Michael Tugendhat

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Sir Michael Tugendhat
Born (1944-10-21) 21 October 1944 (age 69)
Other names The Hon. Mr Justice Tugendhat
Occupation High Court judge
Known for Media law cases

Sir Michael George Tugendhat (born 21 October 1944[1]), styled The Hon. Mr Justice Tugendhat, and in legal writing as Tugendhat J, is a High Court judge in England and Wales. He is the England and Wales's senior media judge, taking over that role from Mr Justice Eady on 1 October 2010.[2] His appointment was welcomed by some journalists who believed he held "more enlightened beliefs"[2] than did his predecessor.

Early life[edit]

Michael Tugendhat is the son of Dr Georg Tugendhat, an immigrant from Austria who founded a petrochemical refinery, and his wife Marie Littledale.[3][4] His elder brother Christopher Tugendhat is a politician, businessman, and author.[5] He is married and has four sons.[6]

Education[edit]

Tugendhat attended Ampleforth College and Gonville and Caius College, Cambridge, where he studied philosophy and classics.[6][7] He won the Henry Fellowship to attend Yale Law School and studied at the Hague Academy of International Law before being called to the Bar by the Inner Temple in 1969.[6] He then joined Five Raymond Buildings, a set of barristers' chambers specialising in media and entertainment law.[8][9]

Legal career[edit]

Tugendhat was appointed Queen's Counsel in 1986. He became a Recorder of the Crown Court in 1994 and a deputy judge sitting in the High Court of Justice in 1995.[8] In 2000, he became a judge sitting in the appeal courts of Jersey and Guernsey.[8] He was appointed a High Court Judge, Queen's Bench division, in 2003.[1] In 2010 he was appointed to be the Judge in Charge of the Queen's Bench jury lists.[10] He is a fellow of the Institute of Advanced Legal Studies.[1] He was formerly on the management committee of the Advice on Individual Rights in Europe Centre.[9][11]

Described by The Guardian as "Britain's leading expert on privacy law", Tugendhat told the Commons' select committee on Culture, Media and Sport:[12]

"We must never underestimate the asset we have in the free press and I am afraid a free press is bound to be one that occasionally gets it wrong either by malice or mistake.

Notable cases[edit]

Advocate[edit]

In 2000 Tugendhat acted for David and Victoria Beckham, who were petitioning the High Court to prevent the publication of a biography of them by Andrew Morton. The Beckhams claimed a portion of the book was derived from confidential information passed on by their former bodyguard, who was already enjoined from making public disclosures about the couple. Tugendhat called the bodyguard's conduct "a very bad case of disloyalty and breach of confidentiality" but opposing counsel, Geoffrey Robertson QC, argued that Morton and his publisher enjoyed protection of their free speech in this regard. The parties reached an out of court settlement and the book was published.[13]

In 2001 he represented 'The Sunday Times newspaper in its efforts to publish extracts a book by former MI6 officer Richard Tomlinson. The Attorney General sought to compel newspapers to gain the approval of the Government before publishing such sensitive information. The court (Lord Phillips, Lord Justice Tuckey, and Lord Justice Longmore) ruled that, as the information had already been published in Russian newspaper Komsomolskaya Pravda, it was already in the public domain and so the restraint on publication in the UK could not be justified.[14]

Later in 2001 he acted for a number of newspapers including The Times, the Daily Mirror and the Daily Mail, which sought to overturn a blanket ban on publishing unauthorised disclosures by former MI5 agents, including those of David Shayler.[15] The House of Lords ruled that the statutory prohibition on agents revealing secret information was proportional and did not contravene Article 10 of the European Convention on Human Rights.[16][17]

Also in 2001 Tugendhat represented internet service provider Demon Internet, which sought to amend a ruling which would hold it responsible if any of its customers used the Demon service to identify the new identities of the killers of James Bulger. The court amended to the order to indemnify Demon and other ISPs providing they took "take all reasonable steps" to remove the infringing material. The order remained more onerous than Demon had wished - Tugendhat said of it "Happy would not be the word, but we have all signed it."[18]

