Montana Kaimin

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Montana Kaimin
Smaller Kaimin logo.jpg
The current logo of the Kaimin
Type University Newspaper
Owner(s) University of Montana
Editor Jayme Fraser
Staff writers 51
Founded 1898
Language English
Headquarters University of Montana
Circulation Select local businesses,
University of Montana campus
Official website http://www.montanakaimin.com/

The Montana Kaimin is the University of Montana's student-run independent newspaper located in Missoula, Mont. The daily paper is printed four times a week, Tuesday through Friday, with special editions printed occasionally. The current editor-in-chief is Jayme Fraser.[1] The newspaper is divided into five section including news, sports, outdoors, opinion, arts and culture and is still printed in black and white.

The name "Kaimin" is derived from a Salish Indian word and means "something written" or a "message."[2]

History[edit]

1898 & Early 1900s[edit]

The Kaimin has been in publication since 1898 and the first issue sold for 15 cents. Charles Pixley was the first editor of the Kaimin. The monthly publication combined artful literary styling of student writers with colorful gossip of campus life. From June 1898 until 1900, the Kaimin was formatted as a monthly magazine. The first weekly edition of the paper was printed in September 1900. In March 1927, the Kaimin began printing twice a week, Tuesday and Friday. The publication changed to daily printing beginning March 1938 and did so up until World War II.[3]

1930s[edit]

Throughout the Great Depression, the Kaimin only mentioned it twice. The first was in 1932 when the football team lost money. A reason cited was the nationwide economic depression. The Kaimin mentioned the depression when it reported in 1933 that UM professors questioned President Franklin Roosevelt's decision to have a national banking holiday. In 1938, the Kaimin changed physical location. It moved from the structure known as "The Shack." The building was built to house Student Army Training Corps during World War I. The Shack proved to be an inefficient facility for the newspaper, so it moved into the newly constructed journalism building.[4]

1940s[edit]

Throughout World War II, the staff consisted mostly of women. Both the newspaper and the university supported the war but both felt the war's effect with shrinking enrollment, staff and budget. The war caused the Kaimin to scale back its production and to revert to publishing the paper twice a week, then just weekly in 1943. This continued until January 1948 when daily publishing Tuesday through Friday resumed. Because campus and paper were predominately female during the war, much of the Kaimin's news focused on women. A regular column, "Women in the News," ran in 1945. As enrollment rose, the budget for paper became bigger and the Publication Board voted unanimously to increase the salaries for Kaimin employees. The editor's salary increased from $35 a month to $70. In 1949, pressure from the campus administration led to confiscation and destruction of an issue of the Kaimin, which carried a cartoon depicting the Montana Board of Education as rats gnawing at a bag of university funds. Carroll O'Connor, later to become television's Archie Bunker, and Bill Smurr resigned their editing jobs in protest.[5]

1950s[edit]

On Jan. 17, 1950, the Kaimin was linked to the United Press International teletype, making it the only college paper in the Rocky Mountains to have the capability to print the latest world news. In 1952, a letter to the editor claimed the Kaimin was being run by the journalism faculty and not by journalism students. The editorial the next day called the letter libelous but no legal action was taken, eliminating the possibility of a newspaper suing itself for libel. The Kaimin announced it would move to a p.m. schedule early in 1956. Editor Kim Forman wrote, "By changing to a p.m. paper, the Kaimin will be both better written and better read." A month later, the Kaimin abandoned the p.m. format and returned to the morning. In 1958, the newspaper defeated over 100 schools and took first place in a national news writing competition.[3]

1960s[edit]

During the 1960s, the Kaimin's editor, David Rorvik, received heavy criticism for the editorials published. In October 1965, Rorvik chastised the Roman Catholic Church for its stand on birth control with an editorial titled, "The Contemporary Lay." With the controversial editorials, more than 50 students signed a letter asking for Rorvik's dismissal. Even a Billings radio and Montana Gov. Tim Babcock criticized the paper's view in a phone call to the Kaimin, the latter saying, "I'm the most broad-minded person who's ever sat in this office, but I think the line should be drawn somewhere above that." Even though Rorvik's editorship ended in 1966, controversial news in the Kaimin did not. In February 1967, the paper reported that an average of one or two students visited the UM Health Service each week for treatment of venereal diseases. The number increased to six students a week after spring break and Christmas vacation. To provoke a movement to defeat a mill levy for the University system, the Kaimin published an essay titled "The Student as Nigger," used in a freshman English class.[3]

