Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation
Country Libyan Arab Jamahiriya
Owner Government of Libya
Al-Jamahiriya TV
Television
LJBC Radio
Radio
Al-Madina TV
Television
Official website
http://www.ljbc.tv

Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation (LJBC) (Arabic: الهيئة العامة لإذاعات الجماهيرية العظمى‎) was the state-run broadcasting organization in Libya under the rule of Muammar Gaddafi. It distributed news in coordination with the Jamahiriya News Agency in accordance with state laws controlling Libya media.[1]

Stations run by the LJBC include:

  • Al-Jamahiriya TV - the official state television channel with news and entertainment.
  • Al-Madina TV - an entertainment channel
  • Al-Jamahiriya Satellite Channel - international satellite channel
  • Al Mounawaa
  • Al Hidaya Al Libiya
  • Al Shababiyah - youth programming
  • Al Libiya (formerly Al Jamahiriya 2) - a general entertainment channel
  • Al Badeel
  • Al Jamahiriya TV English - English speaking channel
  • Libya Al Riadhiya - Sports channel
  • Radio Jamahirya 103.4 MHz - generalist program in Arabic
  • Voice of the Libyan People - international shortwave radio broadcasts

Long occupied by Abdallah Mansour, the General Manager of the company has since January 2009 been Mohammed Ali Kilani, "poet of the revolution" and former manager of a production company.

On 22 August 2011, the organization was rendered defunct when its channels were taken off-air by anti-Gaddafi fighters, which had entered Tripoli the previous day.[2]

Organization[edit]

The corporation's website and online presence was serviced by fifty employees, mostly journalists. They were organized into four departments; news editing, programming, design, and maintenance and operations, based in offices in Tripoli.[3]

Al-Jamahiriya TV[edit]

This article is about the Libyan state television associated with the Gaddafi government. For an anti-Gaddafi television with "Libya" in its name, see Libya TV.
Al-Jamahiriya TV
Al Jamahirya.jpg
Launched 1969 (original date)
2014 (relaunch)
Closed 2011 (original date)
Network Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation
Picture format PAL
Country Libya
Language Arabic
English
French
Russian
Broadcast area International

Al-Jamahiriya TV was a television channel broadcast by the Libyan Jamahiriya Broadcasting Corporation. The channel broadcasts mainly Libyan Aljamahiriya discussions, cultural programs and news bulletins. It was available in three languages: Arabic, English, French and Russian.

Emphasis was left to the official Libyan political and government activities, with live coverage of sessions of the People's Congress, speeches of the "Guide of the Revolution" (the official position held by Colonel Gaddafi) and readings of The Green Book, written by the Libyan leader, and published in 1975.

The channel started in the morning and ended in the evening by reading verses from the Koran and the dissemination of the national anthem, before giving way to a focus and national radio.

The Libyan national television was broadcast via satellite to the Arab world and Europe via the satellites Arabsat and Hot Bird from 1997.

On 22 August 2011, the station was taken off-air by the National Transitional Council forces, which had entered Tripoli the previous day.[4] After several failed attempts to bring it back after the war by supporters of the former regime, the channel eventually appeared again with a new form in 2014 and it is now airing on Nilesat.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Libya: Political forces | The Economist". 2008-12-10. Retrieved 2011-03-18. 
  2. ^ "Libya rebels say they seize control of state TV". Reuters. 22 August 2011. Retrieved 22 August 2011. 
  3. ^ "Around LJBC". Retrieved 2011-03-18. [dead link]
  4. ^ Halliday, Joshua (22 August 2011). "Blank pictures from Libyan state TV augurs moment of change". Guardian. Retrieved 22 August 2011. 

External links[edit]

  • LJBC homepage (Internet Archive copy as of July 23, 2011: original site is no longer live)