Mainichi Shimbun

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Mainichi Shimbun
Mainichi Shimbun logo.svg
Tokyo Nichinichi Shimbun first issue.jpg
First issue on February 21, 1872.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
(54.6 cm × 40.65 cm)
Owner(s) The Mainichi Newspapers Co., Ltd.
Publisher Masato Kitamura
Founded February 21, 1872
Language Japanese
Headquarters Chiyoda, Tokyo
Osaka
Nagoya
Kitakyushu
Circulation Morning edition: 3,945,646
Evening edition: 1,610,293[1]
Official website www.mainichi.co.jp

The Mainichi Shimbun (毎日新聞 Mainichi Shinbun?, lit. "Daily News") is one of the major newspapers in Japan, published by The Mainichi Newspapers Co., Ltd (株式会社毎日新聞社 Kabushiki-gaisha Mainichi Shinbunsha?).

In addition to the Mainichi Shimbun, which is printed twice a day in several local editions, Mainichi also operates an English language news website called The Mainichi[2] (previously Mainichi Daily News), and publishes a bilingual news magazine, Mainichi Weekly. It also publishes paperbacks, books and other magazines, including a weekly news magazine, Sunday Mainichi.

History[edit]

Newsroom at Mainichi Shimbun.

The history of the Mainichi Shimbun began with the founding of two papers during the Meiji period. The Tokyo Nichi Nichi Shimbun was founded first, in 1872. The Mainichi claims that it is the oldest existing Japanese daily newspaper[citation needed] with its 136-year history. The Osaka Mainichi Shimbun was founded four years later, in 1876. The two papers merged in 1911, but the two companies continued to print their newspapers independently until 1943, when both editions were placed under a Mainichi Shimbun masthead. In 1966, the Tokyo office was moved from Yurakucho to Takebashi, and in 1992, the Osaka office was moved from Dojima to Nishi-Umeda.

The Mainichi has 3,200 employees working in 364 offices in Japan and 26 bureaus overseas. It is one of Japan's three largest newspapers in terms of circulation and number of employees, and has 79 associated companies, including Tokyo Broadcasting System (TBS), Mainichi Broadcasting System (MBS) and the Sports Nippon Newspaper.

The Mainichi is the only Japanese newspaper company to have won a Pulitzer Prize. The Japan Newspapers Association, made up of 180 news organizations, has granted the Mainichi its Grand Prix award on 21 occasions, making the Mainichi the most frequent winner of the prize since its inception in 1957.

Partnership with MSN[edit]

On 15 January 2004, Mainichi Shimbun and MSN Japan announced they were to merge their websites. The partnership has been known as MSN-Mainichi Interactive, effective since 1 April 2004.[3] On 18 September 2007, Mainichi announced the launch of their new website, mainichi.jp, which would include "heavy use of social bookmarking, RSS and blog parts" and would "pay attention to bloggers". The new website began operations on 1 October 2007, marking the end of MSN-Mainichi Interactive, being replaced by mainichi.jp. The English-language Mainichi Daily News also moved to the new website.[4] MSN-Japan switched to Sankei Shimbun.[5]

WaiWai controversy and cancellation[edit]

The Mainichi Daily News column WaiWai, by Australian journalist Ryann Connell, featured often-sensationalist stories, principally translated from and based on articles appearing in Japanese tabloids. The column carried a disclaimer since September 19, 2002: "WaiWai stories are transcriptions of articles that originally appeared in Japanese language publications. The Mainichi Daily News cannot be held responsible for the content of the original articles, nor does it guarantee their accuracy. Views expressed in the WaiWai column are not necessarily those held by the Mainichi Daily News or the Mainichi Newspapers Co."[6] Nevertheless, WaiWai content was reported as fact in blogs and reputable foreign media sources.[7]

In April and May 2008, an aggressive anti-WaiWai campaign appeared on internet forums including 2channel.[8] Criticism included "contents are too vulgar" and "the stories could cause Japanese people to be misunderstood abroad."[9][10]On June 20, a news site J-CAST reported on this issue.[11] The Mainichi editorial board responded by deleting controversial WaiWai articles and limiting archive access, but the column remained in the Sunday Mainichi.[12] Citing continuing criticism,[13][14] Mainichi's Digital Media Division shut down WaiWai on June 21.[12] Mainichi also announced it would "severely punish the head of the Digital Media Division, which is responsible for overseeing the site, the manager responsible for the column and the editor involved with the stories."[15][16] On June 25, Mainichi apologized to MDN readers.[17] Some advertisers responded to the campaign by pulling ads from Mainichi's Japanese site.[18][19]

On June 28, 2008, Mainichi announced punitive measures.[9][13] Connell, who remained anonymous in the announcement, was suspended for three months ("issuing three months' disciplinary leave").[20] Other involved personnel were either docked 10%–20% salary or "stripped of their titles" for a period of one or two months.

