List of Wikipedia controversies

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search

Since its launch in January 2001, Wikipedia's open nature has led to various concerns, such as the quality of writing, the amount of vandalism, and the accuracy of information on the project. The media has covered a number of controversial events related to Wikipedia and its parent organization, the Wikimedia Foundation (WMF). Common subjects of coverage include articles containing false information, public figures and corporations editing articles for which they have a serious conflict of interest, and hostile interactions between Wikipedia editors and public figures. The 2012 scandals involving paid consultancy for the government of Gibraltar and potential conflicts of interest have highlighted Wikipedia's vulnerabilities.[1] The presence of inaccurate and false information, as well as the perceived hostile editing climate, have been linked to a decline in editor participation.[2] Controversies within and concerning Wikipedia and the WMF have been the subject of several scholarly papers. This list is a collection of the more notable instances.

Overview[edit]

The nature of Wikipedia controversies has been analyzed by many scholars. For example, sociologist Howard Rheingold says that "Wikipedia controversies have revealed the evolution of social mechanisms in the Wikipedia community";[3] a study of the politicization of socio-technical spaces remarked that Wikipedia "controversies... become fully fledged when they are advertised outside the page being debated";[4] and even one college discusses Wikipedia as a curricular tool, in that "recent controversies involving Wikipedia [are used] as a basis for discussion of ethics and bias."[5]

Despite being promoted as an encyclopedia "anyone can edit", the ability to edit controversial pages is sometimes restricted due to "edit wars" or vandalism.[6] To address criticism about restricting access while still minimizing malicious editing of those pages, Wikipedia has also trialed measures such as "pending changes" that would open contentious articles up for more people to edit, then subject their contributions to approval from more established members of the site.[7][8]

2002[edit]

  • February 2002 – In late February 2002, the Spanish Wikipedia community decided to break away ("fork") from Wikipedia to protest against plans by co-founders Jimmy Wales and Larry Sanger to sell advertising on Wikipedia sites.[9] The fork, set up by volunteer Edgar Enyedy, was hosted at the University of Seville under the name Enciclopedia Libre.[10] Most of the Spanish volunteers followed Enyedy and produced over 10,000 articles within less than a year, leaving the Spanish Wikipedia virtually inactive until mid-2003.[10] The question of advertising has ever since been a sensitive subject on Wikipedia.[10] In an interview with Wired in January 2011, Wales categorically denied supporting the plans for advertising,[11] prompting a public dispute with Sanger.[12] "The suggestion that I demanded ads and that Jimmy Wales was opposed to them is, I am afraid, yet another self-serving lie from Wales", wrote Sanger.[12] As late as 2006 Wales was refusing to deny that there would ever be advertising on Wikipedia. In January of that year he told a reporter from ClickZ that "[t]he question is going to arise as to whether we could better pursue our charitable mission with the additional money [ads would bring]. We have never said there would absolutely never be ads on Wikipedia."[13]

2004[edit]

  • August 2004Alexander Halavais, then assistant professor at SUNY Buffalo,[14] decided to test claims regarding the speed at which errors in Wikipedia were corrected by deliberately introducing thirteen errors into Wikipedia articles.[15] The errors were corrected within three hours and Halavais was warned by other editors to "refrain from writing nonsense articles and falsifying information."[16] Halavais's methodology has been criticized as being tainted by an "association effect" since, once it was noted that he had introduced one error, his other introduced errors were discovered by checking the contributions of his account.[17]

2005[edit]

  • September 2005
    • The Seigenthaler incident,[18] was a series of events that began in May 2005 with the anonymous posting of a hoax article in the online encyclopedia Wikipedia about John Seigenthaler, a well-known American journalist. The article falsely stated that Seigenthaler had been a suspect in the assassinations of U.S. President John F. Kennedy and Attorney General Robert F. Kennedy. Then 78-year-old Seigenthaler, who had been a friend and aide to Robert Kennedy, characterized the Wikipedia entry about him as "Internet character assassination".[19] The perpetrator of the hoax, Brian Chase, was identified by Wikipedia critic Daniel Brandt and reporters for the New York Times.[20] The hoax was removed from Wikipedia in early October 2005 (although the false information stayed on Answers.com and Reference.com for another three weeks), after which Seigenthaler wrote about his experience in USA Today.[19][21]
    • Professional book indexer Daniel Brandt started Wikipedia criticism website wikipedia-watch.org[20] in response to his unpleasant experience while trying to get his biography deleted.[22]
  • November/December 2005 – The IP address assigned to the United States House of Representatives was blocked from editing Wikipedia because of a large number of edits comprising a "deliberate attempt to compromise the integrity of the encyclopedia."[23] According to CBS News these changes included edits to Marty Meehan's Wikipedia article to give it a more positive tone.[24] The edits to Meehan's article prompted a former director of the United States Office of Government Ethics to say that "[t]hat kind of usage, plus the fact that they're changing one person's material, is certainly wrong and ought to be at a minimum the focus of some disciplinary action".[23]
  • December 2005 – In December 2005 Wikipedia co-founder Jimmy Wales was caught editing his own Wikipedia entry. According to public logs, he had edited his biography 18 times, seven times altering information about whether Larry Sanger was a co-founder of Wikipedia. It was also revealed that Wales had edited the Wikipedia article of his former company, Bomis. "Bomis Babes", a section of the Bomis website, had been characterized in the article as "soft-core pornography," but Wales revised this to "adult content section" and deleted mentions of pornography. He said he was fixing an error, and didn't agree with calling Bomis Babes soft porn. Wales conceded that he had made the changes, but maintained that they were technical corrections.[25][26]

2006[edit]

  • February 1, 2006 – The Henryk Batuta hoax was uncovered by editors on the Polish Wikipedia. Batuta was claimed to be a Polish Communist revolutionary who was an associate of Ernest Hemingway. It was referenced in seventeen other articles before the hoax was uncovered.[27] The Batuta hoax was perpetrated by a group of Polish Wikipedia editors called the Batuta Army. One of the group's members, whose nom du edite is "Marek," told The Observer that they had created the hoax article in order to draw attention to the ongoing use of the names of Soviet officials for streets and other public areas in Poland. Marek stated that "Many of these people were traitors and murderers who do not deserve such an honour"[28]
  • March 2006 – Wikipedia critic Daniel Brandt discovered 142 instances of plagiarism in Wikipedia articles.[29] Brandt told the Associated Press after his discovery that "[t]hey present it as an encyclopedia. They go around claiming it's almost as good as Britannica. They are trying to be mainstream respectable."[30]
  • Early to mid-2006 – The congressional aides biography scandals came to public attention, in which several political aides were caught trying to influence the Wikipedia biographies of several politicians to remove undesirable information (including pejorative statements quoted, or broken campaign promises), add favorable information or "glowing" tributes, or replace the article in part or whole by staff authored biographies. The staff of at least five politicians were implicated: Marty Meehan, Norm Coleman, Conrad Burns, Joe Biden, Gil Gutknecht.[31] In a separate but similar incident the campaign manager for Cathy Cox, Morton Brilliant, resigned after being found to have added negative information to the Wikipedia entries of political opponents.[32] Following media publicity, the incidents tapered off around August 2006.
  • July 2006MyWikiBiz was founded by Gregory Kohs and his sister to provide paid editing services on Wikipedia.[33] Although Kohs, after some research, concluded that there were no Wikipedia policies forbidding this activity, his Wikipedia account was blocked shortly after the August publication of a press release announcing the establishment of the business. The salient Wikipedia policies were soon edited to forbid the kinds of activities in which MyWikiBiz was engaging. Jimmy Wales defended this decision and the permanent exclusion of Kohs from Wikipedia, even as he acknowledged that surreptitious paid editing occurred consistently, saying that "[i]t's one thing to acknowledge there's always going to be a little of this, but another to say, 'Bring it on.'"[34][35]

2007[edit]

