Tehelka

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Operation West End)
Jump to: navigation, search
Tehelka
Tehelka Logo.gif
Tehelka logo
Managing editor Mathew Samuel
Former editors Aniruddha Bahal
Shoma Chaudhury
Categories News weekly
Founder Tarun Tejpal
Year founded 2000
First issue

2000–2003 (website) 2004–2007 (tabloid)

2007–onwards (magazine)
Country India
Based in New Delhi
Language English, Hindi
Website www.tehelka.com, www.tehelkahindi.com

Tehelka (Hindi: Sensational) is an Indian news magazine known for its investigative journalism and sting operations in its beginning years. It was founded by Tarun Tejpal and Aniruddha Bahal in 2000 as a website. It began circulating tabloid-format newspapers in 2004 and switched to magazine in 2007. Tehelka '​s first sting operation was on a cricket match fixing scandal in 2000 and the second, which was its most widely known, was "Operation West End" in 2001. In November 2013, Tejpal stepped aside as the editor with an apology after a woman colleague accused him of sexual assault. In 2014, Mathew Samuel became the managing editor of the magazine.

West End involved releasing footage of government officials accepting bribes in a fake arms deal. This caused the resignations of several officials including the then Defence Minister and two presidents of the ruling parties. Tehelka got press and public support for this sting, influenced the use of "sting journalism" in the country's mainstream media and it led to the debate about its ethics. Later, Tehelka alleged that the government was trying to shut them down by tax raids and investigations against them. Eventually, the website stopped operating in 2003 and was relaunched as a weekly newspaper.

In 2007, Tehelka did a report against members of the Bajrang Dal and for their role in the Naroda Patiya massacre during the 2002 Gujarat violence. The report, called "The Truth: Gujarat 2002", was based on a six-month sting operation with video footage of the members admitting their role in the violence. Tehelka has been criticised for its investigative journalism, accused of agenda-driven journalism and siding the Congress party of India, because of the organisation's operations mainly focusing on its main political rival, the Bharatiya Janta Party (BJP). It won the International Press Institute (IPI) India Award for Excellence in Journalism in 2010 and 2011.

History[edit]

Tarun Tejpal and Aniruddha Bahal started Tehelka (Hindi: "Sensational") as a website in 2000, after they quit their jobs from Outlook magazine.[1] Its office was set up in south New Delhi. After conducting its main sting investigation, "Operation West End" in 2001, the government started an inquiry, which the staff saw as a direct attack on them.[2] Its reporters and main financial backer were arrested, judicial investigations were conducted on various grounds and there were tax-related raids.[3] In 2003, its staff decreased from 120 to three and the website shut down because of debts.[4][5] Bahal left Tehelka in the same year, saying the government was "bogging us down with a lot of legal nonsense" and later founded Cobrapost.com.[6]

In 2004, backed by more than 200 writers, lawyers, business people and activists, who donated money and supported it, Tehelka launched itself as a reader-financed weekly newspaper in tabloid format. Among the supporters were activist Arundhati Roy, politician Shashi Tharoor and Nobel laureate V.S. Naipaul.[4] It called itself the "People's Paper" and the reporters took a tour around the country promoting what they called "free, fair and fearless" journalism.[2] After its Naroda Patiya sting operation in 2007, it sold around 75,000 to 90,000 copies per week. It still suffered financial losses, since it was not backed by any large media or business groups like its competitors, the Outlook, India Today and The Week.[4]

Tejpal changed Tehelka from tabloid to magazine in September 2007 to encourage more potential advertisers, but found it difficult because of their controversial sting operations. To get more readers, Tejpal started the Hindi language website. He became its largest shareholder, most of its capital is from his personal contacts and Agni Media, his company, was the owner of the magazine in 2008.[4] "THiNK Fest" was started in 2011 as an annual literary festival and promoted as an event of Telekha. The program was run by an organisation called Thinkworks Pvt Ltd, a company owned by Tejpal, his sister Neena and managing editor Shoma Chaudhury.[7] It featured Bollywood actors, global thinkers and sessions on new technology.[8] In November 2013, Tejpal stepped aside as editor after a female colleague accused him of sexual assault and Chaudhury resigned on 28 November because of the incident.[9][10][11] As of 2014, Mathew Samuel is the managing editor.[12][13]

Sting operations[edit]

Match-fixing scandal (2000)[edit]

