Público (Spain)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Público
Público (Spain) logo.svg
20090601 publico frontpage.jpg
Front page, 2009-06-01
Type Daily newspaper
Owner(s) Mediapubli
Editor Carlos Enrique Bayo[1]
Founded September 26, 2007
Political alignment Left-wing, Republicanism
Ceased publication (print) February 24, 2012
Headquarters Calle Caleruega Nº. 102, 1ª Planta, Madrid,  Spain
Circulation 7.592.279 unique visitors each month (online)[2]
Official website http://www.publico.es

Público (Spanish for "Public") is a Spanish online newspaper. It was launched as a daily newspaper, which was printed between 2007 and 2012.

History[edit]

One of only two national left-wing papers, it had a harder-left editorial line than the circulation leader, El País.[3] It was also aimed at a younger readership. Público was two-thirds the length of its competitors and its price, initially only 50 cents, was less than half. The paper's original press run was 250,000 daily.[4]

After making financial losses for several years, and facing a 9 million deficit, Público folded its print edition in February 2012. Its parent company Mediapubli undertook to continue to publish the website publico.es,[3] which as at 2013 is still active as an on-line newspaper.

In its last year, Público was the ninth-largest general-interest newspaper in Spain and the fifth-largest of those headquartered in Madrid.[5]

Editors[edit]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ "Carlos Enrique Bayo". Retrieved August 20, 2012. 
  2. ^ http://www.publico.es/528860/publico-sigue-creciendo-y-marca-otro-record-7-6-millones-de-usuarios-segun-certifica-ojd
  3. ^ a b Tremlett, Giles (February 24, 2011). "Spanish Newspaper Público to Stop Printing". Guardian.co.uk (London). Retrieved February 26, 2012. 
  4. ^ Burnett, Victoria (October 22, 2007). "A New Daily Starts in Spain, Aiming for the Young, Left-Leaning Reader". The New York Times. 
  5. ^ Figures covering July 2010 to June 2011 from Spain's Oficina de Justificación de la Difusión, accessed January 28, 2012.
  6. ^ "Público" cambia de director (Spanish)

External links[edit]