  • January 2007
    • In January 2007 English-language Wikipedians in Qatar were briefly blocked from editing, following a spate of vandalism, by an administrator who did not realize that the country's internet traffic is routed through a single IP address.[36] Multiple media sources promptly declared that Wikipedia was banning Qatar from the site.[37]
    • It was revealed that Microsoft had paid programmer Rick Jelliffe to edit Wikipedia articles about Microsoft products.[38] In particular, Microsoft paid Jelliffe to edit, among others, the article on Office Open XML.[39] A spokesman for Microsoft explained that the company thought the articles in question had been heavily biased by editors at Microsoft rival IBM and that having a seemingly independent editor add the material would make it more acceptable to other Wikipedia editors.[40]
  • February 2007
    • On February 13, 2007, American professional golfer Fuzzy Zoeller sued the Miami foreign-credential evaluation firm of Josef Silny & Associates. The lawsuit alleged that defamatory statements appeared in the Wikipedia article about Zoeller in December 2006, originating from a computer at that firm.[41][42]
    • Barbara Bauer, a literary agent, sued Wikimedia for defamation and causing harm to her business, the Barbara Bauer Literary Agency.[43] In Bauer v. Glatzer, Bauer claimed that information on Wikipedia critical of her abilities as a literary agent caused this harm. The Electronic Frontier Foundation defended Wikipedia[44] and moved to dismiss the case on May 1, 2008.
    • Taner Akçam, a Turkish academic who was one of the first to acknowledge and openly discuss the Armenian Genocide, was detained in Canada at the airport in Montreal for nearly four hours after arriving on a flight from the United States.[45] He was due to give a lecture at the invitation of the McGill University Faculty of Law and Concordia University. In explaining his detention, Taner Akçam says that Canadian authorities referred to an inaccurate version of his biography on Wikipedia from around December 24, 2006, which called him a terrorist.[45][46]
  • March 2007
    • The Essjay controversy was sparked when The New Yorker magazine issued a rare editorial correction saying that a prominent English Wikipedia editor and administrator known as "Essjay", whom they had interviewed and described in a July 2006 article as a "tenured professor of religion at a private university" who held a "Ph.D. in theology and a degree in canon law", was in fact a 24-year-old who held no advanced degrees.[47][48][49] Essjay had invented a completely false identity for his pseudonymous participation in Wikipedia.[47] In January 2007, however, Essjay became a Wikia employee and divulged his real name, Ryan Jordan; this was noticed by Daniel Brandt of Wikipedia Watch, who communicated Essjay's identity to The New Yorker.[47][50] Jordan held trusted volunteer positions within Wikipedia known as "administrator", "bureaucrat", "checkuser", "arbitrator", and "mediator".[47] Responding to the controversy, Jimmy Wales, travelling in India at the time and perhaps not in full possession of the facts, stated that he viewed Essjay's made-up persona like a pseudonym and did not really have a problem with it: "Essjay has always been, and still is, a fantastic editor and trusted member of the community ... He has been thoughtful and contrite about the entire matter, and I consider it settled."[47] The incident caused wide-ranging debates in the Wikipedia community, and saw Wikipedia co-founder Larry Sanger return to Wikipedia to challenge Wales: "Jimmy, to call yourself a tenured professor, when you aren't one, is not a 'pseudonym'. It's identity fraud. And the full question is not why you appointed Essjay to ArbCom, but: why did you ignore the obvious moral implications of the fact that he had fraudulently pretended to be a professor – ignoring those implications even to the point of giving him a job and appointing him to ArbCom – until now?"[47] As a result of the controversy, Wales eventually invited Jordan to relinquish his responsibilities on Wikipedia, which he did; Jordan also quit his job at Wikia.[50]
  • June 2007 – In June 2007 a statement regarding Nancy Benoit's death was added to the Chris Benoit English Wikipedia article fourteen hours before police discovered the bodies of Benoit and his family. This seemingly prescient addition was initially reported on Wikinews and later on Fox News Channel. The article originally read: "Chris Benoit was replaced by Johnny Nitro for the ECW World Championship match at Vengeance, as Benoit was not there due to personal issues, stemming from the death of his wife Nancy." The phrase "stemming from the death of his wife Nancy" was added at 12:01 a.m. EDT on June 25,[51] whereas the Fayette County police reportedly discovered the bodies of the Benoit family at 2:30 p.m. EDT (14 hours, 29 minutes later). The IP address of the editor was traced to Stamford, Connecticut, which is also the location of WWE headquarters.[52] After news of the early death notice reached mainstream media, the anonymous poster accessed Wikinews to explain his edit as a "huge coincidence and nothing more."[53][54]
  • August 2007 - It became known that Virgil Griffith, a Caltech computation and neural-systems graduate student, created a searchable database that linked changes made by anonymous Wikipedia editors to companies and organizations from which the changes were made. The database cross-referenced logs of Wikipedia edits with publicly available records pertaining to the internet IP addresses edits were made from.[55]
    Then-24-year-old Virgil Griffith invented WikiScanner to "create minor public relations disasters" for companies editing Wikipedia with a conflict of interest
    Griffith was motivated by the edits from the United States Congress, and wanted to see if others were similarly promoting themselves. He was particularly interested in finding scandals, especially at large and controversial corporations. He said he wanted to, "create minor public relations disasters for companies and organizations I dislike (and) to see what 'interesting organizations' (which I am neutral towards) are up to."[56] He also wanted to give Wikipedia readers a tool to check edits for accuracy[55] and allow the automation and indexing of edits.[57] Most of the edits Wikiscanner found were minor or harmless,[55] but the site was mined to detect the most controversial and embarrassing instance of conflict of interest edits.[58] These instances received media coverage worldwide. Included among the accused were the Vatican,[59][60] the CIA,[55][60][61] the Federal Bureau of Investigation,[56] the US Democratic Party's Congressional Campaign Committee,[60][62] the US Republican Party,[57][62] Britain's Labour Party,[62] Britain's Conservative Party,[57] the Canadian government,[63] Industry Canada,[64] the Department of Prime Minister, Cabinet, and Defence in Australia,[65][66][67][68][69] the United Nations,[70] the US Senate,[71] the US Department of Homeland Security,[72] the US Environmental Protection Agency,[72] Montana Senator Conrad Burns,[55] Ohio Governor Bob Taft,[73] Prince Johan Friso and his wife Princess Mabel of the Netherlands,[74][75] the Israeli government,[76] Exxon Mobil,[77] Walmart,[55][77] AstraZeneca, Diebold,[55][57][62] Dow Chemical,[57] Disney,[63] Dell,[77] Anheuser-Busch,[78] Nestlé,[57] Pepsi, Boeing,[57] Sony Computer Entertainment,[79] EA,[80] SCO Group,[78] MySpace,[57] Pfizer,[72] Raytheon,[72] DuPont,[81] Anglican and Catholic churches,[57] the Church of Scientology,[57][63] the World Harvest Church,[73] Amnesty International,[57] the Discovery Channel,[57] Fox News,[62][82] CBS, The Washington Post, the National Rifle Association,[57] News International,[57] Al Jazeera,[72] Bob Jones University,[72] and Ohio State University.[73] Although the edits correlated with known IP addresses, there was no proof that the changes actually came from a member of the organization or employee of the company, only that someone had access to their network.[60] Wikipedia spokespersons received WikiScanner positively, noting that it helped prevent conflicts of interest from influencing articles[56] as well as increasing transparency[60] and mitigating attempts to remove or distort relevant facts.[57] In 2008 Griffith released an updated version of WikiScanner called WikiWatcher, which also exploited a common mistake made by users with registered accounts who accidentally forget to log in, revealing their IP address and subsequently their affiliations.[83] As of March 2012 WikiScanner's website was online, but not functioning.[84]
  • September 2007
    • Auren Hoffman was noted by VentureBeat in 2007 as having edited his own Wikipedia profile under a pseudonym. Hoffman responded that he was editing his profile to remove inappropriate comments.[85]
    • One thousand IPs were blocked in Utah in order to prevent further edits from a highly active user who had been banned from editing Wikipedia.[86][87]
  • October 2007 – In their obituaries of recently deceased TV theme composer Ronnie Hazlehurst, many British media organisations reported that he had co-written the S Club 7 song "Reach". In fact, he hadn't, and it was discovered that this information had been sourced from a hoax edit to Hazlehurst's Wikipedia article.[88][89]
  • December 2007 – In December 2007 it became known that the Wikimedia Foundation, which runs the Wikipedia website and accepts donations for Wikipedia, had failed to do a basic background check and hired a woman, Carolyn Doran, as its chief operating officer who had criminal records in three states, for theft, drunken driving and fleeing a car accident.[90][91] According to The Register, Doran left her position after yet another arrest for DUI; the Wikimedia Foundation lawyer, Mike Godwin, was quoted as saying, "We've never had any documentation of any criminal record on Carolyn Doran's part at all. As far as I'm concerned, I have no direct knowledge of [her criminal record] yet...We have, in our records, no evidence of any such thing."[92]

2008[edit]

  • February 2008 – A group of Muslims started an online petition demanding that Wikipedia remove images of the prophet Muhammed from Wikipedia articles about him since some followers of Islam believe that such images violate the precepts of the religion.[93] Protesters also organized an email campaign to pressure the English Wikipedia into removing the offending images.[94] By February 7, approximately 100,000 people had signed the petition and the article had been protected from editing by non-registered users. Jay Walsh, Wikimedia Foundation spokesman, told Information Week that "Noncensorship is an important tenet of the user community and the edit community" and Mathias Schindler, of Wikimedia Deutschland, said in response to efforts to have the images removed from the German language Wikipedia that "Wikipedia is an encyclopedia, not a venue for an inter-Muslim debate."[95]
  • March 2008
    • Wikipedia co-founder Jimmy Wales used Wikipedia to end a relationship he was having with Rachel Marsden,[96] by adding a single sentence to his own Wikipedia user page stating "I am no longer involved with Rachel Marsden."[97] This was interpreted as a wider Wikipedia controversy because of the suggestion (from released private chat logs purportedly between Marsden and Wales) that Wales had previously edited Marsden's biographical article on Wikipedia, at the request of Marsden (before they were romantically involved).[98]
    • Jimmy Wales was accused by former Wikimedia Foundation employee Danny Wool of misusing the foundation's funds for recreational purposes. Wool also stated that Wales had his Wikimedia credit card taken away in part because of his spending habits, a claim Wales denied.[99] Then-chairperson of the foundation Florence Devouard and former foundation interim Executive Director Brad Patrick denied any wrongdoing by Wales or the foundation, saying that Wales accounted for every expense and that, for items for which he lacked receipts, he paid out of his own pocket; in private, Devouard upbraided Wales for "constantly trying to rewrite the past".[100]
    • It was claimed by Jeffrey Vernon Merkey that Wales had edited Merkey's Wikipedia entry to make it more favorable in return for donations to the Wikimedia Foundation, an allegation Wales dismissed as "nonsense".[101][102]
  • April 2008Phorm deleted material related to a controversy over its advertising deals.[103][104]
  • May 2008 – A long-running dispute between members of the Church of Scientology and Wikipedia editors reached Wikipedia's arbitration committee. The church members were accused of attempting to sway articles in the church's interests, while other editors were accused of the opposite. The arbitration committee unanimously voted to block all edits from the IP addresses associated with the church; several Scientology critics were banned too.[105]
  • June 2008
    • In 2007, Jim Prentice, then member of the Parliament of Canada for Calgary and Minister of Industry, introduced copyright protection legislation, which was compared by many to the DMCA.[106] The legislation was controversial and Prentice withdrew it in December 2007.[107] By June 2008 there was a great deal of speculation in the Canadian press that Prentice would eventually succeed Stephen Harper as Prime Minister of Canada.[108] Michael Geist, professor of internet law at the University of Ottawa, discovered that a series of anonymous edits to Prentice's Wikipedia article had been made in late May and early June from an IP address owned by Industry Canada, Prentice's ministry. The edits removed critical mentions of Prentice's involvement with the copyright legislation and added generic positive claims about the minister.[109] Geist announced his findings about the edits, which one Canadian commentator called "hagiographic palaver extolling Prentice,"[108] on his blog, michaelgeist.ca.[106]
    • Australian press stated that American law firm Cadwalader, Wickersham & Taft had threatened the Wikimedia Foundation on behalf of then-Telstra-CEO Solomon Trujillo.[110] The letter allegedly stated, in part: "If Wikipedia and Wikimedia do not remove the improper language by that time (7pm on March 7), and take the steps necessary to block its being reinserted, Mr (Trujillo) intends to commence litigation ..."[111] and reportedly demanded that the editor responsible for the defamatory material be blocked.[110] Jimmy Wales denied that any such threat had been received, stating that "It is sad to see a media so irresponsible as to make it seem that Wikipedia would cave to a few lawyers letters objecting to legitimate criticism. It is even sadder to see Mr Trujillo attacked by that same irresponsible media for something he did not do."[112]
  • August 2008Republican senator and then presidential candidate John McCain was accused of plagiarizing elements of a speech he gave on the Republic of Georgia from Wikipedia. The Congressional Quarterly found that McCain's speech contained two passages which were substantially identical to passages in the Wikipedia article on the country and that a third passage "bore striking resemblances."[113] McCain's speech was written by speechwriters rather than by the candidate himself. After the Congressional Quarterly's report was released, McCain's aides released a statement that said, in part, "there are only so many ways to state basic historical facts and dates and that any similarities to Wikipedia were only coincidental".[114]
  • September 2008 - There were suspicious updates to Sarah Palin's biography after the announcement that she would run for the vice-presidency.[115]
  • November 2008New York Times reporter David Rohde was kidnapped by the Taliban while reporting in Afghanistan. The Times feared that reporting of the matter would endanger Rohde's life, so they didn't mention it in their pages.[116] Statements about Rohde's kidnapping were edited into Wikipedia during the voluntary news blackout, however. Representatives of the Times called Jimmy Wales and asked him to suppress the information. He agreed to take care of it, but in order to avoid the scrutiny which attends his edits to Wikipedia, Wales asked an unnamed administrator on the site to delete the information instead.[117] Wales told Times media reporter Richard Pérez-Peña that “We were really helped by the fact that it hadn’t appeared in a place we would regard as a reliable source. I would have had a really hard time with it if it had.”[118] The Christian Science Monitor reported that Wales's actions were the subject of much criticism from bloggers and journalists, who argued that information suppression undermined the credibility of Wikipedia.[118]
  • December 2008
    • In early December the Internet Watch Foundation (IWF) added the Wikipedia page about the album Virgin Killer to its blacklist of websites containing material potentially illegal in the United Kingdom because it contains an image of a naked prepubescent girl.[119] The IWF's blacklist is voluntarily enforced by 95% of British Internet Service Providers and their action left most British residents unable to edit any page on Wikipedia.[120] The Wikimedia Foundation (WMF) protested the blacklisting of the page even though, as the IWF stated at the time, "the image in question is potentially in breach of the Protection of Children Act 1978," and, in an "unprecedented" move, the IWF agreed to remove the page from its blacklist.[121]
    • Professor T. Mills Kelly conducts a class project on "Lying About the Past", which results in the Edward Owens hoax. A biography was created about "Edward Owens" who was claimed to be an oyster fisherman that became a pirate during the period of the Long Depression, targeting ships in the Chesapeake Bay. It was revealed when media outlets began reporting the story as fact.[122][123]

2009[edit]

