Michele Santoro

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Michele Santoro
Michele Santoro - Versiliana 2011 cropped.jpg
Born (1951-07-02) July 2, 1951 (age 63)
Salerno, Campania, Italy
Occupation Journalist, anchorman, opinion leader, television host and presenter
Website
http://www.michelesantoro.it/

Michele Santoro (born July 2, 1951) is an Italian journalist, anchorman, opinion leader, television host and presenter.

He also served till October 2005 as Member of the European Parliament for Southern Italy with the Olive Tree, part of the Socialist Group and sat on the European Parliament's Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs, being a substitute for the Committee on Culture and Education, a member of the Delegation to the EU-Russia Parliamentary Cooperation Committee and a substitute for the Delegation to the EU-Croatia Joint Parliamentary Committee.

Education and career[edit]

Santoro was born in Salerno.

A graduate in Philosophy, he made a successful debut in the Italian media as editor-in-chief on the regional newspaper La Voce della Campania ("Voice of Campania") and collaborating with some other national newspapers and magazines like Il Mattino, L'Unità and Epoca.

Before being hired by RAI, he had had some experience with a number of radio stations. He started his RAI career in TG3, the Rai Tre news division, first as a foreign correspondent, then creating and producing TV specials and weekly TV magazines, and finally working as chief culture correspondent, again for TG3.

News shows[edit]

Santoro's popularity was essentially based on being the author and anchorman for TV journalism broadcasts like Samarcanda, Il rosso e il nero and Temporeale, all strongly left wing oriented, the broadcasts took place during a period of political turmoil in Italy (see Tangentopoli). These often involved debates with politicians, along with ground-breaking reports and questions from the audience. Santoro's shows were seen as places where the Italian people confronted their politicians, often perceived to be corrupt or inept. His shows have always been criticized for the leftism and lack of impartiality like in the last years with attacks against Berlusconi and other right wing Italian MPs.

Santoro left RAI in 1996, because of disagreements with the public television's direction, and briefly worked in Silvio Berlusconi's networks; he left Mediaset because of Berlusconi's continuing political role that he felt to be in conflict with his influence as the country's main media entrepreneur.[1] After his return, he led two shows, Circus, on Rai Uno, and Sciuscià, on Rai Due. The latter was often made up of a series of reportages, narrated in movie style.

In recent years he has been continually accused of partisanship by the right-wing coalition led by Silvio Berlusconi, whose family holding company controls Mediaset, who installed a new board in the state-owned RAI after their electoral victory in the Italian general election, 2001. Sciuscià remained on the air until May 2002.

Attacks from Berlusconi[edit]

The new RAI board installed by the centre-right government decided not to renew Santoro's contract. This followed a declaration by Silvio Berlusconi, then prime minister, at a press conference in Sofia, Bulgaria, where he clearly stated:

Santoro, Biagi and Luttazzi used the public TV, paid by all, in a manner which is criminal. I believe it to be a specific duty of the new RAI board not to allow this to happen again.[2]

Soon after, neither Santoro nor the two others obtained any more work for RAI, and working for Berlusconi's own TV networks (the other half of the TV system) was obviously unviable. A legal dispute has been ongoing, since Santoro contested a violation of his contract by RAI. He was supported by a court decision that should have forced RAI to give him the direction of a news magazine,[3] but in the end Santoro was omitted.

European Parliament candidate[edit]

In the 2004 European elections, Santoro accepted the offer of candidacy proposed by the centre-left confederation called United in the Olive Tree. He was elected as MEP with a great poll success, obtaining a total of more 700,000 votes in Italy as a whole. In the southern-Italian mandate, Santoro defeated Silvio Berlusconi himself with 526,535 votes against 452,326.

Michele Santoro resigned as an MEP on October 19, 2005, basing his decision on his desire to go back to his work on RAI, citing a judicial verdict which obliged the Italian national television to reinstate him. Contemporarily he announced his participation on RockPolitik, a controversial and long-awaited TV show on Rai Uno, hosted by singer Adriano Celentano, to talk about issues of media censorship, after Luttazzi and Biagi refused to be guests on the show.[4]

Return to RAI[edit]

Michele Santoro in 1987

Following his resignation from the European Parliament, he started working on a new TV news magazine called AnnoZero (Year Zero) broadcast on Rai Due and Raisat Extra and initially scheduled to be aired first on April 27, 2006; its debut was however delayed and it started on September 14. The show's regular commentators consist of the journalist Marco Travaglio and the cartoonist Vauro. The episode of the show aired on March 8, 2007, which featured Italian Minister of Justice Clemente Mastella as special guest caused controversy for his strong position on the DiCo issue. Mastella walked out of the programme in protest during its live broadcast.

The new exit from RAI[edit]

At the end of 2011 Santoro don't find an agreement with RAI and LA7 and decide to realize a TV magazine with distribution in local TVs and in internet in streaming. After he has found an agreement with Sky TG24. The web transmitting this magazine are: http://serviziopubblico.it, ilfattoquotidiano.it, repubblica.it, corriere.it.

In 2012 he found an agreement with LA7 and his show is broadcast every Thursday night at 9.10pm.

See also[edit]

Editto Bulgaro Berlusconi's declaration about Santoro, Biagi and Luttazzi.

References[edit]

  1. ^ see Nina Rothenberg, Political cleansing and censorship in public television – a case study of Michele Santoro and Enzo Biagi, in: Albertazzi, Brook, Ross, Rothenberg, Resisting the Tide: Cultures of Opposition During the Berlusconi Years, London, Continuum, 2009.
  2. ^ (Italian) Il premier: "Via dalla Rai Santoro, Biagi e Luttazzi", La Republica
  3. ^ (Italian) Il giudice impone alla Rai "Santoro in tv e non di notte", La Repubblica
  4. ^ (Italian) Santoro si dimette da Strasburgo stasera sarà ospite di Celentano, La Repubblica

External links[edit]