Bahal and Tejpal convinced cricketer Manoj Prabhakar to record conversations with his colleagues, after the South Africa cricket match fixing scandal involving Hansie Cronje in March 2000.[14] Prabhakar and Bahal went around the country and Prabhakar, wearing hidden recording equipment, attended meetings with important Indian cricket board officials (BCCI) and players. He recorded conversations where they talked about links between players and bookmakers, matches being thrown in return for money, deliberate run-outs and the names of players involved.[14] They recorded more than 40 hours of taped conversations, which the Central Bureau of Investigation (CBI) used as evidence for its own inquiry. The CBI implicated Mohammad Azharuddin, Ajay Jadeja and Ajay Sharma as the cricketers involved.[14] The documentary Fallen Heroes: The Betrayal of a Nation, which was released in May of the same year, showed Prabhakar's work and Bahal published his report on Tehelka.com.[14]

Operation West End (2001)[edit]

In 2001, Tehelka did its first major sting investigation called "Operation West End". It involved special correspondent Mathew Samuel and Bahal, filming how they bribed several defence officials and politicians from the then-ruling NDA-led (National Democratic Alliance) Indian government, posing as arms dealers.[5] Charging a commission from defence deals is illegal in India. They started their investigation in August 2000 because of hearing rumours of middlemen getting rich in such deals in the 1980s. They created a fake British company based in Regent Street, London called "West End".[3] Bahal and Samuel then found out that the Indian army would be interested in obtaining thermal imaging cameras. They printed business cards and photographs of particular camera models in Tehelka's office in suburban Delhi and Samuel did the main dealings.[3][15]

They initially had to bribe junior officials in the defence ministry for amounts ranging from INR10000 (US$160) to INR60000 (US$940), to help them in securing deals with several middlemen.[3] These middlemen had "fixed" deals before involving jets and artillery; they recorded these conversations using hidden cameras. They dealt with Samata Party President Jaya Jaitley (The then Defence Minister George Fernandes belonged to this party), whom they paid INR300000 (US$4,700), and she agreed to tell Fernandes about them.[16] After bribing other officials, they were introduced to the then Bharatiya Janta Party (BJP) President Bangaru Laxman who accepted INR150000 (US$2,400) as a "small new year's gift".[3] Laxman recommended they meet Brajesh Mishra, who was the National Security Advisor to Prime Minister Atal Bihari Vajpayee.[17][18]

The operation took seven and a half months with Tejpal later saying that the total amount they paid in bribes was INR1.5 million (US$24,000).[16] The deals were in expensive hotels and few officials asked for branded whisky.[19] At one point, because of demands from three officials who wanted women for entertainment, they convinced their female colleagues to take part in those recorded deals. By January 2001, their funds ran out and they began receiving phone calls from the people they had falsely promised more money to. In this whole operation, they recorded around 100 hours of video footage.[3][20]

Effects[edit]

On 14 March, after working on their recordings for two months, Bahal and Samuel released their footage to the public. Laxman resigned the next day with four senior officials; he was sentenced to prison and bailed out later.[21][22] Jaitley stepped down two days and Fernandes was forced to resign but was reinstated later. The government agreed on a judicial enquiry but no one was convicted.[3] Tehelka posted on its website on that day that its reporters had successfully floated "a fictitious company flogging nonexistent thermal imaging binoculars."[16] Prime Minister Vajpayee's coalition government was on the verge of collapse because allied party leader Mamata Banerjee quit. However, they got majority support when the "no confidence" motion was passed by the opposition parties.[23] Some of the evidence released later led to the Barak Missile scandal.[24]

Politicians of the ruling parties called for the journalist's arrests for supplying prostitutes and questioned their ethics. Tejpal called that part of the investigation as a "needed transgression".[20] The public and majority of their competitors supported them; The Times of India concluded that the issue of ethics "pales before the sleaze their team has dug up", The Hindu called it a "turning point in Indian journalism" but The Indian Express criticised their methods.[15][25][26] Tejpal received death threats and was given police protection. His reporters said that their "extraordinary methods" were for the larger public and national interest.[19][26]

Later[edit]

In 2003, the Tehelka reporters said that the government was trying to bring them down. The main investor was in jail for two and a half months; one journalist spent six months. Defamation and cases under the Official Secrets Act were filed against them. Their offices were searched and there were income tax investigations.[19] V S Naipal held a news conference and met the then Deputy Prime Minister L K Advani. Naipal told the media, "This thing that has happened to Tehelka has been profoundly disappointing to me, It comes from another era. It serves no purpose. It seems to me it will profoundly damage the country."[27]