  • January 20, 2009 – The Wikipedia article for West Virginia senator Robert Byrd was briefly edited to state, incorrectly, that he had died.[124] Senator Edward Kennedy's article was also changed at this time to reflect his notional death. Shortly thereafter Jimmy Wales was quoted by Fox News as saying "This nonsense would have been 100% prevented by Flagged Revisions".[125]
  • February 2009Scott Kildall and collaborator Nathaniel Stern created Wikipedia Art,[126] a performance art piece as a live article on Wikipedia. Site editors quickly concluded that the project violated Wikipedia's rules and opted to delete it 15 hours after it was initially posted. A month later, Kildall and Stern received a letter from a law firm representing the Wikimedia Foundation, claiming the domain name, wikipediaart.org, infringed on their trademark.[127] The ensuing controversy was reported in the national press.[128] Wikipedia Art has since been included in the Internet Pavilion of the Venice Biennale for 2009.[129] It also appeared in a revised form at the Transmediale festival in Berlin in 2011.[130]
  • March 2009
    • Mere hours after the death of French composer Maurice Jarre, Irish student Shane Fitzgerald added a phony quote to Jarre's Wikipedia article. The quote said "One could say my life itself has been one long soundtrack. Music was my life, music brought me to life, and music is how I will be remembered long after I leave this life. When I die there will be a final waltz playing in my head, that only I can hear."[131] The quote was quickly copy/pasted by journalists and incorporated into numerous obituaries of Jarre published in newspapers around the world,[132] including The Guardian and The Independent.[133]
    • In early March 2009, conservative website WorldNetDaily published a report by staffer Aaron Klein which claimed that liberal editors routinely whitewashed U. S. President Barack Obama's Wikipedia article. Klein's report claimed, e.g., that "[m]ultiple times, Wikipedia users who wrote about the eligibility issues had their entries deleted almost immediately and were banned from posting any material on the website for three days."[134] It was revealed within days that there was only one such editor, called "Jerusalem21," and that that editor's only other edits were to Aaron Klein's Wikipedia article. Under questioning from journalists, Klein stated that "I am not 'Jerusalem21', but I do know the Wikipedia user (he works with me and does research for me), and I worked with him on this story," thus undermining the credibility of his report.[135]
  • May 2009 – Wikipedian David Boothroyd created controversy in 2009 when it was discovered that he edited Wikipedia under the user names "Dbiv", "Fys", and "Sam Blacketer" and eventually became part of the site's policy-enforcing Arbitration Committee. After earning Administrator status with one account, then being de-sysopped for inappropriate use of the admin tools, Boothroyd regained Administrator status with the "Sam Blacketer" sockpuppet account. A Labour Party member, after being sleuthed out by Wikipedia Review contributor, "Tarantino", Boothroyd outed himself for having used sockpuppets in the course of obtaining his position and for having edited the article of Conservative Party leader David Cameron.[136][137]
  • June 2009
    • Chris Anderson, editor of Wired, was accused by the Virginia Quarterly Review of plagiarizing material for his book Free: The Future of a Radical Price from Wikipedia.[138] Anderson claimed that he had originally attributed the material properly but that due to disagreements with his publisher over formatting it had ended up in the published work without quotation marks. He took responsibility for the error, saying “That’s my screw-up.”[139] Anderson announced that the attribution errors would be corrected in the online version of the book and in future publications.[140] Anderson's book is a defense of the notion of free content exemplified by Wikipedia,[141] so the fact that he plagiarized material for it was seen by at least one commentator as "riddled with savage irony."[139]
    • James Heilman, a Canadian doctor, uploaded to Wikipedia copies of all 10 inkblot images used in the Rorschach test, on the grounds that copyright to the images had expired.[142] Heilman was widely criticized by psychologists who used the test as a diagnostic tool, because they were worried that patients with prior knowledge of the inkblots would be able to influence their diagnoses. In response to Heilman's posting of the images, a number of psychologists registered Wikipedia accounts to argue against their retention.[143] Later that year two psychologists filed a complaint against Heilman with the Saskatchewan medical licensing board, arguing that his uploading of the images constituted unprofessional behavior.[144]
  • July 2009 – July 14, 2009, the National Portrait Gallery issued a cease and desist letter for alleged breach of copyright, against a Wikipedia editor who downloaded more than 3,000 high-resolution images from the NPG website, and placed them on Wikimedia Commons.[145][146][147][148]
  • November 2009 – Convicted German murderers Wolfgang Werlé and Manfred Lauber sued the Wikimedia Foundation (WMF) in German courts, demanding that their names be removed from the English Wikipedia's article on their victim, Walter Sedlmayr.[149] Such suppression is allowed under German privacy laws.[150] Alexander H. Stopp, the two men's lawyer, succeeded in forcing the German Wikipedia to remove their names. Mike Godwin responded on behalf of the WMF, stating that the organization “doesn’t edit content at all, unless we get a court order from a court of competent jurisdiction. [I]f our German editors have chosen to remove the names of the murderers from their article on Walter Sedlmayr, we support them in that choice. The English-language editors have chosen to include the names of the killers, and we support them in that choice.”[151]
  • December 2009 – Actor Ron Livingston, star of the 1999 film Office Space, filed a lawsuit in Los Angeles County Superior Court against a John Doe who had repeatedly edited Livingston's Wikipedia article to include statements that Livingston was gay and in a relationship with a (possibly notional) man named Lee Dennison.[152] The lawsuit also claimed that the John Doe defendant had set up phony Facebook profiles for Livingston and his putative partner.[153] The suit named neither Wikipedia nor Facebook, but was evidently intended to give Livingston the power to subpoena identifying information from the two organizations about the anonymous defendant.[154] The lawsuit was followed by a manifestation of the Streisand effect as Livingston was targeted with accusations of homophobia. Jay Walsh, then head of communication for the Wikimedia Foundation, said that "This is a serious issue. We take it quite seriously. We understand real people are reflected in these articles. ... Articles about living people are tough articles to manage. Someone who is a fan or an enemy might try to attack or vandalize those articles. This isn’t a new scenario for us to witness."[155]

2010[edit]

  • April 2010 – Wikipedia's co-founder, Larry Sanger, informed the FBI that a large amount of child pornography was available on Wikimedia Commons. Sanger told Fox News that “I wasn’t shocked that it was online, but I was shocked that it was on a Wikimedia Foundation site that purports to be a reference site.”[156] Co-founder Jimmy Wales responded by claiming that a strong statement from the Wikimedia Foundation would be forthcoming.[157] In the weeks following Sanger's letter, Wales responded by unilaterally deleting a number of images which he personally deemed to be pornographic. Wales's unilateral actions led to an outcry from the Wikipedian community, which in turn prompted Wales to voluntarily relinquish some of his user privileges.[158]
  • July 2010 – Following the football World Cup the FIFA president Sepp Blatter was awarded the Order of The Companions of O R Tambo for his contribution over the World Cup. The South African Government's webpage announcing the award referred to him as Joseph Sepp Bellend Blatter, the nickname having been taken from his vandalized Wikipedia article.[159][160]
  • September 2010 – Right-wing radio presenter Rush Limbaugh broadcast a discussion of an upcoming hearing in the United States District Court for the Northern District of Florida courtroom of judge Roger Vinson of the case Florida et al v. United States Department of Health and Human Services, one of the cases brought by U. S. states challenging the Patient Protection and Affordable Care Act (Obamacare).[161] Limbaugh told his audience that Vinson had previously killed three brown bears and mounted their heads over the door of his courtroom in order, according to Limbaugh, to "instill the fear of God into the accused."[162] This, stated Limbaugh, "would not be good news" for supporters of Obamacare. However, the story was not only false, but had been edited into Vinson's Wikipedia article a scant few days before the broadcast.[163] The bear-hunting information inserted into the Wikipedia article was sourced to a nonexistent story in the Pensacola News Journal. A spokesman for Limbaugh told the New York Times that a researcher for Limbaugh's show had found the information on the News Journal website, but that newspaper's managing editor told the Times that no such information had ever been published there.[162]

2011[edit]

  • June 2011
    • Potential candidate for U. S. President Sarah Palin described American Revolutionary War hero Paul Revere as "he who warned the British that they weren’t going to be taking away our arms, by ringing those bells."[164] This description, characterized by US News and World Report (USN&WR) as "flummoxed ramblings,"[165] kicked off a battle over the contents of the English Wikipedia's article about Revere.[166] Palin's remarks and various interpretations were added by supporters to the Wikipedia page and just as quickly removed by detractors, although at least one commentator opined that "in some cases people appeared to be attributing the claims to Ms. Palin in order to mock her."[167] In the 10 days following Palin's remark Revere's Wikipedia page received over a half million page views and led to extensive and inconclusive discussion on the article's talk page and in the national media about whether the episode had improved or harmed the article.[164] Robert Schlesinger, writing in USN&WR, summarized the episode by saying that "[i]t used to be said of conservatism that it stood athwart history and yelled 'stop.' Increasingly it seems to stand beside reality while hitting the 'edit' button."[166]
    • PR Week reported on a 'fixer', a known but unnamed London-based figure in the PR industry who offered services to 'cleanse' articles. Wikipedia entries this person was accused of changing included "Carphone Warehouse co-founder David Ross, Von Essen Group chairman Andrew Davis, British property developer David Rowland, billionaire Saudi tycoon Maan Al-Sanea, and Edward Stanley, 19th Earl of Derby. According to PR Week, 42 edits were made from the same IP address, most of them removing negative or controversial information, or adding positive information.[168][169]
  • September 2011 – British writer and journalist Johann Hari admitted using Wikipedia to attack his opponents[170] by editing the online encyclopedia's articles about them under a pseudonym.[171] Using a sockpuppet, Hari engaged in a six-year trolling spree where he would repeatedly paint himself in a flattering light while also inserting fabrications in the entries for people he considered enemies, such as Francis Wheen, Nick Cohen, Niall Ferguson, and Christina Odone,[172] who he falsely said had been fired from her job at the Catholic Herald. Odone also suspects Hari of having made anonymous edits calling her an antisemite.[173]
  • November 2011 – After the South African government passed the Protection of State Information Bill, a law which criminalized certain forms of speech in that country, the Wikipedia article about the ruling African National Congress (ANC) party was altered in protest.[174] The protesters deleted phrases on the page which were critical of the ANC, presumably suggesting that they would be illegal under the new law.[175] This was denied by ANC spokesman Keith Khoza, who stated that the edits were "conduct ... not consistent with a civilised society. How does that assist any cause or anybody to tamper with information?"[174]

2012[edit]

