Népszava

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Népszava, 1914

Népszava (meaning "People's Voice" in English) is a social-democratic Hungarian language newspaper published in Hungary.

History and profile[edit]

Népszava was established in 1873[1] in Budapest by Viktor Külföldi. It was the official newspaper of the Hungarian Social Democratic Party until 1948 when Hungary became a communist state.[2]

During the period of Communist Hungary between 1948 and 1989, it was the official newspaper of Hungarian trade unions.[1] In 1990 it was restored and belonged to the Central Council of Hungarian Trade Unions until 2002. Later it was privatized and for a brief period belonged to an advertising company known as ESMA. It is currently owned by its staff and relies on donations for funding.[3]

Its circulation was 80,000 copies in 1998.[4] The paper had a circulation of 31,742 copies in 2009, making it the sixth most read daily in the country.[1]

Notable staff[edit]

Editors in chief
Writers, publicists

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c "Communicating Europe: Hungary Manual". European Stability Initiative. December 2010. Retrieved 26 November 2014. 
  2. ^ Marina Popescu; Gábor Tóka (April 2000). "Campaign Effects in the 1994 and 1998 Parliamentary Elections in Hungary". ECPR. Retrieved 26 November 2014. 
  3. ^ "Hungary’s media landscape - print media"
  4. ^ Mihály Gálik; Beverly James (1999). "Ownership and control of the Hungarian press". The Public 6 (2). Retrieved 12 November 2014.