In 2004, the CBI registered cases against Jaitley, Laxman and others in the army and the Ministry of Defence. In 2012, Laxman was sentenced to four years in jail by additional sessions Judge Kanwal Jeet Arora for this case.[28] Author and journalist Madhu Trehan wrote a non-fiction book in 2009 on this incident, called Tehelka as Metaphor.[29]

"The Truth: Gujarat 2002" (2007)[edit]

In 2007, Tehelka released footage filmed over six months, showing several BJP politicians admitting they had a role in attacking the Muslim community during the 2002 Gujarat violence. The report, called "The Truth: Gujarat 2002", was published in its 7 November 2007 issue and the video footage was shown on Aaj Tak. It claimed that the violence was possible because of approval by the state police, as well as the then Chief Minister of Gujarat Narendra Modi. The recordings were authenticated by India's Central Bureau of Investigation on 10 May 2009.[30]

The report had factual inaccuracies when compared with official records concerning the location of Modi and a police superintendent.[30] The timing of its release, a month before the election, led to partisan criticisms especially for bias against the BJP. Ashish Khaitan, the journalist who worked on the report, testified in court and submitted it as evidence. Among the 14 named were Bajrang Dal leader Babu Bajrangi and seven who were accused in the riot case.[31]

In one video, Bajrangi said that a mob which he had led killed 91 Muslim men and women at Naroda Patiya; they then raped a pregnant women, slit open her womb and threw both the foetus and her into a fire. Bajrangi denied these charges and in 2010, the doctor who performed post mortem on the bodies at the time during the violence, testified before a special court. The court identified the deceased woman and found only evidence of 100 percent burns on her body during the post mortem.[32][33]

Other notable sting operations[edit]

  • On 23 July 2009, when police in Manipur claimed they had killed a suspected militant who had shot at them, Tehelka released 12 photographs which showed the police pushing an unarmed person, who was their suspect, into a pharmacy and later carrying him out dead; thus, indicating it was a fake encounter. This report caused protests in Manipur, mainly against the power granted to security forces under the Armed Forces Special Powers Act (AFSPA). The police used tear gas and imposed a curfew against these agitations.[34][35]
  • In 2010, Tehelka captured on camera, right-wing organisation Sri Ram Sena leader Pramod Muthalik and other members, agreeing to vandalise an art exhibition in exchange for money. The organisation was seen accepting INR10000 (US$160) as a donation from a Tehelka reporter, who posed as the artist wanting publicity.[36][37]

Criticism[edit]

Tehelka has been criticised mainly for its investigative journalism which led to the debate about its ethics.[38][39][40] Other criticisms include agenda-driven journalism and openly taking sides.[38] It has been accused of siding with the Congress party of India because of its major operations focused on governments ruled by the BJP, which is the main opponent to the Congress party; these were denied by Tejpal.[39] After Tehelka got financial backing for its relaunch as a magazine, it was further accused of favouring the companies which supported "THiNK Fest" in spite of the magazine's previous anti-corporate stance.[8]

The sexual assault allegations against Tejpal in November 2013 received intense public attention and media scrutiny, because Tehelka had previously been involved in highlighting the issue of sexual violence in India, including in a special issue on the topic in February 2013.[41] There were protests against Tejpal by supporters of the BJP and its allies.[40] Shoma Chaudhury's handling of this case was also criticised, for possibly underplaying the issue.[10] The details of ownership, board of directors and financials further came under scrutiny. From the Registrar of Companies in 2012, Tehelka was owned by Anant Media Private Limited whose major shareholder was from a company affiliated to Alchemist group, a business conglomerate which was investigated by the Serious Fraud Investigation Office. The industrialist and Trinamool Congress member KD Singh also owned a part of this company.[42][43]

"Sting journalism"[edit]

After "Operation West End", Tehelka '​s "sting journalism" influenced the country's media.[44] In five years, Indian news channels began to regularly feature sting operations. Tejpal called it the "greatest tool of journalistic investigation and exposure" and that it was for public interest.[44]