  • January 2012
    • British MP Tom Watson discovered that Portland Communications had been removing the nickname of one of its clients' products ("Wife Beater", referring to Anheuser-Busch InBev's Stella Artois beer) from Wikipedia. Chartered Institute of Public Relations (CIPR) CEO Jane Wilson noted, "Stella Artois is on the 'wife-beater' page because it is a nick-name in common currency for that brand of strong continental lager. The brand managers who want to change this have a wider reputational issue to address, editing the term from a Wikipedia page will not get rid of this association."[176] Other edits from Portland's offices included changes to articles about another Portland client, the Kazakhstan's BTA Bank, and its former head Mukhtar Ablyazov. Portland did not deny making the changes, arguing they had been done transparently and in accordance with Wikipedia's policies.[177] Portland Communications welcomed CIPR's subsequent announcement of a collaboration with Wikipedia and invited Jimmy Wales to speak to their company, as he did at Bell Pottinger.[178] Tom Watson was optimistic about the collaboration: "PR professionals need clear guidelines in this new world of online-information-sharing. That's why I am delighted that interested parties are coming together to establish a clear code of conduct."[179]
    • It became known that during the 2008 US presidential race, changes made by both Barack Obama and John McCain's campaigns made the news.[180]
  • February 2012 – American labor historian Timothy Messer-Kruse, an expert on the Haymarket affair, published an article in the Chronicle of Higher Education describing his three-year struggle to edit the Wikipedia article on the subject.[181] Messer-Kruse had discovered new primary sources which, in his professional opinion, cast doubt on the conventional view of the incident. In 2009, when he first tried to edit the article to include the new information, he was told by other editors that primary sources weren't acceptable and that he'd have to find published secondary sources.[182] As he later said on NPR, "So I actually bided my time. I knew that my own published book would be coming out in 2011."[183] When his book was published and he returned to insert his newly discovered material into the article, he was told that it was a minority view and could not be given "undue weight," even though he had proved in his book that the majority view was incorrect regarding major details of the case.[184] Steven Walling of the Wikimedia Foundation told an NPR reporter that all of Wikipedia's rules had been followed, stating that "We do not rely on what exact, individual people say, just based on their own credibility."[185] National security scholars Benjamin Wittes and Stephanie Leutert have used Messer-Kruse's experiences to illuminate the "broad question" of "whether Wikipedia’s policies are encouraging an undue conservatism about sourcing."[182]
  • March 2012 – The Bureau of Investigative Journalism uncovered that UK MPs or their staff had made almost 10,000 edits to the encyclopedia, and that almost one in six MPs had had their Wikipedia article edited from within Parliament.[186] Many of the changes dealt with removing unflattering details from Wikipedia during the 2009 expenses scandal, as well as other controversial issues.[187][188] Former MP Joan Ryan admitted to changing her entry "whenever there’s misleading or untruthful information [that has] been placed on it."[187] Clare Short said her staff were "angry and protective" over mistakes and criticisms in her Wikipedia article and acknowledged they might have made changes to it.[187] Labour MP Fabian Hamilton also reported having one of his assistants edit a page to make it more accurate in his view. MP Philip Davies denied making changes about removing controversial comments related to Muslims from 2006 and 2007.[187]
  • July 2012Wikimedia UK chairperson and Wikipedia sysop Ashley van Haeften was banned from the English Wikipedia. He was only the ninth Wikipedia sysop to be banned. In August 2012, van Haeften resigned as chairperson of Wikimedia UK.[189][190]
  • September 2012
    • Author Philip Roth published an open letter to Wikipedia, describing conflicts he experienced with the Wikipedia community while attempting to modify the Wikipedia article about his novel The Human Stain: although the character Coleman Silk had been inspired by the case of Melvin Tumin, many literary critics had drawn parallels between Silk and the life of Anatole Broyard, and Roth sought to remove statements that Broyard had been suggested as an inspiration; however, Roth's edits had been reverted on the grounds that direct statements from the author were a primary source, not a secondary.[191] Wikipedia administrator and community liaison Oliver Keyes subsequently wrote a blog post criticizing both Roth and his approach, and pointed out that even prior to Roth's attempts to modify the article, it had already cited a published interview in which Roth stated that the inspiration for Coleman Silk had been Tumin rather than Broyard. Keyes also pointed out that the edits had been made via an anonymous IP address, with no evidence provided to support the claim that Roth was actually involved.[192]
    • Gibraltarpedia, a project inspired by Monmouthpedia, was set up where editors created articles about Gibraltar that would then be linked from QR code plaques at spots around the territory.[193] The project came under scrutiny due to concerns about a Wikimedia UK board member who was head of the project, Roger Bamkin, having a professional relationship with the government of Gibraltar in connection with Gibraltarpedia. Of primary concern was that the site's main page "Did You Know" section was allegedly being used for the promotional purposes of Bamkin's clients.[1][194] Bamkin, under pressure, eventually resigned as a Board Trustee [1]
  • October 2012
    • Asian soccer's governing body was forced to apologize to the United Arab Emirates soccer team for referring to them as the "Sand Monkeys"; the spurious nickname had been taken from a vandalized Wikipedia article.[195][196][197]
    • The Occupy Melbourne article was edited from City of Melbourne IP address to altering language about recent protests, on the heels of the election of lord mayor Robert Doyle.[198][199][200]
  • November 2012Lord Justice Leveson wrote in his report on British press standards, “The Independent was founded in 1986 by the journalists Andreas Whittam Smith, Stephen Glover and Brett Straub...” He had used the Wikipedia article for The Independent newspaper as his source, but an act of vandalism had replaced Matthew Symonds (a genuine co-founder) with Brett Straub (an unknown character).[201] The Economist said of the Leveson report, "Parts of it are a scissors-and-paste job culled from Wikipedia."[202]
Tony Blair's wife, Cherie Blair, and Jimmy Wales cutting Wikipedia’s 10th anniversary cake in 2011
  • December 2012 – A discussion took place on the Wikipedia user talk page of Jimmy Wales about his connection with WikiBilim and the repressive government of the Republic of Kazakhstan. Wales unilaterally shut down the conversation when other Wikipedia editors questioned him about his friendship with Tony Blair, whose company provides paid consultancy services to the Kazakh government. Wales stated that the line of questioning was "just totally weird and irrelevant" and told Andreas Kolbe, a moderator at Wikipediocracy who edits Wikipedia under the username "Jayen466," to "please stay off my talk page."[203][204]

2013[edit]

  • January 2013 – The discovery of a hoax article on the "Bicholim conflict" caused widespread press coverage.[205][206] The article, a meticulously crafted but completely made-up description of a fictitious war in Indian Goa, had been listed as a "Good Article" – a quality award given to fewer than 1 percent of all articles on the English Wikipedia – for more than five years.[205]
  • February 2013 – Prison company GEO Group received media coverage when a Wikipedia user under the name "Abraham Cohen" (who was at the time, also GEO Group's Manager of Corporate Relations) edited the company's entry to censor information on its past controversies, following the announcement that it had obtained naming rights to Florida Atlantic University's new stadium.[207][208]
  • March 2013 – Controversy arose in March 2013 after it emerged that large segments of the BP article had originated from a corporate employee who was a Wikipedia editor.[209][210]
  • April 2013
    • The French secret service was accused of attempting to censor Wikipedia by threatening a Wikipedia volunteer with arrest unless "classified information" about a military radio station (the Pierre-sur-Haute military radio station) was removed. However, much of the information was sourced from a documentary that had aired on a local TV station.[211][212][213]
    • It was confirmed by a spokesperson for the Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass Media that Wikipedia had been blacklisted over the article 'Cannabis Smoking' on Russian Wikipedia.[214] Being placed on the blacklist gives the operator 24 hours to remove the offending material. If the website owner refuses to remove the material then either the website host or the network operator will be required to block access to the site in Russia.[215] The New York Times had reported in March that Russia had begun to "selectively" block internet content that the government considered either illegal under Russian law or otherwise harmful to children.[216]
    • The Sun alleged that Labour Party MP Chuka Umunna, in 2007 before his election, used the Wikipedia username "Socialdemocrat", to create and repeatedly edit his own Wikipedia page.[217][218] Umunna told The Daily Telegraph that he did not alter his own Wikipedia page, but the paper quoted what they called "sources close to Umunna" as having told the newspaper that "it was possible that one of his campaign team in 2007, when he was trying to be selected to be Labour's candidate for Streatham in the 2010 general election, set up the page."[219] On April 11, 2013, the Evening Standard alleged that an edit in January 2008 was made on a computer at the law firm at which he then worked. Umunna said that he had "no recollection" of doing so.[220]
    • An edit war on the Wikipedia article of Canadian politician and leader of the New Democratic Party (NDP) in British Columbia, Adrian Dix, was widely reported in the Canadian press. Dix, while employed by Glen Clark, then premier of British Columbia, had falsified a memo[221] related to a scandal involving casinos in which Clark was implicated, leading to Dix being fired from his post.[222] The Wikipedia editor who led the effort to keep mention of the incident out of Dix's article was identified by Global News and the Vancouver Sun as Mike Cleven, who edits Wikipedia under the username Skookum1.[223] Cleven denied that he was associated with the NDP,[221] stating that "I am the editor who’s spent the most energy on keeping the people pushing an inflammatory and undue-weight account of this. Whitewashing the article to prevent mention of this is not the aim here, it is to prevent articles being used for defamatory purposes … the BC Liberals have pulled this kind of crap on Wikipedia before; they can say it’s not them, sure uh-huh, but the agenda of those claiming NOT to be them is too much like theirs to be worth explaining further."[223]
    • Amanda Filipacchi wrote an op-ed for the New York Times on April 24, 2013, titled "Wikipedia's Sexism Toward Female Novelists", in which she noted that "editors have begun the process of moving women, one by one, alphabetically, from the 'American Novelists' category to the 'American Women Novelists' subcategory." She suggested the reason for the move might be to create a male-only list of 'American Novelists' on Wikipedia.[224] The story was picked up by many other newspapers and websites and feminists said in response that they were disappointed and shocked by the action.[225] Wikipedia editors initiated various responses soon after Filipacchi's article appeared, including the creation of a category for 'American men novelists' along with an immediate proposal to merge both categories back into the original 'American novelists' category.[226] The 'American men novelists' category was criticized because the two categories together would have the effect of emptying the 'American novelists' category of all but genderless writers.[227] When the 'American men novelists' category was first created, its only entries were Orson Scott Card and P. D. Cacek (who is female).[228] A few days after the op-ed, Filipacchi wrote in the New York Times Sunday Review about the reaction to it, which included edits to the Wikipedia article about her that she suggested were retaliatory.[229] In an article in The Atlantic responding to accounts that the edits she had initially complained of were the work of one rogue editor, Filipacchi detailed edit histories identifying seven other editors who had individually or collectively performed the same actions.[230] Andrew Leonard, reporting for salon.com, found that Filipacchi's articles were followed by what he called "revenge editing" on her article and articles related to her, including that of her father, Daniel Filipacchi. Leonard quoted extensively from talk page comments of Wikipedia editor Qworty, who, e.g., wrote on the talk page of Filipacchi's article: "Oh, by all means, let’s be intimidated by the Holy New York Times. Because when the New York Times tells you to shut up, you have to shut up. Because that’s the way 'freedom' works, and the NYT is all about promoting freedom all over the world, which is why they employed Judith Miller."[231]
Andrew Leonard poses in front of his own Wikipedia page, the creation of which was inspired by his reporting on "revenge editor" Robert Clark Young.[232]
  • May 2013
    • Andrew Leonard, writing in salon.com, revealed Wikipedia editor Qworty's real life identity to be Robert Clark Young, a novelist and writer. Qworty first drew attention to himself through his "revenge editing" on the Wikipedia article of novelist and Wikipedia critic Amanda Filipacchi. Young routinely made negative revisions to the pages of authors with whom he disagreed. Leonard was aided in his investigation by members of Wikipedia criticism site Wikipediocracy.[233] According to Washington Monthly columnist Kathleen Geier, "The Qworty case reveals the Achilles’ heel of the Wikipedia project. Anyone possessing enough time and resources, and who is obsessed enough, can post information on the site that is false, misleading, or extremely biased."[234] Shortly after the publication of Leonard's article Qworty/Young was indefinitely blocked from editing Wikipedia[233] and a sockpuppet investigation was opened in order to determine the extent of Young's editing with multiple accounts.[235][236] Writing about the episode on his talk page, Wikipedia co-founder Jimmy Wales quoted Leonard's original article: "For those of us who love Wikipedia, the ramifications of the Qworty saga are not comforting."[233] and went on to write that "That sums it up for me. More thoughts soon. I would have banned him outright years ago. So would many others. That we did not, points to serious deficiencies in our systems."[235] Leonard's continued investigations into Young's editing revealed a years-long crusade against articles about topics and people related to modern paganism. Leonard reported that one of the pagans whose article Young had nominated for deletion in 2012 nominated Young's article, in an act of revenge, for deletion after Young's revenge editing came to light. However, the pagan editor told Leonard "that he was unlikely to be successful in getting Young’s page deleted, because Salon’s series of articles on the Qworty affair had enshrined the entire saga as a notable moment in Wikipedia history."[237]
  • June 2013Jimmy Wales, co-founder of Wikipedia, asked other editors to post their suspicions about Edward Snowden's activities on Wikipedia to Wales' talk page, arguably violating Wikipedia's strict "outing" policy. No evidence of Snowden's editing was uncovered.[238][239][240][241][242][243]
  • August 2013