In 2002, in the case Theakston v Mirror Group Newspapers Ltd, he represented TV presenter Jamie Theakston, who sought to injunct newspapers from publishing a story about Theakston visiting a London brothel, arguing that, as the alleged visit took place in private, The Sunday Peoples publication of details infringed his right to privacy under Article 8 of the European Convention on Human Rights. Denying the petition to impose the injunction, Mr Justice Ouseley ruled "It is not inherent in the nature of a brothel that all or anything that transpires within is confidential."[19][20]

In 2003 Tugendhat appeared for actor Michael Douglas and his wife Catherine Zeta-Jones in the case Douglas v Hello! Ltd before the High Court. Douglas and Jones had sold rights to publish photographs of their 2000 wedding to celebrity news magazine OK!, but a paparazzo surreptitiously photographed the proceedings and sold his photographs to OK's competitor Hello. Douglas, Jones, and OK! sued Hellos publisher, alleging their privacy had been invaded and claiming £1.75 million in damages.[21] Refuting the claim that the couple's selling photos of their wedding rendered the event "not genuinely private", Tugendhat argued "If Michael Douglas and Catherine Zeta-Jones could not offer a slice without offering the whole cake, then their own freedom of expression is diminished."[22] The Douglases were successful in their claim; Hello appealed to the Court of Appeals which denied the appeal. Hello then appealed to the House of Lords which (in a combined ruling with OBG Ltd v Allan), also denied the appeal.[23]

Judge[edit]

In January 2010, he overturned a superinjunction imposed on behalf footballer John Terry which prevented the media from revealing details of his affair with team-mate Wayne Bridge's former girlfriend, Vanessa Perroncel, saying he did not feel the order was "necessary or proportionate".[24] He also criticised Terry's lawyers for not notifying newspapers of the action they were taking.

In June 2010, at an interim hearing in the case of Thornton v Telegraph Media Group, his ruling in favour of the Telegraph Media Group over Lynn Barber's review in the Daily Telegraph of Sarah Thornton's book, "Seven Days in the Art World" was said to "raise the bar for libel claimants."[25] Amongst the allegations made in Barber's review that was the subject of the case, Barber had written that Thornton had given her interviewees copy approval, a practice of which journalists would "disapprove." Thornton considered this to be defamatory. Tugendhat accepted the argument of Telegraph Media Group, that there should be a a "threshold of seriousness" for libel claims in order to prevent trivial claims and that a claimant should be able to demonstrate a "substantial effect" on their reputation in order to prove defamation.[26] However, the case went to trial in 2011, at which point Tugendhat ruled in favour of Thornton. During trial it was established that Barber had lied in her evidence to the court about the extent of her knowledge of the accusations published in her book review.[27] It emerged that Barber was fully aware that some of the accusations in her review were completely false, a fact which resulted in Tugendhat awarding Thornton £15,000 in malicious falsehood damages.[28] This was a notable award as it appears to have been the first award of general damages for malicious falsehood.[29] In the same judgment, Tugendhat went on to rule that other accusations in Barber's review were defamatory of Thornton, and awarded the latter a further £50,000 in damages.[30] By doing so, the judge overturned the Daily Telegraph's "offer of amends" defence,[31] a first in English legal history.

In May 2011 Tugendhat partially lifted a gagging order brought by Sir Fred Goodwin, the former chief executive of the Royal Bank of Scotland, just hours after details of his alleged extra-marital affair were made public in the House of Lords. Tugendhat varied the injunction to allow publication of Goodwin's name, but not details of the alleged relationship and the name of the woman said to be involved.[32]

In November 2012 Tugenhat presided over an attempt by the Metropolitan Police to force claims against them relating to relationships between undercover police officers and unsuspecting women to be held in secret. He ruled in January 2013 that parts of these contentious cases (relating to the Human Rights Act) should be heard in a secret Investigatory Powers Tribunal, from which claimants are themselves excluded, and which to which there is no power of appeal. However, he ruled against the Metropolitan Police in relation to parts of the cases brought under common law, which will be held in the High Court rather than in secret.[33]

Bibliography[edit]

