Lidové noviny

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Lidové noviny
Logo of Lidové noviny
Type Daily newspaper
Format Berliner


political = Liberal conservatism, right of center[1]
Editor Dalibor Balšínek
Founded 1893
Language Czech
Headquarters Karla Engliše 519/11, Prague
Circulation 73,000 (2008) [2]
ISSN 1213-1385
Official website

Lidové noviny (People's News, or The People's Newspaper, Czech pronunciation: [ˈlɪdovɛː ˈnovɪnɪ]) is a daily newspaper published in the Czech Republic. It is the oldest Czech daily.[2] Its profile is nowadays a national news daily covering political, economic, cultural and scientific affairs, mostly with a centre-right,[1] conservative view.[2] It often hosts commentaries and opinions of prominent personalities from the Czech Republic and from abroad.


Lidové noviny was founded by Adolf Stránský in 1893 in Brno. Its high prestige was due to the number of famous Czech personalities that were contributing—writers, politicians and philosophers—and its attention toward foreign politics and culture. It was also the first Czech daily publishing political cartoons. Its publication was interrupted during World War II and was closed down in 1952.[2]

In 1987 a group of political dissidents led by Jiří Ruml, Jiří Dienstbier and Ladislav Hejdánek recommenced the publication in a monthly samizdat version.[2] In the autumn two "zero editions" were published and in January 1988 the first edition was issued. Since November 1989 it is being published legally and since the spring 1990 as a daily. Some years later it was merged with dissolving Lidová demokracie, from which they inherited the blue colour of the title.

Since 1998 it has been part of the German group Rheinisch-Bergische Druckerei und Verlagsgesellschaft GmbH (the publisher of the daily Rheinische Post in Germany) and its Czech subsidiary Mafra a.s., that is also publisher of the second largest Czech daily Mladá fronta Dnes, the Czech edition of the freesheet Metro, the TV music channel Óčko, the radio stations Expresradio and Rádio Classic FM and the weekly music magazine Filter. In 2013, MAFRA a.s. became a subsidiary of the Agrofert group, a company owned by the Czech Minister of Finance (as of 2014), Andrej Babiš.[3]

Its editor is currently Dalibor Balšínek. In 2008 it had a circulation of 73,000 copies and reaches up to 232,000 readers per day.[2]

Before World War II, the newspaper's prestige was high, with many famous Czech intellectuals, such as Karel Čapek, being its editors. The contemporary variant concentrates more on infotainment to gain readership.

Headquarters of Lidové Noviny and Dnes in Prague


Among the contributors and editors of the old Lidové noviny, there were Karel Čapek, Josef Čapek, Richard Weiner, Eduard Bass, Karel Poláček, Rudolf Těsnohlídek, Jiří Mahen, Jan Drda, Václav Řezáč and the presidents Tomáš Garrigue Masaryk and Edvard Beneš.


This list includes only editors of the new Lidové noviny.

See also[edit]


  1. ^ a b Pre-workshop Report, Robert Schumann centre for Advanced Studies
  2. ^ a b c d e f The Czech media landscape—print media
  3. ^ Francová, Pavla (26 June 2013). "Miliardář Babiš mediálním magnátem. Koupil vydavatele MF Dnes, Lidových novin i Metra". Hospodářské noviny (in Czech). iHNED. Retrieved 27 July 2014. 

External links[edit]