On August 22, 2013, Bradley Manning announced that he wanted to live the rest of his life as a woman, and to be known as "Chelsea" instead of "Bradley". Shortly thereafter, Manning's Wikipedia page was moved from "Bradley Manning" to "Chelsea Manning", and the page was rewritten to reflect Manning's new gender "with remarkably little controversy."[244] However, two months later, Wikipedia's Arbitration Committee heard a case surrounding the dispute of what the title of Manning's article should be, which resulted in the title being decided as "Chelsea Manning" and several editors being topic-banned from editing any transgender-related page. The reasons for these bans included both making transphobic remarks and accusing others of making such remarks. This led Trans Media Watch to criticize the Committee for implying that accusations of transphobia are as bad as actual transphobia. “We feel that Wikipedia's banning of certain editors for calling people transphobic reflects a wider cultural problem whereby identifying someone is prejudiced is seen as worse than being prejudiced,” they said in response to the bans.[245]

  • September 2013
    • Lawyer Susan L. Burke who had represented Iraqi civilians against the private military company Blackwater Inc (now known as Academi) sued to discover the identity of two Wikipedia editors who allegedly inserted misleading information into the Wikipedia article about her and whom she alleged were associates of Blackwater Inc.[246]
    • Regular vandalism of celebrity chef Guy Fieri's Wikipedia page included a statement that he was a "genocidal member of the U.S. Supreme Court" which was picked up by Google and reported in the media.[247]
    • Croatian newspapers reported that the Croatian Wikipedia had been taken over by a clique of fascists who were rewriting Croatian history and promoting anti-gay sentiment. The Croatian Minister of Education, Science, and Sport, Željko Jovanović, made a public statement saying that the country's students should not rely on the Croatian Wikipedia: "[W]e have to point out that much of the content in the Croatian version of Wikipedia is not only misleading but also clearly falsified."[248] In an interview with Croatian news agency HINA, Snježana Koren, a historian at the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, judged the disputed articles "biased and malicious, partly even illiterate", adding that "These are the types of articles you can find on the pages of fringe organizations and movements" and expressing doubts on the ability of its authors to distinguish good from evil.[249]
  • October 2013
    • Wikimedia Foundation Executive Director Sue Gardner expressed concerns that too much money from Wikipedia donations was flowing to the various Wikimedia chapters around the world, funding bureaucracy rather than benefiting the encyclopedia.[250] She also expressed concerns that Wikimedia's Funds Dissemination Committee process, being "dominated by fund-seekers, does not as currently constructed offer sufficient protection against log-rolling, self-dealing, and other corrupt practices."[251]
    • Rand Paul was accused of quoting Wikipedia in some of his speeches. Specifically, Jeremy Peters of The New York Times accused Paul of plagiarizing the Wikipedia article on Gattaca when Paul was giving a speech about eugenics.[252] The Gattaca article was semi-protected for a week as a result.[253]
    • An investigation by Wikipedians found that a company named Wiki-PR had operated "an army" of sockpuppet accounts to edit Wikipedia on behalf of paying clients. The company's website claimed that its "staff of 45 Wikipedia editors and admins helps you build a page that stands up to the scrutiny of Wikipedia’s community rules and guidelines."[254][255] The company's Twitter profile stated: "We write it. We manage it. You never worry about Wikipedia again."[255] The Wikimedia Foundation subsequently sent Wiki-PR a cease-and-desist letter.[256]
    • Australian Environment Minister Greg Hunt made headlines in Australian media in an interview with the BBC World Service stating that he had "looked up what Wikipedia says about bushfires" and read there that bushfires were frequent events that had occurred in hotter months prior to European settlement at the same time as meteorologists funded by the federal government,[257][258][259] other scientists [260] and politicians [261] expressed concerns that increasing extreme fire and flood events are linked to scientifically accepted climate change. Hunt's Wikipedia page was also alleged to have been edited to state that he uses Wikipedia for important policy research. According to the Sydney Morning Herald, "Wikpedia" later posted a message saying that editing of Mr Hunt's page had been disabled for new or unregistered users due to vandalism.[262]

2014[edit]

  • January 2014 – The Wikimedia Foundation announced that Program Evaluation Coordinator Sarah Stierch was "no longer an employee of the Wikimedia Foundation", after evidence was presented on a Wikimedia mailing list that she had been editing Wikipedia on behalf of paying clients, a practice the Wikimedia Foundation said was "frowned upon by many in the editing community and by the Wikimedia Foundation".[263][264]
  • March, 2014 - Wikimedia Foundation employee Ryan Kaldari relinquished certain rights on English Wikipedia after he admitted to using a sockpuppet to attack a fellow Wikipedian.[265]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c Eric Goldman (October 5, 2012). "Wikipedia's "Pay-for-Play" Scandal Highlights Wikipedia's Vulnerabilities". Forbes. 
  2. ^ Angwin, Julia; Fowler, Geoffrey (November 27, 2009). "Volunteers Log Off as Wikipedia Ages". Wall Street Journal. Retrieved April 16, 2013. 
  3. ^ The Future of the Internet: Ubiquity, mobility, security, by Harrison Rainie (et al), Cambria Press, 2009, page 259.
  4. ^ Digital Cognitive Technologies: Epistemology and Knowledge Society, edited by Claire Brossard (et al), John Wiley & Sons, 2013, page 325.
  5. ^ Using Wikipedia, Gould Library of Carleton College, Using Resources guide.
  6. ^ Brodkin, Jon (January 11, 2011). "Wikipedia celebrates a decade of edit wars, controversy and Internet dominance". Network World. Retrieved April 17, 2013. 
  7. ^ Beaumont, Claudine (June 15, 2010). "Wikipedia rolls out 'pending changes'". The Daily Telegraph. Retrieved April 17, 2013. 
  8. ^ Frewin, Jonathan (June 15, 2010). "Wikipedia unlocks divisive pages for editing". BBC News. Retrieved April 17, 2013. 
  9. ^ Andrew Lih (2009). The Wikipedia revolution: how a bunch of nobodies created the world's greatest encyclopedia. Aurum Press Ltd. pp. 136–138. ISBN 978-1-84513 473 0. Retrieved April 17, 2013. ; also see Jimmy Wales, February 2002 post to wikipedia-l, and Larry Sanger, Wikipedia, a memoir, Slashdot
  10. ^ a b c Lih2009 p. 138
  11. ^ Tkacz, Nathaniel (January 20, 2011). "The Spanish Fork: Wikipedia’s ad-fuelled mutiny". Wired (magazine). Retrieved April 17, 2013. 
  12. ^ a b Sanger, Larry (January 20, 2011). "Jimmy Wales on advertisement". LarrySanger.org. Retrieved April 17, 2013. 
  13. ^ Zachary Rodgers (January 3, 2006). "No Ads in Wikipedia Says Wales". ClickZ. Retrieved April 17, 2013. 
  14. ^ Brian Cubbison (September 15, 2004). "How Syracuse Became Test of Online Credibility". Post-Standard. (subscription required)
  15. ^ Alex Halavais (August 29, 2004). "The Isuzu Experiment". A Thaumaturgical Compendium. Retrieved April 16, 2013. 
  16. ^ Brock Read (October 27, 2006). "Can Wikipedia Ever Make the Grade?". The Chronicle of Higher Education. Retrieved April 16, 2013. 
  17. ^ P. D. Magnus (September 1, 2008). "Early response to false claims in Wikipedia". First Monday 13 (9). 
  18. ^ Cohen, Noam (August 24, 2009). "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People". The New York Times. Retrieved April 7, 2012. 
  19. ^ a b Seigenthaler, John. "A false Wikipedia 'biography'." USA Today. November 29, 2005. Retrieved on September 14, 2009.
  20. ^ a b Katherine Q. Seelye (December 11, 2005). "A Little Sleuthing Unmasks Writer of Wikipedia Prank". New York Times. Retrieved April 16, 2013. 
  21. ^ "Wikipedia joker eats humble pie". BBC News. December 12, 2005. Retrieved April 16, 2013. 
  22. ^ "Wikipedia". St. Petersburg Times. December 27, 2005. 
  23. ^ a b Evan Lehmann (January 27, 2006). "Rewriting history under the dome". Lowell Sun. Retrieved April 16, 2013. 
  24. ^ Hillary Profita (February 1, 2006). "Around The 'Sphere: Of Wiki Controversies, Personal Blogs And War Reporters". Retrieved April 16, 2013. 
  25. ^ Evan Hansen (December 19, 2005). "Wikipedia Founder Edits Own Bio". Wired. 
  26. ^ Mitchell, Dan (December 4, 2005). "Insider Editing at Wikipedia". New York Times. (subscription required)
  27. ^ Tammet, Daniel (2009). Embracing the Wide Sky: A Tour Across the Horizons of the Mind. Simon and Schuster. p. 206. ISBN 1416576185. 
  28. ^ Tom Parfitt (February 11, 2006). "Bell tolls for Hemingway's fake comrade". The Guardian. Retrieved April 18, 2013. 
  29. ^ Paul Jay (April 19, 2007). "The Wikipedia experiment". CBC News. Retrieved April 16, 2013. 
  30. ^ Anick Jesdanun (March 11, 2006). "Wikipedia critic finds copied passages". MSNBC. Retrieved April 16, 2013. 
  31. ^ See for example: this article on the scandal. The activities documented were:
    Politician Editing undertaken Sources
    Marty Meehan Replacement with staff-written biography Congressional staffers edit boss's bio on Wikipedia
    Norm Coleman Rewrite to make more favorable, claimed to be "correcting errors") "Web site's entry on Coleman revised Aide confirms his staff edited biography, questions Wikipedia's accuracy". St. Paul Pioneer Press(Associated Press). 
    Conrad Burns
    Montana
    Removal of quoted pejorative statements the Senator had made, and replacing them with "glowing tributes" as "the voice of the farmer") Williams, Walt (January 1, 2007). "Burns' office may have tampered with Wikipedia entry". Bozeman Daily Chronicle. Retrieved February 13, 2007. 
    Joe Biden Removal of unfavorable information Congressional staffers edit boss's bio on Wikipedia
    Gil Gutknecht Staff rewrite and removal of information evidencing broken campaign promise.

    (Multiple attempts)

    On August 16, 2006, the Minneapolis-St. Paul Star Tribune reported that the office of Representative Gil Gutknecht tried twice — on July 24, 2006 and August 14, 2006 — to remove a 128-word section in the Wikipedia article on him, replacing it with a more flattering 315-word entry taken from his official congressional biography. Most of the removed text was about the 12-year term-limit Gutknecht imposed on himself in 1995 (Gutknecht ran for re-election in 2006, breaking his promise). A spokesman for Gutknecht did not dispute that his office tried to change his Wikipedia entry, but questioned the reliability of the encyclopedia. ("Gutknecht joins Wikipedia tweakers", Minneapolis-St. Paul Star Tribune, August 16, 2006. Retrieved August 17, 2006).[not in citation given]

    Multiple attempts, first using a named account, then an anonymous IP account.