External links[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c "The Hon Mr Justice Tugendhat". Debrett's People of Today. Retrieved November 21, 2010. 
  2. ^ a b Preston, Peter (19 September 2010). "Mr Justice Tugendhat the libel judge of our dreams? Let's wait and see". The Guardian. Retrieved October 17, 2010. 
  3. ^ "German intelligence operations, agents and suspected agents". MI5, the Security Service. 27 August 2009. 
  4. ^ "Papers of Dr Georg Tugendhat, industrialist and economist, concerning the Manchester Oil Refinery Limited and related interests, 1936-1964". 
  5. ^ Kunal Dutta (15 September 2010). "Mr Justice Eady to be replaced as senior judge on libel and privacy". The Independent. 
  6. ^ a b c "The Law of Privacy and the Media:About the Author(s)". Oxford University Press. March 2006. 
  7. ^ "Michael Tugendhat (W62) appointed as Senior Media Judge". Ampleforth College. 15 September 2010. Retrieved 4 May 2011. 
  8. ^ a b c "Tugendhat QC appointed to the Bench". 5RB. 8 May 2003. 
  9. ^ a b "Memorandum submitted by Michael Tugendhat QC to the Select Committee on Culture, Media and Sport". 17 February 2003. 
  10. ^ "Appointment of new judge in charge of the Queen’s Bench Jury and Non-Jury Lists". Judicial Communications Office news release. 13 September 2010. 
  11. ^ Henry Reichhold (2008). "Celebrating 15 Years from 1993 – 2008". The AIRE Centre. 
  12. ^ Clare Dyer (18 April 2003). "Privacy law expert joins high court". The Guardian. 
  13. ^ "Posh and Becks settle book row". BBC News. 30 August 2000. 
  14. ^ Richard Norton-Taylor (26 January 2001). "MI6's lawyers lose spy book appeal". The Guardian. 
  15. ^ Richard Norton-Taylor (18 July 2001). "Guardian enters Shayler case to contest gagging". The Guardian. 
  16. ^ "R v Shayler (case report)". 5RB. 
  17. ^ "Public interest defence not available in secrets prosecution". The Times. March 22, 2002. 
  18. ^ "Net firm wins Bulger ruling". BBC News. 10 July 2001. 
  19. ^ Joshua Rozenberg (15 February 2002). "Why judge let prostitutes tell on Theakston". The Telegraph. 
  20. ^ Mr Justice Ouseley (14 February 2011). "Judgment (in the case between Theakston and MGN Limited)". Queen's Bench Division, High Court of Justice. 
  21. ^ "Zeta Jones and Douglas begin court battle". The Telegraph. 3 February 2003. 
  22. ^ Ciar Byrne (7 March 2003). "Zeta Jones offered wedding 'slice’". The Guardian. 
  23. ^ "2007 UKHL 21 : Judgments - OBG Limited and others (Appellants) v. Allan and others (Respondents)Douglas and another and others (Appellants) v. Hello! Limited and others (Respondents)Mainstream Properties Limited (Appellants) v. Young and others and another (Respondents)". House of Lords. 
  24. ^ Tryhorn, Chris (30 January 2010). "High court overturns superinjunction granted to England captain John Terry". The Guardian. Retrieved November 21, 2010. 
  25. ^ Greenslade, Roy (16 June 2010). "Judge's libel ruling enhances press freedom". The Guardian. Retrieved November 21, 2010. 
  26. ^ http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2010/1414.html
  27. ^ http://www.artdesigncafe.com/sarah-thornton-lynn-barber-daily-telegraph-2011
  28. ^ http://www.bailii.org/ew/cases/EWHC/QB/2011/1884.html
  29. ^ http://inforrm.wordpress.com/2011/07/28/case-law-thornton-v-telegraph-media-group-an-offer-of-amends-defence-fails-hugh-tomlinson-qc/
  30. ^ Halliday, Josh (26 July 2011). "Telegraph Media Group ordered to pay damages over Lynn Barber book review". The Guardian. 
  31. ^ Melville-Brown, Amber (19 February 2009). "Media law - offers of amends". Law Society Gazette. 
  32. ^ Sir Fred Goodwin gagging order partially lifted by high court http://www.guardian.co.uk/law/2011/may/19/sir-fred-goodwin-gagging-order-lifted Thurs May 19, 2011 retrieved 26/05/2011
  33. ^ Women who had relationships with police spies win partial legal victory http://www.theguardian.com/environment/2013/jan/17/women-relationships-police-spies-victory