Paramount Stations Group

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Paramount Stations Group logo.jpg

Paramount Stations Group (sometimes abbreviated as PSG) was a company that controlled a group of American broadcast television stations. The company existed from 1991 until 2001.

History[edit]

Paramount Communications, the then-parent company of Paramount Pictures, formed the Paramount Stations Group after buying out the remaining stake in TVX Broadcast Group that it did not already own. This gave the company control or six stations: Fox affiliates KRRT of Kerrville, Texas, WLFL-TV of The Triangle Region of North Carolina, and WTXF-TV of Philadelphia, and independent stations KTXA of Fort Worth, Texas, KTXH of Houston, Texas, and WDCA of Washington, D.C..[citation needed] Shortly thereafter, the group began its expansion with its purchase of then-Detroit Fox affiliate WKBD from Cox Enterprises in 1993.[1]

Viacom purchased Paramount in 1993, with the deal closing in March 1994, and thus, several Viacom-owned CBS and NBC stations were added to the PSG fold. Shortly afterward Viacom entered into a joint venture with Chris-Craft Industries, which owned several television stations as part of its United Television subsidiary, to launch the United Paramount Network (UPN). Five of PSG's original six stations, along with several acquisitions such as WSBK-TV in Boston, became charter affiliates of the network when UPN launched in January 1995. PSG sold off two of its original six stations as well; KRRT and WTXF were sold to other companies, with the latter becoming a Fox-owned station. To make up for the loss of its Philadelphia-owned station, PSG bought Philadelphia independent station WGBS-TV and renamed it to WPSG-TV, and moved the UPN affiliation there. The company eventually divested itself of the CBS and NBC stations it held and purchased more UPN affiliates as the 1990s continued.

The end[edit]

In 2000, PSG bought out Chris-Craft's stake in UPN. Shortly thereafter, Chris-Craft exited broadcasting and sold most of its stations to Fox.

PSG was folded the next year after Viacom completed its merger with CBS. The remaining PSG stations were merged with the CBS owned-and-operated stations to form the Viacom Television Stations Group. Today, that group is called the CBS Television Stations Group.

Stations[edit]

City of license / Market Station Channel
TV (RF)
Years Owned Current Ownership Status
Sacramento, California KMAX-TV 31 (21) 1998-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
New Britain-Hartford-New Haven WVIT 1 30 (35) 1994-1997 NBC owned-and-operated (O&O)
Washington, DC WDCA 20 (35) 1991-2001 MyNetworkTV affiliate owned by Fox Television Stations
Miami, Florida WBFS-TV 33 (32) 1995-2001 MyNetworkTV affiliate owned by CBS Corporation
St. Petersburg-Tampa, Florida WTOG 44 (44) 1996-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
West Palm Beach, Florida WTVX 34 (34) 2 The CW affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Atlanta, Georgia WUPA 69 (43) 1995-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
Indianapolis, Indiana WNDY-TV 23 (32) 1999-2001 MyNetworkTV affiliate owned by Media General
Wichita, Kansas KSCC 3 36 (35) 2001 MyNetworkTV affiliate, KMTW, owned by Mercury Broadcasting Company
(Operated under LMA by Sinclair Broadcast Group)
New Orleans, Louisiana WUPL 54 (24) 1997-2001 MyNetworkTV affiliate owned by Gannett Company
Shreveport, Louisiana KSLA-TV 1 12 (17) 1994-1995 CBS affiliate owned by Raycom Media
Boston, Massachusetts WSBK-TV 38 (39) 1995-2001 MyNetworkTV affiliate owned by CBS Corporation
Detroit, Michigan WKBD 50 (14) 1993-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
St. Louis, Missouri KMOV 1 4 (24) 1994-1997 CBS affiliate owned by Meredith Corporation
Albany-Schenectady-Troy WNYT 1 13 (12) 1994-1996 NBC affiliate owned by Hubbard Broadcasting
Rochester, New York WHEC-TV 1 10 (10) 1994-1996 NBC affiliate owned by Hubbard Broadcasting
Raleigh-Durham-Fayetteville WLFL-TV 22 (27) 1991-1994 The CW affiliate owned by Sinclair Broadcast Group
Columbus, Ohio WWHO 53 (46) 1997-2001 The CW affiliate owned by Manhan Media, Inc.
(operated through LMA by Sinclair Broadcast Group)
Oklahoma City, Oklahoma KAUT-TV 43 (40) 1998-2001 Independent station/secondary Antenna TV affiliate owned by Tribune Broadcasting
Jeannette-Pittsburgh, Pennsylvania WNPA-TV 19 (11) 1998-2001 The CW affiliate, WPCW, owned by CBS Corporation
Philadelphia WTXF-TV 29 (42) 1991-1995 Fox owned-and-operated (O&O)
WPSG 57 (32) 1995-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
Providence, Rhode Island WLWC 28 (22) 2 The CW affiliate owned by OTA Broadcasting, LLC
Fort Worth-Dallas KTXA 21 (29) 1991-2001 Independent owned by CBS Corporation
Houston, Texas KTXH 20 (19) 1991-2001 MyNetworkTV affiliate owned by Fox Television Stations
Kerrville-San Antonio, TX KRRT 35 (32) 1991-1995 The CW affiliate, KMYS, owned by Deerfield Media
(operated through LMA by Sinclair Broadcast Group)
Norfolk, Virginia WGNT 27 (50) 1997-2001 The CW affiliate owned by Dreamcatcher Broadcasting, LLC
(operated through SSA by Tribune Broadcasting)
Tacoma-Seattle, Washington KSTW 11 (11) 1997-2001 The CW affiliate owned by CBS Corporation
  • This list does not include WABD, WTTG, WDTV, KTLA, WBKB and KCTY—all of which were owned at least in part by Paramount Pictures decades before the formation of the Paramount Stations Group.
  • 1 These stations were owned by Viacom prior to its purchase of Paramount Communications (the parent company of Paramount Pictures and the Paramount Stations Group, and was formerly known as Gulf+Western) in 1994.
  • 2 WTVX and WLWC were owned by Straightline Communications but operated by Viacom through local marketing agreements from 1997 to 2001. Viacom acquired the stations outright in 2001, more than one year after it completed its acquisition of CBS.
  • 3 KSCC was the only station founded by Viacom. However, Viacom never held control of the station as it was LMA'd to Clear Channel Communications before it signed on for the first time.

Notes[edit]

  1. ^ "THE MEDIA BUSINESS; Detroit Station To Paramount". The New York Times. 17 June 1993. Retrieved 3 February 2013.