  32. ^ Information included the mention of an opponent's son's arrest in a fatal drunk driving accident, and the allegation of questionable business practices of another. Ralph Thomas (April 28, 2006). "Online postings changed; ex-Gregoire aide resigns". The Seattle Times. 
  33. ^ MyWikiBiz.com (August 8, 2006). "MyWikiBiz press release: Wikipedia – Open For Business". 24-7. Retrieved April 17, 2013. 
  34. ^ Brian Bergstein (January 25, 2007). "Idea of paid entries roils Wikipedia". USA Today. 
  35. ^ Zittrain, Jonathan (2008). The Future of the Internet--And How to Stop It. Yale University Press. p. 140. ISBN 0300145349. 
  36. ^ Jim Krane (January 4, 2007). "Ooops: Wikipedia blocks posts from Qatar". USA Today. Retrieved April 17, 2013. 
  37. ^ "Wikipedia Founder Refutes Claims That It Banned Qatar" by Thomas Claburn, InformationWeek, January 2, 2007
  38. ^ Catherine Elsworth (January 26, 2007). "Microsoft under fire in Wiki edit war". The Daily Telegraph. Retrieved April 16, 2013. 
  39. ^ Dylan Bushell-Embling (February 26, 2008). "Bias claim on big Office vote". Sydney Morning Herald. 
  40. ^ Brian Bergstein (January 25, 2007). "Microsoft in trouble over Wikipedia pay offer". Mail & Guardian. Retrieved April 16, 2013. 
  41. ^ "Golfer Zoeller sues law firm for Wikipedia posting" (February 22, 2007), MiamiHerald.com
  42. ^ Golfer Sues Over Vandalized Wikipedia Page. (February 22, 2007), The Smoking Gun
  43. ^ "Bauer v. Wikimedia et al. | Electronic Frontier Foundation". Eff.org. Retrieved April 13, 2010. 
  44. ^ "EFF and Sheppard Mullin Defend Wikipedia in Defamation Case | Electronic Frontier Foundation". Eff.org. May 2, 2008. Retrieved April 13, 2010. 
  45. ^ a b Fisk, Robert (April 21, 2007). "Any political filth or personal libel can be hurled at the innocent". The Independent. Retrieved April 16, 2013. 
  46. ^ Jay, Paul (June 22, 2007). "A question of authority". CBC News. In Depth: Technology. Retrieved May 16, 2008. 
  47. ^ a b c d e f Andrew Lih (2009). The Wikipedia revolution: how a bunch of nobodies created the world's greatest encyclopedia. Aurum Press Ltd. pp. 195–197. ISBN 978-1-84513 473 0. Retrieved April 17, 2013. 
  48. ^ Schiff, Stacy (July 24, 2006). "Annals of Information: Know It All: Can Wikipedia conquer expertise?". The New Yorker. Retrieved April 16, 2007. 
  49. ^ Finkelstein, Seth (March 8, 2007). "Read me first". The Guardian (London). Retrieved April 16, 2007. 
  50. ^ a b Andrew Orlowski (March 6, 2007). "Farewell, Wikipedia? Bogus boy's departure puts trivia at risk". The Register. Retrieved April 20, 2013. 
  51. ^ Special:Diff/140442953
  52. ^ Bachelor, Blane (June 28, 2007). "Web Time Stamps Indicate Benoit Death Reported About 14 Hours Before Police Found Bodies". Fox News Channel. Retrieved May 21, 2008. 
  53. ^ "Anonymous poster comments on Wikinews". 
  54. ^ "User admits 'death' editing on Wikipedia 14 hours before bodies found". The Atlanta Journal-Constitution. June 28, 2007. Archived from the original on February 28, 2008. Retrieved May 21, 2008. 
  55. ^ a b c d e f g Borland, John (November 17, 2005). "See Who's Editing Wikipedia – Diebold, the CIA, a Campaign". Wired. 
  56. ^ a b c Mikkelsen, Randall (August 16, 2007). "CIA, FBI computers used for Wikipedia edits". Reuters. Retrieved February 12, 2012. 
  57. ^ a b c d e f g h i j k l m n o "Wikipedia and the art of censorship". Belfast Telegraph. August 18, 2007. Retrieved March 14, 2012. 
  58. ^ Poulsen, Kevin (August 13, 2007). "Vote On the Most Shameful Wikipedia Spin Jobs – UPDATED | Threat Level". Wired. Retrieved April 1, 2012. 
  59. ^ "Did Vatican alter Wikipedia info on Adams?". Belfast Telegraph. Retrieved February 13, 2012. 
  60. ^ a b c d e Fildes, Jonathan (August 15, 2007). "Technology | Wikipedia 'shows CIA page edits'". BBC News. Retrieved February 13, 2012. 
  61. ^ "CIA caught rewriting Wikipedia biographies". Daily Mail. August 15, 2007. Retrieved February 13, 2012. 
  62. ^ a b c d e Bobbie Johnson, technology correspondent (August 14, 2007). "Companies and party aides cast censorious eye over Wikipedia". The Guardian. Retrieved February 12, 2012. 
  63. ^ a b c "Government computers linked to Wikipedia edits | CTV News". CTV News. Retrieved February 13, 2012. 
  64. ^ "Government buffing Prentice's Wikipedia entry". CBC News. June 4, 2008. Retrieved February 13, 2012. 
  65. ^ "Defence blocks staff's Wikipedia access – ABC News (Australian Broadcasting Corporation)". ABC News. August 24, 2007. Retrieved February 13, 2012. 
  66. ^ "PM's staff edit Wikipedia entries". Adelaide Now. August 23, 2007. Retrieved February 13, 2012. 
  67. ^ "PM's Dept denies making Wikipedia changes – ABC News (Australian Broadcasting Corporation)" (in (Chinese)). ABC News. August 24, 2007. Retrieved February 13, 2012. 
  68. ^ "PM 'not behind Wikipedia edits'". ABC News. August 24, 2007. 
  69. ^ "PM's staff sanitise Wikipedia – Technology". Sydney Morning Herald. August 24, 2007. 
  70. ^ "`Wikiscanner' reveals source of edits". Taipei Times. August 20, 2007. Retrieved March 18, 2012. 
  71. ^ Heffernan, Virginia (November 21, 2008). "WIKISCANNER". The New York Times. Retrieved March 18, 2012. 
  72. ^ a b c d e f "Behind the e-curtain". The Boston Globe. August 26, 2007. Retrieved March 14, 2012. 
  73. ^ a b c "Wikipedia 'editors' have vested interests | The Columbus Dispatch". Dispatch.com. September 6, 2007. Retrieved February 12, 2012. 
  74. ^ ten Wolde, Harro (August 31, 2007). "Dutch royal couple edited own Wikipedia entry". Reuters. Retrieved April 24, 2013. 
  75. ^ "Dutch princess 'fixed' her Wikipedia entry". The Edmonton Journal. August 30, 2007. Retrieved April 24, 2013. 
  76. ^ Books (August 20, 2007). "Wikipedia and the art of censorship – Lifestyle". Independent.ie. Retrieved March 23, 2012. 
  77. ^ a b c "Big Name Firms Accused Of Wiki Cover-Up | Business | Sky News". News.sky.com. Retrieved February 13, 2012. 
  78. ^ a b Hafner, Katie (August 19, 2007). "Seeing Corporate Fingerprints in Wikipedia Edits". The New York Times. 
  79. ^ computerandvideogames.com Andy Robinson (September 4, 2007). "Xbox News: SCEE caught editing Halo 3 wiki". ComputerAndVideoGames.com. Retrieved February 13, 2012. 
  80. ^ computerandvideogames.com Stuart Bishop (August 16, 2007). "News: EA caught fiddling Wikipedia". ComputerAndVideoGames.com. Retrieved February 13, 2012. 
  81. ^ Biuso, Emily (December 9, 2007). "Wikiscanning – New York Times". Nytimes.com. Retrieved February 12, 2012. 
  82. ^ "Wikipedia is only as anonymous as your IP – O'Reilly Radar". Radar.oreilly.com. Retrieved February 13, 2012. 
  83. ^ "The Wiki-Hacker Strikes Again". Forbes.com. July 19, 2008. Retrieved March 14, 2012. 
  84. ^ "WikiWatcher.com". Retrieved March 15, 2012. 
  85. ^
  86. ^ black helicopters circle Utah's Traverse Mountain Cade Metz, The Register,December 2007
  87. ^ Marsden, Rhodri (December 12, 2007). "Cyberclinic: Who are the editors of Wikipedia?". The Independent. Retrieved April 24, 2013. 
  88. ^ Braindead obituarists hoaxed by Wikipedia Andrew Orlowski, The Register, October 3, 2007
  89. ^ Naughton, John (October 6, 2007). "Wikipedia isn't perfect but it's very, very impressive - unlike those obituary writers". The Guardian. Retrieved April 24, 2013. 
  90. ^ "Convicted Felon Ran Wikipedia Parent Company". Fox News/Associated Press. December 21, 2007. Retrieved April 19, 2013. 
  91. ^ "Felon given senior Wikipedia role". The Sydney Morning Herald. December 24, 2007. Retrieved April 19, 2013. 
  92. ^ Wikipedia COO was convicted felon Cade Metz, The Register, December 13, 2007
  93. ^ Susan Duclos (February 4, 2008). "Muslim, Muhammed, Wikipedia Controversy". Digital Journal. Retrieved April 18, 2013. 
  94. ^ Noam Cohen (February 5, 2008). "Wikipedia Islam Entry Is Criticized". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  95. ^ K.C. Jones (February 7, 2008). "Wikipedia Refuses To Delete Picture Of Muhammad". Information Week. Retrieved April 18, 2013. 
  96. ^ Gardner, David (March 4, 2008). "Wikipedia founder used his website to dump his lover – and SHE used eBay to get revenge". Mail Online. (subscription required)
  97. ^ "Lover is deleted online". Daily Record. March 5, 2008. (subscription required)
  98. ^ Breeze, Mez (October 13, 2012). "Wikipedia’s dark side: Censorship, revenge editing & bribes a significant issue". The Next Web. 
  99. ^ Moses, Asher (March 5, 2008). "Wikipedia's Jimmy Wales accused of expenses rort". Sydney Morning Herald. Retrieved October 17, 2009. 
  100. ^ Kim, Ryan (March 5, 2007). "Allegations swirl around Wikipedia's Wales". San Francisco Chronicle. Retrieved October 31, 2008. 
  101. ^ Moses, Asher (March 11, 2008). "More woes for Wikipedia's Jimmy Wales". Sydney Morning Herald. Retrieved March 11, 2008. 
  102. ^ "Wiki boss 'edited for donation'". BBC News. March 12, 2008. Retrieved October 31, 2008. 
  103. ^ Williams, Christopher (April 8, 2008). "Phorm admits 'over zealous' editing of Wikipedia article". The Register. 
  104. ^ "Controversial Ad Network Caught Editing Wikipedia". WebProNews. April 8, 2008. Retrieved April 24, 2013. 
  105. ^ Moore, Matthew (May 30, 2009). "Church of Scientology members banned from editing Wikipedia". The Daily Telegraph. 
  106. ^ a b Nate Anderson (June 5, 2008). "O Canada! A tale of Wikipedia shenanigans and the wrong B". Ars Technica. Retrieved April 18, 2013. 
  107. ^ Nate Anderson (December 11, 2007). ""Canadian DMCA" delayed, protestors cautiously optimistic". Ars Technica. Retrieved April 18, 2013. 
  108. ^ a b "Mixed net signals from wikiminister". The Edmonton Journal. June 8, 2008. Retrieved April 18, 2013. 
  109. ^ Peter Nowak (June 4, 2008). "Government buffing Prentice's Wikipedia entry". CBC News. Retrieved April 18, 2013. 
  110. ^ a b Tom Arup (June 12, 2008). "Telstra boss victim of net's Wiki Wiki ways". Brisbane Times. Retrieved April 17, 2013. 
  111. ^ Fleur Leyden (June 13, 2008). "Sol Trujillo threatens Wikipedia". Daily Telegraph. Retrieved April 17, 2008. 
  112. ^ Jesse Hogan (June 16, 2008). "Website ally for Trujillo". The Age. Retrieved April 17, 2013. 
  113. ^ Alex Spillius (August 18, 2008). "John McCain accused of plagiarising Wikipedia for speeches". The Telegraph. Retrieved April 17, 2013. 
