse française, L'Humanité, 26 May 2006 (French)
  12. ^ Les raisons d'un divorce, Le Figaro, 14 June 2006 (French)
  13. ^ Depuis trente-trois ans, Serge July, cofondateur de «Libération»...., Libération, 14 June 2006 (French)
  14. ^ « Pourquoi je quitte "Libération" » ; Serge July; Libération ; 30 juin 2006

    « The orchestral conductor that I was bids you farewell.
    The journalist who I am is infinitely sad no longer to be able to write here.
    The reader that I shall remain bids you good-bye. »

    (article en ligne)
  15. ^ Une complainte pour Libé ; Le Monde 4 juillet 2006
  16. ^ Libé : un paradoxe très cavalier 6 July 2006
  17. ^ Libération n'a pas besoin de requiem ; Le Monde 6 juillet 2006
  18. ^ "Libération" : 62 candidats au départ, Le Monde, 23 January 2007 –. Retrieved 23 January 2007 (French)
  19. ^ http://www.bbc.co.uk/news/business-26169559

External links[edit]