Authorities and politicians demanded a sort of legislation over such "stings". Journalists against this, questioned the difference between this type of reporting and entrapment, between public interest and voyeurism. The Indian Supreme Court expressed its concern over the cases of freelance reporters selling their sting reports, questioning whether their intent was for money or public interest. Bahal said, "There's no thriving freelance sting journalism industry in India as the judges seem to think. Stings are serious business and not everybody has the guts to do it or telecast it."[44] Cases of sting operations where fake evidence were given increased the court's criticism. Tejpal said, "there may be bad, motivated and indifferent stings - but that is no different from the rest of journalism".[44]

Awards[edit]

  • In 2007, The Guardian named Tarun Tejpal among the 20 who constitute "India's new elite" for being a pioneer in sting journalism.[45]
  • In 2010, The Daily Beast named Shoma Chaudhury among the 150 in the list of "women who shake the world".[46]
  • In 2010, Tehelka won the IPI India Award for Excellence in Journalism (International Press Institute) for its report on the fake encounter by security forces in Manipur.[35]
  • In 2011, Tehelka won the IPI India Award for Excellence in Journalism, which was shared with the The Week, for its report on the "rent a riot" tactics of the Sri Ram Sena (The Week won it for its report on fake medical and dental colleges).[37]
  • In 2012, Tushita Mittal, from the magazine's Kolkata bureau, won the Chameli Devi Jain award for Outstanding Woman Mediaperson for 2012 for her reports on interior Bengal, Odisha and Chhattisgarh affected by Naxal violence.[47]

In 2012, Jeemon Jecob, the South India bureau chief, was nominated for Statesman award (started by The Statesman group) for rural reporting.[48]

References[edit]