  114. ^ Susan Duclos (August 12, 2008). "McCain Accused Of Plagiarism, Campaign Releases Internal Memo And Denies Claim". Digital Journal. Retrieved April 17, 2013. 
  115. ^ Noam Cohen (September 1, 2008). "Editing – and re-editing – Sarah Palin's Wikipedia Entry". The New York Times. 
  116. ^ Noam Cohen (August 24, 2009). "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  117. ^ Joanna Slater (January 14, 2011). "Wikipedia's Jimmy Wales: The man with all the answers". The Globe and Mail. Retrieved April 18, 2013. 
  118. ^ a b Matthew Shaer (June 29, 2009). "Was Wikipedia correct to censor news of David Rohde's capture?". Christian Science Monitor. Retrieved April 18, 2013. 
  119. ^ Struan Robertson (December 11, 2008). "Was it right to censor a Wikipedia page?". Financial Times. (subscription required)
  120. ^ "Internet watchdog backs down over naked girl image". Agence France-Presse. December 10, 2008. (subscription required)
  121. ^ "IWF lifts UK Wikipedia ban". Guardian Unlimited. December 9, 2008. (subscription required)
  122. ^ Howard, Jennifer (December 18, 2008). "Teaching by Lying: Professor Unveils 'Last Pirate' Hoax". The Chronicle of Higher Education. (subscription required)
  123. ^ Jon Brodkin (January 14, 2011). "The 10 biggest hoaxes in Wikipedia's first 10 years". Network World. Retrieved May 17, 2012. 
  124. ^ Jake Stump (January 28, 2009). "Wikipedia mistakenly reports Byrd dead". The Times West Virginian. Retrieved April 16, 2013. 
  125. ^ "Wikipedia May Make Itself Harder to Edit". Fox News. January 27, 2009. Retrieved April 16, 2013. 
  126. ^ "Wikipedia Art". Wikipedia Art. 2011. Retrieved March 3, 2011. 
  127. ^ "Giga Law Firm Letter". Wikipedia Art. 2011. Retrieved March 3, 2011. 
  128. ^ Mijuk, Goran (July 29, 2009). "The Internet as Art". Wall Street Journal. Retrieved March 3, 2011. 
  129. ^ Bruce, Sterling (May 30, 2009). "The Internet Pavilion at the Venice Biennale". Wired. Retrieved March 3, 2011. 
  130. ^ "Transmediale: Open Web Award 2011 Nominees Announced!". Transmediale. 2011. Retrieved March 3, 2011. 
  131. ^ "Student's Wikipedia hoax dupes newspapers". ABC News. May 7, 2009. Retrieved April 16, 2013. 
  132. ^ Shawn Pogatchnik. "Student hoaxs world's media on wikipedia". NBC News. Retrieved April 16, 2013. 
  133. ^ Noam Cohen (August 24, 2009). "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People". New York Times. Retrieved April 16, 2013. 
  134. ^ Mark Coleman (March 10, 2009). "Barack Obama 'receives preferential treatment on Wikipedia', report claims". The Telegraph. Retrieved April 18, 2013. 
  135. ^ Asher Moses (March 11, 2009). "Obama Wiki fiddler caught red-handed". The Age. Retrieved April 18, 2013. 
  136. ^ Tozer, James (June 7, 2009). "Labour councillor David Boothroyd caught altering David Cameron's Wikipedia entry". The Daily Mail. Retrieved April 24, 2013. 
  137. ^ Metz, Cade (May 26, 2009). "Sockpuppeting British politico resigns from Wikisupremecourt". The Register. Retrieved May 27, 2009. 
  138. ^ Waldo Jaquith (June 23, 2009). "Chris Anderson’s Free Contains Apparent Plagiarism". Virginia Quarterly Review. Retrieved April 19, 2013. 
  139. ^ a b Andrew Keen (July 7, 2009). "Free and Cheap on the Internet". The Telegraph. Retrieved April 19, 2013. 
  140. ^ Chuck Raasch (July 14, 2009). "Free information has a cost". USA Today. Retrieved April 19, 2013. 
  141. ^ Solomon, Deborah (July 19, 2009). "The Gift Economist: The author of 'Free' talks about whether the price of digital goods and services should be zero". New York Times. 
  142. ^ Noam Cohen (July 28, 2009). "A Rorschach Cheat Sheet on Wikipedia?". New York Times. Retrieved April 17, 2013. 
  143. ^ "Wikipedia engulfed in row over Rorschach tests". The Telegraph. July 30, 2009. Retrieved April 17, 2013. 
  144. ^ Noam Cohen (August 23, 2009). "Complaint Over Doctor Who Posted Inkblot Test". New York Times. Retrieved April 17, 2013. 
  145. ^ Maev Kennedy "Legal row over National Portrait Gallery images placed on Wikipedia". The Guardian. July 14, 2009.
  146. ^ BBC "Gallery in Wikipedia legal threat". BBC News. July 15, 2009. Retrieved April 16, 2013. 
  147. ^ "National Portrait Gallery sues Wikipedia". Metro.co.uk. July 14, 2009. Retrieved April 13, 2010. 
  148. ^ "Wikipedia painting row escalates". July 17, 2009. 
  149. ^ Kirsten Doyle (November 12, 2009). "Wikipedia sued for publishing murderer's name". ITWeb. Retrieved April 18, 2013. 
  150. ^ Suzanne Daley (August 9, 2011). "On Its Own, Europe Backs Web Privacy Fights". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  151. ^ John Schwartz (November 12, 2009). "Two German Killers Demanding Anonymity Sue Wikipedia’s Parent". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  152. ^ Karina Brown (December 8, 2009). "Ron Livingston Sues Over Gay Rumors". Courthouse News Service. Retrieved May 16, 2013. 
  153. ^ "Actor sues over Wikipedia 'gay' claim". Adelaide Now. December 10, 2009. Retrieved May 16, 2013. 
  154. ^ David Kravetz (December 8, 2009). "Office Space Actor Sues Anonymous Wikipedia Vandal". Wired. Retrieved May 16, 2013. 
  155. ^ Steven Kurutz (December 15, 2009). "Ron Livingston vs. Wikipedia Editor: The Challenge of Policing the Web". The Wall Street Journal. Retrieved May 16, 2013. 
  156. ^ Jana Winter (April 27, 2010). "Wikipedia Distributing Child Porn, Co-Founder Tells FBI". Fox News. Retrieved April 16, 2013. 
  157. ^ "The Porn on Commons Must Go". slashdot.com. May 6, 2010. Retrieved April 16, 2013. 
  158. ^ Emma Barnett (May 11, 2010). "Wikipedia porn row sees founder give up his editing privileges". The Telegraph. Retrieved April 16, 2013. 
  159. ^ Dave Masters (July 15, 2010). "Blatter gets an OBE (Order of the Bellend)". The Sun. Retrieved April 16, 2013. 
  160. ^ Murray Wardrop (July 15, 2010). "Sepp Blatter given embarrassing nickname on World Cup award". The Telegraph. Retrieved April 16, 2010. 
  161. ^ Reginald T Dogan (September 19, 2010). "Hard to chew Limbaugh's whoppers". Pensacola News Journal. 
  162. ^ a b Kevin Sack (September 10, 2010). "Limbaugh Taken In: The Judge Was Not Loaded for Bear". New York Times. Retrieved April 21, 2013. 
  163. ^ "Rush Limbaugh Falls For Wikipedia Hoax About Judge Roger Vinson". Huffington Post. September 16, 2010. Retrieved April 21, 2013. 
  164. ^ a b Noam Cohen (June 12, 2011). "Shedding Hazy Light on a Midnight Ride". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  165. ^ Brian Burnsed (June 20, 2011). "Wikipedia Gradually Accepted in College Classrooms". US News and World Report. 
  166. ^ a b Robert Schlesinger (June 15, 2011). "Republicans Edit History on Paul Revere, Taxes, Debt". US News and World Report. Retrieved April 18, 2013. 
  167. ^ Noam Cohen (June 6, 2011). "Paul Revere, Sarah Palin and Wikipedia". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  168. ^ "'Fixer' cleans Wikipedia entries for senior business figures | PR & public relations news". PRWeek. June 9, 2011. 
  169. ^ McSmith, Andy; Singleton, David (June 10, 2011). "Mystery of the Wikifixer: who is the secret image-cleansing agent?". The Independent. Retrieved April 24, 2013. 
  170. ^ Johann Hari (September 15, 2011). "Johann Hari: A personal apology". The Independent. Retrieved April 16, 2013. 
  171. ^ Joel Gunter (September 27, 2011). "Orwell Prize will not pursue Hari over failure to return money". journalism.co.uk. Retrieved April 16, 2013. 
  172. ^ Thompson, Damian (June 30, 2013). "Johann Hari, Wikipedia and a porn site: an extraordinary new development – Telegraph Blogs". Blogs.telegraph.co.uk. Retrieved July 4, 2013. 
  173. ^ Christina Odone (September 15, 2011). "Johann Hari hounded me for years: all he gets is four months' unpaid holiday from the Independent. But the truth will come out". The Telegraph. Retrieved April 18, 2011. 
  174. ^ a b Melissa Rudd (November 24, 2011). "ANC Wikipedia page restored after 'uncivil' censorship". African Business Review. Retrieved April 18, 2013. 
  175. ^ "ANC slams Wikipedia over censorship". The Star. November 24, 2011. Retrieved April 18, 2013. 
  176. ^ Wilson, Jane (February 6, 2012). "Wikipedia: the real public relations opportunity". The Huffington Post. 
  177. ^ Oliver Wright (January 4, 2012). "Lobbying company tried to wipe out 'wife beater' beer references". The Independent. 
  178. ^ "Portland welcomes CIPR's plans to work with Wikipedia on industry guidelines | PR & public relations news". PRWeek. January 12, 2012. 
  179. ^ "Cipr To Work With Wikipedia". Corp Comms. Retrieved March 14, 2012. 
  180. ^ "Staffs for US presidential candidates John McCain and Barack Obama caught making questionable edits to Wikipedia". Mister-Info.com. January 19, 2012. Archived from the original on January 19, 2012. Retrieved June 16, 2013. 
  181. ^ Timothy Messer-Kruse (February 12, 2012). "The 'Undue Weight' of Truth on Wikipedia". The Chronicle of Higher Education. Retrieved May 16, 2013. 
  182. ^ a b Benjamin Wittes; Stephanie Leutert (May 12, 2013). "On Wikipedia, Lawfare, Blogs, and Sources". Harvard Law School National Security Journal. Retrieved May 16, 2013. 
  183. ^ "Truth And The World Of Wikipedia Gatekeepers". NPR. February 22, 2012. Retrieved May 16, 2013. 
  184. ^ "Im Netz der Wikipedia-Bürokratie". Sueddeutsche.de. February 20, 2012. Retrieved May 16, 2013. 
  185. ^ "Wikipedia Policies Limit Editing Haymarket Bombing". NPR. October 3, 2012. Retrieved May 16, 2013. 
  186. ^ Furness, Hannah (March 9, 2012). "MPs Wikipedia pages 'changed from inside Parliament'". The Daily Telegraph. 
  187. ^ a b c d "Wikipedia: 'Bob Crow, The Lord of the Rings and Notable DJs': TBIJ". Thebureauinvestigates.com. Retrieved March 14, 2012. 
  188. ^ Eddie Wrenn (March 9, 2012). "MPs and their staff make 10,000 changes to Wikipedia pages in bid to hide embarrassing information | Mail Online". Dailymail.co.uk. Retrieved March 15, 2012. 
  189. ^ Christopher Williams (August 2, 2012). "Wikipedia charity chairman resigns after pornography row". The Telegraph. Retrieved April 17, 2013. 
  190. ^ Young, Niki May (August 3, 2012). "Wikimedia UK chair resigns following ban from Wikipedia". Civil Society Media. Retrieved April 24, 2013. 
