Scientific Research Publishing

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Open Journal of Anesthesiology)
Jump to: navigation, search
Scientific Research Publishing
Logo,scientific research publishing.png
Status Active
Founded 2007 (2007)
Country of origin China
Headquarters location Wuhan
Distribution Worldwide
Key people Huaibei Zhou [1]
Publication types Academic journals and books
Nonfiction topics Life sciences, economics, chemistry, computer science, environmental sciences, engineering, medicine, physics, mathematics, social sciences
Number of employees About 160[citation needed]
Official website www.scirp.org

Scientific Research Publishing is an academic publisher of peer-reviewed open-access electronic journals, conference proceedings, and scientific anthologies.[2] As of 2014, it offers more than 200 English language open access journals in the areas of science, technology, business, economy, and medicine. Its principal place of business is in Wuhan, China.[1] It is a registered corporation in the state of Delaware, USA. First registration was in 2007.[1] The company has been accused of being a predatory open access publisher, and of abusing bulk email.[2]

Open access type[edit]

According to Scientific Research Publishing's website it publishes fee-based open-access journals (gold OA). In addition, authors are permitted to archive their work (green OA). Pre-print, post-print and the publisher's version (PDF) may be used.[3] According to Scientific Research Publishing's website it is fully open on reader rights (open access), reuse rights (based on CC-BY or CC BY-NC) as well as author rights (authors hold copyright with no restrictions).[1]

Controversies[edit]

Scientific Research Publishing has been included in a list of questionable open access publishers,[4][5] according to Jeffrey Beall's criteria.[6] Beall states that "This publisher exists for two reasons. First, it exists to exploit the author-pays Open Access model to generate revenue, and second, it serves as an easy place for foreign (chiefly Chinese) authors to publish overseas and increase their academic status." He acknowledges that its fees are relatively low, describing this as "a strategy that increases article submissions," and that "it has attracted some quality article submissions. Nevertheless, it is really a vanity press."[2]

The company generated controversy in 2010 when it was found that its journals duplicated papers which had already been published elsewhere, without notification of or permission from the original author and of the copyright holder.[7] Several of these publications have subsequently been retracted.[8] Some of the journals had listed academics on their editorial boards without their permission or even knowledge, sometimes in fields very different from their own.[9] In 2012, one of its journals, Advances in Pure Mathematics, accepted a paper written by a random text generator. The paper was not published, but only due to its author's unwillingness to pay the publication fee.[10] The company has also been noted for the many unsolicited bulk emails it sends to academics about its journals.[2][9]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ a b c d "AboutUs". SCIRP. Retrieved 2014-06-17. 
  2. ^ a b c d Beall, Jeffrey (April 2012). "Five Scholarly Open Access Publishers". The Charleston Advisor 13 (4): 5–10. doi:10.5260/chara.13.4.5. 
  3. ^ "Scientific Research Publishing". SHERPA. Retrieved 2013-05-28. 
  4. ^ Beall, Jeffrey (2014). "List of Predatory Publishers 2014". Retrieved 2014-04-21. 
  5. ^ Beall, Jeffrey (2014). "Beall's list of potential, possible, or probable predatory scholarly open-access publishers". Retrieved 2014-04-21. 
  6. ^ Beall, Jeffrey (2009-12-01). "Criteria for Determining Predatory Open-Access Publishers (2nd edition)". Retrieved 2013-03-03. 
  7. ^ "Improbable Research - Blog Archive - Strange academic journals: Scam?". Improbable.com. 2009-12-22. Retrieved 2013-03-02. 
  8. ^ "RetractionWatch". 
  9. ^ a b Sanderson, Katharine (2010). "Two new journals copy the old". Nature 463 (7278): 148. doi:10.1038/463148a. PMID 20075892. 
  10. ^ Doctorow, Cory (October 19, 2012). "Math journal accepts computer-generated nonsense paper". BoingBoing. 

External links[edit]