  1. ^ Alexander Zaitchik (19 November 2006). "Aniruddha Bahal: The King of Sting". Independent. Retrieved 27 November 2013. 
  2. ^ a b Navdip Dhariwal (10 October 2003). "Scandal website reinvents itself". BBC. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 24 November 2013. 
  3. ^ a b c d e f g Luke Harding (21 March 2001). "Sting on a shoestring". The Guardian. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 23 November 2013. 
  4. ^ a b c d Sonia Phalnikar (27 January 2008). "Combative Indian magazine struggles to sell 'bad news'". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  5. ^ a b Luke Harding (6 January 2003). "Website pays price for Indian bribery expose". The Guardian. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 23 November 2013. 
  6. ^ Reddy, Sheela (9 June 2003). "10 Questions Aniruddha Bahal". Outlook. Archived from the original on 2014-12-12. Retrieved 12 December 2014. 
  7. ^ Appu Esthose Suresh (25 November 2013). "Tarun Tejpal and Shoma Chaudhury-owned Thinkworks organises THiNK Fest, not Tehelka". Indian Express. Retrieved 27 November 2013. 
  8. ^ a b Lydia Polgreen (11 November 2011). "High Ideals and Corruption Dominate Think Festival Agenda". The New York Times. Retrieved 27 November 2013. 
  9. ^ PTI (21 November 2013). "Tarun Tejpal steps aside as Tehelka Editor for 6 months". The Hindu (New Delhi). Retrieved 21 November 2013. 
  10. ^ a b Varadarajan, Tunku (25 November 2013). "The Fall of India’s Conscience". The Daily Beast. Retrieved 26 November 2013. 
  11. ^ "Shoma Chaudhury, managing editor of Tehelka magazine, resigns". The Times of India. 28 November 2013. Retrieved 28 November 2013. [dead link]
  12. ^ "Assam Rifles orders probe into 'cash-for-contract scam'". The Shillong Times. 27 September 2014. Retrieved 17 December 2014. 
  13. ^ "Tehelka Editorial". Tehelka. Retrieved 17 December 2014. 
  14. ^ a b c d Vivek Chaudhary (4 December 2000). "The man who blew the gaff on the big fix". The Guardian. Archived from the original on 2 December 2013. Retrieved 23 November 2013. 
  15. ^ a b Celia W. Dugger (16 March 2001). "The Sting That Has India Writhing". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  16. ^ a b c Celia W. Dugger (14 March 2001). "India's Top Party Chief Resigns After Tape Hints He Took Bribe". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  17. ^ "Bangaru Laxman convicted of taking bribe". Retrieved 18 April 2013. 
  18. ^ "Tehelka sting: How Bangaru Laxman fell for the trap". Retrieved 18 April 2013. [dead link]
  19. ^ a b c Ian Buruma (16 January 2002). "The story had hidden cameras, whisky parties and prostitutes: investigative journalism in India at its best". The Guardian. Archived from the original on 2014-06-13. Retrieved 23 November 2013. 
  20. ^ a b Celia W. Dugger (24 August 2001). "Exposé in India Spawns a Risqué Second One". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  21. ^ "Bangaru Laxman sentenced to 4 years jail in fictitious arms deal case". Retrieved 18 April 2013. 
  22. ^ "Bangaru Laxman gets bail". Retrieved 18 April 2013. 
  23. ^ "India no-confidence vote fails". BBC. 19 August 2003. Retrieved 24 November 2013. 
  24. ^ Chauhan, Neeraj (11 December 2013). "CBI closes Barak scandal case for lack of evidence". The Times of India. Retrieved 7 December 2014. 
  25. ^ "Operation West End". Retrieved 18 April 2013. 
  26. ^ a b Nadja Vancauwenberghe; Maurice Frank (4 June 2001). "If you take a bribe, we'll nail you". The Guardian. Retrieved 24 November 2013. 
  27. ^ Amy Waldman (13 February 2003). "A Web Site in India That Revealed Graft Becomes a Target". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  28. ^ New Delhi, 27 Apr 2012 "Ex-BJP chief Bangaru Laxman convicted in fake arms deal case". Indian Express
  29. ^ Roshan, Nikhil (28 February 2009). "The write way". The Indian Express. Retrieved 9 December 2014. 
  30. ^ a b Mahurkar, Uday (1 November 2007). "Gujarat: The noose tightens". India Today. Archived from the original on 2014-12-07. Retrieved 17 December 2014. 
  31. ^ Express News Service (Dec 17, 2011). "Journalist who 'stung' Babu Bajrangi deposes". The Indian Express. Retrieved May 26, 2013. 
  32. ^ Sanjoy Majumder (26 October 2007). "BJP dismisses Gujarat riot claims". BBC. Retrieved 24 November 2013. 
  33. ^ Manas Dasgupta (18 March 2010). "Foetus was intact in Naroda-Patiya victim: doctor". The Hindu. Retrieved 24 November 2013. 
  34. ^ Kalpana Sharma (18 March 2010). "The Other Half: Manipur, once more". The Hindu. Retrieved 7 August 2010. 
  35. ^ a b "IPI India journalism award to 'Tehelka'". The Hindu. 17 November 2010. Retrieved 22 November 2013. 
  36. ^ "Rama Sene chief, aides exposed in 'rent-a-riot' sting operation". The Hindu. 14 May 2010. Retrieved 24 November 2013. 
  37. ^ a b "IPI India journalism award to Tehelka, The Week". Zee News. 23 October 2011. Retrieved 22 November 2013. 
  38. ^ a b Vineet Khare (30 November 2013). "India's Tehelka magazine faces uncertain future". BBC. Retrieved 4 December 2013. 
  39. ^ a b Andrew North (22 November 2013). "Tehelka's Tarun Tejpal: Sex scandal batters India's top investigative title". BBC. Retrieved 4 December 2013. 
  40. ^ a b Hari Kumar (30 November 2013). "Indian Editor Is Arrested in Assault of Employee". The New York Times. Retrieved 4 December 2013. 
  41. ^ Ellen Barry (22 November 2013). "Editor in India, Known for Investigations Into Corruption, Is Accused of Rape". The New York Times. Retrieved 24 November 2013. 
  42. ^ Sruthijith KK (23 November 2013). "Will Tehelka's real owners please stand up?". Economic Times. Retrieved 27 November 2013. 
  43. ^ "I don't own any stake with Tehelka publishers, says Kapil Sibal, donor to Tehelka". Indian Express. 24 Nov 2013. Retrieved 27 November 2013. 
  44. ^ a b c d Soutik Biswas (23 October 2006). "Sting journalism under fire". BBC. Archived from the original on 3 December 2013. Retrieved 24 November 2013. 
  45. ^ Amelia Gentleman (26 November 2006). "Stars of India". The Guardian. Retrieved 23 November 2013. 
  46. ^ "See Who’s Coming to Women in the World 2013: Speakers & Participants". The Daily Beast. 5 March 2013. Retrieved 23 November 2013. 
  47. ^ "Tushita Mittal of Tehelka gets Chameli Devi Jain award". Business Standard. 10 March 2012. Retrieved 22 November 2013. 
  48. ^ "Vinoy Mathew, Saji and Jeemon get statesman award". Mathrubhumi. 17 September 2012. Retrieved 22 November 2013. 

External links[edit]