  191. ^ Who’s Wikipedia? What’s Philip Roth? The digital culture war, at Yahoo News, by Virginia Heffernan, published September 13, 2012; retrieved April 16, 2013
  192. ^ Philip Roth and Wikipedia, published September 15, 2012; retrieved April 16, 2013
  193. ^ "Gibraltarpedia". Government of Gibraltar. July 13, 2012. Retrieved September 23, 2012. 
  194. ^ Blue, Violet (September 18, 2012). "Corruption in Wikiland? Paid PR scandal erupts at Wikipedia". CNET. 
  195. ^ "Asian soccer body blames Wikipedia for slur of UAE team", USA Today, July 31, 2006.
  196. ^ "AFC apologizes to the UAE over ‘Sand Monkeys’ remark on its website". Al-Arabiya. October 15, 2012. Retrieved April 24, 2013. 
  197. ^ Teo, Daniel (October 16, 2012). "AFC sorry for calling UAE football team ‘sand monkeys’". Yahoo! News. Retrieved April 24, 2013. 
  198. ^ Grubb, Ben (February 20, 2013). "Melbourne council computer made 'controversial' edits to Wikipedia page". Bendigo Advertiser. 
  199. ^ Grubb, Ben (February 20, 2013). "Melbourne council computer made 'controversial' edits to Wikipedia page". The Age. Retrieved April 24, 2013. 
  200. ^ Farrell, Nick (February 20, 2013). "Occupy Melbourne Wiki vandalised from Aussie local council". TechEye. Retrieved April 24, 2013. 
  201. ^ Andy McSmith (November 30, 2012). "Leveson's Wikipedia moment: how internet 'research' on The Independent's history left him red-faced". The Independent. Retrieved December 8, 2012. 
  202. ^ "The Leveson Inquiry. Hacked to pieces.". The Economist. December 8, 2012. Retrieved December 26, 2012. 
  203. ^ Christopher Williams (December 24, 2012). "Wikipedia co-founder Jimmy Wales restricts discussion of Tony Blair friendship". The Telegraph. Retrieved April 18, 2013. 
  204. ^ Kevin Morris (December 25, 2012). "Wikipedia's odd relationship with the Kazakh dictatorship". The Daily Dot. Retrieved April 19, 2013. 
  205. ^ a b Kevin Morris (January 1, 2013). "After a half-decade, massive Wikipedia hoax finally exposed". The Daily Dot. Retrieved April 17, 2013. 
  206. ^ "The war that never was: Most elaborate Wikipedia hoax ever as 4,500 word article on 'Bicholim Conflict' – a fictitious fight for Goan independence – fooled site for FIVE YEARS". Daily Mail. January 5, 2013. Retrieved April 19, 2013. 
  207. ^ Kurtenbach, Dieter (February 21, 2013). "Nothing to see here: Is GEO Group editing its Wikipedia page?". Sun-sentinel.com. Retrieved March 23, 2013. 
  208. ^ Takei, Carl. "Private Prison Company Doctors Its Own Wikipedia Page and Fabricates Facts to Fight Bad Publicity". Aclu.org. Retrieved March 23, 2013. 
  209. ^ Violet Blue, "Big Oil's Wikipedia cleanup: A brand management experiment out of control", ZDNet, March 27, 2013. Retrieved March 28, 2013
  210. ^ Natasha Lennard Salon, March 21, 2013. Retrieved March 28, 2013
  211. ^ "French secret service accused of censorship over Wikipedia page". The Guardian. April 7, 2013. Retrieved April 9, 2013. 
  212. ^ "French secret service in censorship flap". United Press International. April 8, 2013. Retrieved April 24, 2013. 
  213. ^ Sayer, Peter (April 8, 2013). "French government agency forced Wikipedia volunteer to delete entry". PC World. Retrieved April 24, 2013. 
  214. ^ "Russian media regulator confirms Wikipedia blacklisted". Russia Beyond the Headlines. April 5, 2013. Retrieved April 18, 2013. 
  215. ^ "Russia May Block Wikipedia Access Over Narcotics Article". Rianovosti. April 5, 2013. Retrieved April 18, 2013. 
  216. ^ Andrew E. Kramer (March 31, 2013). "Russians Selectively Blocking Internet". New York Times. Retrieved April 18, 2013. 
  217. ^ Heighton, Luke (April 6, 2013). "Chuka’s Wiki’d act". The Sun. Retrieved April 7, 2013. 
  218. ^ Kember, Billy (April 12, 2013). "Flattering ‘British Obama’ edit on Wikipedia raises questions for MP Chuka Umunna". The Times. London. Retrieved April 12, 2013. 
  219. ^ Hope, Christopher (April 7, 2013). "Labour star Chuka Umunna admits his aides probably set up and edited his own Wikipedia page". Daily Telegraph. Retrieved April 8, 2013. 
  220. ^ Watts, Joseph (April 11, 2013). "Mystery deepens over who changed Wikipedia entry of Labour star Chuka Umunna". Evening Standard. Retrieved April 11, 2013. 
  221. ^ a b Jeff Lee (April 11, 2013). "NDP leader Dix at centre of Wikipedia editing controversy". Vancouver Sun. Retrieved April 22, 2013. 
  222. ^ Luke Simco (April 10, 2013). "Partisan conflict erupts on Wikipedia ahead of B.C. election". Metro News. Retrieved April 22, 2013. 
  223. ^ a b Jeff Lee (April 11, 2013). "Wikipedia editors restore critical historical information about B.C. NDP leader Adrian Dix". Global News. Retrieved April 22, 2013. 
  224. ^ Amanda Filipacchi (April 24, 2013). "Wikipedia’s Sexism Toward Female Novelists". New York Times. Retrieved April 27, 2013. 
  225. ^ Kevin Rawlinson (April 26, 2013). "Wikipedia in sexism row after labelling Harper Lee and others 'women novelists' while men are 'American novelists'". The Independent. Retrieved April 27, 2013. 
  226. ^ Jen Doll (April 25, 2013). "Wikipedia's Boys Club of 'American Novelists'". The Atlantic. 
  227. ^ Sarah Ditum (April 26, 2013). "Wikipedia wars: are there really novelists and 'women novelists'?". New Statesman. 
  228. ^ Alison Flood (April 25, 2013). "Wikipedia bumps women from 'American novelists' category". The Guardian. 
  229. ^ Filipacchi, Amanda (April 28, 2013). "Wikipedia’s Sexism". The New York Times. Retrieved April 28, 2013. 
  230. ^ Filipacchi, Amanda (April 30, 2013). "Sexism on Wikipedia Is Not the Work of 'a Single Misguided Editor'". The Atlantic. Retrieved May 1, 2013. 
  231. ^ Andrew Leonard (April 29, 2013). "Wikipedia's shame". Retrieved May 16, 2013.  Emphasis in original.
  232. ^ Leonard, Andrew (May 31, 2013). "My Wikipedia hall of mirrors". Salon.com. Retrieved May 31, 2013. 
  233. ^ a b c Andrew Leonard (May 17, 2013). "Revenge, Ego, and the Corruption of Wikipedia". Retrieved May 20, 2013. 
  234. ^ Kathleen Geier (May 18, 2013). "The Unmasking of a Troll". The Washington Monthly. Retrieved May 18, 2013. 
  235. ^ a b Leonard, Andrew (May 21, 2013). "Wikipedia Cleans up its Mess". Salon.com. Retrieved May 21, 2013. 
  236. ^ Sockpuppet investigation on Qworty.
  237. ^ Leonard, Andrew (May 24, 2013). "Wikipedia’s anti-Pagan crusade". Salon. Retrieved May 24, 2013. 
  238. ^ "Wikipedia's Jimmy Wales Wants to Know If Edward Snowden Ever Edited the Site". News.softpedia.com. June 26, 2013. Retrieved July 4, 2013. 
  239. ^ Nishtha Kanal. "Jimmy Wales causes trouble in Wikipedia paradise as he hunts for Snowden". Tech2.in.com. Retrieved July 4, 2013. 
  240. ^ Khidr Suleman (June 26, 2013). "Wikipedia co-founder Wales asks for info on Snowden edits". IT PRO. Retrieved July 4, 2013. 
  241. ^ – 4. Juli 2013, 15:01 –. "Whistleblowing: Jimmy Wales sucht Edward Snowden - Digital Nachrichten". NZZ.ch. Retrieved July 4, 2013. 
  242. ^ Scritto da: Francesco Lanza - mercoledì 26 giugno 2013. "Jimmy Wales viola le regole di Wikipedia vorrebbe scoprire se Snowden contribuisce". Downloadblog.it. Retrieved July 4, 2013. 
  243. ^ Netzwelt (June 26, 2013). "Wikipedia-Gründer sucht nach Edward Snowden - SPIEGEL ONLINE". Spiegel.de. Retrieved July 4, 2013. 
  244. ^ Stern, Mark Joseph (22 August 2013). "Wikipedia Beats Major News Organizations, Perfectly Reflects Chelsea Manning’s New Gender". Slate. Retrieved 18 March 2014. 
  245. ^ Hern, Alex (24 October 2013). "Chelsea Manning name row: Wikipedia editors banned from trans pages". The Guardian. Retrieved 18 March 2014. 
  246. ^ DC Weiss. DC lawyer pursues suit to unmask authors who changed her Wikipedia page ABA Journal 16 Sept. 2013 (viewed 21 Oct 2013)
  247. ^ Dan Myers (6 September 2013). "Guy Fieri Is 'Genocidal,' According to Wikipedia". The Daily Meal. Retrieved 7 September 2013. 
  248. ^ McHugh, Molly (2013-10-01). "How pro-fascist ideologues are rewriting Croatia's history". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-05. 
  249. ^ "Hr.wikipedija pod povećalom zbog falsificiranja hrvatske povijesti" [Croatian Wikipedia under scrutiny for fabricating Croatian history!] (in Croatian). Novi list. Retrieved 15 September 2013. 
  250. ^ McHugh, Molly (2013-10-17). "Where does your Wikipedia donation go? Outgoing chief warns of potential corruption". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-05. 
  251. ^ Andrew Orlowski (2013-10-08). "Wikipedia Foundation exec: Yes, we've been wasting your money". The Register. Retrieved 2014-03-05. 
  252. ^ "Senator Rand Paul Is Accused of Plagiarizing His Lines From Wikipedia". The New York Times. 30 October 2013. Retrieved 4 November 2013. 
  253. ^ Protection Log for Gattaca
  254. ^ McHugh, Molly (2013-10-08). "The battle to destroy Wikipedia's biggest sockpuppet army". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-05. 
  255. ^ a b Robbins, Martin (2013-10-18). "Is the PR Industry Buying Influence Over Wikipedia?". VICE United Kingdom. Retrieved 2014-03-05. 
  256. ^ McHugh, Molly (2013-11-20). "Wikipedia hits sockpuppet PR firm with cease-and-desist notice". The Daily Dot. Retrieved 2014-03-05. 
  257. ^ "What Is Causing The Warming". Bureau of Meteorology Australia. 2014. Retrieved 16 February 2014. 
  258. ^ "What Is Extreme Weather And How Is It Changing?". Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation Australia. 2 January 2014. Retrieved 16 February 2014. 
  259. ^ "Understanding Climate Change". Australian Government, Department of the Environment. Retrieved 16 February 2014. 
  260. ^ Squareweave Pty Ltd (2013-12-08). "Brushfire Report". Climate Council. Retrieved 2014-03-05. [dead link]
  261. ^ "Greens call for heatwave inquiry". Greens MPs in Victoria. 2014-01-23. Retrieved 2014-03-05. 
  262. ^ Gallagher, Paul (10 January 2014). "Wikipedia fires editor who enhanced entries for cash". The Independent. Retrieved 10 January 2014. 
  263. ^ Mullin, Joe (2014-01-10). "Wikimedia Foundation employee ousted over paid editing". Ars Technica. Retrieved 2014-03-05. 
  264. ^ "The Daily Dot - Wikipedia staffer at center of latest sockpuppet scandal". 

Further reading[edit]

Legal citations of Wikipedia
Wikipedia and juries