On July 20, 2008, Mainichi released the results of an in-house investigation. Mainichi announced that it would re-organize the MDN Editorial Department on August 1 with a new chief editor, and would re-launch the MDN on September 1 as a more news-oriented site.[21] Mainichi said, "We continued to post articles that contained incorrect information about Japan and indecent sexual content. These articles, many of which were not checked, should not have been dispatched to Japan or the world. We apologize deeply for causing many people trouble and for betraying the public's trust in the Mainichi Shimbun."[21]

Offices[edit]

Palaceside Building, the headquarters of Mainichi Shimbun in Tokyo.
  • Tokyo Head Office (東京本社 Tōkyo Honsha?), corporate headquarters
1-1-1, Hitotsubashi, Chiyoda, Tokyo
  • Osaka Head Office (大阪本社 Ōsaka Honsha?)
3-4-5, Umeda, Kita-ku, Osaka
  • Chubu Head Office (中部本社 Chūbu Honsha?)
Midland Square, 4-7-1, Meieki, Nakamura-ku, Nagoya
  • Seibu Head Office (西部本社 Seibu Honsha?)
13-1, Konya-machi, Kokura Kita-ku, Kitakyushu

Sponsorship[edit]

Like other Japanese newspaper companies, Mainichi hosts many cultural events such as art exhibitions and sporting events. Among them, the most famous are the Sembatsu high school baseball tournament held every spring at Koshien Stadium, and the non-professional baseball tournament held every summer in the Tokyo Dome (formerly held in Korakuen Stadium).

The company sponsors a number of prominent annual road running competitions in Japan, including the Lake Biwa Marathon and the Beppu-Ōita Marathon.

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ ABC Japan, average for July–December 2005
  2. ^ http://mainichi.jp/english/english/
  3. ^ Nihon Shimbun Kyokai, Mainichi announces its online news site merger with MSN, News Bulletin No. 28 April 2004.
  4. ^ Reliability and openness key features of new Mainichi site, Mainichi Daily News, 2007-09-18.
  5. ^ (Japanese) 産経Webは「MSN産経ニュース」に変わります, Sankei Shimbun, 2007-09-18.
  6. ^ "Analysis of the investigative team", Mainichi Newspapers, 2008-07-20.
  7. ^ "Japanese newspaper admits infamous sex column was untrue", Telegraph.co.uk, The Daily Telegraph, 2008-7-22
  8. ^ (Japanese) 英語版サイトに「低俗」な日本紹介記事を掲載 毎日新聞がおわび, SANSPO.COM, The Sankei Shimbun, 2008-06-24.
  9. ^ a b "Punitive measures over Mainichi Daily News WaiWai column announced" Mainichi Newspapers, 2008-06-28.
  10. ^ "WaiWai is dead", Japan Inc, 2008-06-22.
  11. ^ (Japanese) 毎日新聞英語版サイト 「変態ニュース」を世界発信, J-CAST, 2008-06-20.
  12. ^ a b "Chronology of problems with English-language site", Mainichi Newspapers, 2008-07-20.
  13. ^ a b "Mainichi suspends reporter over 'vulgar' English column", BREITBART.COM, Associated Press - Kyodo News, 2008-06-27.
  14. ^ (Japanese) 毎日が英文サイト一部閉鎖 「低俗」と抗議3百件, 47NEWS, Kyodo News, 2008-06-24.
  15. ^ "Mainichi will ’severely punish’ employees who contributed to WaiWai column", Japan Probe, 2008-06-24.
  16. ^ (Japanese) 「低俗過ぎる」毎日新聞英語版のゴシップサイトが批判受け閉鎖, INTERNET Watch, Impress Watch, 2008-06-24.
  17. ^ "Apology to readers for WaiWai column", Mainichi Newspapers, 2008-06-25.
  18. ^ (Japanese) 「毎日jp」が自社広告だらけに、ネット上に深いつめ跡残る, Nikkei BP, 2008-07-08.
  19. ^ "The Birth of Blog Discourse" (translation of blog post in CNET Japan), Néojaponisme, November 6, 2008.
  20. ^ The writer was Ryann Connell. Justin Norrie, "Japanese set the blogs on 'sleazy Australian' writer", The Age, 2008-07-05.
  21. ^ a b "Mainichi Daily News to start over again", Mainichi Daily News, 2008-07-20.

External links[edit]