New Vision

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
For Irish political alliance, see New Vision (electoral alliance).
New Vision
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Government of Uganda
Institutional & Individual Investors
Publisher New Vision Group
Founded 1986
Headquarters 2-4 First Street, Kampala, Uganda
Circulation Weekdays & Saturdays:32,500
Sundays:36,500 (2006)
Official website Homepage

The New Vision is one of two main national newspapers in Uganda. It is published by the New Vision Group, which has its head office on First Street, in the Industrial Area of Kampala, Uganda's capital and largest city in that East African country.[1]

History[edit]

It was established in its current form in 1986 by the Ugandan Government. New Vision is broadly sympathetic to the government of President Yoweri Museveni. It was founded in 1955 as the Uganda Argus,[2] a British colonial government publication. Between 1962 and 1971, the first Obote government kept the name of its daily publication as Uganda Argus. Following the rise to power of Idi Amin in 1971, the government paper was renamed Voice of Uganda. When Amin was deposed in 1979, the second Obote government named its paper Uganda Times. When the National Resistance Movement seized power in 1986, the name of the government daily newspaper was changed to New Vision. The Uganda Argus and its successors always presented as the "official" newspaper of the regime in power.[3]

New Vision Group[edit]

Main article: New Vision Group

The holding company that owns the New Vision newspaper is The New Vision Printing & Publishing Company Limited, also referred to as the New Vision Group. The Group owns other newspapers, radio stations and two television stations, as of October 2009.[4][5]

The businesses owned by the New Vision Group include:

  • New Vision newspaper - Published in English
  • Bukedde newspaper - Published in Luganda
  • Orumuri newspaper - Published in Runyankole/Rukiga
  • Etop newspaper - Published in Ateso
  • Rupiny newspaper - Published in Luo
  • Premiership magazine - Soccer magazine covering English, African and Ugandan soccer news - Published monthly in English.
  • City Beat magazine - Entertainment magazine aimed at the affluent 19 to 35 demographic age group - Published monthly in English
  • Bride & Groom magazine - Bridal magazine - Published quarterly in English
  • Secondary Schools Directory - Published annually in English
  • Vision Printing Limited - Most newspapers in Uganda, Rwanda and Southern Sudan are printed by Vision Printing.
  • Vision Voice FM 94.8 - Based in Kampala. Broadcasts in English, covers a radius of 100 kilometres (62 mi).
  • Radio Bekedde FM 100.5 - Based in Kampala. Broadcasts in Luganda
  • Radio West FM 100.2 - Based in Mbarara. The dominant radio station in western Uganda. Broadcasts in Runyankole/Rukiga, Runyoro/Rutoro and English.
  • Radio Rupiny FM 95.7 - Based in Gulu. Broadcasts in Luo
  • Radio Etop FM 99.4 - Based in Soroti. Broadcasts in Ateso[6]
  • TV West - Launched in May 2010. Transmits in the fours R's (Runyankore, Rukiga, Runyoro, Rutoro)
  • Bukedde Television (BTV) - Launched in October 2009. Transmits in Luganda

Ownership[edit]

The New Vision Group is owned by the Ugandan government (53%) and by institutional and individual investors (47%). The shares of the Group are traded on the Uganda Securities Exchange (USE). The table below summarizes the ownership structure of the New Vision Group.

New Vision Group Stock Ownership
Rank Name of Owner Percentage Ownership
1 Government of Uganda 53
2 Institutional & Individual Investors 47
Total 100

Editorial Controversies[edit]

On 12 October 2006, William Pike, CEO of the newspaper, resigned followed by the Editor-in-Chief, David Sseppuuya, less than two weeks later.[7] Pike had a long history with the paper, starting there as a sports journalist 19 years before. Pike was largely credited with maintaining a degree of editorial independence for the newspaper, though not as much as the fully independent Daily Monitor, the second-largest daily newspaper in Uganda. It was reported in 2006 that "press freedom in Uganda might be in jeopardy",[8] and that Pike was being "forced to resign apparently at the behest of President Yoweri Museveni". Pike's departure was followed by the appointment of Ugandan government spokesman Robert Kabushenga as Chief Executive Officer.[9] As of July 2014, Robert Kabushenga is still the CEO at New Vision Group.[10]

In late November 2006, Belgian journalist and activist Els de Temmerman accepted an appointment as Editor-in-Chief after receiving written guarantees of her editorial independence.[11] She resigned her post on the 24 October 2008, stating "I have concluded that I can no longer count on the assurances I received when I accepted the job and so I must resign". In February 2009, Els de Temmerman returned as the Editor in Chief, after a fur-moth period of absence.[12] She resigned for the final time in mid April 2010,[13] making room for her deputy, 'Barbara Kaija, who was formally appointed as the Editor-in-Chief

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ NVG, . "New Vision Group: Contact Information". New Vision Group (NVG). Retrieved 6 July 2014. 
  2. ^ Barrington-Ward, Mark (2010). Forty Years of Oxford Planning: What has it achieved, and what next?. Oxford: Oxford Civic Society. p. author's biography on rear cover. 
  3. ^ Mark Kirumira, and Jan Ajwang (3 May 2007). "Uganda: The Limping Newspaper Industry". Daily Monitor via AllAfrica.com. Retrieved 6 July 2014. 
  4. ^ Juuko, Sylvia (29 October 2009). "New Vision Expands Into Television". New Vision. Retrieved 6 July 2014. 
  5. ^ Newvision, Archive (29 October 2009). "Bukedde TV Station Starts". New Vision. Retrieved 6 July 2014. 
  6. ^ Jaramogi, Patrick (20 October 2009). "Etop Radio Takes Over Teso Airwaves". New Vision. Retrieved 6 July 2014. 
  7. ^ Grace Matsiko, Solomon Muyita, and Emmanuel Gyezaho (27 October 2006). "Uganda: New Vision Chief Editor Resigns". Daily Monitor via AllAfrica.com. Retrieved 6 July 2014. 
  8. ^ Izama, Angelo (21 October 2006). "Uganda: Press Freedom in Uganda Might Be in Jeopardy". Daily Monitor via AllAfrica.com. Retrieved 6 July 2014. 
  9. ^ BBC, News (12 October 2006). "Shake Up At Top Ugandan Newspaper". BBC News. Retrieved 6 July 2014. 
  10. ^ "New Vision Group Top Management: Robert Kabushenga – Chief Executive Officer". New Vision Group. Retrieved 6 July 2014. 
  11. ^ De Temmerman, Els (30 November 2006). "Letter From The Editor-in-Chief". New Vision. Retrieved 6 July 2014. 
  12. ^ Ssemujju Nganda, Ibrahim (4 February 2009). "Belgian Boss Returning To New Vision". The Observer Uganda (Webmail). Retrieved 6 July 2014. 
  13. ^ Cover, Story (10 May 2010). "Who Is Taking Over Their Jobs?". The Independent (Uganda). Retrieved 6 July 2014. 

External links[edit]