1970s[edit]

At the beginning of the decade, the Central Board suggested the resignation of UC Program Director Lee Tickell in October 1970 after he could not account for a $26,000 deficit in the Program Council's budget, causing criticism from the Kaimin. Five days later, the Kaimin and editor T.J. Gilles retracted statements made in an editorial that called Tickell a liar, a two-bit huckster and a tin-horn gambler. Tickell sued but the suit was dropped. In 1971, the paper's budget showed a $1,000 deficit due to phone bills. Another controversy rocked the Montana Kaimin in 1974 when editor Carey Yunker wrote an editorial calling Printing Services Director Al Madison a "congenital liar." Madison filed a $102,000 libel suit. The University of Montana settled the libel suit without a trial and paid Madison more than $10,000.[3]

1980s & 1990s[edit]

Starting in January 1983, the Kaimin printed off campus for the first time since publication began, but was still printed in black and white. The Missoulian took the printing duties, and the change created a tabloid-sized page. Later in 1984, the Kaimin apologized after negative reactions to a satirical issue titled the "Montana Enquirer," which poked fun at a local political activist's weight. The story was titled, "Reporter squished by 300-pound Republican." In order to cut costs, the Kaimin reduced the amount of issues printed from 7,000 to 6,000 in 1991. The next year, the Kaimin once again found itself in controversy. Editorial staff of the paper wrote a First Amendment editorial justifying the decision to publish a full-page paid advertisement proclaiming the Holocaust did not take place.[3]

2000s[edit]

In 2009, Bobby Hauck became the subject of national controversy when he refused to take questions from the Kaimin following the paper's story about an alleged assault by two Grizzly football players.[6] In the fall of 2010, the Kaimin changed to a tabloid format once a week, known as the Friday Kaimin. The new format put a focus on long-form feature stories, in a more magazine-like fashion.

Location[edit]

The Kaimin office is located in the University of Montana School of Journalism building on the second floor.

Format[edit]

Throughout the 1930s, the Kaimin was formatted in broadsheet, eight-column form. In 1939, the Kaimin changed to a five-column daily paper for two academic quarters. The format change was considered a success and was made permanent.

Web presence[edit]

1994 marked the first time the paper was available to the world over the Internet, known as Kaimin On Line. Since then, the online website has been referred to as just the Montana Kaimin. Starting in Fall 2010, online video installments have been added weekly. These "webisodes" include AJ Versus, in which a staff member faces a University of Montana athlete in different challenges, and Kaimin Desk Concerts, a live musical performance in the Kaimin offices.[7]

Missed print dates[edit]

The printing of the Kaimin was delayed a week in May 1922 due to workers striking at the Missoulian Publishing Company.

References[edit]

  1. ^ "Staff List". Montanakaimin.com. Retrieved 2010-12-01. [dead link]
  2. ^ "Media Projects". The University of Montana School of Journalism. Retrieved 2010-12-01. 
  3. ^ a b c d e Kaimin, Montana; 1998 Kaimin Staff (c. 1998). "Montana Kaimin 100th Anniversary Issue: Celebrating 100 years of the Montana Kaimin". Missoula, MT: University of Montana. 
  4. ^ Cohen, Stan; Miller, Don (c. 2004). The University of Montana, Missoula: A Pictorial History. Missoula, MT: Pictorial Histories Publishing Co., Inc. ISBN 978-1-57510-104-0. 
  5. ^ "History". The University of Montana School of Journalism. Retrieved 2010-12-01. 
  6. ^ Moy, Chelsi (2009-10-24). "Bobby Hauck, Kaimin feud goes viral". Missoulian.com. Retrieved 2010-12-01. 
  7. ^ "Montana Kaimin". Montanakaimin.com. Retrieved 2010-12-01. 

External links[edit]